مفتول مسوار چیست و روش تولید آن

سیم مفتولی یک محصول بسیار مفید و همه کاره است که می توان از آن در بسیاری از صنایع استفاده کرد. با این حال، همه سیم های مفتولی کاربردهای یکسانی با یکدیگر ندارند زیرا مفتول ها در سطوح مختلف قدرت، کشش و ضخامت برای اهداف متنوعی تولید می شوند.

در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از مفتول هایی که بسیار در زندگی روزانه با آن سر و کار دارید، آشنا کنیم که مفتول های مسوار یکی از آن هاست. برای شناخت مفتول های مسوار، روش تولید و کاربردهای آن تا آخر مقاله با آهن ملل همراه باشید.

تاریخچه مفتول مسوار

استفاده از مسوار در سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد در میان مصریان و رومیان رواج داشت که بعد از طلا و نقره از محبوبیت بالایی برخوردار بود زیرا مسوار بر خلاف دیگر فلزات به مرور زمان بد رنگ و کدر نمی شود. به مرور زمان از این محصول در صنایع دیگری از جمله لوازم خانگی، مصارف صنعتی و ساخت قفسه ها و محفظه ها استفاده شد.

در حال حاضر محصولات فولادی در صنایع مختلف به ویژه در ساخت و ساز بسیار به کار برده می شوند. سیم مفتول یکی از این نوع محصولات است. به طور کلی، محصول فولادی که به طور متداول دارای سطح مقطع ۰.۴ تا ۴ میلی متر است. برای مطالعه ادامه این مطلب و آشنایی با انواع سیم مفتول ها روی لینک زیر کلیک کنید:

« انواع سیم مفتول و روش های تولید هر کدام در کارخانه»

مفتول مسوار چیست؟

مفتول آهنی گالوانیزه که با روکشی از سولفات مس تولید می شود را مفتول مسوار می گویند. این محصول در زبان لاتین به (Copper-clad wire) یا (Copper-clad steel Wire) شناخته شده است و به اختصار CCW یا CCSW نیز به آن گفته می شود. این محصول به صورت شاخه، کلاف، قرقره و هاسپل به فروش می رسد.

در واقع این مفتول ها از روکشی از جنس مس و قلع تشکیل می شوند که معمولا ۸۵% قلع، ۲% مس، بین ۵% تا ۱۰% آنتیموآن و درصد کمی از نقره و بیسموت هستند، اما در اصل این مفتول ها به مفتول مسوار معروف بوده و به رنگ مس در بازار موجود است.

نقطه ذوب سیم مفتول مسوار پایین است و بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی گراد می باشد، بنابراین در مصارف جوشکاری کاربردهای زیادی دارند. لازم به ذکر است ترکیب این آلیاژها به سیم مفتول خاصیت انعطاف پذیری، چکش خواری و سختی می دهند.

مفتول مسوار چیست؟
مفتول مسوار چیست؟

مفتول مسوار دارای استحکام کششی بالای فولاد و خواص رسانایی مس است. مواد اصلی معمولا از فولاد کم کربن هستند و به عنوان سیم یا رسانای داخلی کابل های کواکسیال استفاده می شوند. مفتول مسوار بر اساس استانداردهای ASTM B-452 با رسانایی ۴۰ درصد در دو حالت کشش نرم و سخت ساخته شده اند.

مشخصات مکانیکی و شیمیایی مفتول مسوار

فلزهای به کار رفته در سیم مفتول مسوار شامل قلع (Tin)، مس (Cu)، آنتیموآن (Sb)، فسفر (P)، منگنز (Mn)، سیلیسیوم (Si)، کربن (C)، گوگرد (S) و درصد کمی از نقره و بیستیموت هستند.

ضخامت پوشش مفتول مسوار بایستی حداقل از ۰.۰۷ تا حداکثر ۱ میکرون از پوشش مسی با کیفیت و مرغوب باشد.

گریدهای موجود مفتول مسوار در بازار گریدهای ST1KP ،SAE1010 ،SAE1006T و SAE1008 هستند.

قطر مفتول ۰.۰۷ تا ۱۰ میلیمتر است.

وزن هر کلاف مفتول مسوار ۱۵، ۳۰ و ۵۰ کیلو گرم است.

طول هر شاخه مفتول مسوار ۲۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ سانتیمتر می باشد.

