راهنمای خرید مفتول سیاه، گالوانیزه، مسوار و اسیدشویی

خرید مفتول فولادی از الزامات بسیاری از صنایع، مانند ساختمان سازی، هنر، نجاری و … به حساب می آید. به طور مثال، از مفتول در ساختمان سازی به منظور آرماتوربندی، ساخت انواع مختلف توری، رابیتس و غیره استفاده می شود. مفتول ها تنوع بالایی در جنس، ابعاد، حالت عرضه، شکل ظاهری و کاربرد دارند، به همین دلیل، وجود راهنمای خریدی که بتواند نکات مهم و کلیدی خرید مفتول را در اختیار مشتریان قرار دهد اهمیت زیادی خواهد داشت.  در راهنمای خرید مفتول، روش خرید و جزئیاتی که قبل، حین و بعد از خرید انواع مفتول با آن ها روبه‌رو خواهید شد را بررسی می کنیم. مفتول های بررسی شده در دو نوع مفتول شاخه و کلاف و در جنس های سیاه، گالوانیزه، مسوار و اسیدشویی هستند.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید مفتول

مفتول چیست؟

آشنایی با تعریف محصول، منجر به شناخت صحیح آن شده و از انتخاب و خرید غلط جلوگیری می کند. از این رو اولین قدم از راهنمای خرید مفتول را با معرفی مفتول شروع می کنیم.

مفتول چیست

مفتول، میله فلزی باریک و بلندی است که در عین مقاومت بالا، انعطاف و شکل پذیری بسیار خوبی دارد. همچنین مفتول در استاندارد ملی ایران اینگونه تعریف می شود:

تعریف مفتول در استاندارد ملی ایران

«مفتول (rod) محصول طویل گرم نوردیده با اندازه اسمی عموما ۵ میلی متر یا بیشتر است که به صورت کلاف های نامنظم پیچیده می شود. مفتول معمولا با سطح مقطع دایره ای تولید می شود، سطح آن صاف است و معمولا برای اعمال فرآیندهای بعدی تولید می گردد.»

مفتول فولادی در جنس های مختلف، مانند مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار و … در ضخامت های گوناگون تولید می شود. این محصول برای تولید انواع توری فلزی و در ساختمان سازی، صنعت، هنر، نجاری و … کاربرد فراوانی دارد.


مفتول ها در بازار چگونه عرضه می شوند؟

حالت عرضه انواع مفتول در بازار

بعد از شناخت مفتول، مهم ترین نکته ای که قبل از خرید باید بدانید، حالت عرضه آن ها در بازار است. انواع مفتول به دو حالت کلاف و شاخه در بازار عرضه می شوند. دانستن جزئیات مربوط به مفتول های شاخه و کلاف، نقش کلیدی را زمان خرید ایفا می کند؛ به همین خاطر، جزئیات مربوط به هر دو نوع مفتول را در ادامه بررسی می کنیم.


نکات خرید مفتول کلاف

منظور از مفتول کلاف، حلقه های حدودا ۱.۵ تنی از مفتول است. کلاف ها به سه دسته پرکربن، کم کربن و کربن متوسط تقسیم می شوند. همچنین از نظر شکل ظاهری به دو صورت آجدار (A2 و A3) و ساده تولید می شوند. که در ادامه آن ها را بیشتر معرفی می کنیم.

نکات خرید مفتول کلاف

۱- انواع کلاف در بازار (کلاف ساده و کلاف آجدار)

همانطور که اشاره کردیم کلاف ها از نظر شکل ظاهری یا به صورت آجدار هستند و یا ساده، که هر کدام کاربرد متفاوتی داشته و برای منظور خاص خود خریداری می شوند.

کلاف آجدار

کلاف های آجدار، کاربرد های ساختمانی، مانند مش سازی، ساخت خاموت، تولید خرپا و … دارند. استفاده از کلاف برای ساخت محصولات ساختمانی باعث حذف پرتی شده و از این رو خرید مفتول آجدار برای این منظور، محبوبیت بیشتری نسبت به خرید میلگرد آجدار دارد. همچنین همه محصولات مفتولی، مانند توری فرنگی، توری حصاری، سیم مفتول و … از کلاف ساخته می شوند.

