پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳؛ خرید یا فروش آن سودآور است؟

توجه به پیش بینی قیمت میلگرد در ۱۴۰۳ به شما کمک می کند برای خرید این محصول بهترین تصمیم را بگیرید. طبق پیش بینی ما قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ افزایشی خواهد بود. در نتیجه اگر قصد خرید و فروش میلگرد در سال ۱۴۰۳ را دارید باید با توجه به پیش بینی که در این مطلب ارائه می دهیم، نسبت به انتخاب بازه زمانی مناسب اقدام کنید تا بهترین نتیجه و سودآوری را به دست آورید. بیایید با هم دلیل افزایشی بودن قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ و چگونگی پیش بینی آن را بررسی کنیم.

نسخه صوتی مقاله پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ چگونه انجام می شود؟

چگونه قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم

ما ارزش های بالقوه و آتی محصول را همراه با تجزیه و تحلیل فنی برای انواع مقاطع فولادی، مانند میلگرد در نظر می گیریم و با توجه به آن ها پیش بینی می کنیم. برای پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده، چندین متغیر مانند حجم معاملات، نوسان قیمت ها در بازه زمانی مشابه، واکنش بازار به رویدادهای سیاسی، نوسان نرخ دلار و طلا و … را در نظر می گیریم. علاوه بر این، تجربه دیرینه در این صنعت، امکان تحلیل بازار میلگرد و پیش بینی بسیاری از نوسانات را برایمان فراهم کرده است.

ما سعی کردیم در این مقاله، وضعیت قیمت میلگرد در روزهای آینده و در سال ۱۴۰۳ را با دقیق ترین پارامترها به دست آوریم تا به علاقه مندان این حوزه کمک کنیم پاسخ سوال « آیا میلگرد بخریم یا نه» را پیدا کنند.

در همین راستا ابتدا روند قیمت میلگرد و نوسان آن در سال ۱۴۰۲ را مرور می کنیم و سپس پیش بینی‌مان در مورد قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ را به اشتراک می گذاریم.

برای اینکه با روند پیش بینی قیمت میلگرد بیشتر آشنا شوید، می توانید پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ و مراحل آن را که سال گذشته تهیه کردیم در مقاله زیر مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت میلگرد ۱۴۰۲

تحلیل قیمت میلگرد سال ۱۴۰۲ در ایران

تحلیل قیمت میلگرد سال 1402

طبق آمار، تولید میلگرد در ۷ ماهه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۶۱۰۳ هزار تن بوده است که کاهش ۲.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. از مهم ترین دلایل این مسئله می توان به افزایش هزینه های تولید و همچنین کاهش تقاضای میلگرد در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. همین آمار تا حدود زیادی روند قیمت میلگرد را در سالی که گذشت نشان می دهد. اما در ادامه به صورت دقیق این روند را بررسی می کنیم.

نکته: برای تحلیل نوسان قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ از قیمت میلگرد سایز ۱۴ کارخانه ذوب آهن (میلگرد آجدار A3) استفاده می کنیم. دلیل انتخاب این میلگرد به عنوان میلگرد مرجع، محبوبیت بالای میلگرد آجدار سایز ۱۴ در صنعت ساخت و ساز و همچنین کیفیت بالای میلگردهای کارخانه ذوب آهن است.

قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن در تاریخ ۲۱ اسفندماه برای هر کیلو میلگرد ۲۸,۴۰۰ تومان است.


۱- بررسی نوسان قیمت میلگرد ۱۴۰۲ به صورت کلی

داده های ما نشان می دهد قیمت میلگرد در یک سال گذشته (از ۶ فروردین ۱۴۰۲ تا ابتدای اسفند ۱۴۰۲) در مجموع روند کاهشی با شیب بسیار ملایمی داشته است. به طوری که در ابتدای سال ۱۴۰۲ هر کیلو میلگرد با مبلغ ۲۸,۵۰۰ تومان معامله شد و در ابتدای اسفندماه نیز ۲۵,۸۰۰ تومان ارزش گذاری شد.

اما از هفته دوم اسفندماه و در پی روند افزایشی نرخ دلار، قیمت میلگرد نیز افزایش پیدا کرد و مجددا وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. قیمت میلگرد در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸,۳۰۰ تومان برای هر کیلو اعلام شد.

قیمت روز میلگرد را می توانید به صورت آنلاین و لحظه ای در صفحه زیر مشاهده کنید. این قیمت ها برای تمامی سایزهای میلگرد کارخانه های مختلف به صورت روزانه آپدیت می شود.