گرید آنالیز مفتول مسوارمشخصات مکانیکی       
  %C%Si%Mn%P%Sشرایط مفتولتلرانس مجازپوشش سطح (روکش مسوار)
۱SAE1006MAX 0.08MAX 0.1۰.۲۵-۰.۴MAX 0.02MAX 0.02کشش سرد+۰ -۰.۰۳MAX میکرون ۱
۲SAE1008MAX 0.1MAX 0.1۰.۳-۰.۵MAX 0.02MAX 0.02کشش سرد+۰ -۰.۰۳MAX میکرون ۱
۳SAE1010۰.۰۸-۰.۱۳MAX 0.1۰.۳-۰.۶MAX 0.02MAX 0.02کشش سرد+۰ -۰.۰۳MAX میکرون ۱
۴ST1KP۰.۰۶-۰.۱۲MAX 0.05۰.۲۵-۰.۵MAX 0.04MAX 0.05کشش سرد+۰ -۰.۰۳MAX میکرون ۱
۵RST34-2MAX 0.15MAX 0.35MAX 0.5MAX 0.025MAX 0.025 +۰ -۰.۰۳MAX میکرون ۱
مشخصات مکانیکی و شیمیایی مفتول مسوار

کاربردهای مفتول های مسوار

مفتول های مسوار نیز مانند دیگر محصولات مفتول در صنایع مختلفی به کار برده می شود که برای هر گونه مصرفی در سایزهای مختلفی تولید می شود. برخی از موارد استفاده از مفتول های مسوار به صورت زیر می باشد:

کاربردهای مفتول مسوار
کاربردهای مفتول مسوار
  • تولید سیم و کابل و مفتول
  • آرماتوربندی ساختمان
  • ساخت سیم جوش و عملیات جوشکاری
  • ساخت انواع چوب لباسی و آویز
  • ساخت صفحه های یخچال های فروشگاهی
  • قفسه های فروشگاه ها و باکس ها
  • تولید اسکلت فیلتر هوایی
  • محصولات ریلی
  • صنایع آشپزخانه
  • ساخت انواع پین
  • زیورآلات و لوازم تزئینی
  • برق کاری
  • ساخت موتور
  • تولید قطعات فلزی
  • تولید صفحات برق خورشیدی
  • تولید سوزن منگنه و پیچ و مهره
  • تولید ترنسفورماتورها
  • کاربرد در سیم پیچی هدفون و بلندگو

برای اطلاع از  بهترین قیمت توری مسوار به سایت آهن ملل مراجعه نمایید.

تولید مفتول مسوار

مفتول های مسوار مانند دیگر مفتول ها از شمش های فولادی تولید می شوند. شمش ها را در کوره های مخصوص تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنند و با توجه به قطر مفتول، از دستگاه های نورد عبور داده می شوند تا به وسیله دستگاه هایی تبدیل به کویل و توپی شوند. پس از آن فرآیند نورد سرد انجام می شود.

مفتول های آماده شده برای رسیدن به سایزهای مد نظر با دستگاه های کشش، کشیده می شوند. بعد از آن مهم ترین مرحله در تولید مفتول های مسوار چربی زدایی است. چربی زدایی همان پاک کردن مفتول از هر گونه آلودگی، رسوبات و ناخالصی هایی مانند زنگ زدگی، کلریدها، سولفات ها و سولفورها می باشد.

مفتول های مسی به علت ساختار آلیاژی که دارند، در محیط های مرطوب، دچار زنگ زدگی می شوند، پس لازم است که با دقت موادهای شوینده مخصوصی پاک شوند تا از روند سیاه شدن لکه ها در فرآیند در مرحله گذر از حوضچه سولفات مس جلوگیری شود.

در مرحله روکش کشی مفتول ها باید توجه شود که سطح مفتول از روکش با کیفیت مسی در حدود ۱ میکرون پوشانده شود. در نهایت مفتول‌ ها به وسیله دستگاه‌ های پرسرعت تاب گیری و شاخه بندی و در بازار توزیع می گردند.

تولید مفتول مسوار
تولید مفتول مسوار

تفاوت مفتول مسوار، سیم مفتول مسی و سیم مسی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد مفتول مسوار از جنس فولاد RST34 تشکیل شده که مانند مفتول گالوانیزه در فرآیند نورد گرم و سرد تولید می شوند. سیم مفتول مسی در لاتین به آن (Copper – clad) یا (aluminium wire) می گویند، از جنس فلز آلومینیوم است و به اختصار به CCAW نیز معروف می باشد. همچنین سیم مسی کلیه ترکیبات آن از فلز مس خالص تشکیل شده است و به (Oxygen-free copper wire) می گویند.

دستگاه های تولید مفتول مسوار

برای تولید مفتول مسوار با کیفیت، بهتر است دستگاه های پیشرفته و مجهز برای تولید مفتول های مسوار به کار برده شوند، اما به طور کلی دستگاه های مورد نیاز برای تولید این مفتول ها عبارت است از: دستگاه‌ های کششی، سیستم کشیدن انواع سیم، دستگاه مش باف، سیستمی برای کلاف کردن سیم ‌ها، اسپولر، شاخه کن، کوره هوایی و زمینی برای آنیل‌ کردن سیم‌ ها به شکل خودکار.

