سیم مفتولی گالوانیزه چیست و به چه روشی تولید می شود؟

سیم مفتولی گالوانیزه چیست؟ متداول ترین انواع سیم مفتول گالوانیزه کدامند؟ سیم مفتول گالوانیزه همانطور که از نام آن پیداست، از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. در ادامه مقاله به توضیح کامل سیم مفتول گالوانیزه و انواع آن و همچنین روش تولید آن می پردازیم پس با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

سیم مفتولی گالوانیزه چیست؟

سیم مفتول گالوانیزه یا سیم مفتول سفید از دسته محصولات مفتولی می باشد و از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. در واقع می توان گفت که گالوانیزه شدن فرآیندی است که طی آن مفتول در برابر اکسید شدن و زنگ زدن مقاوم می شود و مفتول را آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می کند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سیم مفتول و روش تولید هر کدام در کارخانه، مقاله “انواع سیم مفتول و روش های تولید هر کدام در کارخانه” را مطالعه نمایید.

ساخت سیم مفتولی گالوانیزه

 ساخت سیم مفتول گالوانیزه فرآیندی است که در آن فولاد عاری از اکسید را در وان مذاب روی غوطه ور شده قرار می دهند و در نتیجه، پوشش چسبنده و محافظی از فلز روی تشکیل می شود. این پوشش شامل لایه های آلیاژی است که به مقاومت در مقابل خوردگی فلز پایه کمک می کند. محافظت در مقابل خوردگی فلز پایه به دو شیوه صورت می گیرد. یکی محافظت در مقابل هوای اتمسفر و دیگری حفاظت کاتدی فلز روی و دلیل آن الکترونگاتیو بودن فلز روی نسبت با آهن یا فولاد است.

انواع سیم مفتول

سیم مفتول گالوانیزه که خود از دسته محصولات مفتولی محسوب می شود انواع گوناگونی دارد. در ادامه مقاله به معرفی متداول ترین انواع سیم مفتول می پردازیم.

انواع سیم مفتول گالوانیزه
انواع سیم مفتول گالوانیزه

سیم مفتول گالوانیزه انواع مختلفی دارد. سیم مفتول گالوانیزه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مفتول گالوانیزه سرد
  • مفتول گالوانیزه گرم

نحوه ساخت مفتول گالوانیزه سرد

در روش تولید گالوانیزه سرد، فلز روی با سیستم آبکاری با برق الکترولیز روی سیم می نشیند. در نتیجه ضخامت روی کم می باشد و چندان در مقابل رطوبت مقاوم نیست. در نوع گرم ضخامت روی بیشتر است و در نتیجه دیرتر زنگ می زند. در روش گالوانیزه سرد، بعد از تمیزکاری و اکسید زدایی مفتول سیاه توسط اعمال جریال الکتریکی و با فرآیند الکترولیزر لایه ای بر روی آن قرار می گیرد.

این لایه بنا لایه گالوانیزه سرد بوده که در مقایسه با روش گرم بسیار نازک تر می باشد. این فرآیند ضمن مقاوم نمودن مفتول در برابر رطوبت و شکستگی، آن را منعطف نیز می سازد. این عمل با هدف جلوگیری از خوردگی فلز پایه یعنی فولاد و زنگ زدگی آن انجام می شود.

مفتول گالوانیزه به روش سرد معمولاً با قطر ۰.۵ تا ۶ میلی متر و به دو شکل کلاف و شاخه تولید شده و ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی آن ها تابع میلگردی است که از آن تولید شده است. با توجه به این که در تولید انواع مفتول از سیم مفتول سیاه استفاده می شود بنابراین بسیار نرم بوده و درصد ازدیاد طولی آن و همچنین مقاومت آن در مقابل خمش و پیچش افزایش می یابد.

مجموعه آهن ملل به روز ترین و مناسب ترین قیمت سیم مفتولی گالوانیزه را به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

نحوه ساخت مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه گرم، مفتول سفید نیز نامیده می شود. مفتول گالوانیزه گرم نوعی از مفتول گالوانیزه است که از طریق گالوانیزاسیون داغ، حرارت داده شده و روکش دهی می شود. مفتول گالوانیزه گرم در واقع مفتول سیاه حرارت داده شده یا آنیل شده ای است که در اثر حرارت، کرین آن به حداقل ممکن رسیده، بسیار نرم و نفوذپذر شده است. آنگاه به واسطه غوطه وری در وان مذاب روی به صورت کاملا عمقی و زیبا روکش دهی می شود.

دارا بودن سطح صاف و یک دست و نرمی بالا از ویژگی های منحصر به فرد این محصول است. قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالای آن سبب می گردد که در محصولات بافتی نظیر انواع توری حصاری، گابیون، سیم خاردار، توری مرغی و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

مراحل اجرای گالوانیزه گرم

فرآیند تولید گالوانیزه گرم مراحل مختلفی دارد. در این قسمت کلیه مراحل آماده سازی مفتول سیاه را شرح خواهیم داد.

  • آماده سازی مفتول سیاه جهت گالوانیزاسیون که هم می توان آن ها را در کوره آنیل حرارت داد و نرم کرد یا به صورت کوره در خط این کار را انجام داد. این عمل در دمای ۸۰۰ الی ۹۰۰ درجه فارنهایت انجام می شود و به آن بازپخت نیز گفته می شود.
  • اکسید زدایی به واسطه عبور مفتول سیاه حرارت دهی شده از وان اسید یا اسید شور شدن.
  • عبور از کوره مذاب روی و پس از آن برداشتن روی اضافی از سطح مفتول.
  • سیستم خنک کننده که به وسیله آب و هوا انجام می شود.
  • سیستم جمع کن که به یکی از سه حالت عمومی معمولی، عمومی پروانه ای و بغل ریز افقی انجام می شود.

