کاربرد ناودانی در ساختمان سازی و صنایع مختلف

کاربرد ناودانی سبک و سنگین را می‌توان در صنایع مختلف دید، اما از این مقطع فولادی بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می شود. اصلی ترین کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان‌سازی نیز برای بخش‌هایی مانند نمای سازه، درب و پنجره، سقف و پشت ‌بام است. همچنین صنایع خودروسازی و ساخت تاسیسات دریایی نیز برای پیش‌برد اهداف خود از ناودانی استفاده می‌کنند. برای این که به طور تفکیک شده و دقیق تر با کاربرد ناودانی در صنایع مختلف آشنا شوید با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید. در این مقاله کاربرد ناودانی با توجه به محل استفاده و با توجه به نوع ناودانی دسته بندی و بیان شده‌اند.

نسخه صوتی مقاله کاربرد ناودانی در صنایع مختلف

ناودانی چیست؟

اگر ناودانی را بهتر بشناسید می توانید کاربرد آن در بخش های مختلف را نیز بیشتر درک کنید. به همین دلیل ابتدا مروری بر معرفی ناودانی و انواع آن خواهیم داشت.

ناودانی از پرکاربردترین پروفیل‌های باز است. این پروفیل از اجزایی به ‌نام بال و جان تشکیل می‌شود. در واقع ۲ سطح  عمودی این مقطع را بال (flange) و سطح افقی آن را جان یا ارتفاع (depth) می‌نامند. 

ناودانی چیست

این مقطع را در سایزهای مختلف و جنس‌های متفاوتی همچون آلومینیوم، گالوانیزه و استیل استنلس تولید می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های به‌خصوصی دارند و در بخش‌های متنوعی استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با ناودانی فولادی، مقاله زیر را مطالعه فرمایید. در ادامه اشاره ای به انواع ناودانی خواهیم داشت.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه آشنایی با انواع استانداردهای ناودانی

ناودانی چیست

انواع ناودانی کدام اند؟

ناودانی‌‌ها بر اساس کاربرد، فرآیند تولید و شکل ظاهری، انواع مختلفی مانند ساده، مشبک، فابریک و پرسی دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم. 

انواع ناودانی

۱- ناودانی بر اساس شکل ظاهری

  • ناودانی ساده: یکی از رایج‌ترین ناودانی‌ها در ساختمان‌سازی، نوع ساده آن‌ها است که با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود.
  • ناودانی مشبک: این نوع ناودانی به ‌دلیل برخورداری از سوراخ‌های سطحی، معمولا در ساخت قفسه‌های فلزی سازه کاربرد دارد.

۲- ناودانی با توجه به روش ساخت

  • ناودانی فابریک: این ناودانی (که به آن نوردشده نیز می‌گویند) با استفاده از ذوب شمش‌های فولادی و فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. 
  • ناودانی پرسی: این نوع ناودانی با استفاده از خمکاری و پرس ورق‌های فولادی ساخته می شود.

۳- انواع ناودانی بر اساس استاندارد تولید

  • ناودانی بر اساس استاندارد UPE: در این استاندارد، بال‌های ناودانی به ‌صورت موازی ساخته می‌شوند.
  • ناودانی بر اساس استاندارد UNP: در این استاندارد، بال‌های ناودانی، ظاهری مخروطی دارند؛ یعنی ضخامت بال ها از ابتدا تا انتها به یک اندازه نیست.

کاربرد ناودانی بر اساس محل استفاده

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، بیشترین کاربرد ناودانی در ساختمان سازی دیده می‌شود؛ اما برخی صنایع، مانند خودروسازی نیز از این مقطع استفاده می‌کنند. این کاربردها را در ادامه بیشتر بررسی می کنیم:

کاربرد ناودانی بر اساس محل استفاده

۱- کاربرد ناودانی درساخت پشت بام

به ناودانی که در سقف استفاده شود، ناودانی شیروانی نیز می‌گویند. این ناودانی برای انتقال آب از روی سقف به سمت زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

۲- کاربرد ناودانی درساخت چارچوب درب و پنچره

برای افزایش استحکام و ایمنی بخش درب و پنجرۀ سازه، می‌توان از ناودانی‌هایی استفاده کرد که با اندازه مناسب برش‌ خورده و به هم متصل شده‌اند.

