تیرآهن i7 چیست؟ + مقایسه با تیرآهن معمولی

تیرآهن I7، یک نوع تیرآهن IPE است که با وزن پایین تولید می شود. با اینکه این نوع تیرآهن وزن سبکی دارد، اما طبق استانداردهای مصوب تولید می گردد و به همین دلیل، تیرآهنی اصولی و مستحکم است. تیرآهن سبک I7 از سایز ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر قابل تولید است و وزن آن نیز برای هر شاخه به ترتیب حدود ۱۰۹ و ۲۴۷ کیلوگرم است. استاندارد ملی که برای تولید تیرآهن I7 تدوین شده است، استاندارد شماره ۱۶۳۴۸ است. قصد داریم در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، ویژگی ها و مشخصات تیرآهن I7 را طبق استاندارد ملی ایران بررسی کنیم.

نسخه صوتی مقاله تیرآهن I7 چیست؟

آهن ملل ویژگی های کارخانه
۱ نام محصول تیرآهن i7 (تیرآهن نیمه سبک بال نیم پهن موازی)
۲ استاندارد تولید INSO 16348
۳ سایز (ارتفاع) از ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر
۴ عرض بال از ۶۳ تا ۹۹ میلی متر
۵ طول ۱۲ متر
۶ وزن ۱ متر  از ۹.۱ تا ۲۰.۶ کیلوگرم

تیرآهن i7 چیست؟ (تیراهن سبک چیست؟)

تیرآهن i7 که به آن تیر سبک نیز می گویند، یک نوع تیرآهن I شکل است که وزن کمتری نسبت به تیرآهن I معمولی (تیراهن IPE) دارد. با وجود اینکه تیرآهن i7 سبک تر از تیرآهن IPE است، اما کاملا استاندارد بوده و طبق اصول تولید می شود.

نکته: اگر تیرآهن IPE را نمی شناسید یا می خواهید با آن بیشتر آشنا شوید، حتما مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: تیرآهن IPE از معرفی تا بررسی مشخصات

تیرآهن IPE چیست

در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردی در زمینه تولید تیرآهن i7 تدوین کرده است که تولیدکنندگان با استفاده از آن می توانند تیرآهن سبک استاندارد (i7) تولید کنند که در ادامه آن را معرفی می کنیم.


آیا تیر سبک (تیرآهن i7)، استاندارد است؟

تیرآهن I7 در استاندارد ملی ایران

در سازمان استاندارد ملی ایران در زمینه تولید تیرآهن سبک یا همان تیرآهن i7، مانند سایر تیرآهن ها (تیرآهن IPE و هاش) استاندارد مخصوص وجود دارد. در این استاندارد، از تیرآهن i7 با نام تیرآهن نیمه سبک به صورت زیر نام برده می شود.

  • استاندارد ملی ایران INSO 16348: تیرآهن گرم نوردیده نیمه سبک بال نیم پهن موازی (I-7)

در این استاندارد که در اردیبهشت ۱۳۹۲ تدوین شده است، ویژگی های تیرآهن I7 و روش های آزمون آن معرفی و بررسی شده است. تولیدکنندگان تیرآهن با توجه به شرایط اعلام شده در این منبع می توانند تیرآهن سبک یا همان تیرآهن I7 استاندارد و اصولی تولید کنند.

نکته: در بازار به تیرآهن I7، «تیرآهن سبک» می گویند، اما در استاندارد ملی ایران به آن اصطلاحا «تیرآهن نیمه سبک» اطلاق می شود. اما هر دو اصطلاح به یک تیرآهن اشاره دارد.


ابعاد و مشخصات تیرآهن I7

ابعاد تیرآهن I7

برای اینکه ابعاد تیرآهن را نشان دهیم ابتدا باید اصطلاح جان و بال تیرآهن را بشناسیم:

  • منظور از جان تیرآهن، همان ارتفاع تیرآهن است که به میلی متر بیان می شود.

نکته: به جان تیرآهن، سایز تیرآهن نیز گفته می شود. سایز تیرآهن با واحد سانتی متر معرفی می شود.

