بررسی و تحلیل نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

تغییرات و نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ به گشودن گره رکود خرید و فروش در این حوزه، کمک چندانی نکرد. تغییرات قیمت میلگرد در این فصل از سال ۱۴۰۳ به ترتیب: روند اصلاحی، ثابت و کاهشی و مجددا ثابت را تجربه کرد و قیمت آن از حدود ۲۹.۰۰۰ تومان در اواسط فروردین به حدود ۲۷.۰۰۰ تومان در پایان خردادماه رسید. این نوسان و تغییرات در هر ماه و همچنین با توجه به کارخانه تولیدکننده متفاوت بود. به همین دلیل در تحلیلی که آماده کردیم ابتدا پرفروش‌ترین میلگرد بازار را به عنوان معیار در نظر گرفتیم و سپس اشاره‌ای به پرنوسان‌ترین برندها در فصل بهار داشتیم.

نسخه صوتی مقاله نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

مقدمه

قبل از شروع تحلیل و بررسی قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ باید مشخص کنیم تحلیل‌ها بر اساس قیمت کدام برند و کدام سایز میلگرد است؟

مثل همیشه و طبق رسم نانوشته در تحلیل بازار میلگرد، برای بررسی نوسان قیمت این محصول از میلگرد سایز ۱۴ کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان میلگرد مرجع استفاده می‌شود. در نتیجه، همه قیمت‌ها و نوساناتی که در این متن بررسی می‌کنیم مربوط به این سایز و برند است. از دلایل انتخاب نوسان قیمت میلگرد اصفهان برای بررسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان: به دلیل محبوبیت و کیفیت بالای میلگردها
  • میلگرد سایز ۱۴: به عنوان پرکاربردترین و پرتقاضاترین میلگرد در ساخت و ساز
  • نوع آجدار A3: به دلیل کاربرد بالا در ساخت و ساز

بررسی قیمت میلگرد نسبت به سال گذشته

 قیمت میلگرد نسبت به سال گذشته

قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ چه تفاوتی با قیمت پارسال داشت؟

در پایان بهار ۱۴۰۳ (۳۱ خرداد) قیمت این محصول ۲۷.۴۰۰ تومان برای هر کیلو اعلام شد.

برای مقایسه قیمت سال جدید با قیمت پارسال به طور صحیح، باید دو فاکتور نوسان قیمت و بازه زمانی را در نظر گرفت. به همین دلیل، میانگین قیمت فصل بهار ۱۴۰۳ با میانگین قیمت فصل بهار ۱۴۰۲ را در نظر می‌گیریم.

میانگین قیمت میلگرد در بهار امسال ۲۸.۲۰۰ تومان برای هر کیلو است و این میانگین برای بهار سال گذشته ۲۶.۴۰۰ تومان می‌باشد. در نتیجه:

قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال، هزار و هشتصد تومان، یعنی حدود ۶.۸ % (شش و هشت دهم درصد) افزایش داشته است.

جالب است بدانید این افزایش قیمت در سه ماهه اول سال را پارسال و در مقاله پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ به درستی اعلام کرده بودیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت میلگرد سال ۱۴۰۳

تغییرات قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

نوسانات قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ در سه قسمت و به تفکیک در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد اینگونه بود:

تغییرات قیمت میلگرد در بهار 1403

نوسان قیمت میلگرد در فروردین ۱۴۰۳ روند اصلاحی

بیشترین افزایش قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ مربوط به ۱۹ فروردین و مبلع ۲۹.۹۰۰ تومان است، اما بعد از این تاریخ، قیمت‌ها روند اصلاحی به خود گرفت.

به این معنی که از ۲۰ ام تا پایان فروردین ۱۴۰۳ بسیاری از کارخانه‌های تولید میلگرد، قیمت خود را کاهش دادند. در این بازه نوسان قیمت میلگرد حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو بود.

نکته: بیشترین دلایل تاثیرگذار در افزایش قیمت میلگرد را در مقاله افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد بررسی کرده ایم.

نوسان قیمت میلگرد در اردیبهشت ۱۴۰۳ – ثابت و کاهشی

روند کاهشی قیمت میلگرد که در نیمه دوم فروردین آغاز شد، از ابتدای اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت با نوسانات جزئی ادامه داشت.

میلگرد در اولین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ با قیمت هر کیلو ۲۸.۷۰۰ معامله شد. این قیمت در ۳۰ اردیبهشت به ۲۶.۵۰۰ تومان رسید. با این حال، خرید و فروش میلگرد در این ماه رونق چندانی نداشت؛ زیرا بیشتر خریداران در انتظار پایین‌تر آمدن قیمت‌ها، تمایلی به خرید از خود نشان ندادند.

نوسان قیمت میلگرد و ثبات و کاهش آن در اردیبهشت ماه، بیشتر وابسته به نوسان نرخ دلار بود. تا این که در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازار آهن در واکنش به سقوط هلیکوپتر رئیس جمهمو کشور و فوت ایشان، در ابتدا روند افزایشی به خود گرفت -قیمت میلگرد در ۳۱ اردیبهشت با ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به ۲۶.۹۰۰ تومان رسید- اما این وضعیت پایدار نبود و در روزهای بعد، روند باثباتی داشتیم.