کلاف ساده

کلاف های ساده از نظر میزان کشش و انعطاف پذیری با اصطلاح های کم کربن، کربن متوسط و پرکربن شناسایی می شوند و پرکاربردترین آن ها در گریدهای ۵sp – ۳sp – ۱۰۰۶SEA – ۱۰۰۸SEA – RST34 – RWY11 – SG2  و … قرار می گیرند.

برای خرید هر کدام از کلاف های ساده که نام بردیم، نکاتی وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین و پرکاربردترین آن ها اشاره می کنیم:

  • کلاف ۵sp معمولا در سایز های ۵.۵ و ۶ میلی متر استفاده می شود. بر حسب جغرافیای سازه، امکان استفاده از سایز ۴ نیز وجود دارد.
  • کلاف ۳sp و ۱۰۰۶ از نظر میزان کشش و کاربرد تقریبا مشابه هستند و هر دو انعطاف پذیرتر از کلاف ۵sp می باشند.
  • کلاف RST34 که به کلاف فوق کشش نیز شناخته می شود، قیمت ببشتری نسبت به نمونه های قبلی دارد.
  • کلاف های RWY11 و SG2  معمولا برای تولید سیم جوش استفاده می شوند.

۲- مفتول کلاف در چه سایزهایی عرضه می شود؟

مفتول ها در سایزهای متنوعی تولید می شوند، ولی در این قسمت از راهنمای خرید مفتول، سایزهای موجود و پرکاربرد کلاف در بازار ایران را معرفی می کنیم:

  • کلاف A2: سایز ۸ و ۱۰
  • کلاف A3: سایز ۸ تا ۱۶
    • نکته: در حال حاضر فقط کارخانه کویر کاشان کلاف A3 خود را در سایزهای متنوع ۸ تا ۱۶ تولید می کند، اما دیگر برندها معمولا دو سایز ۸ و ۱۰ را در سبد کالایی خود دارند.
  • کلاف ساده: سایزهای ۵.۵ – ۶.۵ – ۸ – ۱۰ – ۱۲.۵ – ۱۴ میلی متر

بنا بر این، برای خرید سیم مفتول ضخیم باید از بین مفتول A3 و یا مفتول ساده انتخاب کنید، ولی برای خرید سیم مفتول نازک، بیشتر از مفتول ساده استفاده می شود.


۳- چه کارخانه هایی مفتول کلاف تولید می کنند؟

تولیدکنندگان سیم مفتول و یا مفتول کلاف در کشور، تعداد قابل توجهی هستند. با این حال، مفتول کارخانه ها از نظر انعطاف و قابلیت کشش تفاوت دارند. پس، زمان خرید مفتول حتما به کاربرد و محل استفاده از کلاف توجه کرده و مشورت های لازم را برای انتخاب مناسب ترین برند فراموش نکنید.


نکات خرید مفتول شاخه

برای تولید مفتول شاخه، معمولا مفتول کلاف را صاف کرده و آن را برش می زنند و در طول های مختلف و متعارف به فروش می رسانند. نبود قوس در طول مفتول شاخه، همچنین عدم وجود خط و خش در سطح مفتول از فاکتورهای مهم در کیفیت مفتول شاخه است.

نکته: با وجود این که امکان فروش انواع مفتول به صورت شاخه وجود دارد، با این حال، بیشترین تقاضا برای خرید مفتول به صورت کلاف شده است.

نکات خرید مفتول شاخه

۱- خرید سیم مفتول در جنس های مختلف

علاوه بر دسته بندی مفتول ها به صورت کلاف و شاخه، می توان این محصول پرکاربرد را از نظر جنس مفتول نیز دسته بندی کرد. پرکاربردترین مفتول ها از نظر جنس به چهار دسته مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار و مفتول اسیدشو تقسیم می شوند که در مقاله زیر می توانید با آن ها به طور کامل آشنا شوید. در ادامه‌ی این مقاله، نکات لازم زمان خرید آن ها را بررسی می کنیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: انواع سیم مفتول و روش تولید آن ها

انواع سیم مفتول

انواع سیم مفتول با توجه به جنس که هنگام خرید با آن ها مواجه می شوید:

۱-۱ نکات خرید مفتول سیاه

مفتول سیاه از قطر ۱.۲ تا ۴ میلی متر عرضه می شود که دو قطر ۱.۵ و ۲.۵ میلی متر به ترتیب برای آرماتوربندی و قالب بندی، بیشترین تقاضا را دارند.

