پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ ؛ آغاز یا پایان مسیر اصلاح؟

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ به دلیل تاثیر آن بر هزینه های ساخت و ساز، اهمیت بسیاری دارد. در واقع با پیش بینی قیمت میلگرد می توان تا حدود زیادی هزینه ساخت مسکن و پروژه های عمرانی را نیز پیش بینی کرد. به همین دلیل است که یکی از سوالات پرتکرار همه خریداران و مصرف کنندگان مقاطع فولادی و همچنین متقاضیان مسکن در ماه های اخیر، مربوط به قیمت میلگرد در سال آینده می باشد.

برای آن که بدانیم سال ۱۴۰۲، قیمت میلگرد چه تغییری خواهد داشت با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید. در این مقاله، ابتدا نوسانات قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را بررسی می کنیم و سپس قیمت میلگرد ۱۴۰۲ را با توجه به اخبار و شرایط موجود، پیش بینی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

مراحل پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

به طور کلی، پیش بینی قیمت میلگرد در هر بازه زمانی نیاز به اطلاعات اولیه ای دارد که آن ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مرحله ۱: توجه به تاریخچه بازار، نوسانات قیمت و نمودارهای سال قبل

مرحله ۲: توجه به عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

مرحله ۳: توجه به اخبار روز

در صورت آشنایی با موارد فوق، پیش زمینه اولیه برای تخمین یا پیش بینی قیمت نیز فراهم می شود و می توان با دقت بالایی قیمت میلگرد را تخمین زد. اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که هیچ زمانی نمی توان با قطعیت صحبت کرد؛ زیرا در بازار فولاد، نوسان ‌های غیرمنتظره بسیاری دیده می‌ شود.

آشنایی با انواع میلگرد

بیشترین کاربرد میلگردها برای مصارف صنعتی و ساختمانی و در دو نوع ساده و آجدار می باشد. میلگردهای ساده و آجدار در ایران بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ در چهار گرید  A1،  A2، A3 و A4   تولید می شوند. میلگرد A1  همان ساده و میلگردهای A2، A3 و A4 نیز میلگردهای آجدار هستند. علاوه بر دسته بندی میلگرد از نظر شکل ظاهری ، انواع میلگرد  از جنبه های دیگر مانند جنس، سایز و کاربرد نیز قابل دسته بندی هستند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع میلگرد مقاله معرفی انواع میلگرد را مطالعه نمایید.

مرحله ۱: نوسانان قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

در تصویر زیر، نمودار نوسان قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ را مشاهده می کنید. نمودار فوق، مربوط به میلگرد سایز ۱۴ کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان پرفروش ترین سایز و همچنین با کیفیت ترین برند میلگرد در بازار می باشد.

نمودار قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱
نمودار قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ (میلگرد سایز ۱۴ ذوب آهن)

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، روند قیمت میلگرد در اواخر بهار و تابستان ۱۴۰۱، روندی نسبتا ثابت داشت. نرخ میلگرد در این بازه زمانی بین ۱۶۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان در نوسان بود.

این روند نسبتا ثابت، تا فصل پاییز و اواسط آذرماه نیز ادامه داشت، اما با وجود اجرایی شدن طرح جدید دولت برای کنترل بازار دلار، قیمت دلار روند افزایشی داشت. در نتیجه، قیمت میلگرد نیز روند صعودی پیدا کرد.

روند صعودی قیمت میلگرد به دلیل آشفتگی قیمت دلار، ابلاغیه شرکت بورس کالا در ۱۲ دی ۱۴۰۱ مبنی بر «محاسبه قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس دلار نیمایی تا دلار توافقی» و کمبود انرژی برق و گاز، تا زمستان و ابتدای بهمن ماه و با نوسانات زیاد، همچنان ادامه داشت.

اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ و به دلیل جهش ناگهانی نرخ دلار، قیمت میلگرد نیز به صورت روزانه و با شیب تندتری صعودی شد. اوج افزایش قیمت میلگرد در این بازه زمانی، مربوط به ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ و قیمت ۳۲۰۰۰ تومان می باشد.

اما بعد از این تاریخ و از هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ با شروع کاهش نرخ ارز، روند قیمت میلگرد نیز کاهشی شد؛ به گونه ای که قیمت میلگرد در هفته های آخر اسفندماه تا ۲۶۰۰۰ تومان کاهش داشت.