لیست قیمت انواع میلگرد

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت آنلاین میلگرد کارخانه های مختلف

قیمت روز میلگرد

۲- بررسی نوسان قیمت میلگرد ۱۴۰۲ با جزئیات

نوسانات قیمت میلگرد در تاریخ های مختلف سال ۱۴۰۲ را می توان به صورت زیر نشان داد:

نمودار قیمت میلگرد در سال 1402
  • بهار و تابستان ۱۴۰۲ کاهش قیمت میلگرد تا ۲۵ هزارتومان

در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش شدید قیمت میلگرد بودیم. به طوری که قیمت هر کیلو میلگرد از ۲۷,۵۰۰ تومان در ۶ فروردین به ۲۳,۸۰۰ تومان در ۲۴ فروردین رسید.

اما در آخرین روز فروردین ماه (۳۱ فروردین) قیمت میلگرد به هر کیلو ۲۷,۵۰۰ افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت در اردیبشهت ماه نیز ادامه داشت و این محصول بیشترین قیمت خود در سال ۱۴۰۲ را در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه و با قیمت هر کیلو ۲۹ هزارتومان تجربه کرد.

یکی از دلایل این افزایش قیمت میلگرد، واکنش بازار به خبر تشکیل قرارگاهی  بود که قرار است «بند ناف دلار» را ببرد. ساعاتی پس از اینکه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، از تشکیل این قرارگاه صحبت کرد، قیمت دلار افزایش یافت و به ۵۵ هزار تومان نزدیک شد.

قیمت میلگرد بعد از ثبت رکورد هر کیلو ۲۹ هزارتومان در نیمه اردیبهشت ماه، دیگر به اوج بازنگشت. و در تارخ ۲۳ اردیبهشت ماه به قیمت هر کیلو ۲۶,۳۰۰ تومان رسید.

مسیر ثبات قیمت میلگرد با شیب ملایم و کاهشی تا ابتدای مرداد ماه ادامه داشت. پایین ترین قیمت این محصول در نیمه اول سال ۱۴۰۲ متعلق به تاریخ ۱ و ۹ مرداده ماه و نرخ ۲۳,۸۰۰ تومان برای هر کیلو می باشد.

از آنجا که بازار آهن از جمله میلگرد، با روند نرخ دلار همسو است، بعد از ۹ مرداد همراه با افزایش تدریجی نرخ دلار، قیمت میلگرد نیز یک مسیر ثابت با شیب ملایم افزایشی به خود گرفت. این افزایش دیری نپایید و در پی خبر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی و کاهش قیمت دلار، دوباره قیمت میلگرد کاهشی شد. به طوری که از نیمه مرداد تا نیمه مهر ماه قیمت میلگرد بین ۲۵,۳۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ تومان در نوسان بود.


  • پاییز ۱۴۰۲ نوسان قیمت میلگرد با شیب کاهشی

در تاریخ ۱۵ مهر، همزمان با حمله حماس به اسرائیل،  قیمت ارز در بازار ایران افزایش یافت. قیمت دلار پیش از آغاز جنگ ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما یک روز بعد از شروع جنگ، به ۵۵ هزار و ۳۱۷ تومان رسید. این مسئله باعث افزایش قیمت میلگرد از حدود ۲۵۰۰۰ تومان به ۲۵۸۰۰  تومان در ۱۷ مهر گردید.

در آخرین روز مهرماه ۱۴۰۲ ابلاغیه جدید از طرف بورس کالا برای قیمت گذاری محصولات فولادی اعلام شد که طبق آن باید حداقل قیمت پایه میلگرد ۱۱ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ کشف شده شمش بلوم در بورس کالا در نظر گرفته شود.

ابلاغیه جدید و تعیین دامنه از طرف بورس کالا، همراه با پایین بودن تقاضای مصرفی، موجب رکود و کاهش قیمت میلگرد تا قیمت ۲۳۰۰۰ تومان در ۲ آذرماه شد. این نوسانات کاهشی قیمت میلگرد تا پایان پاییز ادامه داشت.


  • زمستان ۱۴۰۲ تلاطم بازار ارز و افزایش قیمت میلگرد

رکود بازار میلگرد تا اواسط دی ماه ادامه داشت، اما در ۱۳ دی ماه و در پی انفجارهای شهر کرمان، بازار ارز و همچنین بازار آهن آلات از حالت سکون خارج شد و روند افزایشی به خود گرفت. قیمت میلگرد در این زمان از هر کیلو حدود ۲۳۸۰۰ تومان به ۲۶۳۰۰ تومان در تاریخ ۱۰ بهمن ماه رسید.