قبل از خرید سیم مفتول سیاه باید بدانید این نوع مفتول به دو روش تولید می شود. در روش اول، سیم مفتول با استفاده از کلاف و تحت کشش و حرارت تولید می شود که به آن سیم «فابریک» یا «سیم سلفون» نیز می گویند. مفتول فابریک یا سیم سلفون را می توان با سلفونی که دور بسته بندی سیم ها کشیده می شود شناسایی کرد.

در روش دوم، مفتول تولیدشده با نام «سیم کنار ورق» شناخته می شود. به این معنی که با برش کنار ورق و استفاده از کوره و کشش، سیم مورد نظر ساخته می شود. این نوع سیم مفتول، بیشتر برای بندیل بندی استفاده می شود.

۱-۲ نکات خرید مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه، همان مفتول سیاه است که آن را با روکشی از فلز روی، پوشش دهی کرده اند. مفتول با پوشش فلز روی یا مفتول گالوانیزه به دلیل رنگ روشن و نقره ای که دارد به مفتول سفید نیز شناخته می شود. همچنین این نوع مفتول، علاوه بر مقاومت و انعطاف بالا، خاصیت ضد زنگ و ضدخوردگی دارد.

برای خرید مفتول گالوانیزه باید سایزهای پرکاربرد آن را بشناسید. این مفتول در سایزهای ۱ – ۱.۲ – ۱.۴ – ۲ – ۲.۲ تا ۳، ۴ و ۵ میلی متر در ایران تولید و عرضه می شود. (نکته: مفتول گالوانیزه سایز ۰.۵ و ۰.۸ اکثرا وارداتی هستند و در کشور تولید نمی شوند.)

بین سایزهای معرفی شده، مفتول ۰.۵ معمولا به سیم مفتول گلخانه ای شناخته می شود یا مفتول سفید ۱.۲ برای تولید رابیتس * استفاده می شود.

رابیتس چیست؟

رابیتس محصولی است که بیشتر برای ساخت نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی استفاده می شود. یکی از روش های ساخت رابیتس جوشکاری یا بافت سیم مفتول و یا برش و جدا کردن ورق فلزی است. برای آشنایی بیشتر با این محصول مقاله رابیتس چیست را مطالعه نمایید.

مفتول های گالوانیزه به هر دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد قابل تولید هستند. خرید و فروش مفتول گالوانیزه نیز در هر دو نوع گرم و سرد انجام می شود. لازم است بدانید گالوانیزه سرد، ظرافت و زیبایی بیشتر ولی طول عمر پایین تری دارد. اطلاعات بیشتر در مورد مفتول گالوانیزه را می توانید در مقاله «سیم مفتول گالوانیزه چیست» بخوانید.

۱-۳ نکات خرید مفتول مسوار

یکی از راه های شناسایی مفتول مسوار، رنگ قرمز متمایل به زرد مس است که باعث می شود مفتول مسوار به راحتی از مفتول سیاه یا گالوانیزه متمایز شود. روش ساخت مفتول مسوار نیز مانند مفتول گالوانیزه است؛ به این صورت که مفتول آهنی را با مس مذاب پوشش می دهند. در نتیجه، هسته مفتول مسوار از همان مفتول فولادی و روکش آن از مس است. اگر می خواهید در مورد مفتول مسوار بیشتر بدانید مقاله «مفتول مسوار چیست» را بخوانید.

نکته مهم: نوع دیگری مفتول وجود دارد که به طور کامل از مس ساخته می شود و به آن «مفتول مس» می گویند. این نوع مفتول برای کاربردهای الکتریکی، مانند تابلو برق مناسب است. جالب است بدانید از آنجایی که مس خالص نرم است، برای ساخت مفتول مس از حدود ۹۹ درصد مس استفاده می شود و حدود ۱% باقی مانده شامل سایر عناصر مانند سلنیم، تلوریم، آنتیموان، سرب، قلع و … می باشد. (به طور مثال، طبق استاندارد ملی ایران شماره ۳۰۷۵ حداقل مس در «مفتول مسی برای کاربردهای الکتریکی» باید یکی از سه مقدار ۹۹.۹۰ یا ۹۹.۹۵ یا ۹۹.۹۹ درصد باشد.)

