ناودانی شیروانی چیست؟ معرفی سه نوع اصلی و روش نصب

با استفاده از ناودانی شیروانی که به آن فلاشینگ آبرو (گاتر) نیز می‌گویند، می‌توان به راحتی آب باران، برف و دیگر مایعات را از سقف ساختمان و یا کف آن به خارج ساختمان انتقال داد. در تولید این نوع ناودانی‌ها از ورق با جنس‌های مختلف (فولادی، گالوانیزه، پی وی سی و …) استفاده می‌شود. ضخامت ورق‌ها معمولا تا ۳ میلی‌متر است و اندازه کف آن به درخواست مشتری تعیین می‌شود. انواع ناودانی شیروانی که در این مقاله معرفی می‌کنیم از نظر شکل ظاهری و جنس، به اندازه‌ای متنوع است که باعث کاربرد بسیار گسترده و محبوبیت آن شده است. با این حال، هیچ محصولی بدون عیب نیست و با در نظر گرفتن معایب و دیگر نکاتی که بیان می‌کنیم، می‌توانید بهترین کاربری را از ناودانی شیروانی داشته باشید.

نسخه صوتی مقاله ناودانی شیروانی چیست؟

منظور از ناودانی شیروانی چیست؟

ناودانی شیروانی چیست

ناودانی شیروانی، یک نوع پروفیل باز است که برای جمع‌آوری و هدایت مایعات در ساختمان ها استفاده می‌شود. به طور کل، پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند و ناودانی شیروانی در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌‍گیرد. می‌توانید در مقاله انواع پروفیل، درموردشان بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: همه چیز در مورد پروفیل

پروفیل چیست

انواع ناودانی شیروانی، اغلب برای شیروانی‌ها و سقف‌های ساندویچ پنل استفاده می‌شود و برای پشت بام‌های معمولی کاربرد چندانی ندارد. استفاده از این پروفیل  برای انواع سقف شیروانی الزامی است؛ زیرا در صورت عدم استفاده، تجمع آب برف و باران به مرور زمان خسارت زیادی وارد خواهد کرد. به همین دلیل هم به آن ناودانی شیروانی می‌گویند.

علاوه بر سقف سازه، برخی از این ناودانی‌ها برای کنترل و جمع‌آوری آب در کف ساختمان، مانند پارکینگ، مرغداری، گلخانه و … یا عبور فاضلاب نیز استفاده می‌شوند.

ناودانی‌های شیروانی، معمولا با استفاده از ورق (فولادی، گالوانیزه، آلومینیوم، فایبرگلاس و PVC) ساخته می‌شوند که از این بین، نوع گالوانیزه کاربرد بیشتری دارد. هر کدام از آن‌ها نیز با توجه به جنس و نیاز مشتری در ابعاد و اندازه‌های مختلفی قابل تولید هستند؛ اما معمولا ضخامت ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر با طول ۲ تا ۶ متر دارند.


روش کار ناودانی شیروانی

روش کار ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی در لبه پایینی سقف‌های شیروانی نصب می‌شود تا آب باران و برف که از روی سقف ریزش می‌کند، درون آن جمع شود؛ سپس به سادگی از طریق لوله ناودانی شیروانی به زمین هدایت می‌شود. مسیر نهایی نیز به سمت جوی یا کانال هدایت می گردد. با توجه به روش کار آن می‌توان فهمید چرا به پروفیل شیروانی، پروفیل آبرو یا فلاشینگ آبرو نیز گفته می‌شود.

بهتر است ناودانی آب باران در مکان‌هایی از سازه استفاده شود که به میزان بیشتری در معرض بارش باران قرار دارد، اما معمولا آن را دور تا دور سقف سازه استفاده می‌کنند.


انواع ناودانی شیروانی

انواع ناودانی شیروانی

ناودانی سقف شیبدار، تنوع زیادی دارد و می‌توان آن را از نظر شکل ظاهری، جنس و محل استفاده به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

۱- انواع ناودانی شیروانی از نظر شکل سطح مقطع

سه نوع اصلی از انواع ناودان پشت بام که با توجه به شکل ظاهری قابل شناسایی هستند، لندی، جعبه‌ای و فتیلیه‌ای نام دارند. علاوه بر این سه نوع اصلی، انواع دیگری نیز وجود دارد که همگی به این صورت است:

انواع ناودانی شیروانی از نظر شکل مقطع

۱-۱ – ناودانی شیروانی لندنی

  • نام‌های دیگر: آبرو گرد، آبرو فیتیله‌ای و آبرو مخفی
  • ضخامت: ۰.۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی‌متر
  • اندازه کف: ۱۰۶ – ۱۱۲ – ۱۱۴ – ۱۱۵ میلی‌متر
  • طول ۲ تا ۶ متر

ناودانی شیروانی لندنی نسبت به نوع جعبه‌ای ضعیف‌تر است.


