گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن و فولاد + ویدئو

گزارش هفتگی بازار آهن و فولاد شرکت آهن ملل به عنوان برترین مرجع به روز و دقیق به منظور بررسی و آگاهی از نوسانات رخ داده در این بازار در دسترس همگان قرار داده می شود. شما می توانید علاوه بر مشاهده نمودار قیمت دلار و میلگرد در هفته، از ویدئوی آن نیز دیدن کنید. با ما همراه باشید تا مجموعه رخدادهای هفتگی بازار آهن، طلا و دلار را به گونه ای دیگر ببینید و بشنوید.


تحلیل و گزارش هفتگی بازار آهن در هفته چهارم مهر ماه سال ۱۴۰۳

فصل سرما نزدیک است و به همین مناسبت، بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت که در هفته گذشته، ابلاغیه‌ای تحت عنوان کاهش مصرف گاز  و صرفه‌جویی برای برخی شرکت‌های فولادی ارسال شده است.

هفته‌ای که گذشت، حجم قابل توجهی از محصولات فولادی در بورس کالا به علت نبود تقاضا از تابلو حذف شدند.

این هفته قیمت سنگ آهن چین با افزایش همراه بود. پیش‌تر گفته بودیم اقداماتی که دولت چین در راستای تسهیل ساخت‌وساز انجام می‌دهد، می‌تواند روی بازار جهانی  فولاد تاثیر مستقیم بگذارد.

وضعیت معادن کشور خوب نیست؛ به عنوان مثال: هر کیلوگرم زغال‌سنگی که ذوب آهن اصفهان از خارج وارد می‌کند، ۱۷ هزار تومان است، اما هر کیلوگرم زغال‌سنگی که از طبس تأمین می‌کند، ۷ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. جالب‌تر این که ذوب آهن ۱۵۰۰ میلیارد تومان به معدن طبس بدهی دارد!

آیا قصد خرید ورق سیاه دارید؟

شما می توانید با مراجعه به سایت آهن ملل و صفحه ورق سیاه، به آسانی و در سریع ترین روش ممکن به قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان دسترسی داشته باشید. آهن ملل مکانی برای خرید مطمئن و بی درد سر

بازار آهن در هفته ای که گذشت وضعیت تعادلی داشت. خرید و فروش در حوزه ورق آهنی نسبتاً تکانی خورده است، اما در حوزه میلگرد و تیرآهن و سایر مقاطع، کماکان شاهد رکود هستیم. نقدینگی در بازار به شدت کاهش یافته و عمده خریدها، خُرده‌بار هستند؛ علت آن نیز سکون در پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز است. از طرف دیگر، وضعیت منطقه و خبرهایی که می‌رسد باعث می‌شود تا خریداران عمده، دست نگه دارند. برای هفته آینده انتظار تغییر در روند بازار را نداریم؛ هر چند که همه می‌دانیم خبرهای جدید درباره منطقه، می‌تواند روند قیمتی را تحت تأثیر قرار بدهد.


قصد خرید میلگرد ذوبی دارید؟

آهن ملل به عنوان معتبرترین فروشگاه اینترنتی آهن آلات در ایران، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را به صورت روزانه آپدیت می کند و شما عزیزان می توان با مراجعه به این صفحه و بررسی قیمت ها، خریدی مطمئن را تجربه کنید.

سوالات متداول و پیش بینی قیمت آهن در هفته آینده

در این هفته مقاطع فولادی چه تغییراتی را پیش رو داشتند؟

بازار آهن در هفته ای که گذشت وضعیت تعادلی داشت. خرید و فروش در حوزه ورق آهنی نسبتاً تکانی خورده است، اما در حوزه میلگرد و تیرآهن و سایر مقاطع، کماکان شاهد رکود هستیم

روند بازار در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

برای هفته آینده انتظار تغییر در روند بازار را نداریم؛ هر چند که همه می‌دانیم خبرهای جدید درباره منطقه، می‌تواند روند قیمتی را تحت تأثیر قرار بدهد.

گزارش بازار آهن هفته سوم مهر سال ۱۴۰۳ 

این هفته تحت تاثیر خبر احتمال حمله اسرائیل به ایران و افزایش ناگهانی نرخ ارز، یک باره روند بازار آهن جهش پیدا کرد و قیمت ها خصوصا در حوزه ورق فولادی افزایشی شد؛ به طوری که تا کیلویی ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت در یک روز برای این مقطع شاهد بودیم. به همین دلیل برخی افراد به دلیل نگرانی از گران شدن و یا به خاطر سودجویی اقدام به خرید کردند.