مفتول مسوار (مفتول با روکش مس) از سایز ۱.۲ تا ۷ میلی متر بیشترین تولید و عرضه را دارد و به هر دو صورت کلاف و شاخه به فروش می رسد. مسوار شاخه در طول های ۱، ۲ و ۳ متری در بازار موجود است، اما برای خرید مفتول مسوار شاخه، معمولا طول ۳ متری آن بیشترین کاربرد را دارد.

۱-۴ نکات خرید مفتول اسیدشویی

سیم مفتول اسیدشویی نیز با توجه به رنگ متمایل به قرمزی که دارد، قابل شناسایی است. دلیل آن نیز غوطه ور کردن مفتول سیاه در حوضچه اسید است که باعث شسته شدن مفتول از پوسته های اکسیدی و زنگ زدگی شده و رنگ آن نیز کمی به رنگ قرمز متمایل می شود. از ویژگی های مهم مفتول های اسیدشویی این است که آماده پوشش دهی هستند و می توانید آن ها را با رنگ، فلز روی و … به راحتی پوشش دهید.

مفتول های سایز ۸ و ۱۰ موجود در بازار بیشتر به صورت اسیدشویی خرید و فروش شده و محبوبیت دارند.


۲- وزن مفتول سیاه، گالوانیزه، مسوار و اسیدشو چقدر است؟

از آنجا که وزن محصولات فولادی از مهم ترین پارامترهای تعیین قیمت آن هاست، در نتیجه برای خرید مفتول آهنی نیز بهتر است وزن آن را از قبل بدانید؛ به این صورت می توانید تا حدود زیادی قیمت آن را تخمین بزنید.

  • وزن مفتول سیاه: ۱۵ تا ۲۰ کیوگرم
  • وزن مفتول گالوانیزه: ۸۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم (هر حلقه)
  • وزن مفتول مسوار: در وزن های متفاوت و متغیر عرضه می شود و نمی توان وزن ثابتی برای آن بیان کرد.
  • وزن مفتول اسیدشو: در وزن های متفاوت و متغیر عرضه می شود و نمی توان وزن ثابتی برای آن بیان کرد.

۳- نکات نهایی قبل از خرید سیم مفتول فولادی

علاوه بر نکاتی که به صورت تفکیک شده و با توجه به دسته بندی مفتول ها بیان کردیم، نکات دیگری نیز وجود دارد که برای خرید مفتول باید در نظر بگیرید. این نکات را در ادامه گردآوری کرده ایم:

اگر به صورت حضوری برای خرید مفتول اقدام می کنید، می توانید با مقایسه رنگ آن ها متوجه انواع مفتول شوید:

  • رنگ مفتول سیاه: رنگ تیره متمایل به سیاه
  • رنگ مفتول گالوانیزه: سفید یا نقره ای
  • رنگ مفتول مسوار: قرمز متمایل به زرد
  • رنگ مفتول اسیدشو: رنگ متمایل به قرمز

اگر قصد خرید مفتول روکش دار را دارید، باید یکی از دو نوع مفتول گالوانیزه (مفتول فولادی با پوشش روی) و مفتول مسوار (مفتول فولادی با پوشش مس) را انتخاب کنید.

در خرید اینترنتی مفتول گالوانیزه حتما نوع پوشش دهی مفتول را اعلام کنید که گالوانیزه گرم یا گالوانیزه سرد باشد.

اگر قصد رنگ کردن یا پوشش دهی مفتول را دارید، مفتول اسیدشویی، بهترین انتخاب است.

در صورتی که  قصد خرید مفتول آلیاژی را دارید باید اطلاعات دقیق، مانند نام یا رده فولاد یا آلیاژ مد نظر را اعلام کنید. به طور مثال، تمامی مفتول های استیل در دسته مفتول آلیاژی قرار می گیرند که برای خرید آن ها باید گرید یا آلیاژ استیل را اعلام کنید؛ مثلا مفتول استیل آلیاژ ۱.۴۸۲۸۳


قیمت مفتول چگونه تعیین می شود؟

علاوه بر وزن مفتول که تاثیر مستقیمی روی قیمت آن دارد، دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت مفتول، شامل جنس مفتول، حالت عرضه (شاخه یا کلاف)، ضخامت و همینطور کارخانه یا کارگاه تولیدکننده است. به طور مثال، قیمت مفتول گالوانیزه بالاتر از مفتول سیاه در ضخامت مشابه است. یا کارخانه ها و کارگاه های مجهز به تجهیزات به روزتر و کامل تر، مفتول با کیفیت تری روانه بازار می کنند و در نتیجه، قیمت بالاتری نسبت به موارد مشابه دارند.

