۱۶ کارخانه تولید ورق در انواع مختلف با بهترین کیفیت

تولید کنندگان ورق فولادی در ایران کارخانه های متعدد و شناخته شده ای هستند که ورق های متنوعی تولید و عرضه می کنند. هر کدام از این کارخانه ها در تولید یک یا چند نوع ورق فولادی مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی ارائه کرده و در شرایط رقابتی محصولات خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند. در صورتی که به دنبال شناخت تمامی تولید کنندگان ورق در ایران، محصولات تولیدی و موقعیت جغرافیایی آن ها هستید، این مطلب را دنبال کنید. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه، رنگی، سیاه، روغنی، اسیدشویی، قلع اندود و آجدار به طور کامل و جامع بررسی شده و مشخصات و آدرس آن ها معرفی شده اند.

نسخه صوتی ۱۶ کارخانه تولید ورق فولادی

محتوا پنهان

۱- مجتمع فولاد مبارکه اصفهان؛ اصلی ترین مرکز تولید ورق فولادی در کشور

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی و مهم ترین کارخانه تولید ورق در ایران است. عملیات اجرایی این کارخانه در سال ۱۳۶۰ در نزدیکی شهر مبارکه آغاز شد و از ابتدای سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید. کارخانه فولاد مبارکه، تولیدکننده انواع ورق فولادی (سیاه، اسیدشویی، روغنی، گالوانیزه، رنگی، قلع اندود، آجدار) از ضخامت ۰.۱۸ تا ۱۶ میلی متر به صورت کلاف (رول) و شیت (برش خورده) می باشد.

کارخانه تولید ورق فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه به دلیل تنوع محصولات و مشخصات آن ها (مانند ضخامت، عرض، طول، کیفیت، وزن و …) دامنه انتخاب وسیعی برای مشتریان فراهم کرده است. دامنه عرضه و فروش این کارخانه را می توان در ۴ گروه زیر دسته بندی کرد:

  • فروش مطابق سفارش
  • فروش داخلی
  • فروش در بورس کالای ایران
  • صادرات

ورق های این کارخانه در سه دسته محصولات نورد گرم، محصولات نورد سرد و محصولات پوشش دار تولید می شوند. این تولیدات را در ادامه مشاهده می کنید.

این ورق ها جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله و پروفیل فولادی، بسته ‌بندی، لوازم خانگی و الکتریکی، مخازن تحت فشار و … کاربرد دارند.

نکته ۱: تنها کارخانه ای که ۰ تا ۱۰۰ مراحل تولید ورق را در مجموعه خود انجام می دهد، کارخانه فولاد مبارکه است. مابقی کارخانه های تولید ورق، شمش مورد نیاز خود را از کارخانه های دیگر تهیه می کنند.

نکته ۲: با توجه به تنوع و میزان تولید محصولات شرکت فولاد مبارکه، عملاً امکان فروش مستقیم به تمام متقاضیان و مصرف کنندگان خرد نهائی وجود ندارد.

آدرس کارخانه فولاد مبارکه اصفهان: استان اصفهان – شهر مبارکه


۲- کارخانه فولاد سبا اصفهان؛ یکی از تولید کنندگان ورق سیاه در اصفهان

کارخانه فولاد سبا اصفهان در سال ۱۳۷۶ تاسیس و در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید. این کارخانه یکی از تولیدکنندگان ورق فولادی به وسیله نورد پیوسته می باشد و در ابتدای امر به عنوان قسمتی از کارخانه ذوب آهن اصفهان، زیر نظر مهندسان کارخانه فولاد مبارکه فعالیت خود را آغاز نمود. در ادامه و در سال ۱۳۸۵ نیز طی قرارداری به مجتمع فولاد مبارکه واگذار شد و اکنون به عنوان زیر مجموعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشغول به فعالیت است. کارخانه فولاد سبا تولید کننده ورق سیاه با ضخامت های مختلف از ۲ تا ۱۲ میلی متر با کیفیت بالا و همچنین تولید کننده ورق های تجاری، کششی و کشش عمیق به صورت زیر می باشد.