کارخانه تولید مسوار

کارخانه هایی که در زمینه تولید مفتوله های مسوار در کشورمان فعالیت دارند به صورت زیر هستند:

  • تاجیک
  • افرا سیم تک سدید
  • کمیل
  • نوین
  • اعلایی
  • مهرداد
  • ایروف
  • میهن نور
  • علوی
  • کاوه
  • صنایع مفتولی نوین
  • مسوار نورد متین
  • فولادگستر نوین
  • کویر کاشان
کارخانه تولید مسوار
کارخانه تولید مسوار

نکاتی در خرید مفتول مسوار

در تولید مفتول مسوار بایستی ناظری از نقطه شروع تا پایان فرآیند تولید بر عملیات نظارت داشته باشد زیرا برفک، نرمی، سفتی و ریزش مس بر مفتول در اثر انجام عملیات نادرست به وجود می آید. همچنین برای جلوگیری از زنگ زدگی لازم است که مفتول های مسوار در بسته بندی های ضخیم و عایق بندی شده توزیع گردند.

سطح مفتول های مسوار باید براق، صاف و صیقلی باشند. در صورت وجود لکه و خرابی در سطح مفتول ها، قیمت آن ها کاهش می یابد و در هر آب و هوایی قابل استفاده نیستند.

قیمت مفتول مسوار

قیمت مفتول مسوار به نوع جمع آوری آن ها بستگی دارد، یعنی قیمت مفتول های کلافی و شاخه بندی با یکدیگر متفاوت است. همچنین با توجه به کاربرد مفتول ها ضخامت آن ها متغیر است و در نتیجه قیمت ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات مفتولی می‌توانید به سایت آهن ملل مراجعه کنید و با عضو شدن در کانال تلگرامی این سایت نیز می‌توانید به صورت روزانه قیمت آهن آلات مختلف را دنبال کنید.

فروش مفتول مسوار

مفتول های مسوار به صورت فرم سوئیسی بدون هیچ گره ای بین لایه هایش بر روی هاسپل به فورش می رسند و با توجه به سفارش های مد نظر مشتری با متراژهای مختلف، بر روی قرقره های فلزی یا پلاستیکی بسته بندی می شوند.

همانطور که قبلا گفته شد این مفتول ها به صورت کلافی و قرقره ای در وزن های ۱۵ تا ۱۰۰ کیلویی و در ابعاد ۰.۵ تا ۶ متری در بازار عرضه می شوند.

سخن آخر

مفتول مسوار نوعی از مفتول فولادی است که با روکشی از فلزات قلع و مس پوشانده شده اند. از کاربردهای این مفتول تولید سیم و کابل، آرماتوربندی ساختمان، ساخت سیم جوش و عملیات جوشکاری، ساخت انواع چوب لباسی و آویز، ساخت صفحه های یخچال های فروشگاهی، قفسه های فروشگاه ها، باکس ها و غیره هستند. در تولید مفتول های مسوار، چربی زدایی از مهم ترین مراحل آن است زیرا در صورت پاک نشدن درست و صحیح مفتول ها، مرحله آبکاری دچار اختلال می شود.

برای خرید مفتول مسوار نیز باید به سطح آن توجه داشت. سطح مفتول باید عاری از هر گونه خرابی، صیقلی و براق باشد. بسته بندی مفتول مسوار به صورت کلاف و شاخه بندی در بازار توزیع می گردد.

سوالات متداول مفتول مسوار چیست و روش تولید آن

کاربرد مفتول های مسوار کدامند؟

از کاربردهای آن می توان به تولید سیم و کابل و مفتول، آرماتوربندی ساختمان، ساخت سیم جوش و عملیات جوشکاری، ساخت انواع چوب لباسی و آویز، ساخت صفحه های یخچال های فروشگاهی و قفسه های فروشگاه ها و باکس ها و غیره اشاره کرد.

تفاوت مفتول مسوار، سیم مفتول مسی و سیم مسی در چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد مفتول مسوار از جنس فولاد RST34 تشکیل شده که مانند مفتول گالوانیزه در فرآیند نورد گرم و سرد تولید می شوند. در حالی که سیم مفتول مسی که در لاتین به آن (Copper – clad) یا (aluminium wire) می گویند، از جنس فلز آلومینیوم است و به اختصار به CCAW نیز معروف است. سیم مسی کلیه ترکیبات آن از فلز مس خالص تشکیل شده است و به (Oxygen-free copper wire) می گویند.

گریدهای مفتول مسوار کدامند؟

گریدهای موجود مفتول مسوار در بازار گریدهای ST1KP ،SAE1010 ،SAE1006T و SAE1008 هستند.

2 دیدگاه
  1. حمید می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون از مطالب مفیدی که در سایت قرار دادین
    می خواستم بدونم مقاومت به خوردگی مسوار بیشتر از گالوانیزه است ؟

    1. فرناز بی ریا می گوید

      ممنون از توجه شما. کاربردهای متفاوتی دارند؛ اما مفتول های گالوانیزه به دلیل داشتن روکش مقاوم ترند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.