۱-۲- ناودانی شیروانی جعبه ای

  • نام‌های دیگر: آبرو مستطیلی، آبرو چهار گوش
  • ضخامت: ۰.۵ تا  3 میلی‌متر
  • اندازه کف: ۱۲ تا ۶۰ سانتی متر
  • طول: ۳ و ۶ متری

این نوع ناودانی، ضخامت و در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به نوع لندنی دارد و بیشتر برای ساخت انواع سوله صنعتی، تولیدی و یا بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.


۱-۳- ناودانی شیروانی فتیله ای

  • نام‌های دیگر:  آبرو سوئدی، آبرو پیچک
  • ضخامت: ۰.۳ تا ۰.۶ میلی‌متر
  • طول: ۲ تا ۲.۵ متری

قدیمی‌ترین نوع ناودانی، شیروانی است و امروزه کمتر استفاده می‌شود.


دیگر انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری با نام‌های زیر شناخته می‌شود.

  • UPE
  • UPN
  • UNP

لازم است بدانید این نوع ناودانی‌ها به ندرت در سقف و برای انتقال آب استفاده می‌شوند. این ناودانی‌های فولادی به دلیل مقاومت بالا و استانداردهای تولید خاصی که دارند، بیشتر در ساختمان سازی (ساخت دیوار، سقف، خرپا، تیر حمال) و حتی ساخت شاسی خودرو استفاده می‌شوند. در مقاله زیر، پیرامون این مدل ناودانی و کاربرد آن در ساختمان‌سازی، بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع استانداردهای ناودانی

انواع ناودانی

۲- انواع ناودانی شیروانی از نظر محل استفاده

انواع ناودانی شیروانی بر اساس محل استفاده

با توجه به این که ناودانی شیروانی در کف یا سقف سازه و یا در قسمت خاصی از سقف استفاده شود، می‌توان آن را به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. ناودانی شیروانی کناری
  2. ناودانی شیروانی وسط
  3. ناودانی کف

۳- انواع ناودانی شیروانی از نظر جنس

انواع ناودانی شیروانی بر اساس جنس

ناودانی شیروانی معمولا از ورق فولادی یا فلزی ساخته می‌شود، اما ناودانی شیروانی سقف در جنس‌های دیگری نیز تولید و استفاده می‌شود. جنس‌های مختلف ناودانی شیروانی را در ادامه آورده‌ایم:

ناودانی‌  شیروانی فلزی: ساخته‌شده از ورق فولادی، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم

ناودانی شیروانی پلاستیکی: مانند ناودانی پی وی سی (PVC)

ناودانی شیروانی پلیمری: مانند ناودانی فایبرگلاس

 ناودانی شیروانی بتنی: جنس بتنی، علاوه بر استفاده به عنوان ناودانی شیروانی، برای تخلیه آب جاده‌ها و حاشیه خیابان‌ها نیز استفاده می‌شود.

 ناودانی شیروانی چوبی: اگرچه باعث زیبایی بیشتر سازه می‌شود، اما مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد.

نکته: مناسب‌ترین جنس برای ناودانی‌های شیروانی، گالوانیزه است؛ زیرا ناودانی گالوانیزه پشت بام علاوه بر مقاومت بالای فولاد گالوانیزه در برابر شرایط مختلف محیطی، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز بسیار مقاوم است.


ویژگی‌ها و ابعاد ناودانی شیروانی

ضخامت ورق‌های مورد استفاده برای ناودانی شیروانی، معمولا از ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر متغیر است. جنس ورق و نوع ناودانی شیروانی در ضخامت ورق‌های سازنده آن‌ها تاثیر دارد.

طول ناودانی شیروانی نیز بین ۲ تا ۶ متر ساخته می‌شود.

کف و ارتفاع ناودانی، به درخواست مشتری تعیین می‌شود.


کاربرد ناودانی شیروانی

کاربرد ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی برای عبور و هدایت جریان آب در سقف و حتی کف سازه‌ها استفاده می‌شود. همچنین جهت زیباسازی و برای پوشاندن آب‌بندی ساختمان نیز کاربرد دارد. مکان‌هایی که از ناودانی شیروانی استفاده می‌کنند، به این صورت است:

  • انواع سقف شیروانی
  • اجرای ساندویچ پنل
  • کف پارکینگ، گلخانه، مرغداری
  • سقف انواع سوله
  • فروشگاه‌ها
  • ویلاها

روش ساخت ناودانی شیروانی

روش ساخت ناودانی شیروانی

ساخت ناودانی شیروانی با استفاده از طرح و نقشه از پیش تعیین شده انجام می‌شود.

در حالت اول که برخی ابعاد و اندازه‌ها کاربرد و تقاضای بیشتری دارد (مانند ناودانی شیروانی مکعبی کف ۱۵ و ۱۸)، ناودانی از قبل تولید شده و معمولا در بازار موجود است.

در حالت دوم با توجه به طرح و سفارش مشتری که آن را بر حسب نقشه سازه خود تهیه می‌کند، ناودانی با سایز سفارشی تولید می‌شود.

