بهترین رنگ برای فلزات + راهنمای رنگ آمیزی

انتخاب بهترین رنگ برای فلز، جهت افزایش مقاومت در برابر رطوبت و همچنین ایجاد ظاهر زیبا برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. از فلزات رنگ‌شده در صنعت ساخت‌وساز، کشتی‌سازی و تولید لوله‌های شهری استفاده می‌شود. برای انتخاب رنگ مناسب باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا بهترین کارایی را به شما ارائه دهد. این نکات، به‌علاوه‌ی پرکاربردترین رنگ ها برای انواع فلزات را در این مقاله از دانشنامه آهن ملل مطالعه بفرمایید.

نسخه صوتی مقاله بهترین رنگ برای فلزات

اهمیت رنگ کردن فلزات

شاید بپرسید چرا باید محصولات فولادی را رنگ کرد و پیدا کردن بهترین رنگ‌ها برای فلز چه اهمیتی دارد؟ در جواب باید گفت؛ رنگ آمیزی فلز از بروز خوردگی و اُکسایش آن جلوگیری می‌کند.

ازسوی دیگر، اغلب برای استفاده از محصولات فولادی، توجه به زیبایی ظاهری اهمیت زیادی دارد که با کمک رنگ مخصوص فلزات می توان به این هدف دست پیدا کرد.

اگر با فلزات آشنایی ندارید یا علاقه دارید در مورد انواع فلزات بیشتر بدانید، حتما مقاله معرفی انواع فلزات را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: انواع فلزات : از معرفی تا بیان ویژگی هر یک

معرفی انواع فلزات

لیست بهترین رنگ ها برای فلزات

نمونه رنگ های مختلف با ترکیب شیمیایی متنوعی وجود دارد که می‌تواند کارایی خوبی را در اختیار شما قرار دهد. این رنگ ها معمولا به‌صورت اسپری رنگ برای فلز یا با کمک قلم‌مو و غلتک اعمال می‌شوند. در ادامه به معرفی پرکاربردترین و محبوب ترین رنگ فلزات می پردازیم.

۱- رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک برای فلز

استفاده از رنگ اکریلیک روی فلز برای محصولات فولادی، مقاومت خوبی در برابر خوردگی به‌وجود می‌آورد. از دیگر ویژگی‌های این رنگ باید به ماندگاری بالای آن اشاره کرد. رنگ اکریلیک را به عنوان بهترین رنگ برای فلز می شناسند. چرا که استحکام مناسبی در برابر دمای بالا دارد، غیر قابل احتراق‌ است و بوی نامطبوع نیز ندارد.

رنگ اکریلیک که برای انواع فلزات از جمله فولاد، آهن، آلومینیوم و گالوانیزه مناسب است، معمولاً نیاز به یک آستر و آماده سازی کامل دارد.

۲- رنگ رزینی آلکید

رنگ رزینی آلکید برای فلز

یکی دیگر از رنگ های مناسب برای فلزات، رنگ های آلکیدی هستند. این نوع رنگ به تمیزی سطح حساس نیست و به سادگی می چسبد. توجه داشته باشید رنگ های پایه آلکید برای فولادهای گالوانیزه مناسب نیستند؛ زیرا به پوشش گالوانیزه (Zn) واکنش داده و باعث چسبندگی ضعیف رنگ می شود.

۳- رنگ روغنی

رنگ روغنی برای فلز

بهترین رنگ برای فلز که معمولا در محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ‌های روغنی هستند که بر پایه خشک‌کننده‌های روغنی تولید می‌شوند.

البته باید گفت حتی اگر بهترین رنگ روغن برای فلز را نیز انتخاب کنید اما تجهیزات رنگ‎شده در معرض نور خورشید و رطوبت باشند، شاهد ترک خوردگی آن ها خواهید بود.

۴- رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی برای فلز

استفاده از رنگ اپوکسی برای فلزات باعث محافظت در برابر رطوبت هوا، مخدوش‌شدگی و جذب گردوخاک خواهد شد. به همین دلیل، این نوع رنگ به ‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها در نظر قرار می‌گیرد.

