راهنمای خرید پروفیل : ۹ مورد که باید بدانید، بررسی کنید و بعد بخرید!

راهنمای خرید پروفیل برای افراد فعال در حوزه صنعت، به خصوص صنعت ساخت و ساز، به دلیل تنوع این مقطع فولادی و کاربرد فراوانش، اهمیت به سزایی دارد. مراحلی که باید برای خرید پروفیل طی کنید، شامل انتخاب مناسب ترین پروفیل با توجه به کاربرد، توجه به روش قیمت گذاری و نوسانات قیمت، انتخاب مرجع معتبر برای خرید و در نهایت، تایید اصالت و اعتبار محصول می باشد. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، کلیه نکات فوق را در سه مرحله نکات قبل، حین و پس از خرید، به طور کامل بررسی می کنیم. با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید پروفیل

راهنمای خرید پروفیل

نکات قبل از خرید پروفیل

قبل از اقدام به خرید قوطی و پروفیل، ابتدا باید با اصطلاح پروفیل و سپس انواع آن آشنا شویم تا بتوانیم با توجه به نیازمان، بهترین انتخاب را داشته باشیم. به همین دلیل در قدم اول از راهنمای خرید پروفیل و قوطی، به معرفی پروفیل و انواع آن می پردازیم. سپس، مراحل بعدی خرید پروفیل را بررسی می کنیم.

نکات قبل از خرید پروفیل فولادی

۱- آشنایی با اصطلاح پروفیل

معمولا دو کلمه قوطی و پروفیل به جای یکدیگر استفاده می شوند؛ اما این دو مقطع با یکدیگر تفاوت دارند. پروفیل، یک نام کلی است و شامل بسیاری از مقاطع فلزی طویل با سطح مقطع ثابت می شود. با این حساب، قوطی هم یک نوع پروفیل محسوب می شود. در واقع، تمامی مقاطع فولادی به جز ورق، پروفیل به حساب می آیند. با این وجود، منظور از اصطلاح پروفیل در بازار، مقاطع توخالی بسته، مانند قوطی است. به همین دلیل هم معمولا از اصطلاح قوطی پروفیل یا پروفیل قوطی استفاده می شود.

۲- آشنایی با انواع پروفیل

برای خرید پروفیل، ابتدا باید انواع آن را بشناسید و با توجه به آن اقدام به خرید نمایید. انواع پروفیل را از جنبه های مختلف، مانند کاربرد، شکل ظاهری، وزن و … می توان دسته بندی کرد. آشنایی کامل با تمامی انواع پروفیل ها و روش ساخت آن ها را می توانید در مقاله زیر مطالعه فرمایید. در ادامه و به منظور کمک به مشتریان عزیز، پرکاربردترین دسته بندی پروفیل را در بازار معرفی می کنیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: همه چیز درباره پروفیل

معرفی انواع پروفیل

۲-۱- پروفیل بر اساس شکل ظاهری

به طور کلی، پروفیل ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. منظور از پروفیل ‌های باز، مقاطعی مانند ناودانی، نبشی و تسمه است و پروفیل های بسته نیز شامل انواع قوطی و لوله می شوند.

علاوه بر باز و بسته بودن، انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری و شکل سطح مقطع نیز به مربع، مستطیل، بیضی، Z و C تقسیم می شوند که هر کدام نیز سایزبندی مختلفی دارند.

انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری

۲-۲- پروفیل بر اساس جنس

جنس پروفیل ها وابسته به نوع ورق و آلیاژ ورقی است که در تولید پروفیل استفاده می شود. در همین راستا انواع پروفیل از نظر جنس را می توان به صورت پروفیل فولاد کربنی، استیل، آلومینیوم و گالوانیزه دسته بندی کرد.

نکته: اکثر پروفیل ها از ورق فولادی ST37 تولید می شوند. تولید پروفیل از ورق ST52 یا آلیاژهای دیگر نیز به صورت سفارشی امکان پذیر است.

۲-۳- پروفیل بر اساس کاربرد

پروفیل ها با توجه به مشخصات و ویژگی های خود، کاربرد متفاوتی دارند. پر کابردترین آن ها نیز به دو دسته پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی تقسیم می شود. پروفیل صنعتی در ساخت تجهیزات، ماشین سازی و … استفاده می شود و پروفیل ساختمانی نیز در انواع سازه های فولادی کاربرد دارد.