در هر دو حالت نیز برای تولید ناودانی شیروانی، ورق مورد نظر برش خورده و با استفاده از دستگاه رول فرمینگ خمکاری شده و به شکل مورد نظر در می‌آید.


نحوه نصب ناودانی شیروانی

روش نصب ناودانی شیروانی

اجرای صحیح ناودانی شیروانی باعث می‌شود آب برف و باران و دیگر مایعات به اطراف نفوذ نکند.

برای نصب ناودانی پشت بام، ناودانی یا همان آبرو در قسمت میانی سقف قرار داده می‌شود و به آبرو کناری متصل می‌شود. وصل کردن لبه ناودانی‌ها معمولا با استفاده از جوشکاری انجام می‌شود. در این صورت، آب جمع‌آوری شده روی سقف به کنار سقف منتقل شده و به پایین انتقال داده می‌شود.

مهم‌ترین نکته برای نصب آبرو در کف نیز استفاده از پروفیل سفارشی است که باید مطابق با اندازه‌های شما از محل عبور مایعات ساخته شده باشد. اگر اندازه و نقشه صحیح به سازنده داده باشید، ناودانی با محل عبور آب، کاملا منطبق بوده و در محل نصب می‌شود.


مزایای ناودانی شیروانی

علاوه بر مزیت اصلی ناودانی شیروانی که هدایت مسیر آب و جلوگیری از نفوذ آب به اطراف است، این ناودانی مزیت‌های دیگری نیز به شرح زیر دارد:

  • محافظت از سقف در برابر آب گرفتگی
  • سبک و کم وزن
  • قابلیت تولید در ابعاد گوناگون و سفارشی
  • حفظ پایداری سازه
  • قابلیت استفاده در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی
  • قابلیت نصب و اتصال سریع
  • زیبایی ظاهری
  • عدم نیاز به شیب بندی طولی
  • امکان تعبیه خروجی‌های متعدد
  • امکان آب‌بندی بهتر
  • مقاومت وزنی بالا

معایب ناودانی شیروانی

هر محصول در کنار مزایایی که آن را محبوب کرده است، معایبی نیز به همراه دارد.

از معایب ناودانی شیروانی، خوردگی و پوسیدگی آن در دراز مدت است که با تعمیر و بازسازی مجدد قابل رفع است.


قیمت ناودانی شیروانی

قیمت ناودانی شیروانی، بسته به نوع ناودانی، جنس، سایز و ابعاد آن و درخواست مشتری بسیار متغیر و متفاوت است؛ اما یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار، قیمت ورقی است که در ساخت شیروانی ناودانی استفاده می‌شود. قیمت ورق نیز با توجه به جنس، ضخامت و وزن آن تعیین می‌شود.

به همین دلیل توصیه می کنیم برای دریافت قیمت ناودانی شیروانی مطابق با نوع و سفارشتان با استفاده از شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ با کارشناسان آهن ملل در ارتباط باشید.


خلاصه

منظور از ناودانی شیروانی، محصولی است که به عنوان سیستم تخلیه آب باران و به طور کل، مایعات از سقف سازه استفاده می‌شود. ناودانی شیروانی از نظر جنس و ویژگی‌ها انواع متفاوتی دارد. بیشترین استفاده از آن  نیز در سقف‌های شیروانی و ساندویچ پنل است و به آب‌بندی سقف و افزایش کارایی و طول عمر سازه کمک بسیاری می‌کند. با توجه به محل استفاده و حجم مایعات قابل انتقال، پارامترهایی مانند شکل ظاهری، جنس، ضخامت، وزن و طول ناودانی شیروانی متفاوت خواهد بود.

سوالات متداول

ناودانی شیروانی چیست و چه انواعی دارد؟

منظور از ناودانی شیروانی، انواع ناودانی است که به عنوان سیستم تخلیه آب باران و دیگر مایعات از سقف و حتی کف سازه استفاده می‌شود. انواع ناودانی شیروانی با توجه به جنس و شکل ظاهری متفاوت است که مهم ترین آن ها ناودانی شیروانی گالوانیزه جعبه ای، لندنی و فتیله ای است.

ویژگی و ابعاد ناودانی شیروانی چگونه است؟

این نوع ناودانی از انواع ورق فولادی، ورق گالوانیزه، آلومینیوم، فایبرگلاس، پی وی سی و … ساخته می شود. ضخامت ورق ها معمولا ۰.۳ تا ۳ میلی متر است و طول آن نیز ۲ تا ۶ متر می باشد.

ناودانی شیروانی علاوه بر سقف شیروانی در چه مکان هایی استفاده می شود؟

علاوه بر انواع سقف شیروانی، از این نوع ناودانی در سقف ساندویچ پنل، سقف سوله ها، فروشگاه ها، ویلاها و حتی کف مرغداری، پارکینگ و گلخانه ها نیز استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.