انواع ورق آهن (ورق فولادی) و کاربرد آن در صنایع مختلف

ورق فولادی یا ورق آهنی، یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی است که در انواع آلیاژها، ابعاد و ضخامت های مختلف وجود دارد. این ورق ها از فولاد معمولی (کربن استیل) یا فولادهای آلیاژی و به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند که متداول ترین آن ها، شامل ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، استنلس استیل و … است. ورق های فلزی بسته به ویژگی و خواص متنوعشان، کاربردهای متفاوتی دارند. قیمت ورق های فولادی نیز تحت تاثیر جنس ورق، ضخامت، کارخانه تولیدکننده و نحوه تولیدشان متفاوت می باشد. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به بررسی کامل انواع ورق های فلزی و کاربرد آنها می پردازیم تا با تمامی ورق های صنعت فولاد آشنا شوید.

نسخه صوتی معرفی انواع ورق آهنی (فولادی)

ورق آهن چیست؟

ورق آهن، به معنی ورقی است که با استفاده از آلیاژ آهنی ساخته شده است. به این معنی که برای ساخت آن از ترکیب آهن و چند عنصر دیگر استفاده می شود. ورق آهنی یا فولادی در انگلیسی به Steel Sheet شناخته می شود. انواع مختلف ورق آهنی در روش تولید و عناصر تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل، هر کدام در بخش‌ های مختلفی از صنایع استفاده می شوند.

لازم است بدانید به فرآیند ساخت ورق، نورد گفته می شود. عموما ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ گردد. ورق های فلزی با استفاده از فرآیند نورد و کاهش ضخامت شمشِ اسلب تولید شده و دارای سطحی صاف و مسطح و ضخامت بسیار کم هستند. معمولا تشخیص و شناسایی ورق گرم و سرد برای مصرف کنندگان دغدغه ساز است. به همین خاطر، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید تا با تفاوت دو روش نورد گرم و سرد و ورق های تولید شده با آن ها بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت ورق گرم و سرد

انواع ورق آهن 

در اطراف ما ورق های فولادی در طرح، کیفیت و اشکال متنوعی وجود دارند. تنوع ورق ها به شکل ظاهری، عناصر تشکیل دهنده یا جنس، گرید و ضخامت آن ها وابسته است.  ورق های فولادی، انواع بی شماری دارند.

در ادامه، انواع ورق آهنی یا همان ورق فولادی ساخته شده توسط نورد را با توجه به جنس، شکل و خواص بررسی می کنیم.

  • ورق سیاه
  • ۱-ورق ST37
  • ۲-ورق ST52
  • ورق اسید شویی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق آلوزینک
  • انواع ورق فرمینگ
  • ۱-ورق ذوزنقه
  • ۲-ورق شادولاین
  • ۳-ورق طرح سفال
  • ۴-ورق سینوسی
  • ۵-ورق کرکره
  • ورق سرد
  • ورق روغنی
  • ورق قلع اندود
  • ورق آجدار
  • ورق آلیاژی
  • ورق استنلس استیل
  • ورق A283
  • ورق A516
  • ورق ضدسایش
  • ورق نسوز
  • ورق مشبک
  • ورق آتشخوار
  • ورق استحکام بالا
  • ورق دریایی
  • ورق لاتون
  • ورق طلا
  • ورق برنجی
  • ورق آلومینیوم
  • ورق برشی
  • ورق صنعتی
  • ورق لچکی

ورق سیاه

ورق سیاه، مهم ترین ورق فولادی است که به دلیل استفاده از آن برای تولید سایر ورق ها اهمیت زیادی در این صنعت دارد. ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم تولید می شود و به دلیل وجود لایه اکسید روی آن، سطحی مات و تیره دارد و به همین خاطر به آن ورق سیاه گفته می شود که یکی از اصلی ترین ورق ها در بازار آهن است. ورق سیاه در ضخامت ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی متر تولید و عرضه می شود.

تعریف ورق گرم نوردیده در واژه نامه محصولات فولادی – استاندارد ملی ایران:

نوار ورق گرم نوردیده، محصول تخت گرم نوردیده است که بلافاصله بعد از آخرین گذر نورد یا بعد از اسیدشویی و تابکاری پیوسته، به صورت کلاف منظم پیچیده می شود.
معرفی ورق سیاه

ورق شیت چیست؟ وقتی قسمتی از ورق رول شده در طول مشخصی برش داده شود، به آن ورق شیت می گویند. ورق شیت شده، طول و عرض ثابتی دارد. به ورق شیت، ورقه فلزی یا ورقه آهنی نیز گفته می شود. اگر ورق شیت در کارخانه تهیه شود، به آن شیت فابریک می گویند و اگر در کارگاه ها برش بخورد، به آن شیت برش خورده می گویند.

انواع ورق سیاه از نظر رول یا شیت بودن، کارخانه تولیدکننده، گرید ورق و همچنین قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق سیاه را در سایت آهن ملل مشاهده فرمایید.

بیشتر بخوانید: قیمت ورق سیاه امروز تمامی کارخانه ها

قیمت روز ورق سیاه

انواع ورق سیاه پرکاربرد در بازار

برای تعیین گرید ورق سیاه باید از شاخصی به نام ST  استفاده کرد. در ورق سیاه معمولی، شاخص ST بین اعداد st33 تا st52 متغیر است. بر اساس درخواست مشتری، ورق سیاه می تواند به صورت رول یا شیت های برش خورده و یا فابریک ارائه شود. در ادامه به معرفی دو ورق سیاه پرکاربرد در بازار می پردازیم.