آدرس کارخانه فولاد سبا اصفهان: استان اصفهان – شهرستان لنجان (شهر چَمگُردان)


۳- شرکت فولاد اصفهان ؛ یکی از تولید کنندگان ورق سیاه در اصفهان

شرکت فولا اصفهان در سال ۱۳۷۶ در زمینی به مساحت ۲۶۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی اشترجان اصفهان به بهره برداری رسید. شرکت فولاد اصفهان، تولید کننده انواع ورق تخت فولادی است. طراحی، ساخت و اجرای کلیه تجهیزات خط تولید ورق کارخانه فولاد اصفهان توسط کارشناسان و متخصصین شرکت فولاد اصفهان انجام گرفته است. این کارخانه، علاوه بر انجام اصلاحات خط تولید خود، در پی احداث و راه اندازی خط جدید ورق می باشد. ظرفیت تولید سالانه خط ورق در این کارخانه، معادل 200,000 تن به صورت زیر می باشد:

  • ورق سیاه (نوع  st37 با عرض ۱ متر و ضخامت ها ۱۵ تا ۶۰ میلی متر)

آدرس کارخانه فولاد اصفهان: استان اصفهان – شهرستان اصفهان


۴- کارخانه فولاد کاویان اهواز؛ اولین تولید کننده ورق های ضخیم فولادی کشور 

شرکت فولاد کاویان، اواخر سال ۱۳۵۴ در جاده اهواز-خرمشهر تاسیس شد؛ اما به دلایل متفاوت از جمله جنگ تحمیلی، آماده سازی آن به تاخیر افتاد و در سال ۱۳۷۰ افتتاح و وارد دوره بهره برداری گردید. کارخانه تولید ورق کاویان، اولین تولیدکننده ورق های ضخیم فولادی در کشور است که در زمینه تولید ورق گرم (ورق سیاه) با ضخامت های زیر فعالیت می کند.

کارخانه کاویان اهواز را می توان بهترین تولید کننده ورق سیاه با ضخامت بالاتر از ۱۵ میلی متر دانست. ورق فولاد کاویان به دلیل ضخامت بالا، فقط به صورت شیت قابل تولید است و امکان رول کردن آن ها وجود ندارد.

نکته: کارخانه کاویان اهواز، گاهی ورق سیاه خود را به صورت سفارشی تا ضخامت ۱۰۰ میلی متر نیز تولید می کند.

آدرس کارخانه فولاد کاویان اهواز: استان خوزستان – شهرستان خرمشهر


۵- شرکت فولاد اکسین خوزستان؛ تنها تولید کننده ورق سیاه عریض در کشور

کارخانه تولید ورق فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولیدکننده ورق های عریض فولادی در کشور است که در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ نیز تولید انبوه خود را آغاز کرد. فعالیت این کارخانه، تولید ورق عریض فولادی و عملیات حرارتی است. این محصولات برای مصارف گوناگون، مانند لوله های انتقال نفت و گاز، مخازن تحت فشار و مخازن بزرگ ذخیره میعانات نفتی و شیمیایی، سازه های بزرگ فلزی، پل سازی و … استفاده می شوند.

کارخانه اکسین، قابلیت تولید ورق سیاه تا عرض ۴.۵ متر در ضخامت های مختلف و مقاومت بالا را دارد. محبوب ترین ورق این کارخانه که بیشترین موجودی را در بازار دارد، ورق سیاه در دو عرض ۲ و ۲.۵ متر (۲.۵ به صورت سفارشی) می باشد.

آدرس کارخانه فولاد اکسین: استان خوزستان – شهرستان اهواز


۶- مجتمع فولاد گیلان ؛  اولین و بزرگترین کارخانه نورد فولاد کشور در بخش خصوصی

مجتمع فولاد گیلان در سال ۱۳۸۲ و در شهرک صنعتی رشت احداث شد. کارخانه ورق گیلان به عنوان اولین و بزرگ ترین کارخانه نورد فولاد کشور در بخش خصوصی شناخته می شود. این کارخانه، قابلیت تولید ورق فولادی (ورق سیاه، اسیدشویی، روغنی، گالوانیزه، آجدار) را در دو بخش نورد گرم از ضخامت ۲.۵ تا ۱۵ میلی متر و نورد سرد از ضخامت ۰.۳ تا ۵ دارد. ظرفیت تولید واحد نورد گرم آن نزدیک به ۲ میلیون تن در سال و شامل انواع سایز ورق می باشد.