پیش بینی می کنیم این روند، به دلیل کاهش قیمت دلار، احیای روابط ایران و عربستان و کاهش عرضه و تقاضا در هفته های آخر سال ۱۴۰۱، همچنان کاهشی بماند. 

نوسان قیمت میلگرد سال ۱۴۰۱ به طور خلاصه:

  • از تیر تا هفته اول مرداد: نوسان قیمت میلگرد از ۱۸۰۰۰ تومان تا حدود ۱۶۰۰۰ تومان
  • از هفته دوم مرداد تا اواسط آذر: روند ثابت قیمت میلگرد با نرخ ۱۶۰۰۰ تومان (با نوسان حدود ۵۰۰ تومان)
  • از اواسط آذر تا ۱۲ بهمن: روند افزایشی از حدود ۱۶۰۰۰ تومان به حدود ۲۰۵۰۰ تومان
  • از ۱۲ بهمن تا ۸ اسفند: جهش قیمت از ۲۰۵۰۰ تومان (با ۱۱۰۰۰ تومان افزایش) به ۳۱۷۰۰ تومان
  • از ۸ اسفند ماه تا پایان سال: روند کاهشی از ۳۱۷۰۰ تومان تا حدود ۲۴۵۰۰ تومان

برای مشاهده قیمت روز میلگرد، تمامی کارخانه های فولادی و یا مشاهده نوسانات قیمت و نمودار قیمت تمامی میلگردها به لینک زیر مراجعه نمایید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

آخرین قیمت میلگرد

مرحله ۲: عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

به طور کلی، عوامل موثر بر قیمت میلگرد و نوسانات آن در بازار به هشت دسته زیر تقسیم می شوند:

۱- عوامل اقتصادی و سیاسی کشور

هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی ملتهب تر باشد، قیمت ها نیز نوسان بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، اخبار اقتصادی و سیاسی نیز در نوسان قیمت مقاطع فولادی (از جمله میلگرد) تاثیرگذار است. به همین دلیل، اگر یک اتفاق سیاسی یا اقتصادی، چه در داخل و یا خارج از کشور بیافتد، قیمت میلگرد نیز دچار نوسانات غیر منتظره خواهد شد. در این حالت، لازم است بعد از اتفاقات سیاسی و اقتصادی، پیش‌ بینی‌ های خود را به‌روز کنید.

به عنوان نمونه ای از اتفاقات جدید سیاسی، می توان به احیای روابط ایران و عربستان و توافق حاصل شده در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ اشاره کرد که در تثبیت روند کاهشی نرخ دلار و متعاقبا قیمت میلگرد تاثیرگذار بود.

۲- نرخ تورم

تورم و نقدینگی، رابطه تنگاتگی با یکدیگر دارند. وجود یا عدم وجود نقدینگی نیز تاثیر به سزایی در میزان تقاضا و موارد دیگر دارد که در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود. در ایران، روند رشد نقدینگی و متعاقبا افزایش تورم، به یک معضل جدی اقتصادی تبدیل شده است و همین مسئله از دلایل اصلی افزایش قیمت مقاطع فولادی، از جمله میلگرد می باشد. در صورتی که نرخ واقعی تورم به همین شکل باقی‌ بماند، باید انتظار افزایش قیمت میلگرد با شیب زیاد را در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

۳- قیمت جهانی میلگرد

مقاطع فولادی به عنوان یک کالای جهانی مطرح است و به همین دلیل، علاوه بر پارامترهای داخلی، پارامترهای خارجی، مانند قیمت جهانی نیز تاثیر زیادی بر قیمت میلگرد دارد. این تاثیرگذاری می‌ تواند به شکل‌ های مختلفی از تهیه مواد اولیه گرفته تا قیمت تمام‌ شده محصولات، خود را نشان دهد. به طور مثال، نیمه اول سال ۱۴۰۱ به دلیل چشم انداز اقتصاد چین، موج گرمای شدیدی که تولید انرژی و در نتیجه فعالیت های ساختمانی را محدود کرد، همچنین به دلیل جنگ اوکراین و تحریم های وضع شده علیه روسیه، معاملات جهانی میلگرد به شدت عقب نشینی کرد.