۱- ورق ST37

ورق ST37، جزء اصلی ترین فولادهای غیر آلیاژی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. بین مصرف کنندگان، این نوع ورق سیاه به عنوان فولاد نرمه در صنعت شناخته شده است.ورق ST37 درصد کربن پایین و انعطاف پذیری بالایی دارد و استحکام خوب آن باعث کاربرد گسترده این ورق در صنایع مختلف شده است.

۲- ورق ST52

این ورق، یکی از انواع ورق های آلیاژی است و طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. همچنین، استحکام و قابلیت ارتجاع بالایی دارد. ورق ST52 نسبت به ورق های پرکاربرد ST44 و ST37، عناصر سیلیسیم و منگنز بیشتری دارد و به همین دلیل در برابر پیچش و خمش، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

در حال حاضر، پرکابردترین ورق های ST52 در بازار، تولید کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه اکسین اهواز می باشند که هر کدام ورق های خود را در ابعاد و قیمت متفاوتی عرضه می کنند. لیست قیمت انواع ورق ST52 تولیدشده در این دو کارخانه را می توانید در صفحه زیر مشاهده فرمایید:

خرید ورق ST52 در بازار امروز

قیمت ورق ST52

برترین کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه در ایران

پرفروش ترین ورق های سیاه موجود در بازار، متعلق به سه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و کاویان اهواز می باشد که هر کدام ویژگی ها و مشخصات مربوط به خود را دارند. در ادامه به معرفی مختصری از آن ها می پردازیم.

۱- ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه قابلیت تولید ورق سیاه را در ضخامت ۱.۵ تا ۱۶ میلی متر و عرض ۶۵۰ تا ۱۸۵۰ میلی متر دارد، اما عمده ورقی که در بازار عرضه می شود در ضخامت ۲ تا ۱۵ میلی متر است. همنچین این کارخانه ورق های تولیدی خود را به هر دو صورت رول و شیت تولید می کند.

از آنجایی که ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه محبوبیت و کیفیت بالایی دارد، توجه و رصد قیمت روز این ورق همواره از دغدغه خریداران ورق های فولادی بوده است. در صفحه قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان، قیمت ها مستقیما از کارخانه تولیدکننده استعلام و آپدیت می شوند.

خرید آنلاین ورق سیاه فولاد مبارکه در بازار امروز

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

۲- ورق سیاه کاویان اهواز

شرکت فولاد کاویان اهواز به عنوان اولین تولیدکننده ورق های ضخیم فولادی در کشور محسوب می شود و در حال حاضر نیز عمده تولید آن ورق سیاه با ضخامت بالا است. ورق سیاه تولیدی این کارخانه از ضخامت ۱۵ میلی متر به بالا می باشد. این کارخانه ورق سیاه خود را فقط به صورت شیت و در دو عرض ۱.۲۵ و ۱.۵ متر تولید می کند. به دلیل  محبوبیت و کاربرد ورق سیاه کاویان اهواز در بازار،قیمت آن بهصورت روزانه از کارخانه دریافت و در سایت آهن ملل آپدیت می شود.

خرید ورق سیاه کاویان در بازار

قیمت روز ورق سیاه کاویان اهواز

۳- ورق سیاه اکسین اهواز

کارخانه فولاد اکسین اهواز، یکی از تولیدکنندگان ورق ضخیم فولادی است. ورق های این کارخانه در ضخامت بالا و از ۱۵ میلی متر تا ۴۰ میلی متر تولید می شوند. در صورت نیاز به ضخامت های بالاتر باید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید. کارخانه ورق اکسین اهواز، ورق سیاه خود را طبق آخرین استانداردهای بین المللی و در عرض ۲ متر، طول های معمولا ۶ و ۱۲ متری و فقط به صورت فابریک به بازار عرضه می کند.

ورق سیاه اکسین، یکی دیگر از ورق های پرفروش در بازار است و به همین دلیل قیمت آن برای خریداران ورق سیاه اهمیت ویژه ای دارد. قیمت ورق سیاه اکسین در ابعاد پرکاربرد به صورت روزانه در سایت آهن ملل آپدیت می شود.

یکی از تفاوت های مهم ورق های کارخانه اصفهان و اهواز، علاوه بر ابعاد و استانداردهای تولید، مربوط به نوع ورق های تولیدی نیز می باشد. به طور مثال، ورق اصفهان یا همان ورق تولیدی کارخانه فولاد مبارکه تنوع زیادی دارد، اما کارخانه های اهواز تنها در تولید ورق سیاه فعال می باشند. به طور کلی، تمامی تفاوت های ورق فولادی اصفهان و اهواز را می توانید در مقاله زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت ورق فولادی اصفهان با اهواز

تفاوت ورق اصفهان و اهواز

ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی چیست؟

پایه تولید ورق اسیدشویی، ورق سیاه است. هنگام تولید ورق سیاه، لکه ‌ها و آسیب ‌های ظاهری زیادی به آن وارد می‌شود، در نتیجه، تولیدکنندگان با یک شست ‌و شوی اسیدی، این لکه ‌ها را تمیز و ترمیم می‌کنند و به همین دلیل است که آن را ورق اسیدشویی می نامند. در واقع عملیات اسیدشویی برای حذف اکسید آهن و سایر ناخالصی های تشکیل شده روی ورق انجام می شود.