کارخانه فولاد گیلان قابلیت تولید انواع ورق فولادی به صورت زیر را دارد:

  • ورق سیاه گیلان (ضخامت ۲ تا ۱۵ میلی متر در دو عرض ۱ و ۱.۲۵)
  • ورق آجدار گیلان (ضخامت ۲.۵ تا ۶ میلی متر در دو عرض ۱ و ۱.۲۵ )
  • ورق اسیدشویی گیلان (نوع st37)
  • ورق گالوانیزه گیلان
  • ورق روغنی گیلان

در حال حاضر، محبوب ترین و مهم ترین ورق گیلان در بازار، ورق سیاه و ورق آجدار است.

آدرس مجتمع فولاد گیلان: استان گیلان – شهرستان رشت


۷- مجتمع فولاد امیرکبیر کاشان؛ اولین تولید کننده ورق گالوانیزه گرم در ایران

کارخانه تولید ورق فولاد امیرکبیر کاشان

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در اواخر سال ۱۳۷۴ و تحت عنوان «شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان» در شهرستان کاشان تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسید. این کارخانه با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه وری گرم مداوم در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار احداث شده است. فولاد امیر کبیر کاشان به عنوان اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه گرم در کشور قادر به تولید ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۲۵ تا ۱.۵ و عرض ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی متر و همچنین تولید ورق در دو طرح سینوسی و ذوزنقه ای به صورت زیر می باشد و به همین دلیل می توان فولاد امیرکبیر کاشان را کارخانه تولید ورق شیروانی نیز دانست.

  • ورق گالوانیزه (به دو صورت رول و شیت فابریک)
  • ورق گالوانیزه فرم دار (در دو طرح سینوسی و ذوزنقه ای)
  • ورق سیاه و ورق اسید شویی این کارخانه در حال حاضر به بازار عرضه نمی شود.

خطوط تولید فولاد امیرکبیر کاشان، شامل اسیدشویی ورق، نورد سرد رفت و برگشتی، آنیل، گالوانیزه گرم مدوام، برش عرضی و فرم‌ دهی ورق می ‌باشد. کارخانه ورق گالوانیزه کاشان، محصولات خود را طبق استاندارد JIS، DIN، ASTM و ISIRI تولید می کند و  دارای گواهی استاندارد ورق فولادی گالوانیزه گرم پیوسته با کیفیت ساختمانی و کیفیت شکل دهی از سازمان ملی استاندارد ایران است.

آدرس کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان: استان اصفهان- شهرستان کاشان


۸- شرکت فولاد تاراز شهرکرد؛ اولین تولید کننده ورق های گالوانیزه TOC

کارخانه تولید ورق گالوانیزه تاراز، با نام «صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال» در سال ۱۳۸۷ در استان چهارمحال و بختیاری احداث شد و در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این کارخانه، قابلیت تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه وری گرم را از ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی متر دارد. ورق گالوانیزه تاراز شهرکرد، یکی از باکیفیت ترین ورق های گالوانیزه تولیدشده در کشور با جرم پوشش مختلف (گرماژ) و گل ریز است. همچنین این شرکت، تنها تولیدکننده ورق های گالوانیزه با پوشش رنگی به نام گالواتاراز است که از نوآوری های این شرکت محسوب می شود.

کارخانه تولید ورق تاراز شهرکرد، امکان تولید گریدهای مختلف محصولات، از جمله گریدهای خودرویی و یا کشش عمیق مانند DX51 ,DX52,DX53 را دارد. محصولات کارخانه فولاد تاراز را می توان در سه دسته نمایش داد.

  • ورق گالوانیزه تاراز (بیشترین استفاده در پوشش دهی و اتاق اتومبیل)
  • ورق گالوانیزه با پوشش رنگی تاراز (ورق های گالوانیزه با پوشش رنگی ارگانیک)
  • ورق گالوالوم تاراز (ورق با پوشش آلیاژی آلومینیوم – روی)
  • ورق عرشه فولادی تاراز

در فولاد تاراز، همانند خطوط تولید در کشورهای اروپایی و ژاپن، از همان ابتدا محلول کروم ۳ ظرفیتی مورد استفاده قرار می گیرد. (استفاده از کروم ۶ ظرفیتی، اثرات مخربی بر سلامتی انسان و محیط زیست دارد.)

