گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن و فولاد + ویدئو

گزارش هفتگی بازار آهن و فولاد شرکت آهن ملل به عنوان برترین مرجع به روز و دقیق به منظور بررسی و آگاهی از نوسانات رخ داده در این بازار در دسترس همگان قرار داده می شود. شما می توانید علاوه بر مشاهده نمودار قیمت دلار و میلگرد در هفته، از ویدئوی آن نیز دیدن کنید. با ما همراه باشید تا مجموعه رخدادهای هفتگی بازار آهن، طلا و دلار را به گونه ای دیگر ببینید و بشنوید.


تحلیل و گزارش هفتگی بازار آهن در هفته سوم تیرماه سال ۱۴۰۳

در حال حاضر، مسئله تأثیرگذار بر بازار فولاد، وضعیت قطعی‌های برق هست و خیلی از تولیدکننده ها با مشکل قطعی برق همراه هستند و با همه ظرفیت خود نمی‌توانند کار کنند. تأثیر این قطعی‌ها بر قیمت آهن آلات، یکی-دو ماه آینده خود را نشان می‌دهد. جدای از بحث کاهش تولید، بحث بارگیری و تحویل بار هم هست که روی نرخ ورق فولادی و قوطی و پروفیل تاثیرگذار است.

مشکل دیگر که مرتبط با همین قطعی برق هست، این است که برخی شهرها با کمبود برق مواجه هستند و به دلیل فصل گرما و استفاده از دستگاه‌های سرمایشی، مجبور به تعطیلی اداره‌جات و بانک‌ها هستند.

قرار بود از انرژی هسته‌ای، برق تولید بشود، اما … !

آیا قصد خرید ورق سیاه دارید؟

شما می توانید با مراجعه به سایت آهن ملل و صفحه ورق سیاه، به آسانی و در سریع ترین روش ممکن به قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان دسترسی داشته باشید. آهن ملل مکانی برای خرید مطمئن و بی درد سر

خبر دیگری هم داشتیم، مبنی بر این که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار کامل حجم و ارزش صادرات سه‌ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس، ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۱۹ درصد، معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

خریداران بزرگ، هنوز که هنوز است در انتظار مشخص شدن وضعیت سیاسی هستند و خریدهای سنگین انجام نمی‌شود. ضمن این که ممکن است در دولت جدید با عزل و نصب‌های جدیدی مواجه باشیم، یا این که دولت فعلی چنین اقداماتی انجام بدهد. مثلاً روز سه‌شنبه، عنابستانی، نماینده شهیر مجلس که به خاطر سیلی زدنش به سرباز راهور مشهور شد و در  حالی که  کشور دوره انتقالی به دولت جدید را طی می‌کند، به عضویت در هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد منصوب شده است.

قصد خرید میلگرد ذوبی دارید؟

آهن ملل به عنوان معتبرترین فروشگاه اینترنتی آهن آلات در ایران، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را به صورت روزانه آپدیت می کند و شما عزیزان می توان با مراجعه به این صفحه و بررسی قیمت ها، خریدی مطمئن را تجربه کنید.

درهمین راستا آقای پزشکیان به آقای مخبر نامه‌ای ارسال کردند، مبنی بر این که جلوی عقد و عملیاتی‌کردن قراردادهای جدید، ایجاد هر گونه تعهد و عزل و نصب افراد گرفته شود. برای هفته آینده، با توجه به دو روز تعطیلی، انتظار اتفاق خاصی نمی‌رود و احتمالاً روند بازار ثابت و با نوسان کاهشی جزئی همراه خواهد بود.


سوالات متداول و پیش بینی قیمت آهن در هفته آینده

در این هفته مقاطع فولادی چه تغییراتی را پیش رو داشتند؟

بیشتر مقاطع در این هفته ثابت و کاهشی با شیب ملایم بودند.

روند بازار در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

برای هفته آینده، با توجه به دو روز تعطیلی، انتظار اتفاق خاصی نمی‌رود و احتمالاً روند بازار ثابت و با نوسان کاهشی جزئی همراه خواهد بود.

