تفاوت خاموت با سنجاقی در چیست؟

دانستن تفاوت خاموت با سنجاقی از جنبه های مختلف اهمیت دارد. از نظر شکل ظاهری، روش ساخت و قیمت، شناخت تفاوت‌های این دو محصول کمک می کند تا انتخاب مناسب‌تری برای نیازهای خود داشته باشید. از نظر کاربرد نیز شناخت تفاوت آن ها کمک می کند تا نسبت به تامین اهداف مورد انتظارتان اطمینان پیدا کنید؛ زیرا استفاده نادرست از این محصولات می تواند منجر به مشکلات مالی و جانی شود. از این رو آشنایی با این دو محصول و آگاهی از تفاوت خاموت و سنجاقی که در این مقاله بررسی می کنیم، برای مصرف کنندگان ضروری است.

نسخه صوتی مقاله تفاوت خاموت با سنجاقی در چیست؟

چرا خاموت و سنجاقی؟

هر دو محصول خاموت و سنجاقی در دسته میلگردهای عرضی قرار می گیرند. همچنین به دلیل کاربردی که دارند به آن ها میلگرد تقویتی نیز می گویند.

از نظر کاربرد هم هر دو محصول خاموت و سنجاقی (میلگرد دوخت) برای تامین مقاومت میلگردهای طولی و تامین تکیه ‌گاه جانبی استفاده می شوند. به همین دلیل استفاده از آن ها در پایداری و مقاومت سازه الزامی است.

به خاطر همین شباهت ها و کاربرد مشابه این دو محصول، می توان آن ها را از منظرهای مختلف مقایسه کرد تا تفاوتشان به طور کامل درک شود. از این رو ابتدا این دو محصول را تعریف می کنیم و در ادامه فرق خاموت و سنجاقی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.


خاموت چیست؟

خاموت، میلگرد عرضی است که برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی در عضو سازه استفاده می شود.

خاموت ها معمولا از میلگردهای آجدار ساخته می شوند و اشکال مختلف مربع، مستطیل، رکابی و … دارند. توصیه می کنیم معرفی کامل خاموت و انواع آن را در مقاله خاموت چیست بخوانید.

خاموت چیست

سنجاقی چیست؟

سنجاقی، میلگرد عرضی یک سره با قلاب لرزه ای در یک انتها و قلاب ۹۰ درجه در انتهای دیگر است. سنجاقی، دو آرماتور طولی پیرامون عضو را در بر می گیرد.

میلگرد سنجاقی با نام هایی مانند میلگرد سنجاقک و قلاب دوخت نیز شناخته می شود. اطلاعات بیشتر در مورد میلگرد سنجاقی را در مقاله سنجاقی چیست بخوانید.

سنجاقی چیست

بعد از آشنایی مختصر با این دو محصول، در ادامه اختصاصا تفاوت خاموت با سنجاقی را بررسی می کنیم.


تفاوت خاموت و سنجاقی از ۵ جنبه اصلی

مقایسه خاموت و سنجاقی را ابتدا از نظر ظاهری انجام می دهیم و در ادامه، کاربرد، روش استفاده، همچنین قیمت و روش ساخت آن را بررسی می کنیم.

تفاوت خاموت و سنجاقی

۱- تفاوت از نظر شکل ظاهری

خاموت، اشکال مختلف و متفاوتی دارد؛ زیرا با توجه به سطح مقطع تیر ساخته می شود. به همین دلیل می تواند به صورت دایره، مربع، چندضلعی و یا رکابی (به شکل U یا  L) باشد. در همین راستا خاموت ها را می توان به دو صورت تنگ بسته و تنگ باز استفاده کرد.

اما سنجاقی یا سنجاقک به صورت یک میلگرد طولی با دو انتهای خم شده با زاویه متفاوت است. در نتیجه، سنجاقی، حالت بسته ندارد و همواره به صورت باز است.

تفاوت ظاهری دیگر سنجاقی با خاموت، این است که سنجاقی باید یکپارچه باشد و حتما یک انتهای آن قلاب لرزه ای و انتهای دیگر قلاب با زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.

اما خاموت ها الزاما یکپارچه نیستند. به طور مثال، خاموت هایی که به منظور پیچش یا یکپارچگی عضو به کار می روند، می توانند از دو جزء تشکیل شوند و یا خاموت بسته را می توان با استفاده از دو خاموت U شکل ساخت.


۲- تفاوت از نظر کاربرد

مهم ترین تفاوت میلگرد خاموت و میلگرد سنجاقی در کاربرد آن هاست که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

– سنجاقی، معمولا برای نگهداری یا محصورشدگی دو میلگرد استفاده می شود و برای نگهداری گروهی از میلگردها از چند سنجاقی استفاده می کنند. اما خاموت برای نگهداری گروهی از میلگردهای طولی استفاده می شود.

– به طور کل، خاموت باعث افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای برشی و پیچشی می شود. در واقع، خاموت از ایجاد شکست و ترک در ستون بتنی جلوگیری می کند. خاموت، بیشتر در تیرها و دال ها به کار می رود. این میلگرد در طول ستون ها جایگذاری می شود تا از کمانش ستون، جلوگیری کند.

در عین حال، کاربرد اصلی میلگرد سنجاقک، مقاوت میلگردهای طولی ستون در برابر نیروی برشی است.