اما بعد از ۲۴ ساعت و فروکش کردن تب جنگ، بازار آهن کمی به عقب برگشت. هر چند برخی از دلالان در برابر این کاهش مقاومت کردند، اما در نهایت قیمت ها تعدیل شدند.

 از طرف دیگر در بورس کالا نیز حدود یک هفته گذشته به دلیل تقاضا ی پایین، محصولات فولادی از تابلو حذف می شدند، اما یکی دو روز اخیر روند بورس فلزات تغییر کرد و تقریبا دو روز انتهایی هفته استقبال بهتری صورت گرفت. هر چند این استقبال همچنان پایین است.

در مورد بازار جهانی فولاد نیز تحلیلگران موسسه سیتی بر این باورند که در هفته‌های آتی شاهد رشد موقتی کوتاه مدت برای فلزات اساسی و سنگ آهن همزمان با اجرای سیاست‌های محرک چین، خواهیم بود. این مسئله می تواند به افزایش قیمت صادراتی مقاطع منجر شود.

برای هفته آتی ممکن است خبر آتش بس احتمالی لبنان و اسرائیل اعلام شود و یا خبر احتمال پاسخ اسرائیل اعلام شود. طبیعتا اگر خبر اول محقق شود که احتمال آن بیشتر است، روند بازار می تواند کاهشی شود و اگر خبر دوم محقق شود، بالعکس شاهد روند افزایشی خواهیم بود. اما لازم است این نکته را در نظر بگیرید که  بازار آهن کشش افزایش قیمت را در شرایط فعلی ندارد. در واقع حتی اگر قیمت ها افزایشی شود، تقاضایی ایجاد نمی شود، زیرا نقدینگی در بازار پایین است.

گزارش بازار آهن هفته دوم مهر سال ۱۴۰۳ 

قطعی برق و گاز صنایع باعث شده تا خسارات زیادی به بخش تولید وارد بشود. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در همین راستا آماری دادند مبنی بر این که سال آینده، احتمالا  ٢۴هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم. در خصوص کمبود گاز هم صنایع پتروشیمی و صنایع فولادی را ۶۰ تا ۷۰ روز از گاز محروم می‌کنند تا گاز منازل و گاز مصرفی حرارتی تأمین شود. این هفته، عرضه‌های بورسی استقبال کمی داشت و حجم قابل توجهی از محصولات فولادی از تابلوی بورس کالا حذف شدند. جدای از بحث تقاضا  و مسائل سیاسی، به نظر می‌آید نحوه قیمت گذاری در بورس کالا هم نیاز به بازنگری دارد؛ در واقع باید شرایط بازار نیز در نظر گرفته شود.

قیمت مقاطع آهنی با توجه به نبود تقاضا، دیگر از قیمت دلار سیگنال نمی‌گیرد. این هفته، اگرچه دلار افزایشی بود اما در بازار آهن عمدتا قیمت‌ها ثابت بوده و مقاطعی مثل میلگرد و تیرآهن، بعضاً نوسانات جزئی داشتند؛ اما در نهایت، نبود نقدینگی و رکود در بازار باعث شد تا دوباره به عقب برگردند. با توجه به اتفاقاتی که افتاده، ممکن است نوسانات هیجانی را شاهد باشیم، اما بعد از یکی-دو روز مجدداً به وضعیت قبل برخواهد گشت. ممکن است مسئله قطعی گاز روی کاهش تولید و به‌هم‌خوردن نظم عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد و محرکی برای افزایش قیمت‌ها باشد.

در خصوص وضعیت صادراتی بازار فولاد، نکته‌ای را باید در نظر بگیریم: این هفته، بازار سهام هنگ‌کنگ ۶ درصد افزایش یافت؛ زیرا خریداران پس از اعلام برنامه‌های حمایتی در چین، به بازار سرازیر شدند. از طرف دیگر، بحث حمایت از ساخت‌وساز در چین مطرح شده که می‌تواند تقاضای داخلی چین را افزایش بدهد. طبیعتاً چین برای کاهش هزینه‌های ساحت، نگاه خود را از صادرات به روی بازار داخلی خود متمرکز خواهد کرد که نهایتاً می‌تواند روی کاهش عرضه‌های صادراتی این کشور تاثیر بگذارد و افزایش قیمت فولاد را به همراه داشته باشد. این اتفاق، فرصتی برای صادرات سایر کشورها، از جمله ایران ایجاد خواهد کرد. پیش‌بینی احتمالی ما برای هفته آینده، روند ثابت و کم نوسان است.