پس، بهتر است مفتول را از مرکز فروش معتبری تهیه کنید که این محصول را از تولیدکنندگان مجهز تهیه می کنند؛ در غیر این صورت، ممکن است مفتولی که تهیه می کنید کیفیت و دوام لازم را نداشته باشد.

تفاوت قیمت انواع مفتول را می توانید در صفحه زیر مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید مفتول

آهن ملل؛ فروش انواع سیم مفتولی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت سیم مفتولی

زمان خرید مفتول باید کدام اطلاعات را ارائه دهیم؟

اکنون با تمام اطلاعات مهم و کاربردی برای خرید انواع مفتول آشنا هستید. این اطلاعات، زمان خرید و همینطور زمان استفاده از آن ها اهمیت زیادی دارد؛ اما از بین مشخصات و ویژگی هایی که تا اینجا بررسی کردیم، باید ۶ پارامتر زیر را زمان خرید به کارشناس فروش اعلام کنید. با این کار، مناسب ترین و دقیق ترین محصول را با توجه به نیاز خود دریافت خواهید کرد:

روش خرید مفتول
  • نوع مفتول (ساده یا آجدار)
    • برای مفتول آجدار A2 یا A3 را مشخص کنید
    • برای مفتول ساده، گرید آن را مشخص کنید
  • ضخامت یا قطر مفتول
  • حالت مفتول (کلاف یا شاخه)
  • جنس مفتول (سیاه، گالوانیزه، مسوار و یا …)
  • مقدار درخواستی
  • محل تخلیه

بعد از اعلام مشخصات درخواستی، کارشناس فروش، ابتدا مشاوره لازم را در اختیارتان قرار می دهد تا در صورت نیاز، مشخصات خود را تغییر داده و آن را بهینه کنید.

سپس، قیمت روز مفتول را با توجه به مشخصات نهایی اعلام می کند و در صورت درخواست نیز پیش فاکتور آن صادر می شود. اگر قیمت مورد توافق بود، شما باید با پرداخت هزینه، پیش فاکتور را تایید کنید. بعد از تایید پیش فاکتور، روال تهیه و ارسال محصول شروع می شود و شرکت فروشنده محصول شما را از نزدیک ترین انبار به محل پروژه شما بارگیری و ارسال می کند تا کمترین هزینه حمل و نقل را متحمل شوید.


نکات پس از خرید مفتول فولادی

از جمله نکاتی که بعد از خرید مفتول باید چک کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بررسی اطلاعات فاکتور و برگه باسکول
  • بررسی وزن درج شده در هر دو سند (فاکتور و برگه باسکول)
  •  بررسی مشخصات ظاهری محصول، مانند میزان حالت پذیری (نرمی و خشکی) بار و قطر مفتول

سخن آخر

اگر قصد خرید مفتول آرماتوربندی، مفتول برای ساخت انواع توری یا سیم خاردار، مفتول رابیتس بندی و در کل، اگر قصد خرید انواع مفتول فولادی را دارید با استفاده از این راهنمای خرید می توانید پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا کنید و با اطمینان خاطر، اقدام به خرید نمایید.

سوالات متداول

مفتول در بازار در چه شکلی هایی عرضه می شود؟

انواع مفتول ها به دو صورت شاخه و کلاف و به صورت زیر در بازار عرضه می شوند.
مفتول کلاف: ساده، آجدار (A2 و A3)
مفتول شاخه: در جنس های سیاه، گالوانیزه، مسوار، اسیدشویی

مهم ترین نکته برای خرید مفتول های سیاه، گالوانیزه، مسوار و اسیدشویی چیست؟

اولین و مهم ترین نکته دانستن سایز یا قطر موجود در بازار است. همچنین دانستن روش تولید و کاربرد هر مفتول و روش شناسایی آن ها با توجه به رنگشان نیز اهمیت زیادی دارد. همه این موارد در مقاله بررسی شدند.

برای استعلام قیمت و خرید مفتول باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

برای دریافت قیمت مفتول باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید:
نوع مفتول – قطر مفتول – کلاف یا شاخه – جنس مفتول – مقدار درخواستی – محل تخلیه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.