ورق ‌های اسیدشویی در صنایعی مانند اتومبیل‌ سازی، لوله ‌سازی و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. یکی از باکیفیت ترین ورق های اسیدشویی تولیدی در کشور، ورق کارخانه فولاد مبارکه است که قیمت آن نیز به صورت روزانه اعلام می شود. قیمت ورق اسیدشویی فولاد مبارکه اصفهان را می توانید در صفحه زیر مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت روز ورق اسیدشویی در بازار

قیمت روز ورق اسیدشویی

 ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست؟

یکی از رایج ترین ورق های فلزی موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه، نوعی ورق آهنی است که با فلز روی پوشش داده شده است. ورق گالوانیزه از هر دو روش نورد گرم و نورد سرد قابل تولید است، اما ورق پایه ای که برای تولید آن استفاده می شود، ورق سیاه است. به این صورت که ورق سیاه پس از تولید، وارد خط گالوانیزاسیون شده و طی یک فرآیند خاص، روی‌ اندود یا گالوانیزه می‌شود. فلز روی از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند؛ بنا بر این، ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن  یا زنگ زدن بسیار مقاوم است. ضخامت این محصول از ۰.۳ تا ۲.۵ میلی ‌متر متغیر است. عرض رایج آن در بازار نیز ۱ و ۱.۲۵ متر می باشد. اطلاعات کامل تر در مورد ورق گالوانیزه را در مقاله زیر بخوانید.

ورق گالوانیزه و محبوبیت ویژه آن در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه چیست

ورق های گالوانیزه با توجه به روش گالوانیزاسیون به دو دسته ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد تقسیم می شوند.

  1. در گالوانیزه گرم با غوطه ور کردن ورق (ورق سیاه یا ورق خروجی از نورد سرد) در استخری از فلز روی، ورق گالوانیزه گرم تولید می شود.
  2. در ورق گالوانیزه سرد که به آن ورق الکتروگالوانیزه نیز گفته می شود، روی یک یا هر دو طرف ورق را با استفاده از رسوب الکتریکی فلز روی می پوشانند.

در حالت کلی، گالوانیزه کردن، یک روش مقاوم سازی محسوب می شود؛ ورق های نورد سرد یا نورد گرم با این روش در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم می شوند.


 ورق رنگی

ورق رنگی چیست

ورق رنگی فولادی، نوعی ورق گالوانیزه است که به منظور افزایش زیبایی و همچنین استقامت ورق گالوانیزه، آن را رنگ آمیزی می کنند. فولادهای گالوانیزه، پوششی از زینک اکساید دارند که این پوشش در برابر عوامل محیطی بیرونی از ورق محافظت می کند. این پوشش، عمر مفید ورق را افزایش می‌دهد، اما آن را ضد زنگ نمی کند؛ به همین دلیل است که ورق را رنگ می کنند تا مقاومت به خوردگی ورق گالوانیزه را بالاتر ببرند.

در اکثر صنایع مثل صنعت ساختمان سازی، صنایع فلزی، لوازم خانگی و همچنین حمل و نقل از این نوع ورق استفاده می شود. قیمت ورق رنگی نیز بر اساس ضخامت ورق، قیمت ورق گالوانیزه، نوع رنگ ورق و کیفیت آن متغیر است. همچنین، قیمت ورق رنگی کارخانه های مختلف متفاوت است. قیمت روز ورق رنگی کارخانه های معروف، مانند هفت الماس، فولاد مبارکه و …را می توانید در صفحه قیمت ورق رنگی آهن ملل مشاهده نمایید.

مشاهده قیمت انواع ورق رنگی در بازار امروز

قیمت ورق رنگی امروز

ورق آلوزینک

ورق آلوزینک که به آن «گالوانوم» و «زینکالوم» نیز گفته می شود، یک نوع ورق ‌فولادی با پوشش آلیاژی محسوب می شود. این نوع ورق به دلیل پوشش خاص خود، ویژگی ها و خواص برجسته تری نسبت به سایر ورق های پوشش دار از خود نشان می دهد. در واقع اینگونه می توان گفت، ورق آلوزینک، یک ورق فلزی است که با عناصر روی، آلومینیوم و سیلیکون پوشش‌ دهی شده است. از ورق آلوزینک بیشتر برای پوشش دهی سقف استفاده می کنند، همچنین در تولید انواع تابلوهای برق، ساخت آبگرم کن، ساخت پروفیل های درب و پنجره و … نیز کاربرد دارد. در مورد این ورق و مقایسه آن با ورق گالوانیزه در مقاله زیر اطلاعات بیشتری بیان کرده ایم.

