پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳؛ افزایش‌ها ادامه دارد؟

قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ طبق قاعده باید افزایش پیدا کند، اما آمار و پیش‌بینی‌ها خلاف آن را نشان می‌دهد! افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، تنش‌های منطقه خاورمیانه و مناسبات سیاسی از یک طرف و کاهش تقاضا و رکود در ساخت و ساز از طرف دیگر، پیش بینی قیمت آینده میلگرد در تابستان را دشوار می‌کند؛ اما کارشناسان ما در آهن‌ملل با توجه به داده‌های دو سال اخیر و تجربه دیرینه در این صنعت، چالش‌های این پیش‌بینی را کمتر کرده و افق دید بهتری برای خرید یا فروش میلگرد در فصل تابستان در اختیارتان قرار می‌دهند.

با هم ببینیم نوسان و روند قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ آیا رکود در بازار آهن آلات و صنعت ساخت و ساز همچنان ادامه دارد؟

نسخه صوتی مقاله پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳


قیمت میلگرد در فصل بهار چگونه بود؟

تغییر فصول، یکی از پارامترهای مهم در تغییر قیمت میلگرد و آهن آلات به شمار می‌رود. بنا بر این، ابتدا نوسان قیمت‌ها در فصل بهار را بررسی می‌کنیم و در ادامه، فصل تابستان را پیش‌بینی خواهیم کرد.

قیمت میلگرد در بهار 1403

در فصل بهار، خرید و فروش میلگرد رونق چندانی نداشت. نوسان قیمت میلگرد در این فصل با وجود فراز و نشیب بازار ارز، رویدادهای سیاسی و حوادث و وقایع مختلف و عجیب، ابتدا روندی اصلاحی و در ادامه ثابت و کاهشی داشت. به طوری که قیمت این محصول از کانال ۲۹.۰۰۰ تومان در ابتدای بهار به کانال ۲۷.۰۰۰ تومان در هر کیلو در روزهای آخر بهار رسید.

این ثبات و آرامش نسبی به دنبال رکود در صنعت ساخت و ساز و کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش تثبیت شد، اما این روند در فصل تابستان، کمی متفاوت بود.

بررسی و تحلیل کامل نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: تحلیل نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

قیمت میلگرد در تابستان افزایشی است یا کاهشی؟

قیمت میلگرد با شروع فصل تابستان (از ابتدا تا چهاردهم تیرماه) افزایشی بود و از ۲۷.۱۰۰ تومان به ۲۸.۵۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

اما علی‌رغم افزایش قیمت میلگرد در ابتدای فصل تابستان، این نوسان افزایشی دوام چندانی نداشت، به طوری که بعد از ۱۴ تیرماه شاهد نوسان کاهشی از ۲۸.۵۰۰ به ۲۸.۰۰۰ تومان در تاریخ ۲۴ تیرماه بودیم.

پیش بینی ما از قیمت میلگرد در هفته آینده، این است که روند ثابت و کاهشی که از نیمه تیرماه آغاز شد، ادامه خواهد داشت. در واقع، کارشناسان ما در آهن ملل بر اساس داده‌های دو سال گذشته، پیش بینی می‌کنند روند معمول بازار در فصل تابستان تغییر کرده و به جای افزایش قیمت میلگرد در این فصل، بیشتر شاهد ثبات آن خواهیم بود.

از جمله دلایلی که پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده و ثبات آن را تایید می‌کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل موثر در قیمت میلگرد تابستان 1403

عوامل کاهنده قیمت میلگرد تابستان ۱۴۰۳

پیش بینی کاهش قیمت میلگرد در تابستان با توجه به دلایل زیر صورت گرفته است:

۱- رکود در ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در فصل تابستان

معمولا در فصل تابستان با رونق پروژه‌های عمرانی روبه‌رو بودیم که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه، افزایش قیمت میلگرد در تابستان می‌شد؛ اما طی دو سال اخیر، خلاف این امر اتفاق افتاد و رونق پروژه‌های عمرانی، به جای تابستان، به فصل سرما منتقل شده است. به دلیل همین کاهش تقاضا در تابستان، خرید و فروش میلگرد نیز کاهش یافته و در نتیجه، قیمت آن کاهشی یا ثابت خواهد بود.

۲- بودجه‌بندی و سیاست‌های اقتصادی دولت جدید

دولت از طریق بودجه‌ای که تعیین می‌کند، سیاست‌های اقتصادی و اولویت‌های برنامه خود را محقق می‌سازد.

بودجه‌بندی دولت جدید نیز طبق روال گذشته و در آذرماه انجام می‌شود. تا رسیدن به تاریخ مذکور، انتظار نوسان زیادی در بازارهای مالی و همچنین بازارهای تابعه، مانند آهن آلات نخواهیم داشت.

بعد از این تاریخ، رویکرد دولت در حوزه ‌های اقتصادی و سیاسی، نقش تعیین کننده‌‌ای در بازار آهن خواهد داشت.

۳- انتظار برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تندرو یا میانه‌رو بودن رئیس‌جمهور آتی این کشور، تاثیر مستقیمی بر نوسان نرخ ارز در کشور خواهد داشت. این انتظار تا حصول نتیجه، منجر به ثبات و نوسان محدود نرخ ارز و در نتیجه، قیمت میلگرد خواهد شد. البته در صورتی که مناسبات سیاسی داخلی و خارجی نیز از ثبات نسبی برخوردار باشند.