  • منظور از بال، لبه های تیرآهن است که به میلی متر بیان می شود.

خب؛ حال که با تعریف جان و بال تیرآهن آشنا شدیم، می توانیم ابعاد تیرآهن I7 را معرفی کنیم.

اولین مشخصه ابعاد تیرآهن، جان یا سایز تیرآهن است. به طور مثال، منظور از تیرآهن ۱۴ سبک، یا تیرآهن ۱۴۰ سبک، تیرآهنی با جان ۱۴۰ میلی متر (۱۴ سانتی متر) است.

بال تیرآهن نیز برای هر سایز تیرآهن، عدد مشخصی است. ابعاد تیرآهن سبک I7 طبق استاندارد ملی ایران را در جدول زیر مشاهده می کنید. طبق این استاندارد، تیرآهن های I7 از سایز ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر قابل تولید هستند.

ابعاد تیرآهن I7 (تیرآهن نیمه سبک)
سایز تیرآهن cmارتفاع (جان) mmعرض بال mmضخامت جان mmضخامت بال mm
۱۲۱۲۰۶۳۴۵.۴
۱۴۱۴۰۷۲۴.۱۶.۲
۱۶۱۶۰۸۱۴.۷۶.۶
۱۸۱۸۰۹۰۵.۳۷.۲
۲۰۲۰۰۹۹۵.۷۷.۳

جدول وزن تیرآهن سبک (I7)

وزن، از مهم ترین پارامترهای معرف ایستایی تیرآهن است که با قیمت تیرآهن نیز رابطه مستقیم دارد. وزن تیرآهن سبک I7 برای تمامی سایزهای قابل تولید در جدول زیر آورده شده است:

جدول وزن تیرآهن سبک (I7)
سایز تیرآهن cmارتفاع (جان) mmوزن واحد طول (وزن ۱ متر) Kg/mوزن یک شاخه ۱۲ متری Kg/m
۱۲۱۲۰۹.۱۱۰۹.۲
۱۴۱۴۰۱۱.۴۱۳۶.۸
۱۶۱۶۰۱۴.۴۱۷۲.۸
۱۸۱۸۰۱۷.۶۲۱۱.۲
۲۰۲۰۰۲۰.۶۲۴۷.۲

جدول وزنی که در بالا مشاهده می کنید، وزن تیرآهن i7 اعلام شده در استاندارد ملی ایران است. معمولا وزن تیرآهن سبک تولید شده در کارخانه ها نسبت به این وزن تُلرانس داشته و کمی کمتر است. به طور مثال:

وزن تیرآهن ۱۴ گروه ملی، حدود ۱۳۵ کیلوگرم است. این سایز تیرآهن در استاندارد، ۱۳۶.۸ کیلوگرم وزن دارد.
وزن تیرآهن ۱۶ سبک ذوب آهن حدود ۱۷۰ کیلوگرم است که این مقدار در استاندارد، ۱۷۲.۸ کیوگرم اعلام شده است و یا وزن تیرآهن ۱۸ سبک ذوب آهن حدود ۲۱۰ کیلوگرم است. این مقدار در جدول استاندارد، ۲۱۱.۲ کیلوگرم اعلام شده است.

با این حال، بین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن I7، وزن تیرآهن سبک اصفهان نزدیک ترین مقدار را به وزن تیرآهن i7 در استاندارد ملی ایران دارد.


ویژگی های تیرآهن i7 چیست؟

استفاده از تیرآهن i7 در ساخت و ساز به دلیل سبکی و در عین حال مقاومت بالایی که دارد، باعث می شود سازه ساخته شده هم از مقاومت و استحکام لازم برخوردار بوده و هم وزن سبک تری داشته باشد.

کاهش وزن مصالح، باعث افزایش تحمل در برابر فشارهای وارده بر اثر زلزله و همچنین کاهش هزینه های نهایی ساخت و ساز خواهد شد.