گزارش بازار آهن هفته دوم تیرماه سال ۱۴۰۳ 

این هفته بازار گیج بود و روند بلاتکلیفی بابت انتخابات تداوم داشت. از طرف دیگر، قیمت ارز هم بالا بود و باعث شد تا مقاطعی مثل میلگرد و تیرآهن، نوسان افزایشی داشته باشند. هرچند، همانطور که گفته بودیم، این نوسان جزئی بوده است. به هرحال، خریداری وجود ندارد. جدای از قیمت ارز، این هفته شاهد رشد تقاضا در بورس هم بودیم؛ مثلا روز سه‌شنبه، ۳ هزار و ۵۹۸ تُن ناودانی در دسترس مشتریان قرار گرفت و ۱۰۰ درصد آن به فروش رسید.

برخی مقاطع مثل پروفیل، احتمالاً ثبات قیمت مدت‌دار را تجربه کنند؛ چرا که مازاد تولید در این محصول مشهود است. در هفته‌ای که گذشت، اکثر مقاطع افزایشی بودند؛ اما پروفیل تقریبا ثابت بود. این روال برای پروفیل دور از انتظار نیست.

در خصوص سایر مقاطع، هفته آینده با دو وضعیت مرتبط با انتخابات مواجه هستیم: در صورتی که آقای جلیلی انتخاب شوند، احتمالا بازار ارز تحت تأثیر جوّ روانی ناشی از انتخاب ایشان، به طور هیجانی افزایشی شود، بورس با ریزش همراه شود، قیمت ها در حوزه آهن آلات هم افزایشی خواهند شد. برعکس این ماجرا اگر آقای پزشکیان انتخاب شوند، احتمالاً قیمت ارز کاهشی، بورس افزایشی و بازار آهن هم کاهشی خواهد شد. اما این روال، فقط یک واکنش هیجانی کوتاه‌مدت در حد یکی-دو روز خواهد بود؛ چه کاهشی، چه افزایشی و مجدد بازار به روال قبل خود برخواهد گشت.


گزارش بازار آهن هفته اول تیرماه سال ۱۴۰۳ 

این هفته، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان سودآورترین شرکت فولادی در سال ۱۴۰۲ معرفی شد. خبری منتشر شده است، مبنی بر حذف کارت بازرگانی برای تسهیل تجارت خارجی. این تصمیم می‌تواند دست شرکت‌های بازرگانی را برای صادرات آهن و … بازتر کند. اگر موجب افزایش تعاملات با اقتصاد جهانی بشود، خوب است؛ اما اگر مدیریت نشود، باعث می‌شود تا ترجیح فروشنده به جای بازار داخلی، به سمت و سوی صادرات برود.

در ابتدای هفته، عموماً روند قیمت‌ها ثابت بود با نوسانات جزئی. افزایش قیمت دلار، سیگنالی برای بازارهای موازی بود، اما آنقدر قوی نبود که خریداران را وادار به واکنش کند. همانطور که گفته بودیم،  مسئله انتخابات و تعطیلی میان هفته باعث شد تا اقتصاد ایران در وضعیت انتظار باشد و خرید و فروش به شدت کاهش یافته تا تکلیف نتایج انتخابات مشخص بشود؛ هرچند که خیلی از کارشناسان سیاسی احتمال داده‌اند انتخابات به مرحله‌ی دوم خواهد کشید که اگر چنین بشود، همواره این وضعیت انتظار و بلاتکلیفی تداوم پیدا می‌کند.

در هر صورت، در حالی که تقاضایی وجود نداشت، اما مقاطعی مثل میلگرد و تیرآهن، بیشترین افزایش قیمت را طی این هفته تجربه کردند.

پیشبینی احتمالی ما برای هفته آینده واکنش قیمت ارز به نتیجه انتخابات و تاثیرش بر بازارهای موازی در روزهای ابتدایی هفته هست؛ البته اگر انتخابات به دور دوم کشیده نشود. ناگفته نماند که این تاثیر، کوتاه مدت خواهد بود و هیجانی! در واقع، چه کاهشی، چه افزایشی، تاثیر آن یکی-دو روز خواهد بود؛ اما اگر به مرحله دوم کشیده بشود، وضعیت بازار آهن همواره در وضعیت انتظار خواهد بود. به همین دلیل، احتمالا هفته‌ آینده شاهد نوسانات هیجانی زودگذر باشیم.