بیشتر بخوانید: ورق آلوزینک (گالوالوم) و مقایسه آن با ورق گالوانیزه

ورق آلوزینک چیست

 انواع ورق فرمینگ

انواع ورق فرمینگ

در ادامه معرفی انواع ورق فولادی باید با اصطلاح ورق فرمینگ آشنا شوید. ورق فرمینگ که به آن ورق فرم دهی نیز می گویند، ورقی است که سطح آن با طرح های مختلف شکل داده شده است. انواع ورق فرمینگ را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

۱- ورق ذوزنقه

از انواع ورق گالوانیزه با عرض ۱۰۰ تا 125 سانتی متر  برای تولید ورق گالوانیزه با فرم ذوزنقه استفاده می شود. ورق گالوانیزه ذوزنقه، یک نوع ورق آهن طرح دار است که طرح آن شبیه به ذوزنقه است. برای ساخت آن نیز موج هایی به شکل مربع در عرض ورق ایجاد می کنند. زمان تولید این محصول بین ۲ تا ۴۸ ساعت است.

قیمت ورق گالوانیزه با توجه به روش تولید که گالوانیزه گرم است یا سرد و همچنین، میزان پوشش فلز روی، ابعاد ورق و کارخانه تولیدکننده مشخص می شود. به روزترین قیمت ورق گالوانیزه را در سایت آهن ملل مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت آنلاین ورق گالوانیزه تمامی کارخانه ها

قیمت ورق گالوانیزه

۲- ورق شادولاین

ورق شادولاین، ورق گالوانیزه رنگی است که سطح آن موجدار شده و طرح موج آن شبیه به طرح های ذوزنقه و سینوسی است. این نوع ورق گالوانیزه طرح دار، دارای مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی است و ظاهر زیبا دارد. از ورق‌های فولادی گالوانیزه (مانندورق شادولاین)برای پوشش دهی در صنایع مختلف و بیشتر در ساختمان سازی و سقف سازه ها استفاده می شود. اطلاعات بیشتر، کاربرد، ابعاد و روش تولید ورق شادولاین را در مقاله معرفی این ورق بخوانید.

بیشتر بخوانید: معرفی ورق شادولاین + کاربرد و ویژگی های آن

معرفی ورق شادولاین

۳- ورق طرح سفال

ورق طرح سفال، یک نوع ورق گالوانیزه رنگی است و از انواع ورق های فلزی طرح دار به شمار می رود. برای ساخت آن، ورق گالوانیزه رنگی را فرم داده و سطح آن را شبیه به طرح سفال می کنند. انواع ورق طرح دار آهنی از جمله ورق طرح سفال از مصالحی هستند که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند. این ورق، ظاهری زیبا و تنوع رنگی بالایی دارد. به همین دلیل از جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز برخوردار است. این محصول، ویژگی های منحصر به فردی دارد که در میزان خرید و فروش آن تاثیرگذار بوده است. ورق طرح سفال، یکی از مناسب ترین مصالح برای سقف های شیروانی است. برای شناخت بیشتر ورق طرح سفال، مقاله معرفی آن را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: ورق طرح سفال چیست؛ انواع، مزایا و کاربرد آن

ورق طرح سفال چیست

۴- ورق سینوسی رنگی

نام دیگر ورق سینوسی رنگی، ورق کرکره سینوسی است. دلیل نامگذاری این نوع ورق ها فرم آن هاست است که به صورت نیم دایره، برآمده و فرورفته می باشد (مانند موج سینوسی).

این نوع ورق آهنی طرح دار در انواع رنگ ها با ابعاد ۲۰ سانتی متر تا ۱۲ متر در بازار موجود است و حتی می توانید رنگ مورد نظر را به صورت عمده ای به کارخانه سفارش دهید. لایه رنگی روی این نوع ورق ها علاوه بر زیبایی ورق، باعث دوام و خاصیت ضد خوردگی نسبت به ورق گالوانیزه معمولی می شود. اطلاعات بیشتر پیرامون ورق سینوسی رنگی را در لینک زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق سینوسی رنگی و کاربرد آن در ساختمان سازی

بررسی ورق سینوسی رنگی

۵- ورق کرکره

ورق کرکره یکی از انواع ورق های ساختمانی و نوعی ورق موج دار است. این ورق نوعی ورق آهنی نازک فرم داده‌ شده است که با فرمینگ کردن ورق های فلزی به ویژه ورق های گالوانیزه رنگی به وجود می آید. شکل  ظاهری و فرمینگ این ورق شبیه موج و طرح سینوسی است. ورق فلزی کرکره در انواع و رنگ های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. هر کدام از آن ها نیز کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمانی دارند. اما بیشترین کاربرد آن در سقف های شیب دار می باشد.

نکته: انواع ورق فرمینگ که به آن ها اشاره کردیم (ورق ذوزنقه، شادولاین، طرح سفال، سینوسی، کرکره و …) همگی جزء ورقه های فلزی هستند که در ساخت شیروانی به کار می روند. در مقاله معرفی ورق کرکره می توانید اطلاعات بیشتری بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق کرکره؛ از تولید تا انواع و کاربرد آن در صنایع

ورق فلزی کرکره

ورق سرد

ورق سرد چیست؟

ورق سرد به ورق هایی گفته می شود که طی فرآیند نورد سرد تولید می شوند. ورق های تولید شده طی فرآیند نورد سرد، انواع مختلفی دارند. انواع ورق سرد موجود در بازار مثل ورق گالوانیزه، روغنی و قلع اندود در سایزهای مختلفی به فروش می رسند. این محصولات با عرض بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر تولید می شوند.