با وجود اینکه به نظر می رسد خاموت کاربرد بیشتر و جامع تری دارد، اما در بسیاری از موارد، بدون وجود سنجاقی نمی توان مقاومت مورد نظر را تامین کرد. به همین دلیل است که در بسیاری از کاربردها از ترکیب خاموت و سنجاقی استفاده می شود. به گونه ای که می توان گفت میلگرد سنجاقی به منظور پشتیبانی از خاموت استفاده می شود و ستون را به طور کامل به میلگرد خاموت متصل می کند.

برای تجسم بهتر این موضوع و ترکیب استفاده از خاموت و سنجاقی، مثالی در این باره مطرح می کنیم:

خاموت دو تکه از ترکیب خاموت U شکل و سنجاقی و به صورت زیر، یکی از روش های استفاده از این دو محصول است که با ضوابط، خوانایی دارد.

مثالی از خاموت دو تکه

در این تصویر مشاهده می کنید تیر در لبه دال قرار دارد. در این حالت باید قلاب ۹۰ درجه سنجاقی در قسمت دال قرار گیرد تا محصورشدگی بهتری ایجاد کند.

دلیل استفاده از این روش این است که طبق آئین نامه بتن، زمانی که خاموت های U شکل روی یکدیگر قرار داده شوند، در تیرهای پیرامونی و تیرهای لبه مجاز نیستند. زیرا در صورت آسیب دیدگی در پوشش بتن، ممکن است در وجوه جانبی آرماتور طولی بالایی از بتن جدا شود و به اندازه کافی توسط خاموت مهار نشود. همچنین، خاموت های U شکل وصله شده در لنگرهای پیچشی، زیاد موثر نیستند. به همین دلیل از ترکیب خاموت و سنجاقی استفاده می شود.

 نکته: ترکیب به وجود آمده از خاموت U و سنجاقی، دورگیر نیز نامیده می شود. دورگیر، اشکال متنوعی دارد. به طور مثال می توان آن را با دو قطعه خاموت و سنجاقی ساخت. آشنایی بیشتر با دورگیر و تفاوت آن را با خاموت می توانید در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

تفاوت خاموت، تَنگ، دورگیر و دورپیچ؛ ویرایش جدید استاندارد ملی

تفاوت خاموت و تنگ و دورگیر و دورپیچ

۳- تفاوت از نظر تامین محصورشدگی

خاموت و سنجاقی هر کدام انواع مختلفی دارند و همین مسئله تامین محصورشدگی میلگردهای طولی را متفاوت می کند.

سنجاقی های با قلاب ۹۰ درجه به اندازه سنجاقی های با قلاب ۱۳۵ درجه در تامین محصور شدگی مفید نیستند.

برای مقاومت های فشاری کم تر بتن، سنجاقی های با قلاب ۹۰ درجه مناسب ترند (اگر انتهای آن ها در طول عضو و پیرامون محیط ستون به صورت متناوب جابجا شوند).

در خاموت نیز انواع خاموت بسته، محصورشدگی بیشتری نسبت به خاموت های باز ایجاد می کنند.


۴- تفاوت از نظر روش ساخت

سنجاقی و خاموت، هر دو محصولات کارگاهی هستند؛ به این معنی که هر دو در کارگاه ها و با توجه به سفارش مشتری ساخته می شوند. به همین دلیل می توان گفت از نظر روش ساخت مشابه اند و فقط زاویه و نوع خم ایجاد شده در میلگرد متفاوت است.


۵- تفاوت از نظر قیمت

قیمت هر دو محصول سنجاقی و خاموت به سایز و نوع میلگردی که در ساخت آن ها استفاده می شود و همچنین نوع خاموت و سنجاقی بستگی دارد.

از آنجا که هر دو محصول معمولا با میلگرد آجدار A2 سایز ۸ و ۱۰ ساخته می شوند، در نتیجه می توان گفت قیمت آن ها بیشتر به مقدار میلگرد مصرفی و کارگاه سازنده بستگی دارد و نمی توان قیمت آن ها را مقایسه کرد.

اما می توانید قیمت روز خاموت را در اشکال و انواعی که تقاضای بیشتری دارد در صفحه زیر مشاهده و بررسی کنید.

مشاهده قیمت و خرید انواع میلگرد

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد خاموت به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز خاموت

سخن آخر

خاموت و سنجاقی در ساختمان سازی استفاده فراوانی دارند. اهمیت استفاده از هر دو محصول، غیرقابل انکار است؛ به طوری که در بسیاری از مواقع باید از ترکیب خاموت و سنجاقی استفاده شود. برای اینکه بتوان از هرکدام به بهترین نحو استفاده کرد تا نیازهایمان را برآورده کند، باید تفاوت خاموت با  سنجاقی را بشناسیم که در این مقاله به طور کامل بررسی شد.

سوالات متداول

خاموت و سنجاقی چه تفاوتی با هم دارند؟

خاموت و سنجاقی را می توان از ۵ جنبه اصلی شکل ظاهری، کاربرد، مقدار تامین محصور شدگی، روش ساخت و قیمت مقایسه کرد.

خاموت از نظر ظاهری چه تفاوتی با سنجاقی دارد؟

خاموت، اشکال مختلف و متفاوتی از دایره، مربع، چندضلعی و یا رکابی (به شکل U یا L) دارد، اما میلگرد سنجاقی به صورت یک میلگرد طولی با دو انتهای خم شده با زاویه متفاوت است.

تفاوت خاموت و سنجاقی از نظر تامین محصورشدگی چگونه است؟

سنجاقی های با قلاب ۹۰ درجه به اندازه سنجاقی های با قلاب ۱۳۵ درجه در تامین محصور شدگی مفید نیستند. در خاموت نیز انواع خاموت بسته محصورشدگی بیشتری نسبت به خاموت های باز ایجاد می کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.