۳- کاربرد ناودانی درساخت خرپا

خرپا نقش مهمی در افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی دارد. برای ساخت این سازه از مقاطع فولادی مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها ناودانی UNP است.

۴- کاربرد ناودانی درنمای ساختمان

از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل ناودانی باید به استفاده از آن برای نمای ساختمان اشاره کرد. با توجه به اهمیت این بخش، معمولا از ناودانی‌های آلومینیوم استفاده می‌شود که در عین زیبایی ظاهری مقاومت زیادی نیز دارند.

۵- کاربرد ناودانی در وال پست

برای ساخت وال پست می‌توان از پروفیل های قوطی، ناودانی یا نبشی استفاده کرد. وال‌پست‌ها عملکرد سازه را یک‌پارچه می‌کنند و باعث افزایش استحکام سازه در برابر فشار می‌شوند.

۶- کاربرد ناودانی در ساخت سقف

برای سقف‌های سبک می‌توان به‌جای تیرچه‌های چوبی از ناودانی استفاده کرد تا با تحمل فشاری که دارد، مقاومت کلی سازه را افزایش دهد.

۷- کاربرد ناودانی در ساخت دیوار

ناودانی را می توان به عنوان محافظ دیوار استفاده کرد. برای این منظور از روش های مختلف مانند ناودانی منقطع یا وال پست استفاده می شود. در این روش ها می توان ناودانی را به‌صورت عمودی یا افقی به کار برد.

۸- کاربرد ناودانی در ساخت شاسی خودرو و ماشین آلات

ناودانی‌های برش‌خورده، در ساخت ریل اصلی یا شاسی خودروها کاربرد دارند. برای استفاده از ناودانی در ساخت خودرو و ماشین‌آلات، نوع خاصی از ناودانی تولید و استفاده می شود.

۹- کاربرد ناودانی در ساخت تأسیسات دریایی

با توجه به میزان مقاومت ناودانی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، می‌توان از آن برای ساخت تاسیسات دریایی مانند سکوی نفتی، اسکله و شناور استفاده کرد.

۱۰- کاربرد ناودانی به عنوان تیر حمال

 ساختمان‌هایی که با قاب چوبی ساخته می‌شوند، معمولا استحکام لازم را ندارند؛ در نتیجه، با استفاده از ناودانی فولادی که نقش تیر حمال را دارد، استحکام سازه را افزایش می دهند.


کاربرد ناودانی بر اساس انواع ناودانی

ابتدای مقاله، انواع ناودانی را به‌ طور کامل بررسی کردیم. در این قسمت نیز با کاربرد این نمونه‌ها آشنا می شویم. به‌طور کلی، کاربرد انواع ناودانی به شرح زیر است:

کاربرد ناودانی بر اساس انواع ناودانی

۱- کاربرد ناودانی فابریک

به این دلیل که ناودانی فابریک مستقیما از شمش فولادی تولید می شود، از نظر ابعاد دقیق تر است و لبه های صاف تری دارد؛ پس، ناودانی فابریک در مواردی که به دقت ابعادی بالا نیاز باشد، کاربرد بیشتری دارد.

۲- کاربرد ناودانی UNP

کاربرد ناودانی سنگین به ‌دلیل تحمل وزن بیشتری که دارد، نسبت به نوع سبک و یا مشبک بیشتر است و از آن ها در پروژه های صنعتی بزرگ استفاده می شود. این مقاطع در تولید تجهیزات صنعتی، ساخت ستون، ساخت بادبند، ساخت خرپا و ساخت اسکلت‌های فلزی در ماشین آلات، قابل استفاده هستند.