تعریف ورق سرد نوردیده در واژنامه محصولات فولادی – استاندارد ملی ایران:

نوار ورق سرد نوردیده، محصول تخت سرد نوردیده است که بلافاصله بعد از آخرین گذر نورد یا بعد از اسیدشویی یا تابکاری به صورت کلاف منظم پیچیده می شود.

ورق روغنی

ورق روغنی چیست؟

 منظور از ورق روغنی  همان ورق سرد فولادی است که یک مرحله به مراحل تولید آن اضافه شده است. در تولید ورق روغنی، ابتدا ورق سیاه با ضخامت بالا وارد فرآیند نورد سرد می شود و با استفاده از چند غلتک، ضخامت آن کاهش می یابد. پس از این که ورق به ضخامت مورد نظر رسید، سطح آن برای جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی، روغنکاری می شود و به این ترتیب، ورق روغنی تولید می گردد.

در حالت کلی، ورق های خروجی از نورد سرد، قبل از روغنکاری، پایه ساخت ورق های گالوانیزه هستند.

این نوع از ورق، دارای عرض استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است. علاوه بر این، در ضخامت های ۰.۳ تا ۳ میلی متر نیز تولید می شود. قیمت ورق روغنی نیز به دلیل ضخامت کمتر و کیفیت بالاتر، بیشتر از ورق سیاه است. برای رصد قیمت روز ورق روغنی می توانید لیست قیمت ورق روغنی انواع کارخانه را در لینک زیر مشاهده فرمایید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت ورق آهن روغنی با سفارش آنلاین

قیمت روز ورق روغنی

ورق قلع اندود

معرفی ورق قلع اندود

ورق قلع اندود، طی فرآیند نورد سرد تولید می شود. در فرآیند تولید ورق قلع اندود، لایه ای از عنصر قلع روی سطح ورق ایجاد می شود و معمولا سطح نهایی را با یک لایه کروم جهت محافظت بیشتر پوشش می دهند.

مهم ترین کاربرد ورق فولادی قلع اندود در صنایع، بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی و نیز صنایع بسته بندی اقلام دارویی است. ضخامت این ورق از ۰.۵۰ تا ۰.۸۵ میلی متر به هر دو صورت رول و شیت تولید و عرضه می شود. اطلاعات بیشتر در مورد ورقع قلع اندود یا تین پلیت و روش تولید آن را در مقاله معرفی ورق قلع اندود بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق قلع اندود (تین پلیت) چیست؟

انواع ورق قلع اندود

 ورق آجدار

معرفی ورق آجدار

ورق آجدار از نظر جنس، انواع گوناگونی دارد؛ مانند ورق آجدار آهنی، استیل، گالوانیزه و آلومینیوم که در این بین، ورق آهنی آجدار، محبوبیت و استفاده بیشتری دارد. ورق آهنی آجدار، محصولی از جنس ورق سیاه است و طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. کاربرد اصلی آن نیز برای ایجاد اصطکاک در سطوح مختلف است؛ به همین منظور از این محصول در کف اتوبوس‌ ها، آسانسورها یا پله ‌ها و پل‌ ها استفاده می‌شود. ورق های آجدار در دو نوع فابریک و پرسی تولید می شوند که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

قیمت این ورق نیز با توجه به جنس ورق، پرسی یا فابریک بودن و ابعاد ورق تعیین می شود. قیمت انواع ورق آجدار در ابعاد مختلف را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت و خرید ورق آجدار در بازار امروز

قیمت روز ورق آجدار

ورق آلیاژی

ورق آلیاژی چیست؟

ورق های آلیاژی، ورق هایی هستند که با عناصر مختلف ترکیب و به اشکال مختلف به بازار عرضه می شوند. در واقع، ورق آلیاژی به ورق آهنی گفته می شود که از ترکیب آهن و یک یا چند عنصر دیگر ساخته می شود.

انواع ورق آلیاژی را می توان به دو دسته فولادی و غیر فولادی تقسیم بندی کرد. از ورق آلیاژی در ساخت کشتی و وسایل دریایی، صنعت هواپیما سازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و مخازن حمل سوخت استفاده می شود.


ورق استنلس استیل

ورق استیل چیست؟

ورق استیل یا ورق استنلس استیل، یک آلیاژ فولادی است که بر اساس عناصر تشکیل ‌دهنده ‌‌اش، تفاوت ‌هایی با سایر ورق ‌های فولادی دارد. عنصر تعیین ‌کننده در آلیاژ ورق استیل، آهن، کروم و نیکل است. مهم ‌ترین تفاوت استیل با سایر ورق ها در مشخصات فنی آن است. به طور کلی به ترکیبات آهن، کروم و نیکل «فولاد زنگ نزن» نیز گفته می شود و ورق تولیدشده از این فولاد نیز ورق زنگ نزن یا همان ورق استنلس استیل نام دارد.

ورق استیل در دو دسته صنعتی و دکوراتیو کاربردهای متفاوتی دارد. از ورق استیل صنعتی برای ساخت انواع مخزن استیل، میخ، پرچ، لوله‌درزدار و … استفاده می شود. ورق استیل دکوراتیو نیز برای نماکاری، تولید وسایل تزیینی و ظروف آشپزخانه استفاده می شود.