نمونه‌های اپوکسی حاوی ترکیبات سمی هستند و برای مصارف خانگی کاربرد چندانی ندارند؛ اما به ‌عنوان بهترین اسپری رنگ برای فلز در پروژه‌های صنعتی به‌کار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث می‌شود رنگ‌های اپوکسی در دسته بهترین نوع رنگ برای آهن مد نظر قرار بگیرند، این است که پوششی بسیار قوی و مستحکم ایجاد می‌کنند.

۵- رنگ چکشی

رنگ چکشی برای فلز

برای تولید این نوع رنگ از ترکیب پودرهای متنوعی همچون آلکیدی، آکریلیک و اپوکسی استفاده می‌شود که معمولا کیفیت‌های متنوعی دارند.

۶- رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان برای فلز

ویژگی هایی مانند برخورداری از ظاهر براق و یکنواخت، سرعت بالای خشک‌شدن، مقاومت مطلوب در برابر نفوذ مواد شیمیایی، اسیدی و بازی باعث می‌شود پلی‌یورتان، به ‌عنوان بهترین رنگ برای فلز معرفی شود. این رنگ با استفاده از غلتک، برس و اسپری اعمال می شود.

۷- رنگ مولتی سورفیس

رنگ مولتی سورفیس برای فلزات

یکی دیگر از مقاوم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده برای فلزات، مولتی سورفیس نام دارد. رنگ مولتی سورفیس برای فلز باید قبل از استفاده و با کمک آب، رقیق شود. مهم‌ترین ویژگی آن نیز مقاومت در برابر حرارت است.


نحوه رنگ آمیزی فلز

اگر قصد دارید سطح فلز را با استفاده از یک یا چند لایه رنگ پوشش دهید، لازم است مراحل زیر را برای کسب نتیجه بهتر در نظر بگیرید.

نحوه رنگ آمیزی فلز

۱- تهیه ابزار لازم

ابتدا باید وسایلی همچون پارچه یا روزنامه باطله، فرچه سیمی، کاغذ سنباده، رنگ آستر، تینر، بتونه فلزی و تجهیزات ایمنی را آماده کنید.

۲- انتقال فلز به محل مناسب

بهتر است متناسب با نوع رنگ، تجهیزات و اشیاء فلزی که قصد رنگ‌کردنشان را دارید، به محل مناسبی انتقال دهید. برای انتخاب محل مناسب، به تهویه آن توجه داشته باشید.

۳- سطح فلز را با دقت بررسی کنید

تمام سطوح فلز را برای پیداکردن ترک‌ها، زنگ‌زدگی و آسیب‌های احتمالی مورد بررسی قرار دهید تا قبل از شروع رنگ‌آمیزی نسبت به رفع ایرادات اقدام کنید.

سطح را آماده کنید (پاک‌کردن زنگ‌زدگی‌ها و رنگ‌های کهنه)

۴- سطح فلز را از هر گونه ایراد یا آلودگی پاک کنید

به‌منظور رنگ آمیزی فلز به بهترین شکل ممکن که همزمان کارایی مطلوبی را نیز به دنبال داشته باشد، بهتر است با استفاده از فرچه سیمی، زنگ‌زدگی و پوسته‌های رنگی را از سطح مورد نظر پاک کنید.

۵- برای صاف‌کردن سطح (در صورت نیاز) از بتونه استفاده کنید.

اگر سطح مورد نظر شما دارای ایرادها و ترک‌های زیادی باشد در این حالت می‌توانید با استفاده از بتونه فلزی این عیوب را برطرف کنید.

۶- از آستر یا پرایمر استفاده کنید

برای این که رنگ، چسبندگی بهتری روی سطح فلز داشته باشد به ‌طور معمول از یک لایه آستر یا پرایمر استفاده می‌شود. پوشش دهی سطح فلز با استفاده از پرایمر یا آستری یک پوشش محافظ را به‌وجود می آورد.