در فرآیند گالوانیزه گرم چه اتفاقی می افتد؟

گالوانیزاسیون داغ یک فرآیند پوشش دهی آهن و فولاد به وسیله روی است. در این پروسه آلیاژهای پایه را در دمای حدود ۸۴۰ درجه فارنهایت (۴۵۰ درجه سانتی گراد) از وان مذاب روی عبور می دهند. هنگامی که مفتول ها از وان مذاب خارج می شوند، روی خالص (Zn) با اکسیژن هوا (O2) واکنش داده و تشکیل زینک اکساید می دهد که آن نیز در واکنشی که با دی اکسید کربن (Co2) تشکیل ماده خاکستری رنگ کربنات روی (ZnCo3) می دهد که یک ماده قوی که از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

این لایه محافظ که سطح فولاد را به طور عمقی و کامل پوشش می دهد و به عنوان یک سیستم محافظ و مانع بین فولاد و هوا قرار می گیرد و از تاثیر عوامل خورنده جوی بر فولاد جلوگیری می کند. فلز روی در مقایسه با فولاد، الکتروپوزیتیو است. این خاصیت فوق العاده در زمان هایی که پوشش گالوانیزه آسیب می بیند و فولاد در معرض هوا قرار می گیرد، فلز روی از طریق حفاظت کاتدی همچنان می تواند از فولاد در برابر خوردگی محافظت کند.

سیم مفتولی گالوانیزه از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. گالوانیزه شدن فرآیندی است که طی آن مفتول در برابر اکسید شدن و زنگ زدن مقاوم می شود و مفتول را آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می کند.

خصوصیات مفتول گالوانیزه گرم

فرآیند گالوانیزه کردن آهن و فولاد که به وسیله روی انجام می شود، از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند. از دیگر خصوصیات مفتول گالوانیزه گرم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازگار با تمام مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر نم، رطوبت و اکسید شدن (زنگ زدگی)
  • مقاومت در برابر ساییدگی و پیچیده شدن
  • در دسترس بودن برای همه افراد
  • مقرون به صرفه اقتصادی
  • نگهداری و نصب راحت
  • طول عمر بسیار بالا (بیش از ۵۰ سال) در شرایط سخت آب و هوایی
  • دوام و ماندگاری بیش از ۷۰ سال در مناطق خوش آب و هوا (غیر دریایی و غیر صنعتی)
  • دارای سطحی صاف، صیغلی و براق

مفتول گالوانیزه ایرانی

مفتول گالوانیزه ایرانی دوام بیشتری در برابر رطوبت و اکسیده شدن دارا می باشد و هر چه کیفیت تولید نوع مفتول بالاتر باشد استقامت آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی بیشتر می شود. از طرفی نوع ایرانی ایرادی که دارد وزن کلاف های آن با همدیگر کمی فرق دارد و همچنین در قطر سیم تلرانس یا تغیر قطر دیده می شود.

سیم مفتول گالوانیزه ایرانی
سیم مفتول گالوانیزه ایرانی

مفتول گالوانیزه چینی

مفتول گالوانیزه چینی به نسبت نوع ایرانی آن در برابر زنگ زدگی و رطوبت استقامت کمتری دارد و زود تر دچار اکسیده شدن می شود. از طرفی برتری هایی نسبت به نوع ایرانی دارد؛ از جمله نداشتن تلرانس و تغیر قطر در نقاط مختلف کلاف مفتول می باشد که در بعضی مصارف این مسئله مهم می باشد. مزیت دیگر انعطاف پذیری می باشد که نوع ایرانی آن دارای انعطاف پذیری کمتری می باشد.

آخرین برتری ابن نوع مفتول ها، هم وزن بودن کلاف ها می باشد. مزیت نوع چینی یکنواختی ضخامت و نرمی مفتول و وزن یکسان کلاف ها می باشد. مزیت نوع ایرانی میزان مقاومت در مقابل زنگ زدگی است؛ به ویژه اگر توسط کارخانه های شناخته شده تولید شده باشد، به مراتب بهتر از نوع گرم چینی است. گرم بودن در مفتول های ضخیم مهم تر از مفتول های نازک است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و کامل پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید.

جمع بندی

دریافتیم که سیم مفتول گالوانیزه از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. گالوانیزه شدن فرآیندی است که طی آن مفتول در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی مقاوم می شود و مفتول را آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می کند. متداول ترین انواع سیم مفتول گالوانیزه عبارتند از: مفتول گالوانیزه سرد و مفتول گالوانیزه گرم.

سوالات متداول سیم مفتولی گالوانیزه

سیم مفتول گالوانیزه چیست؟

سیم مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. در واقع می توان گفت که گالوانیزه شدن فرآیندی است که طی آن مفتول در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی مقاوم می شود و مفتول را آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می کند.

متداول ترین انواع سیم مفتول گالوانیزه کدامند؟

مفتول گالوانیزه سرد و مفتول گالوانیزه گرم.

مفتول گالوانیزه ایرانی چه مزیتی نسبت به مفتول چینی دارد؟

مزیت نوع ایرانی مفتول گالوانیزه میزان مقاومت آن در مقابل زنگ زدگی است، به ویژه اگر توسط کارخانه های شناخته شده تولید شده باشد، به مراتب بهتر از نوع گرم چینی است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.