قیمت ورق استیل با توجه به ابعاد و ضخامت ورق، نوع فروش (به صورت شیت یا رول)، گرید ورق استیل و تناژ درخواستی تعیین می شود. به دلیل نوسان قیمت دلار و نیکل در سال های اخیر، قیمت این ورق به صورت روزانه تعیین و اعلام می شود. قیمت روز ورق استنلس استیل را در صفحه زیر مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت ورق استیل در بازار امروز

قیمت روز ورق استنلس استیل

  ورق A283

از سری ورق‌ های آلیاژی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند، ورق A283 می‌باشد که به عنوان ورق مخزنی نیز شناخته می‌شوند. ورق A283، نوعی ورق آلیاژی به شمار می‌رود که از قابلیت شکل پذیری، ماشین کاری و جوشکاری بالایی برخوردار است. ورق A283 در ضخامت‌های ۶ تا ۶۵ میلی‌ متر و به شکل شیت‌ های برش خورده تولید و به بازار فولاد عرضه می‌ شود. در مقاله معرفی ورق A283 با جزئیات بیشتری این نوع ورق آهنی را بررسی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: ورق A283 (ورق مخرنی)؛ کاربردها و انواع آن

معرفی انواع گریدهای A283

ورق A516

ورق A516، نوعی ورق (فولاد) کربنی است که در آن مقادیر ناچیزی از عناصر آلیاژی، نظیر گوگرد، فسفر، منگنز، سیلیسیوم برای رسیدن به جنسی مرغوب استفاده می‌ شود. این نوع ورق از خواص برشکاری، انعطاف پذیری و جوشکاری مناسبی برخوردار است. این ورق، گریدهای مختلفی دارد و در سه عرض ۱.۲۵ – ۱.۵ و ۲ متر تولید و عرضه می گردد. ورق A516، خواص و کاربرد آن را در مقاله معرفی این ورق بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق A516؛ خواص و کاربرد آن

ورق A516 چیست

ورق ضدسایش

معرفی ورق ضد سایش یا ورق هاردوکس

ورق ضدسایش با نام هاردوکس نیز شناخته می شود و یک ورق آلیاژی با درصد کربن بالاست. کربن موجود در این محصول باعث سختی و مقاومت و دوام بالای ورق می شود. به هر میزان که درصد کربن در ورق آلیاژی افزایش یابد، استحکام و خواص ضدسایش آن نیز بیشتر خواهد شد. در ساخت ورق های ضدسایش از فرآیند نورد سرد استفاده می شود. اگر قصد خرید و آشنایی بیشتر با این ورق را دارید، معرفی و اطلاعات بیشتر در مورد این ورق را در لینک زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: معرفی ورق ضد سایش و راهنمای خرید آن

ورق ضدسایش و ویژگی های آن

ورق نسوز

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای فولاد و به ویژه ورق، اصطلاح فلز نسوز است که برای توصیف مجموعه ای از عناصر فلزی استفاده می شود و از نقطه ذوب فوق العاده بالایی برخوردار هستند. ورق های آهن نسوز، مصالح بسیار پرکاربردی در پروژه های بزرگ و کوچکند. ورق آهن نسوز از طیف گسترده ای از محصولاتی با ویژگی ها و کاربردهای متفاوت تشکیل شده است. در مورد ورق آهنی نسوز در مقاله زیر بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق فولادی نسوز چیست + مشخصات و کابردهای آن

ورق فولادی نسوز چیست

 ورق مشبک

ورق مشبک چیست؟

ورق مشبک با ایجاد سوراخ روی ورق های فلزی تولید می شود و اصطلاحا به آن ورق آهن سوراخ دار می گویند. جنس ورق مشبک می تواند از استیل، آلومینیوم، فولاد یا انواع ورق آلیاژی باشد. ورق های مشبک بر اساس جنس ورق، و همچنین شکل چشمه (شکل سوراخ ورق) انواع مختلفی دارند و همچنین کاربردشان نیز برحسب نوع و ضخامت ورق های آهنی، متفاوت است. این نوع ورق، معمولا در دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر عرضه می شود. انواع ورق مشبک و روش های تولید آن را می توانید در مقاله مربوطه بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق مشبک چیست؟

ورق مشبک و کاربردهای آن

ورق آتشخوار

ورق های آتشخوار، قابلیت تحمل دمایی را تا حدود ۵۸۵ درجه سانتی گراد دارند و نوع دیگر آن ها می توانند تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد نیز مقاومت کنند. در حال حاضر، نوع اول آن بیشتر به صورت رول و شیت در بازار رایج است. ورق آتشخوار در انواع گریدهای مختلفی تولید می شود که بسته به نوع و میزان آلیاژهای آن، مقاومت و استحکام و حتی کاربرد متفاوتی دارد.

ورق آتشخوار، بیشتر در صنعت پتروشیمی و لوله های حرارتی کاربرد دارد. در مقاله زیر، کاربرد این ورق را بیشتر بررسی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: ورق آتشخوار؛ انواع و کاربردهای آن

ورق آتشخوار چیست

ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا دسته ای از ورق های فولادی است که به دلیل مقاومت بالا به این نام خوانده می شود. همچنین این نوع ورق ها خاصیت شکل پذیری، جوش پذیری، چقرمگی و ضربه پذیری بالایی دارند. ورق استحکام بالا در ضخامت و گریدهای متفاوت و طی فرآیند ترمومکانیکال تولید می شود.