۷- رنگ‌آمیزی را شروع کنید

زمانی که پرایمر به‌طور کامل خشک شد باید فرآیند رنگ‌آمیزی را آغاز کنید. نحوه انجام این کار برای هر نوع رنگ تا حدودی متفاوت است. به ‌عنوان نمونه، روش مورد استفاده برای پرکاربردترین رنگ فلزات به صورت زیر خواهد بود:

  • نحوه رنگ آمیزی فلز با رنگ اپوکسی

مراحلی که باید برای استفاده از اپوکسی طی شود، شامل پاک‌سازی سطح، مخلوط‌کردن رِزین و عامل اتصال، فرآیند تصفیه، پوشش نهایی و تمیزکردن سطح مورد نظر است.

  • نحوه رنگ آمیزی فلز با اسپری رنگ

اگر می‌خواهید از اسپری رنگ طلایی برای فلز استفاده کنید باید ابتدا بهترین رنگ طلایی برای فلز را انتخاب کنید و بعد از پوشش‌دهی کامل، ۴۸ ساعت صبر کنید تا سطح مورد نظر خشک شود.

همچنین می توانید جزئیات دقیق درباره تشخیص اسپری رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و همچنین نحوه رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: معرفی رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

 کدام مقاطع فولادی قابلیت رنگ ‎کردن دارند؟

تمامی انواع مقاطع فولادی در هر دو دسته پوشش دار (مانند گالوانیزه) و بدون پوشش (فولاد معمولی، ضد زنگ و …) قابلیت رنگ‌آمیزی دارند.


فواید رنگ‌ کردن فلزات

رنگ‌آمیزی فلزات، فواید بسیار زیادی را به‌ دنبال خواهد داشت. از جمله مزایای رنگ‌آمیزی فلزات، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت در برابر مواد شیمیایی و تابش آفتاب و اشعه های UV
  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر خش خوردگی
  • ایجاد ظاهر زیباتر برای فلزات
  • افزایش طول عمر فلز
  • کاهش انعکاس نور
  • بهبود مقاومت الکتریکی

قیمت ورق رنگی

آنچه تا اینجا گفته شد، مربوط به رنگ آمیزی فلزات خارج از کارخانه است که اشخاص مختلف در کارگاه ها یا فضای مناسب می توانند از آن استفاده کنند. اما در کارخانه های تولید مقاطع فولادی، ورق فلزی رنگی به صورت اتوماتیک و با بهترین کیفیت و کارایی، تولید و عرضه می شود. قیمت آن ها نیز با توجه به کیفیت و کارایی بالایی که دارند، مقرون به صرفه و قابل قبول است. این ورق های رنگی، بهترین گزینه برای سقف سازه ها و مناطق مرطوب هستند. اگر قصد خرید ورق رنگی را دارید، می توانید قیمت آن را در صفحه زیر مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید ورق رنگی

آهن ملل؛ فروش انواع ورق رنگی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق رنگی

جمع‌بندی

انتخاب بهترین رنگ برای فلز از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند مزایای بسیاری همچون مقاومت در برابر خوردگی، جلوگیری از بروز آسیب ناشی از برخورد مواد شیمیایی و برخی موارد دیگر را به‌دنبال داشته باشد.

سوالات متداول

چرا رنگ کردن فلزات اهمیت دارد؟

رنگ آمیزی فلزات علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، آن ها را در برابر خوردگی، اکسایش و همچنین آسیب مواد شیمایی و عوامل محیطی محافظت می کند.

کدام رنگ ها برای فلزات استفاده می شوند؟

به طور کل ۷ نوع رنگ را می توان پرکاربردترین رنگ ها برای فلزات دانست. این رنگ ها شامل موارد زیر می شوند:
۱- رنگ اکریلیک ۲-رنگ رزینی الکید ۳- رنگ روغنی ۴- رنگ اپوکسی ۵- رنگ چکشی ۶- رنگ پلی یورتان ۷- رنگ مولتی سورفیس

کدام مقاطع فولادی را می توان رنگ کرد؟

برای تمامی انواع مقاطع فولادی از جمله لوله، قوطی، ورق و … از رنگ آمیزی استفاده می شود. همچنین تمامی این مقاطع فولادی در هر دو دسته پوشش دار (مانند گالوانیزه) و بدون پوشش (فولاد معمولی، ضد زنگ و …) قابلیت رنگ آمیزی دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.