نوسان قیمت میلگرد در خرداد ۱۴۰۳ از سردرگمی تا ثبات

در اولین روزهای خرداد ۱۴۰۳ بازار آهن تحت تاثیر درگذشت رئیس جمهور تا حدی سردرگم بود. پرنوسان‌ترین محصول آهنی در این روزها نیز میلگرد بود؛ به طوری که قیمت برندهای مختلف میلگرد، هم افزایش و هم کاهش را تجربه کردند. در این بازه و در تاریخ ۱ تا ۳ خرداد، میلگرد ۱۴ ذوب آهن با قیمت ۲۷.۰۰۰ تومان معامله شد.

اما از ششم خرداد تا انتهای این ماه، روند قیمت میلگرد، ثابت همراه با کاهش جزئی بود. یعنی از قیمت ۲۶.۸۰۰ تومان در ۶ خرداد با طی کردن روندی نسبتا ثابت به قیمت ۲۶.۹۰۰ تومان در ۲۹ خرداد رسید.


نمودار قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳

همانطور که در قسمت قبل به تفصیل توضیح دادیم، نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ عمدتا کاهشی و ثابت بود.

تغییرات قیمت میلگرد در تاریخ‌های مختلف و بیشترین نوسان آن را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

نمودار قیمت میلگرد در بهار 1403
جدول نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳
(قیمت‌ها با احتساب ارزش افزوده و بر حسب تومان است)
فروردین ۱۴۰۳
روند اصلاحی
اردیبهشت ۱۴۰۳
روند ثابت و کاهشی
خرداد ۱۴۰۳
روند ثابت و کاهشی
۵ فروردین: ۲۸.۳۰۰
۶ فروردین: ۲۸.۸۰۰
۹ فروردین: ۲۸.۵۰۰
۱۹ فروردین: ۲۹.۹۰۰
۲۱ فروردین: ۲۹.۲۰۰
۳۰ فروردین: ۲۹.۰۰۰  
۸ اردیبهشت: ۲۷.۵۰۰
۱۱ اردیبهشت: ۲۸.۱۰۰
۳۰ اردیبهشت: ۲۶.۵۰۰
۳۱ اردیبهشت: ۲۶.۹۰۰  
۱ خرداد: ۲۷.۰۰۰
۱۰ خرداد: ۲۶.۶۰۰
۲۹ خرداد: ۲۶.۹۰۰
۳۱ خرداد: ۲۷.۴۰۰  

نمودار قیمت میلگرد برندهای مختلف بازار

بیشترین نوسان قیمت میلگرد ۱۴۰۳ در فصل بهار، متعلق به کارخانه‌های میانه، شاهین بناب، آناهیتا گیلان، بافق یزد و زاگرس بود. به این صورت که قیمت آن ها کاهش و افزایش زیادی را در این فصل تجربه کرد. در نهایت، این نواسانات و تغییرات قیمت منجر به روندی نسبتا ثابت شد؛ به طوری که نوسان قیمت میلگرد هر کدام از این کارخانه ها حول محور ۲۷.۰۰۰ تومان بود.

نمودار قیمت میلگرد برندهای مختلف بازار

برای مشاهده نمودار قیمت امروز میلگرد برندهای مختلف بازار می‌توانید به صفحه قیمت میلگرد آهن ملل مراجعه کنید و گزینه «نمودار» که روبه‌روی سایز میلگرد هر کارخانه قرار دارد را انتخاب کنید.

لیست قیمت میلگرد

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت میلگرد کارخانه های مختلف

قیمت روز میلگرد

چشم‌انداز قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳

روند قیمت میلگرد برای تابستان ۱۴۰۳ به دلایل زیادی تقریبا غیر قابل پیش‌بینی است. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چشم انداز قیمت میلگرد در بهار 1403
  • پیش رو بودن انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • مشکلات تامین و قطعی برق صنایع در تابستان
  • سیاست‌های دولت جدید پس از روی کار آمدن
  • میزان تقاضا و رکود در ساخت‌وساز

با توجه به عوامل فوق، باید دید محدودیت‌های پیش روی تولید و سیاست‌های داخلی و خارجی منجر به کاهش قیمت میلگرد می‌شود یا افزایش آن؟

خبر خوب، این که کارشناسان ما با بهره‌مندی از تجربه چندساله، به تجزیه و تحلیل این عوامل خواهند پرداخت و واکنش بازار را نسبت به رویدادهای سیاسی تا حدود زیادی پیش‌بینی خواهند کرد. در این مقاله می توانید چشم‌انداز و پیش‌بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ را به تفصیل مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پیش بینی قیمت میلگرد تابستان ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت میلگرد تابستان ۱۴۰۳

سخن آخر

با وجود نوسان قیمت دلار، رویدادهای سیاسی و اقتصادی و نرخ تورم، نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ روندی ثابت و کاهشی داشت؛ به طوری که قیمت این محصول از کانال ۲۹.۰۰۰ تومان به کانال ۲۷.۰۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

سوالات متداول

نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ چگونه بود؟

نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ روندی ثابت و کاهشی داشت؛ به طوری که قیمت این محصول از کیلویی حدود ۲۹.۰۰۰ تومان در ابتدای بهار به حدود ۲۷.۰۰۰ تومان در انتهای بهار رسید.

روند قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

روند قیمت میلگرد برای تابستان ۱۴۰۳ به دلایل زیادی مانند انتخابات ریاست جمهوری، سیاست های دولت جدید، مشکلات تامین برق صنایع و … تقریبا غیر قابل پیش‌بینی است.

قیمت میلگرد کدام کارخانه ها بیشترین نوسان را در فصل بهار داشتند؟

بیشترین نوسان قیمت میلگرد برای کارخانه‌های میانه، شاهین بناب، آناهیتا گیلان، بافق یزد و زاگرس بود

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.