گزارش بازار آهن هفته پایانی خرداد ماه سال ۱۴۰۳ 

این هفته قیمت دلار به بالاترین سطح خودش طی دو هفته گذشته رسید. اظهارات روز دوشنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص عدم همکاری تهران جهت پیشبرد برجام، اندکی بازار ارز را تکان داد و دلار به۵۹ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

از اخبار ترند این ایام می‌توان به موضوع انتخابات و صحبت‌های کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. برخی از کاندیداها وعده‌های فراتر از واقعیت عنوان می‌کنند و  برخی نیز وعده‌هایی می‌دهند که در حوزه اختیاراتشان نیست. البته در مورد برخی کاندیداها باید به عمق راهبردی نظراتشان توجه کنیم.

از طرف دیگر موضوع فساد در فوتبال ایران خبر ترند دیگری بود که مسئولین ظاهرا به تازگی متوجه آن شدند. به هر حال موضوع فساد مسئله تازه‌ای برای ما مردم نیست.

در بحث بازار آهن، همانطور که در تحلیل هفته گذشته گفتیم، با توجه به تعطیلی وسط هفته انتظار می‌رفت بازار عمدتا ثابت باشد و تقریبا همین اتفاق افتاد. هر چند قیمت میلگرد روند متفاوتی داشت و تا حدودی افزایشی بود. این افزایش قیمت مخصوصا در روز سه‌شنبه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، بیشتر شد.

روند بازار برای هفته آینده به احتمال زیاد ثابت است. نا گفته نماند بازار میل به افزایش دارد، ولی در صورت افزایشی بودن باز هم بعید است این افزایش با شدت زیادی اتفاق افتد. به همین دلیل نوسان جزئی دور از انتظار نخواهد بود.


گزارش بازار آهن هفته چهارم خرداد ماه سال ۱۴۰۳ 

وضعیت بازار آهن، به خودیِ خود کم‌تقاضا بود و مسئله انتخابات و انتظار برای نتیجه آن هم این اوضاع را بدتر کرد. ساخت‌و‌ساز مسکن هم که مشخص نیست بتواند تقاضای جدیدی ایجاد کند. بررسی‌ها از وضعیت حضور تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در بازار مسکن طی چند سال اخیر، حاکی از آن است که در این بازار، به خصوص کلان‌شهرها، به دلیل جهش‌های متعدد قیمت مسکن و جاماندگی درآمد خانوار، تقاضای مصرفی شانس زیادی برای حضور در بازار ندارد.

روند بازار در هفته‌ای که سپری شد، عموماً افزایشی بود. البته این وضعیت، دور از انتظار هم نبود؛ اما با توجه به رکود و تقاضای کمی که در بازار وجود دارد، قیمت‌ها از نظر خریداران صرفه ندارد. از طرف دیگر، بسیاری از انباردارها که سرمایه نقدی خودشان را به کالا تبدیل کرده‌اند، از این وضعیت ناراضی هستند؛ چرا که نقدینگی‌شان کم شده و سرمایه شان هم خوابیده است، به تعبیری: فروشنده ناراضی، خریدار هم ناراضی. تداوم این وضعیت به دو عامل بستگی داره: اول، نتیجه انتخابات که چه کسی و با چه رویکردی انتخاب بشود؟ دوم، لیست هیئت وزیران منصوب از سوی رئیس جمهور جدید که تا چه حد، علم مسئولیتی که عهده هستند را دارا باشند؟!

فراموش نکنیم، عواملی نظیر افزایش نرخ ارز و بورس و رویدادهای سیاسی، همیشه تأثیر خود را خواهند داشت. هفته آینده، احتمالاً وضعیت بازار همواره رکودی و با توجه به تعطیلی وسط هفته، روند قیمت‌ها ثابت خواهد بود.