۴- نوسان نرخ ارز

بررسی نمودارهای نوسان نرخ ارز طی سال‌های اخیر، نشان می‌دهد قیمت دلار در نیمه دوم سال، بیشترین افزایش را دارد. بنا بر این در تابستان، قیمت دلار نسبتا ثابت با نوسانات کم خواهد بود و متعاقبا قیمت میلگرد نیز نسبتا ثابت می‌ماند.

البته نمی‌توان از این احتمال غافل شد که ممکن است نرخ ارز تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای و گمانه‌زنی‌های سیاسی، یکباره جهش پیدا کند؛ اما در شرایط عادی، پیش بینی ما افزایش نرخ ارز با شیب ملایم است.

۵- ضعف تقاضا در بورس

ضعف شدید تقاضا در بازار بورس تا زمانی که شرایط کلان اقتصادی بهبود نیابد، ادامه خواهد داشت و مانع رشد طبیعی قیمت مطابق با شیب تورم می‌شود.


عوامل افزایش دهنده قیمت میلگرد تابستان ۱۴۰۳

سه عامل زیر در افزایش قیمت میلگرد نقش دارند، اما باید توجه کنید مجموع عوامل کاهنده و افزایش دهنده چه چشم‌اندازی ایجاد خواهند کرد.

۱- قیمت مواد اولیه

قیمت مواد اولیه در جهان، بیشتر به سمت گران‌شدن سوق دارد. مخصوصا همانطور که در آخرین خبرها از پیش بینی قیمت مواد اولیه فولادسازی گفتیم، این افزایش قیمت بیشتر در آهن قراضه به چشم می‌خورد؛ در نتیجه، قیمت میلگرد و محصولات تولیدی با مواد اولیه قراضه در رقابت با میلگرد تولیدشده از مواد اولیه‌ای مانند کک و آهن اسفنجی، به احتمال زیاد نوسان افزایشی خواهد داشت.

۲- عوامل سیاسی

نرخ ارز و محصولات وابسته به آن (مانند آهن آلات و …) تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای و مناسبات سیاسی، اکثرا دچار نوسان افزایشی می‌شود.

۳- محدودیت برق صنایع

مشکل تامین برق صنایع در فصل گرما، منجر به اخلال در زنجیره تامین مقاطع فولادی، کاهش تولید و قاعدتا افزایش قیمت محصولات خواهد شد؛ اما در حال حاضر، مازاد تولید، کاهش تقاضا و انباشت میلگرد در کارخانه‌ها و بازار آزاد، مانع افزایش قیمت شده است.


پیش بینی نهایی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳

آخرین پیش بینی قیمت میلگرد تابستان 1403

با توجه به شرایط موجود و ۸ عاملی که بررسی کردیم، انتظار می‌رود رکود در بازار آهن و مقاطع فولادی، مانند میلگرد، در طول تابستان ادامه داشته باشد، مگر این که تقاضای مصرفی یا سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی افزایش یابد و یا شاهد تحولات مثبت در نرخ ارز و مناسبات سیاسی باشیم. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی، بعید به نظر می‌رسد رونق قابل قبولی در صنعت ساختمان و بازار میلگرد و مقاطع فولادی به وجود آید.

نکته: نهمین عاملی که در این کاهش قیمت تاثیر خواهد داشت، کاهش قیمت میلگرد در چین در دوره بررسی شده است. از آنجا که تا حدود اواخر تیرماه شاهد کاهش قیمت میلگرد چین بودیم، در نتیجه پیش بینی نوسان کاهشی بیشتر تقویت می شود.

هر زمان که بخواهید می‌توانید قیمت روز میلگرد و نوسان آن نسبت به روزهای گذشته را در لینک زیر مشاهده کنید.

لیست قیمت میلگرد

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت انواع میلگرد

قیمت روز میلگرد

سخن آخر

جدیدترین پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ در شرایط پیش رو، روند ثابت همراه با نوسان جزئی است؛ مگر این که اتفاقات غیرمترقبه یا تصمیمات و مناسبات سیاسی خاصی را شاهد باشیم.

سوالات متداول

پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان افزایشی است یا کاهشی؟

قیمت میلگرد در ابتدای تابستان شیب افزایشی داشت، اما در ادامه روند ثابت و کاهشی شد و پیش‌بینی می‌شود این روند ثبات و کاهش تا آخر فصل تابستان ادامه داشته باشد.

چه عواملی باعث پایین آمدن قیمت میلگرد در تابستان می‌شود؟

عوامل کاهنده قیمت میلگرد در تابستان شامل: رکود ساخت و ساز، انتظار برای بودجه‌‎بندی دولت جدید و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نوسان نرخ ارز و ضعف تقاضا در بورس می‌شود.

چه عواملی باعث بالا رفتن قیمت میلگرد در تابستان خواهد شد؟

افزایش قیمت جهانی برخی از مواد اولیه، عوامل و تنش‌های سیاسی و محدویت برق صنایع در تابستان، سیگنال‌های افزایشی نرخ قیمت در تابستان ۱۴۰۳ هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.