۳- کاربرد ناودانی پرسی

ناودانی پرسی می‌تواند از ورق سرد یا گرم ساخته شود. تولید آن راحت تر و سریع تر از ناودانی فابریک است. کاربرد ناودانی پرسی بر اساس نوع ورقی که برای ساخت آن استفاده شده، مشخص می شود. به طور مثال: از نوع گالوانیزه آن می توان در ساخت کولر استفاده کرد.

۴- کاربرد ناودانی مشبک

این مقطع، به ‌دلیل روزنه‌هایی که دارد از وزن پایینی برخوردار است و به همین دلیل برای ساخت قفسه‌بندی سازه‌های سبک و به منظور تحکیم سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵- کاربرد ناودانی آلومینیومی

یکی از پُرکاربردترین انواع ناودانی، مدل آلومینیومی آن است. در واقع این مقطع، ضدزنگ و ضدخورگی است و با وجود وزن سبکی که دارد، از مقاومت بالایی برخوردار است؛ از این ‌رو در صنایعی مانند ساخت سازه، ساخت خرپا، تجهیزات صنعتی، تشکیلات دریایی، چهارچوب در‌ و پنجره، شاسی تیلرها و کِشنده‌ها کاربرد دارد.

۶-کاربرد ناودانی استیل

ناودانی استیل که به آن ناودانی آلیاژی نیز می گویند، در ساختمان ها به منظور زیباسازی و نماسازی استفاده می شود. هرچه کربن بیشتری در تولید ناودانی استیل استفاده شود، مقاومت آن هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل نیز می‌توان از آن در بخش‌هایی مانند نمای ساختمان، صنایع غذایی و تولید تجهیزات کشتی‌رانی استفاده کرد.

۷- کاربرد ناودانی گالوانیزه

به ‌دلیل استفاده از روکش روی در ناودانی گالوانیزه، این مقطع، مقاومت زیادی در برابر زنگ‌زدگی دارد و در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی می‌توان از آن استفاده کرد.

۸-  کاربرد ناودانی تک یا جفت

ناودانی تکی را می‌توان در ساخت تیرهای ساختمان مورد استفاده قرار داد. همچنین از ناودانی جفت برای ساخت باربند، خرپا و استراکچر استفاده می شود.


تاثیر قیمت ناودانی در کاربرد آن

یکی از عواملی که در انتخاب ناودانی برای کاربردهای مختلف تاثیرگذار است، قیمت ناودانی است. قیمت این محصول بر اساس جنس، استاندارد تولید و معیارهایی مانند وزن، سایز و … تعیین می شود. طراحان با توجه به قیمت و دیگر عوامل مورد نظرشان انواع ناودانی را انتخاب می کنند یا از جایگزین هایی مانند نبشی و … را استفاده می نمایند.

قیمت روزانه ناودانی فولادی را می توانید در صفحه قیمت ناودانی مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید ناودانی آهنی

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع ناودانی سبک و سنگین به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ناودانی

جمع‌ بندی

از ناودانی در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساخت تاسیسات دریایی و اسکلت ماشین آلات استفاده می شود، اما بیشترین کاربرد این مقطع در ساختمان‌سازی و جهت افزایش استحکام سازه ها است. از انواع ناودانی که برای این منظور استفاده می شود نیز می‌توان به ناودانی های ساده، مشبک، فابریک و پرسی اشاره کرد.

سوالات متداول

ناودانی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

بیشترین کاربرد ناودانی در ساختمان سازی است، اما کاربرد این محصول با توجه به نوع و جنس ناودانی و همچنان محل استفاده از آن بسیار گسترده است و به همین دلیل از مقاطع فولادی مهم در صنایع ساخت ماشین آلات، صنایع دریایی و … به شمار می رود.

کاربرد ناودانی در ساختمان سازی چگونه است؟

از جمله بخش هایی که ناودانی در آن استفاده می شود قسمت های مختلف ساختمان مانند پشت بام، درب و پنچره، خرپا، نمای ساختمان، وال پست، سقف، دیوار و تیر حمال است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.