۲-۴- پروفیل از نظر وزن

پروفیل ها از نظر وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. پروفیل سبک به پروفیل مبلی یا قوطی سبک نیز معروف است و در تولید مبلمان، دوچرخه، لوازم خانگی، اگزوز خودرو و … کاربرد دارد. پروفیل سنگین نیز بیشتر در صنایع و ساختمان سازی به صورت پروفیل درب و پنجره یا برای ساخت دستگاه های صنعتی و … استفاده می شود. در مقاله زیر می توانید در مورد پروفیل سبک و سنگین و تفاوت آن ها بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

۳- آشنایی با ابعاد پروفیل

حال که با انواع پروفیل آشنا شدیم، به راحتی می توان تشخیص داد که محصول مورد نظر در کدام دسته از پروفیل ها جای می گیرد. دانستن این موضوع و آشنایی با ابعاد پروفیل ها، هنگام خرید پروفیل و اطلاعاتی که باید به فروشنده اعلام کنید، کمک به سزایی خواهد کرد. در ادامه ابعاد پروفیل را بررسی می کنیم.

  • ابعاد سطح مقطع پروفیل: پروفیل ها بر اساس نوع سطح مقطع و همچنین کارخانه سازنده، جدول ابعادی متفاوتی دارند. کارخانه های مختلف، حتی در یک نوع ثابت (به طور مثال، در پروفیل مربع و مستطیل) نیز ابعاد متفاوتی تولید و عرضه می کنند.

نکته مهم: نکته ای که در مورد ابعاد پروفیل باید بدانید و افراد کمتری از آن اطلاع دارند، امکان تولید پروفیل مربع و مستطیل در ابعاد و سایزهای خاص است. به این صورت که سایزهای بزرگ زیر نیز به صورت سفارش تولید می گردد.

ابعاد سفارشی پروفیل مربع و مستطیل

۱۸۰×۱۸۰ ۲۰۰×۲۰۰ ۲۵۰×۲۵۰ ۴۰۰×۴۰۰ ۲۰۰×۳۰۰ ۳۰۰×۳۰۰ ۲۵۰×۱۵۰
  • طول پروفیل: کلیه پروفیل ها در طول استاندارد ۶ متر تولید می شوند، اما مشتری می تواند طول دلخواه از ۳ تا ۱۲ متر نیز تهیه نماید.
  • ضخامت پروفیل: به طور کلی، ضخامت پروفیل با توجه به ضخامت ورقی تعیین می شود که پروفیل از آن تولید می گردد.

نکات زمان خرید پروفیل

نکاتی که پس از انتخاب پروفیل و در زمان خرید باید در نظر بگیرید، مربوط به قیمت پروفیل و انتخاب مرجع معتبر برای خرید می باشد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

نکات زمان خرید پروفیل

۱- چگونگی تعیین قیمت قوطی و پروفیل

قیمت ورق، به عنوان ماده اولیه تولید پروفیل، تاثیر مستقیمی بر قیمت پروفیل دارد. به خصوص کارخانه ای که ورق مورد نیاز تولیدکنندگان پروفیل را تامین می کنند، عامل اصلی در تلرانس وزنی، کیفیت و تعیین قیمت پروفیل است.

در حال حاضر، سه کارخانه فولاد مبارکه، فولاد اهواز و مجتمع فولاد گیلان، تنها کارخانه های تامین کننده ورق مورد استفاده در ساخت پروفیل هستند و به همین دلیل، میزان تولید و عرضه این سه کارخانه، قیمت ورق تولیدی آن ها، کیفیت ورق ها و در نهایت، هزینه حمل و نقل ورق تا کارخانه تولیدکننده از مهم ترین پارامتر های تعیین کننده قیمت قوطی و پروفیل است. دیگر پارامترها نیز شامل هزنیه تولید و میزان عرضه و تقاضا است که قیمت نهایی پروفیل را مشخص می کند.

به دلیل انحصار تولید ورق و انتخابی بودن قیمت نهایی پروفیل، همواره قیمت قوطی و پروفیل در حال نوسان است. پس باید قبل از خرید پروفیل به نوسانات و نمودار قیمتی آن توجه داشته و با آگاهی از قیمت روز اقدام به انتخاب و خرید نمایید. در لینک زیر می توانید قیمت روز قوطی و پروفیل و نمودار نوسانات قیمتی را مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید قوطی پروفیل

آهن ملل؛ فروش انواع پروفیل آهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت قوطی آهن و پروفیل

۲- انتخاب روش خرید

یکی دیگر از مراحل مهم در خرید قوطی و پروفیل، به خصوص در راهنمای خرید پروفیل ساختمانی و صنعتی، انتخاب مرجعی مناسب و معتبر است. با انتخاب مرجع معتبر می توانید با خیال راحت بهترین قوطی و پروفیل از نظر قیمت و کیفیت را تهیه نمایید. خرید از کارخانه تولید کننده و خرید از شرکت های بازرگانی و بنگاه ها دو روش اصلی تهیه پروفیل های صنعتی و ساختمانی است. انتخاب هر کدام از این روش ها به حجم خرید، فاصله محل بارگذاری تا محل تخلیه، قیمت و نحوه پرداخت و ترجیحات خریدار بستگی دارد؛ اما در ادامه مهم ترین نکات خرید از این مراجع را معرفی می کنیم.