گزارش بازار آهن هفته اول مهر سال ۱۴۰۳ 

با ورود به نیمه دوم سال، احتمال افزایش تقاضا برای بازار آهن نسبت به نیمه اول، دور از انتظار نیست. طی هفته گذشته، روند اصلاحی قیمت آهن آلات، کم‌کم جای خودش را به ثبات داده است. نکته‌ای که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند در روند بازار آهن تغییر ایجاد کند، انتخابات آمریکا است؛ اما باید توجه کرد که این اتفاق، چندان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان با اتکا به نتایج نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت. به عقیده برخی، اگر رئیس جمهور منتخب آمریکا کامالا هریس باشد، احتمال بروز نوسان جدی قیمت آهن در ماه آبان بعید به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است دولت به تدریج از فاز انقباضی خارج شده و با تأمین مالی بخش مسکن و تخصیص تسهیلات ساخت و ساز، شاهد رونق نسبی بازار آهن باشیم. از طرفی، در رابطه با تأثیر خبر عوارض صادراتی میلگرد به عراق نیز می‌توان گفت در صورت اجرایی‌شدن آن که به نظر محتمل می‌رسد، انتظار می‌رود از اوایل مهرماه شاهد تغییر چشمگیر در روند بازار میلگرد باشیم.

امسال، بخشی از رکود بازار فولاد مرتبط با بازار جهانی فولاد بوده است، اما  بخش دیگرش مربوط به وقایع سیاسی، مسئله نبود نقدینگی و افزایش مالیات بود. شاید لازم باشد درصد مالیات در حوزه آهن و فولاد، بازنگری شود تا قیمت تمام‌شده ساخت مسکن و پروژه‌های عمرانی  کمتر شده و تقاضا نیز در بازار بیشتر بشود. برای هفته آینده، درصورت تداوم تنش‌های منطقه‌ای، احتمالاً قیمت دلار افزایشی شود و طبیعتاً روی بازار آهن هم تأثیر بگذارد؛ ولی بعید است شاهد تغییر وضعیت تقاضا باشیم.

گزارش بازار آهن هفته پایانی شهریور سال ۱۴۰۳ 

بازار آهن در وضعیت اصلاحی به سر می‌برد. بر این اساس، مقاطعی که افزایش قیمت هیجانی داشتند، رفته‌رفته تعدیل نرخ را تجربه کرده‌اند.

این هفته، بیشترین افزایش قیمت را برای تیرآهن شاهد بودیم که چند روزی خلاف جهت بازار حرکت کرد و نوسان افزایشی داشت؛ البته با شیب کم. دلیل آن نیز افزایش تقاضا بود. می‌توان گفت جوّ بازار، طی یکی-دو هفته گذشته آرام و باثبات بوده است که می‌تواند فرصت مناسبی برای خریداران باشد. هرچند مسئله‌ی نبود نقدینگی را نیز باید در نظر گرفت.

امسال در قیاس با سال‌های گذشته، کمترین میزان افزایش قیمت در محصولات فولادی را شاهد بوده‌ایم. با توجه به بخشنامه دو هفته پیش در راستای تسهیل صادرات فولاد، احتمالاً شاهد افزایش صادرات در این حوزه باشیم؛ چون تقاضای کشورهای اطراف، خصوصاً عراق، برای فولاد ایران کم نیست که می‌توان از این ظرفیت برای جبران هزینه گ‌های تولید هم بهره گرفت. با توجه به این که یکی-دو ماه خبری از تعطیلات نیست، یکی از عواملی را که در رکود بازار تاثیر داشت، فعلا نداریم و انتظار می‌رود بازار، طی نیم‌سال دوم، کمی از حالت سکون خارج بشود، روند ثبات قیمت‌ها را برای هفته آینده هم متصور هستیم.

فراموش نکنیم که ناترازی در حوزه‌ی گاز می‌تواند در فصل سرما مجدداً چالشی برای تولید ایجاد کند. بنا بر این، همواره توصیه ما به خریداران این است که با در نظر گرفتن شرایط پیش رو، خریدشان را انجام بدهند.