آدرس کارخانه تاراز شهرکرد: استان چهارمحال و بختیاری- شهرستان شهرکرد


۹- شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری؛ تولید ورق ویژه ساخت بدنه خودرو 

کارخانه ورق خودرو به منظور استفاده از ورق فولادی در صنعت خودروسازی در استان چهار محال و بختیاری احداث شد. امضای قرارداد این کارخانه در سال ۱۳۸۴ صورت گرفت و در سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در جاده بروجن –شهرکرد افتتاح گردید. این کارخانه به تولید ورق گالوانیزه می پردازد.

ورق گالوانیزه تولیدی کارخانه ورق خودرو در بسته بندی های مختلف از بسته بندی ساده تا بسته بندی با لفاف، متال باکس، بسته بندی صادراتی با پالت چوبی و ضربه گیر پلاستیکی عرضه می شود. همچنین اکثر ورق های این کارخانه به کارخانجات تولید خودرو فروخته می شود، اما ورق آن برای پوشش دهی سقف و صنعت سوله سازی نیز استفاده می گردد.

با شروع تولید این کارخانه، ورق گالوانیزه ورق خودرو، جایگزین ورق های وارداتی برای صنایع ساخت بدنه خودرو شد.

آدرس کارخانه ورق خودرو: استان چهار محال و بختیاری – کیلومتر ۳۵ جاده شهرکرد-بروجن


۱۰- شرکت صنایع هفت الماس؛ دومین تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور

کارخانه تولید ورق هفت الماس

شرکت هفت الماس با هدف تولید انواع ورق گالوانیزه، ورق نورد سرد، ورق رنگی و ورق قلع اندود در سال ۱۳۷۵ در شهر قزوین تاسیس شد و در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید. این کارخانه که یکی از بهترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه رنگی در کشور می باشد، با ظرفیت اسمی سالانه ۱۰۰.۰۰۰ تن ورق گالوانیزه، علاوه بر پاسخگویی بخشی از بازار مصرف داخلی، در بازارهای جهانی نیز عرضه می گردد. همچنین این کارخانه، قابلیت تولید ورق گالوانیزه را با ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی متر در دو عرض ۱۰۰۰  و ۱۲۵۰ میلی متر دارد.

اگرچه کارخانه هفت الماس، قادر به تولید انواع ورق های معرفی شده در بخش زیر می باشد، اما بیشترین تولید آن ورق رنگی است.

نکته: تفاوت ورق رنگی هفت الماس با ورق رنگی مبارکه در ضخامت آن است. ورق رنگی فولاد مبارکه در ضخامت ۰.۵، اما ورق کارخانه هفت الماس در ضخامت ۰.۴۸ و ۰.۴۷ (و گاهی به صورت سفارشی در ضخامت های بالاتر) تولید می شود.

کارخانه ورق گالوانیزه هفت الماس دارای نشان استاندارد ملی و گواهی کیفیت ISO 9001:2008 در تولید ورق‌های گالوانیزه است.

آدرس کارخانه صنایع هفت الماس: قزوین کیلومتر ۱۸ اتوبان قزوین 


۱۱- شرکت فولاد غرب آسیا؛ یکی از تولید کنندگان ورق روغنی کشور

شرکت فولاد غرب آسیا در سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار در استان قم تاسیس شد.  این کارخانه، تولید کننده ورق نورد سرد (ورق روغنی) در کشور بوده و محصولات خود را طبق استانداردهایDIN  JIS ، EN  و ISIRI به صورت زیر تولید می کند.

  • ورق روغنی فولاد غرب آسیا (قابلیت تولید از سایز ۰.۱۸ تا ۳ و عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی متر)
  • ورق اسیدشویی فولاد غرب آسیا

محصولات این کارخانه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان ها، ورق های رنگی، ورق های گالوانیزه، قوطی سازی برای صنایع بسته بندی (مانند رنگ روغن های صنعتی، کنسروسازی و …) مصرف می شود.

آدرس کارخانه فولاد غرب آسیا: استان قم، بخش سلفچگان


۱۲- شرکت نورد و قطعات فولادی؛ یکی از تولید کنندگان ورق سیاه در پایتخت ایران

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در جاده قدیم کرج با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن تولید شمش فولاد احداث شد. در همین راستا راه اندازی کارخانه ریخته گری آن در سال ۱۳۵۱ و کارخانه نورد گرم در سال ۱۳۵۳ به منظور تولید ورق فولادی صورت گرفت. کارخانه ورق قطعات، قابلیت تولید انواع ورق فولادی ساختمانی را از سایز ۸ تا ۳۰ و ورق آلیاژی از سایز ۸ تا ۸۰ میلی متر دارد که پاسخگوی نیاز بازار سنتی ورق و پیمانکاری صنعتی و ساختمانی است.