اما از نیمه بهمن ماه، بازار آهن و فولاد به خواب زمستانی رفت و به تبع آن قیمت میلگرد نیر رکود و ثبات قیمت را تجربه کرد. این رکود تا هفته اول اسفند دوام آورد. زیرا بعد از پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ۱۱ اسفند، شاهد رشد قیمت دلار و رسیدن به کانال ۶۰ هزار تومان بودیم که به دنبال آن قیمت میلگرد نیز وارد کانال ۲۸۰۰۰ تومان شد.

میلگرد در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ هر کیلو ۲۸,۳۰۰ تومان قیمت گذاری شد. با توجه به روند بررسی شده، پیش بینی قیمت میلگرد در هفته آینده و منتهی به  سال ۱۴۰۲ نیز افزایشی خواهد بود.


پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

از آنجا که قیمت جهانی و تقاضای جهانی فولاد می تواند بر بازارهای داخلی کشورهای تولید کننده فولاد هم تاثیر داشته باشد، از این رو لازم است در ابتدا روند بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ را مورد بررسی قرار دهیم.

بر اساس گزارش دورنمای کوتاه برد اکتبر ۲۰۲۳ انجمن جهانی فولاد، می‌توان انتظار داشت که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ با رشد ۱.۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۸۴۹.۱ میلیون تن برسد.

از طرف دیگر مسئله ساخت و ساز در کشور چین، نسبت به سال ۲۰۲۳ با بهبود همراه خواهد بود که می‌تواند افزایش تقاضای فولاد را به دنبال داشته باشد.

در نتیجه روی کاغذ تقاضای فولاد در سال آینده بیشتر از ۲۰۲۳ می باشد که می تواند باعث افزایش قیمت ها شود.

اما در بازار داخلی، در سال ۱۴۰۲ دولت همه تلاش خود را کرد تا به صورت دستوری قیمت ها را پایین نگه دارد هر چند که اسفند ماه بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، این مسئله دیگر از کنترل دولت خارج شد. با توجه به راهیابی نمایندگان تندرو به مجلس ایران نباید انتظار داشته باشیم که دغدغه اصلی این دسته از نمایندگان مسائل اقتصادی باشد. از طرف دیگر با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و احتمال برنده شدن دونالد ترامپ، انتظار می رود نرخ ارز در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ روند افزایشی به خود بگیرد.

بر این اساس می توان اینطور متصور بود که در سال ۱۴۰۳ و در سه ماهه اول، روند قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد، ثابت باشد و در ادامه با افزایش قیمت ها در حوزه فولاد همراه باشیم. نا گفته نماند عواملی نظیر نوسانات نرخ ارز می‌تواند تاثیر جدی بر روند قیمت محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد داشته باشد.


سخن آخر

پیش بینی افزایش قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ به این معنی است که انتخاب میلگرد در سبد خرید شما در سال ۱۴۰۳ می تواند انتخاب سودآوری باشد، زیرا خرید و فروش در بازارهای صعودی ریسک کمتری دارد. در نتیجه اگر به دنبال انتخاب محصولی با سودآوری خوب هستید، معامله میلگرد در سال ۱۴۰۳ گزینه مناسبی خواهد بود.

سوالات متداول

قیمت میلگرد در پایان سال ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

با توجه به روند قیمت میلگرد در اسفندماه، به نظر می رسد پیش بینی قیمت میلگرد امروز و روزهای منتهی به سال ۱۴۰۲، افزایشی باشد.

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟

پیش بینی کاهش قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ امر بعیدی است. آنچه آمار و تحلیل های ما نشان می دهد این است که قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ و در سه ماهه اول، روند ثابتی دارد، اما در ادامه با افزایش قیمت ها مواجه خواهیم شد.

بهترین زمان خرید میلگرد در سال ۱۴۰۳ چه زمانی است؟

با توجه به پیش بینی اعلام شده و دلایلی که برای آن بیان کردیم، اوایل سال ۱۴۰۳ بهترین زمان خرید میلگرد خواهد بود.

2 دیدگاه
  1. محمدی می گوید

    سلام
    لطفا هر کجا در این مطلب از واژه” قیمت هر شاخه” استفاده کردید انرا «به هر کیلو» اصلاح کنید

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام آقای محمدی گرامی
      تذکر بجایی بود، ممنون از وقتی که گذاشتید و نظر دقیق و کارشناسانه‌تون رو اعلام کردید. اصلاح انجام شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.