ترکیب شیمایی تیرآهن I7

برای تعیین درصد عناصر اصلی تشکیل دهنده تیرآهن، نمونه ای از آن مورد آزمایش قرار می گیرد و ترکیبات آن بررسی و تایید می شود. طبق استاندارد ملی ایران که کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز از آن بهره می برد، برای تولید تیرآهن I7 از دو نوع فولاد ۲۷۵ و فولاد ۲۹۵ با ترکیبات زیر استفاده می شود:

نوع فولادحداکثر درصد وزنی عناصر در تیرآهن I7
کربنسیلیسیممنگنزفسفرگوگردنیتروژنمسکربن معادل
فولاد ۲۷۵۰.۱۸۱.۵۰۰.۰۳۰۰.۰۳۰۰.۰۱۲۰.۵۵۰.۴۰
فولاد ۲۹۵۰.۲۰۰.۵۰۱.۵۰۰.۰۲۵۰.۰۲۵۰.۰۱۲۰.۵۵۰.۴۵

کدام کارخانه تیرآهن سبک (i7) تولید می کند؟

تعداد کارخانه هایی که در ایران امکان تولید تیرآهن i7 را دارند محدود است. به طور مثال، کارخانه های ذوب آهن اصفهان، گروه ملی ایران و فولاد ناب تبریز در اطلاعات محصولات خود، امکان تولید تیراهن I7 را طبق استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۳۴۸ اعلام کرده اند.

اما بین کارخانه های فوق، بیشترین تولید و عرضه تیرآهن i7 در کشور، متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان است. این کارخانه، تیرآهن های سبک خود را از سایز ۱۴ تا ۲۰ تولید می کند.

کارخانه های تولیدکننده تیرآهن I7

نکته: علاوه بر تیرآهن های I7، تیراهن های سبک دیگری نیز در بازار وجود دارند. این تیراهن های سبک، همان تیرآهن IPE هستند که با وزن پایین تولید شده اند. به این معنی که در تولید این تیرآهن های IPE وزن استاندارد رعایت نشده است. از آنجایی که این نوع تیرآهن سبک طبق استاندارد i7 تولید نشده است، به همین دلیل ممکن است استانداردهای لازم را تامین نکند.

به همین دلیل، اگر قصد خرید تیرآهن I7 را دارید، حتما از روش های شناسایی آن استفاده کنید.


چگونه تیرآهن سبک (I7) را تشخیص دهیم؟

روش شناسایی تیرآهن I7

به دلیل وزن سبک تیرآهن I7، دانستن وزن این نوع تیرآهن و مقایسه آن با وزن استاندارد، یکی از راه های شناخت آن است. اما استفاده از این روش، محدودیت هایی مانند نیاز به باسکول و مقایسه وزن دارد. به همین دلیل بهتر است از روش دوم استفاده کنید. روش دوم شناسایی تیرآهن I7 که ساده ترین راه نیز هست، توجه به علامت اختصاری تیرآهن هاست که کارخانه های تولیدکننده روی تیرآهن درج می کنند.

به طور مثال، تیرآهن سبک اصفهان با علامت اختصاری ESCO I-7 قابل شناسایی است که روی بدنه تیرآهن حک می شود.

نکته: همه انواع تیرآهن های تولیدشده در کشور، علامت اختصاری مربوط به خود را دارند که می توانید در مقاله زیر با آن ها آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: علامت اختصاری تیرآهن های تولیدشده در ایران

علامت اختصاری تیرآهن

قیمت تیرآهن I7 چگونه محاسبه می شود؟

اصلی ترین پارامتر ها در تعیین قیمت تیرآهن I7، وزن تیرآهن و کارخانه تولیدکننده آن است. چون تیرآهن I7 سبک تر از تیرآهن معمولی است، در نتیجه، قیمت پایین تری نسبت به آن دارد. با این حال، قیمت تیراهن های i7 در سایز مشابه نیر متفاوت است. مثلا قیمت تیرآهن سبک اصفهان بیشتر از تیرآهن کارخانه های دیگر در سایز مشابه است.