  • ورق فولادی شرکت قطعات فولادی (بیشترین تولید در عرض ۱.۲۰ )
  • ورق آلیاژی شرکت قطعات فولادی ( تولید و عرضهبه میزان محدود)

همچنین این کارخانه، صادرات ورق خود را از سال ۱۴۰۰ به مقصد استانبول ترکیه آغاز نمود. فروش این کارخانه در ۳ دسته زیر در بازار داخل انجام می شود:

  • عمده فروشی
  • خرده فروشی
  • فروش بورس

آدرس کارخانه نورد و قطعات فولادی: استان تهران – کیلومتر ۱۷ جاده قدیم کرج


۱۳- کارخانه نورد تهران؛ یکی از تولید کنندگان ورق سیاه در پایتخت ایران

یکی دیگر از تولیدکنندگان ورق سیاه در پایتخت ایران، کارخانه نورد تهران می باشد. کارخانه نورد تهران از جمله کارخانه های تولید ورق سیاه به روش نوردی است. منظور از ورق نوردی، ورقی است که با استفاده از فرآیند نورد یا رولینگ تولید می شود. این کارخانه، تولید کننده انواع ورق نورد گرم و نورد سرد می باشد؛ اما در حال حاضر، تنها به تولید و عرضه ورق سیاه می پردازد.

  • ورق سیاه کارخانه نورد تهران (در عرض ۵۰ ، ۶۰، ۷۰ سانتی متر)

نکته: ورق های کارخانه نورد تهران برای فروش در بازار عرضه نمی ‌شود، بلکه به عنوان ماده اولیه تولید مقاطع مختلف در خود این کارخانه و دیگر کارخانه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

آدرس کارخانه نورد تهران: استان تهران – شهرک صنعتی شمس آباد


۱۴- کارخانه نورد و لوله سمنان؛ تولید کننده ورق گالوانیزه و رنگی در شمال شرق ایران

شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. این کارخانه تا سال ۱۳۸۵ به گسترش مجموعه و تاسیس کارخانه های مختلف در آن پرداخت و تنوع تولیدات خود را افزایش داد. از جمله محصولاتی که در راستای گسترش کارخانجات نورد و لوله سمنان به سبد تولیدات این مجموعه افزوده شد، ورق گالوانیزه و ورق رنگی است. ورق گالوانیزه این کارخانه در دو خط تولید و ورق رنگی آن در یک خط تولید در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شدند.

  • ورق رنگی سمنان (عرضه بسیار محدود در ضخامت های ۰.۲۵ تا ۱.۲۵ میلی متر)
  • ورق گالوانیزه سمنان (ضخامت ۰.۲۵ تا ۳ میلی متر)
  • ورق کرکره سینوسی سمنان (عرضه به میزان محدود)

نکته: اگرچه کارخانه نورد و لوله سمنان از جمله تولیدکنندگان ورق گالوانیزه، رنگی و کارخانه ورق شیروانی شناخته می شود، اما بیشترین ورق این شرکت برای تولید قطعات فولادی خود کارخانه استفاده می شود و مقدار محدودی از آن در بازار به فروش می رسد.

آدرس کارخانه نورد و لوله سمنان: استان سمنان – کیلومتر ۱۵ جاده سمنان-دامغان


۱۵- شرکت نورد و لوله اهواز؛ تولید کننده ورق فولادی در جنوب غرب ایران

کارخانه نورد و لوله اهواز در سال ۱۳۴۶ در شهر اهواز تاسیس شد و در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید. نورد و لوله اهوازف یکی از تولید کنندگان ورق گرم فولادی به صورت کلاف با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی است. این کارخانه با در اختیار داشتن خط تولید و کارخانه های نورد گرم، دسته‌ بندی کلاف ورق، گالوانیزاسیون و واحد اسیدشویی و روغنی نمودن ورق، به تولید انواع ورق فولادی سیاه، گالوانیزه، اسیدشویی و روغنی به صورت زیر می پردازد. این ورق ها برای تولید انواع مقاطع فولادی، استفاده فراوانی دارند.