کاربرد این نوع ورق، بیشتر در بالابر، جرثقیل‌، پل‌، ماشین ها و سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی می باشد. در مقاله زیر می توانید بیشتر با آن آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید: ورق استحکام بالا به همراه انواع آن

ورق استحکام بالا چیست

ورق دریایی

ورق دریایی، نوعی ورق نورد گرم است که خاصیت جوش پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالایی دارد. به همین دلیل، این نوع ورق برای کاربردهایی که در تماس با آب شور دریا هستند بسیار مناسب است. همچنین انواع مختلف ورق دریایی برای کف عرشه، بدنه انواع کشتی ها، قایق های بزرگ، عرشه ها و غیره استفاده می شود. این ورق، مزایا و همچنین کارخانه های تولیدکننده متفاوتی دارد که در لینک زیر می توانید در مورد آن بخوانید.

بیشتر بخوانید: معرفی ورق دریایی، انواع و نحوه محاسبه وزن

ورق دریایی چیست

ورق لاتون

به ورق‌ های فلزی که به منظور هم‌راست سازی و تراز دقیق قطعات و جهت پر کردن شکاف های کوچک استفاده می‌ گردد، ورق لاتون می گویند. ورق لاتون در ضخامت‌ ها و انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌ شود. به طور مثال، انواع ورق های لاتون بر اساس جنس به صورت ورق های لاتون فولادی، بابیت، استیل، مونل، آلومینیوم، آهنی، برنجی، طلا، نقره، فسفر، برنز، مسی و غیره دسته بندی می شوند. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد این ورق نیاز دارید، از جمله جدول مشخصات، انواع و مزایای آن، وارد لینک زیر شوید.

بیشتر بخوانید: ورق لاتون چیست؟

معرفی ورق لاتون

ورق طلا

معرفی ورق طلا

ورق طلا از رایج ترین انواع ورق های فلزی بوده و از بافت نرمی برخوردار است. ورق طلا در دو نوع عیاردار و پایه فلز در بازار موجود می باشد. ورق طلای عیاردار، گران تر از نوع پایه فلز می باشد. از این ورق در صنایع مختلف، از جمله ساخت و ساز، پتینه کاری، ساخت مبلمان، تزئین مجسمه و ظروف، تذهیب و … استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با ورق طلا مقاله معرفی این ورق را مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع ورق طلا و کاربردهای آن

انواع ورق های طلا

ورق برنجی

ورق برنجی چیست؟

ورق برنج از ترکیبات آلیاژهای مس و روی تولید می شود. میزان عنصر روی و مس در ترکیب با فلز برنج، رنگ آن را تغییر داده و به زرد و نقره ای تبدیل می کند. ورق برنج به دلیل وجود آهن در ساختار خود، سختی بالایی نیز دارد. علاوه بر عنصر آهن، دو عنصر قلع و منگنز نیز در ورق برنجی وجود دارد.

از این ورق در صنایع مختلفی استفاده می شود و برای مواردی چون ساخت رادیاتور، سماور، تولید قطعات الکترونیکی، قطعات خودرو، انواع کلید و پریز و … کاربرد دارد. در مقاله معرفی این ورق که در لینک زیر قرار دارد، به انواع ورق برنجی از نظر سختی و آلیاژ و انواع تسمه برنجی پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: ورق برنجی چیست؟ با انواع آن

آشنایی با ورق برنجی

ورق آلومینیوم

یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنایع مختلف، ورق آلومینیوم است که در تولید روکش کابل ها و عایق های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در اندازه و ابعاد متفاوتی از ۰.۰۰۸ تا ضخامت ۰.۲۵ اینچ در دسترس است و به صورت رنگی و بی رنگ تولید می شود. این ورق ها، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و عملاً بدون تعمیر و نگهداری هستند. همچنین نسبت استحکام به وزن بی نظیری در مقایسه با سایر فلزات دارند.

از ورق آلومینیوم در انواع صنایع نظامی، حمل و نقل، غذایی، ماشین سازی، هنر و …. استفاده می شود. اگر قصد استفاده یا خرید این ورق را دارید، اطلاعات بیشتر و همچنین روش تمیز کردن آن را در لینک زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن

ورق آلومینیوم چیست

ورق برشی

ورق برشی، یکی از متداول ترین انواع ورق های فولادی محسوب می شود که طی فرآیند نورد گرم و با حرارت بالا تولید می شود. این ورق در ابعاد مختلف و دلخواه برش داده می شود و به همین دلیل به آن ورق برشی می گویند. برای تولید ورق های برشی، اصولا ورق های سیاه ST37 و ST52 به دلیل کیفیت و وزن مناسبی که دارند، با استفاده از دستگاه های برش، در اندازه های دلخواه برش داده می شوند. قیمت ورق آهن برش خورده نیز به قیمت ورق پایه و اجرت برشکاری بستگی دارد. ورق برشی، کاربرد گوناگونی در صنایع مختلف دارد. کاربردهای این ورق و جزئیات بیشتر پیرامون آن را در مقاله معرفی ورق برشی بخوانید.