برای مشاهده قیمت تیرآهن سبک و همچنین تیرآهن معمولی (IPE) می توانید وارد صفحه زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید تیرآهن

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت لحظه ای تیرآهن

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین (تفاوت تیرآهن i7 و IPE)

همانطور که اشاره کردیم، مشخصه اصلی تیرآهن I7 که آن را از تیرآهن معمولی (IPE) متمایز می کند، وزن آن است که کمتر از تیرآهن معمولی است. به همین دلیل است که به تیرآهن i7، تیرآهن سبک می گویند. برای مقایسه بهتر، وزن تیرآهن سبک (I7) و وزن تیراهن معمولی (IPE) را در جدول زیر کنار هم آورده ایم تا بتوانید مقایسه بهتری داشته باشید:

مقایسه وزن تیرآهن سبک (I7) و تیرآهن سنگین (IPE)
سایز تیرآهن cmارتفاع (جان) mmوزن واحد طول تیرآهن I7 (تیر سبک) Kg/mوزن واحد طول تیرآهن IPE (تیرآهن معمولی) Kg/m
۱۲۱۲۰۹.۱۱۰.۴
۱۴۱۴۰۱۱.۴۱۲.۹
۱۶۱۶۰۱۴.۴۱۵.۸
۱۸۱۸۰۱۷.۶۱۸.۸
۲۰۲۰۰۲۰.۶۲۲.۴

تفاوت دیگر، مربوط به تحمل بار دو تیرآهن است. در واقع، تفاوت وزن دو تیرآهن، باعث تفاوت در باربری و مقدار تحمل بار آن ها نیز می شود. به همین دلیل از هر کدام از تیرآهن های سبک و سنگین باید در محل مناسب و با توجه به محاسبات سازه و نظر مهندسین استفاده شود.

در مورد تحمل بار انواع تیرآهن های موجود در بازار و همچنین روش محاسبه آن مقاله زیر را بخوانید. توصیه می کنیم بعد از مطالعه مقاله حتما کامنت های آن را نیز بررسی کنید تا با دغدغه فعالان حوزه ساخت و ساز در زمینه تحمل بار تیرآهن و جواب کارشناسان این حوزه نیز آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

تحمل بار تیرآهن

علاوه بر تفاوت در وزن و باربری، دو تیرآهن I سبک و سنگین در مواردی مانند روش ساخت یا مواد اولیه تفاوتی ندارند و هر دو با استفاده از شمش آهن و روش نورد، با توجه به استانداردهای تدوین شده تولید می شوند.


سخن آخر

تیرآهن i7، تیرآهن سبکی است که در حال حاضر بیشتر در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود. استاندارد ملی ایران که برای تولید تیرآهن سبک i7 تدوین شده است، استاندارد شماره ۱۶۳۴۸ هست. در این استاندارد، ویژگی ها و روش آزمون تیرآهن i7 بیان شده که در این مقاله به طور کامل به معرفی آن پرداختیم.

سوالات متداول

تیرآهن i7 چیست؟

تیرآهن i7 یا تیرآهن سبک، یک نوع تیرآهن I است که وزن کمتری نسبت به تیرآهن I معمولی (تیراهن IPE) دارد. تیرآهن i7 کاملا استاندارد بوده و طبق اصول تولید می شود.

مشخصات و ابعاد تیرآهن I7 چیست؟

تیرآهن I7 از سایز ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر قابل تولید است. عرض بال آن از ۶۳ تا ۹۹ میلی متر متغیر است و وزن آن نیز برای هر متر تیرآهن در سایزهای مختلف از ۹.۱ تا ۲۰.۶ کیلوگرم می باشد.

چگونه تیرآهن I7 را تشخیص دهیم؟

ساده ترین راه برای شناسایی تیرآهن I7، توجه به علامت اختصاری آن است که کارخانه های تولیدکننده روی تیرآهن درج می کنند. به طور مثال، تیرآهن I7 اصفهان با علامت اختصاری ESCO I-7 قابل شناسایی است که روی بدنه تیرآهن حک می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.