  • کلاف ورق گرم فولادی (ضخامت ۱.۵ تا ۸ میلی ‌متر با حداکثر عرض ۶۰۰ میلی‌متر)
  • کلاف ورق گرم اسیدشویی شده و روغنی (ضخامت ۱.۵ تا ۵)
  • تسمه ورق تخت (ضخامت ۱.۵ تا ۶.۵  میلی متر و عرض ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر)

دریافت گواهی نامه های ISO 9001 ، ISO14001 و گواهی نامه ISO 18001 توسط شرکت نورد و لوله اهواز، نشان دهنده کیفیت بالای محصولات شرکت می باشد.

نکته: شرکت نورد و لوله اهواز، بیشترین تولید ورق خود را به مقاطع فولادی تبدیل می کند، باقی مانده محصولات خود را نیز معمولا بین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در سطح کشور توزیع می کند.

آدرس کارخانه نورد و لوله اهواز: استان خوزستان –  کیلومتر ۹ جاده اهواز – خرمشهر 


۱۶- مجتمع فولاد خرم آباد؛ تولید کننده ورق سیاه ضخیم

کارخانه تولید ورق فولاد خرم آباد

مجتمع فولاد خرم آباد در سال ۱۳۸۱ به عنوان کارخانه نورد و قطعات فولادی در استان لرستان، شهرستان خرم آباد تاسیس شد. این کارخانه، یکی دیگر از کارخانه های تولید ورق سیاه در کشور با عرض ۱۵۰۰ میلی متر می باشد. کارخانه فولاد خرم آباد، عمده تولیدات ورق خود را در عرض ۱.۲۵ و فقط در بخش ضخیم بار تولید می کند.

  • ورق سیاه فولاد خرم آباد ( تولید فقط به صورت ضخیم از ضخامت ۲۰ تا ۹۰  میلی متر)

 این کارخانه، با این که سابقه زیادی در تولید ورق های فولادی ندارد، اما ورق خود را با دقت ابعادی مطلوب و کیفیت قابل قبولی به بازار عرضه می کند.

آدرس کارخانه فولاد خرم آباد: استان لرستان – شهرستان خرم آباد


سخن آخر

تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران، گروهی از کارخانه های تولیدی هستند که با استفاده از فرآیندهای مختلف، شمش فولادی را به ورق تبدیل می‌کنند. این ورق ‌ها برای کاربردهای مختلفی مانند ساختمان ‌سازی، خودروسازی، ساخت مقاطع فولادی و … استفاده می‌شوند. برخی از تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران، عبارتند از: شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد اکسین خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد تاراز شهرکرد و کارخانه هفت الماس قزوین. این کارخانه ها در بازارهای داخلی و خارجی، رقابتی قوی دارند.

سوالات متداول

کدام کارخانه تولید کننده ورق، ورق سیاه ضخیم با بهترین کیفیت را تولید می کند؟

بهترین کیفیت ورق سیاه با ضخامت بالاتر از ۱۵ میلی متر نیز در کارخانه های اکسین و اهواز تولید می شود.

کدام یک از تولید کنندگان ورق فولادی بیشترین تنوع تولید را دارند؟

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اصلی ترین مرکز تولید ورق فولادی در کشور است که بیشترین تنوع تولید را دارد و انواع ورق سیاه، اسیدشویی، روغنی، آجدار، گالوانیزه، رنگی، عرشه فولادی و قلع اندود تولید می کند.

اولین تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور کدام کارخانه است؟

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه گرم در کشور است که در سال ۱۳۷۴ تاسیس و در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسید.

تفاوت ورق رنگی کارخانه فولاد مبارکه و کارخانه هفت الماس در چیست؟

تفاوت ورق رنگی هفت الماس با ورق رنگی مبارکه در ضخامت آن است. ورق رنگی فولاد مبارکه در ضخامت ۰.۵، اما ورق کارخانه هفت الماس در ضخامت ۰.۴۸ و ۰.۴۷ (و گاهی به صورت سفارشی در ضخامت های بالاتر) تولید می شود.

کدام کارخانه تولید ورق، ورق ویژه صنعت خودرو تولید می کند؟

شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری تولید کننده ورق گالوانیزه ویژه صنایع ساخت بدنه خودرو است. اکثر ورق های این کارخانه به کارخانجات تولید خودرو فروخته می شود، اما ورق آن برای پوشش دهی سقف و صنعت سوله سازی نیز استفاده می گردد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.