 

۴- نوسانات ارز

با افزایش نرخ ارز، قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد نیز افزایش پیدا می کند؛ زیرا افزایش نرخ ارز، هزینه واردات مواد اولیه و همچنین ارزش پول ملی را دچار تغییر می ‌کند. در نتیجه، قیمت میلگرد نیز تغییر خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که زمان کاهش قیمت ارز، روند کاهش قیمت محصولات نیز کندتر پیش می رود. به این معنی که قیمت مقاطع فولادی در برابر سیگنال های کاهشی، از خود مقاوت نشان می دهد.

توجه به نوسانات نرخ ارز

 

۵- تاثیر واردات و صادرات

واردات و صادرات، معمولا تحت تاثیر تحولات سیاسی کشورها قرار دارد و روی قیمتی که برای میلگرد تعیین می شود، تاثیرگذار است. به طور مثال، وضع عوارض بر صادرات باعث کاهش صادرات می شود و یا وضع تخفیف از سوی دیگر کشورها در بازار جهانی، منجر به افزایش واردات خواهد شد. همین امر، تعیین قیمت را در بازار، دستخوش تغییر خواهد کرد.

همچنین، محصولات کارخانه هایی که در زمینه صادرات فعالیت می کنند روی استراتژی قیمت گذاری آن ها تاثیرگذار خواهد بود. عواملی مانند نرخ ارز و قیمت میلگرد رقبای بین المللی، دو عامل تعیین کننده نرخ میلگرد در این کارخانه ها می باشد.

۶- تقاضا در بورس کالا

یکی دیگر از معیارهای تعیین قیمت میلگرد در بازار، بورس کالا است. میزان عرضه و تقاضا در بورس، تعیین کننده قیمت نهایی میلگرد (بر اساس دلار نیمایی) در آن هفته خواهد بود. پس از انتشار قیمت میلگرد در بورس کالا، قیمت در بازار آزاد نیز تعیین می‌ گردد.

۷- میزان عرضه و تقاضا

مسلما با افزایش عرضه میلگرد، قیمت ها کاهش و با افزایش تقاضا، نرخ آن افزایش پیدا می کند. نکته مهم اینجاست که شناخت و پیش بینی عرضه و تقاضا در فصول مختلف سال، کمک بزرگی به پیش بینی قیمت میلگرد خواهد کرد. به طور مثال، فصل بهار و تابستان و حدود دو ماه آخر سال از جمله بازه هایی است که تقاضا برای خرید محصولات فولادی از جمله میلگرد، افزایش پیدا می کند و در نتیجه، قیمت میلگرد نیز در این بازه زمانی افزایش خواهد داشت.

همچنین، نیاز صنایع وابسته در کشور و به خصوص تقاضای صنایع فولادی در بازارهای جهانی نیز بر نوسان قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود.

۸- هزینه تولید

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد، هزینه تولید و مواد اولیه است. در همین راستا نوسانات قیمت شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد، تاثیر مستقیم روی قیمت میلگرد دارد.

مرحله ۳: توجه به اخبار روز

توجه به اخبار روز

هرچند به کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی می توان قیمت میلگرد را هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت پیش بینی کرد، اما مسئله اینجاست که در هیچ شرایطی امکان پیش بینی قطعی وجود ندارد؛ به خصوص به دلیل وجود رویدادها و اخبار غیرمنتظره ای که می تواند هر گونه پیش بینی را با اشکال مواجه کند. به طور مثال، رویدادهایی مانند تحریم های جدید، ابلاغیه های داخلی و … یا حوادثی مانند سیل و زلزله یا موج گرما، از جمله مواردی است که پیش بینی ها را دستخوش تغییر می کند. به همین دلیل، پیگیری اخبار در سطح ملی و جهانی و اخبار روز بازار آهن و فولاد یکی از ملزومات اصلی پیش بینی قیمت و آپدیت کردن آن است.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

طبق ابلاغیه جدید بورس کالا، از روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱،  قیمت پایه محصولات شمش فولادی و مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میگرد، نبشی و ناودانی) با درنظرگرفتن بازه مثبت یک و منفی پنج درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال می‌شود. بر این اساس، اگر نسبت معامله به عرضه برای شمش بلوم، کمتر از۵۰ درصد و برای مقاطع فولادی کمتر از۳۰ درصد باشد، قیمت پایه با درنظرگرفتن بازه مثبت ۱ و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده هفته قبل و طبق عملکرد عرضه‌کنندگان محاسبه و اعمال می‌گردد.