بیشتر بخوانید: ورق برشی چیست و در صنعت چه کاربردی دارد؟

ورق برشی، کاربرد و نحوه تولید آن

ورق صنعتی

ورق صنعتی، همان ورق‌ فولادی است که در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساختمان ‌سازی استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلفی است. ورق‌ صنعتی از برش تختال و اسلب تولید می‌شود و دارای کیفیت بالایی است. در واقع ورق صنعتی، یکی از با کیفیت ترین نوع ورق های فولادی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ورق صنعتی چیست؟ روش های ساخت و انواع آن

انواع ورق صنعتی و کاربرد آن

ورق  لچکی

ورق لچکی یا ورق پشت‌بند صفحه‌ای با ضخامت نسبتا کم است که معمولا در اشکال سه گوش و چهارگوش برش می خورد. از لچکی بیشتر برای تقویت اتصالات سازه استفاده می شود. انواع ورق های سیاه، روغنی، گالوانیزه و آلومینیوم برای ساخت ورق لچکی آهن استفاده می شوند.


روش های شکل دهی ورق

روش های شکل دهی ورق

یکی از روش های شکل دهی ورق های فولادی، روش رول فرمینگ است. رول فرمینگ، یک روش قابل اعتماد و اثبات شده برای شکل دادن به ورق بوده که برای کاربردهای مدرن ایده آل است. دستگاه های رول فرمینگ می توانند ورق های مختلف گرم و سرد را در اشکال مختلف شکل دهند.

از روش های دیگر شکل دهی ورق، هیدروفرمینگ است. در روش هیدروفرمینگ، ابتدا مواد اولیه داخل قالب ریخته شده، بعد از بسته شدن قالب، مایع با فشار بالا داخل قالب تزریق شده و شکل قالب را به مواد درون خود می دهد. در نهایت، پس از باز شدن قالب و بعد از تخلیه مایع، قطعه از داخل قالب خارج می شود.

یکی دیگر از روش هایی که برای فرم دهی ورق فولادی استفاده می شود، برشکاری ورق و خمکاری آن است. به فرآیند جداسازی ورق های فلزی به منظور تولید یک محصول، برشکاری ورق می گویند. در صنعت، این فرآیندها به روش های متفاوتی انجام می شوند. یکی از آن ها برشکاری لیزری بوده که از موثرترین روش ها برای برش ورق فلز است. برای بسیاری از پروفیل های آهنی، برش لیزری بهترین انتخاب می باشد.

تسمه آهنی و ورق که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، به شکل صفحه های برش داده شده در انواع مختلف و جنس های گوناگون در بازار عرضه می شوند. مجموعه آهن ملل، مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت ورق اهنی به صورت آنلاین

قیمت ورق آهن

کارخانه های تولیدکننده ورق های فولادی در ایران

امروزه، کارخانه های زیادی در کشور به تولید ورق های فولادی مشغولند که محصولاتشان از کیفیت بالایی برخوردار است. از جمله مهم ترین این کارخانه ها می توان به فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد گیلان، هفت الماس، فولاد کاویان اهواز و فولاد اکسین اهواز اشاره کرد. برای آشنایی با برترین تولیدکنندگان ورق های فولادی در کشور، مقاله «معرفی بهترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور» را مطالعه فرمایید. اما در صورتی که می خواهید همه کارخانه هایی که در ایران ورق فولادی تولید می کنند، ورق های تولیدی آن ها و همچنین آدرس آن ها را بشناسید، مقاله جامع همه کارخانه های تولید ورق فولادی در ایران را در لینک زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: تمامی کارخانه های تولید ورق فولادی در ایران

کارخانه تولید ورق

از آنجا که کیفیت ورق، حرف اول را در تمامی صنایع می ‌زند، به همین دلیل، روش ‌های کنترل کیفیت ورق فولادی از اهمیت بالایی برخوردارند. برای بررسی کنترل کیفیت ورق فولادی، محصولات در فرآیند تولید به طور پیوسته مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرند. از جمه بررسی های انجام شده می توان به کنترل برش، تنظیم سرعت چرخش و رفت و برگشت غلتک ها، بازرسی سطح ورق، عملیات کناره بری و برش عرضی و … اشاره کرد.  

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق های فولادی، یکی از پرمصرف‌ ترین محصولات فولادی هستند که در انواع، ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شوند و بسته به نوع آن ها کاربردهای متفاوتی نیز دارند. قیمت انواع مختلف ورق های فولادی متفاوت است و به ضخامت، روش تولید و کارخانه تولید این محصول بستگی دارد. در این مقاله، راجع به انواع مختلف ورق، کاربرد آن ها و همچنین روش های شکل دهی به این محصول آشنا شدیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله، اطلاعات ارزشمندی راجع به ورق های فولادی در اختیار شما قرار داده باشد. سوالات خود را می توانید با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول انواع ورق آهن و کاربرد آن

ورق آهن چیست؟

ورق آهن، آلیاژی است که پایه آن آهن می باشد. این محصول، شامل عناصر مختلفی است و در صنایع متنوعی کاربرد دارد.

انواع ورق آهن موجود در بازار کدامند؟

متداول ترین انواع ورق فولادی، شامل ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، آجدار، شادولاین، گالوانیزه ذوزنقه، لاتون، آتشخوار و غیره می باشد.

انواع روش های شکل دهی ورق کدامند؟

۱. رول فرمینگ ۲. هیدروفرمینگ ۳.برشکاری

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.