باتوجه به این فرمول جدید، در هفته پایانی اسفند باید منتظر کاهش ۵ درصدی قیمت شمش باشیم. در نتیجه، نرخ میلگرد می‌تواند کاهش بیشتری داشته باشد.

چنانچه خبرهای سیاسی به شکل فعلی در فروردین نیز ادامه یابد، با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار در فروردین و مصادف شدن با ماه رمضان، باید منتظر قیمت‌های کمتری باشیم.

وقتی خبرهای متعدد موجب می شود در یک روز، دلار ۳ مرتبه کانال ۴۳ هزار تومانی را تجربه کند، به خوبی می توان شدت سیاسی بودن اقتصاد ایران را درک کرد. لذا نمی‌ توان به طور قطع در مورد آینده بازار اظهار نظر نماییم. ولی اگر اخبار منفی سیاسی مخابره نگردد، قیمت فولاد با نوسانات اندکی روبه رو خواهد بود و تا خردادماه می‌تواند چنین باشد.

کف قیمت برای میلگرد، می تواند کمتر از قیمت های فعلی باشد و کانال قیمتی ۲۲ برای روزهای آینده دور از ذهن نیست.

اولین کاهش ۵ درصدی نرخ پایه در هفته بعد، یعنی هفته پایانی اسفندماه اعمال خواهد شد و سپس باید منتظر شروع به کار بازار در فروردین باشیم و چنانچه طی دو هفته پس از آن نیز معاملات با استقبال چندانی رو به رو نگردد، آنگاه می‌ توان به کاهش ۵ درصدی دیگری نیز نظر داشته باشیم که موجب تعادل میان بازار و بورس خواهد شد.

نقطه تعادل بورس و بازار، بهترین زمان برای خرید خواهد بود. اما همکاران باید به کلیه خبرهای موثر و به ویژه سیاسی توجه داشته باشند.

ضمن این که باید سال آینده را متفاوت از سالیان قبل در نظر داشته باشیم و تحلیل های اقتصادی و توجه به بازارهای مالی و … را با نگاهی متفاوت از سال جاری و سال‌های گذشته بدانیم.

سال ۱۴۰۲ می‌تواند آبستن حوادث و تحرکات سیاسی بسیاری باشد که تاثیرات چشمگیری را بر اقتصاد و کلیه بازارها می گذارد.

معتقدیم سال آینده می تواند یا مرحله ورود به عقلانیت و ارتباطات بین المللی باشد یا سال فروپاشی اقتصادی که اولی ممکن است به آغاز و دومی به پایان مسیر منجر شود.

سخن پایانی

در آخر باید گفت برای پیش بینی قیمت میلگرد یا هر محصول دیگر و در هر بازه زمانی، لازم است با تجربه اندوزی از اتفاقات امروز و نوع خبرها و تاثیر آن بر نرخ ارز، کلیه خبرهای موثر را رصد نموده و سپس در جهت امور کاری خود تصمیم گیری نمایید.

قیمت میلگرد در روزهای آخر سال  ۱۴۰۱ چگونه تغییر می کند؟

با توجه به ابلاغیه بورس کالا در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱،  پیش بینی می شود در هفته پایانی اسفند با کاهش ۵ درصدی قیمت شمش رو به رو باشیم. در نتیجه، نرخ میلگرد می‌تواند کاهش بیشتری داشته باشد.

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ افزایشی است یا کاهشی؟

سال آینده را باید متفاوت از سالیان قبل در نظر گرفت و تحلیل های اقتصادی و توجه به بازارهای مالی و … را با نگاهی متفاوت از سال جاری و سال‌های گذشته بدانیم. به همین دلیل توصیه می کنیم پیش بینی نوسان قیمت میلگرد با توجه به تحلیل بازار را به طور کامل در مقاله مطالعه نمایید.

بهترین زمان خرید میلگرد در سال ۱۴۰۲ چه زمانی است؟

چنانچه در ابتدای سال ۱۴۰۲ معاملات با استقبال چندانی رو به رو نشود، می توان به کاهش قیمت نظر داشت که موجب تعادل میان بازار و بورس خواهد شد.
نقطه تعادل بورس و بازار، بهترین زمان برای خرید خواهد بود. اما باید به کلیه خبرهای موثر و به ویژه سیاسی توجه داشته باشند.

2 دیدگاه
  1. مجید گودرزی می گوید

    سلام
    عالی بود

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      ممنون از توجه شما

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.