نکات مهم انتخاب روش خرید قوطی و پروفیل

  • در انتخاب محل خرید، حتما به فاصله محل بارگیری تا محل تخلیه به منظور مدیریت هزینه حمل و نقل توجه نمایید.
  • اگر برای خرید پروفیل، برند خاصی مد نظر دارید یا قصد خرید از بزرگترین کارخانه های تولید کننده پروفیل را دارید، می توانید مستقیما از کارخانه تولیدکننده خرید کنید؛ اما اگر فاصله کارخانه تا محل تخلیه و پروژه شما زیاد باشد، می توانید همان برند پروفیل را از بنگاه یا شرکت های بازرگانی تهیه کنید که انباری نزدیک به محل تخلیه شما دارند. در مقاله زیر می توانید با کارخانه های تولیدکننده پروفیل در ایران آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۲۰ کارخانه تولید قوطی و پروفیل

کارخانه تولید پروفیل
  • خرید قوطی و پروفیل در حجم پایین فقط از شرکت های بازرگانی یا بنگاه ها امکان پذیر است؛ زیرا کارخانه های تولیدکننده از حجم ۲ تن به بالا اقدام به فروش می نمایند.
  • با توجه به حجم خرید، می توانید از شرکت های بازرگانی به صورت اعتباری یا نقدی خرید کنید.
  • بزرگ ترین مزیت خرید از شرکت های بازرگانی، عدم محدودیت در حجم، زمان و مکان خرید و همچنین امکان خرید اینترنتی می باشد.

نکات پس از خرید پروفیل

نکات پس از خرید پروفیل

آخرین مرحله در راهنمای خرید پروفیل فولادی، بررسی بار و اطمینان از صحت و اعتبار محصول دریافتی است. برای این منظور، کافی است مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • بررسی مشخصات ظاهری محصول: مشخصات ظاهری پروفیل دریافتی را بررسی فرمایید (سطح بدون ترک و تاب خوردگی، عدم وجود زنگ زدگی، موجدار نبودن طول پروفیل و …).
  • توجه به وزن محصول: حتما وزن درج شده در فاکتور را با وزن برگه باسکول مطابقت داده و در صورت وجود مغایرت به فروشنده اطلاع دهید.
  • بررسی مشخصات فاکتور: مشخصات درج شده در فاکتور، مانند برند، آلیاژ، مشخصات ابعادی (ضخامت، طول و سایز) و سایر اطلاعات فاکتور را با محصول دریافتی مطابقت داده و وجود هر گونه مغایرت را با فروشنده بررسی نمایید.
  • بررسی اصالت و اعتبار محصول: در صورت وجود پلاک بندیل یا برگه کنترل کیفی روی محصول، حتما اطلاعات مندرج در آن ها را با اطلاعات اعلام شده در فاکتور مطابقت دهید تا از اصالت محصول خود مطمئن شوید.

نکته مهم و تکمیلی برای خرید انواع پروفیل

همانطور که متوجه شدید اصطلاح پروفیل در بازار بیشتر برای قوطی های فلزی استفاده می شود، اما همین قوطی پروفیل ها نیز با توجه به سایز و کاربرد، در گروه های مختلف دسته بندی می شوند. به  طور مثال قوطی مبلی، قوطی گالوانیزه و قوطی ستونی همگی در اشکال مربع و مستطیل هستند، اما سایز و کاربرد متفاوتی دارند و به همین دلیل روش خرید آن ها نیز جزئیات متفاوتی دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم در لینک های زیر در مورد روش خرید آن ها بیشتر بخوانید.

به جز قوطی های مربع و مستطیل، دیگر انواع پروفیلی که در بازار وجود دارند و اتفاقا خریداران بسیاری نیز دارند، پروفیل هایی با اشکال خاص هستند که برای هر کدام راهنمای خرید مجزا آماده کرده ایم:


جمع بندی

اولین مرحله برای خرید پروفیل، شناخت انواع پروفیل و ابعاد آن هاست. پس از این مرحله می توانید با آگاهی کامل و با توجه به نیازتان پروفیل مورد نظر را انتخاب نمایید. سپس با توجه به قیمت روز محصول و انتخاب مرجع معتبر، اقدام به خرید کرده و در زمان دریافت بار، کیفیت و اصالت محصول را با توجه به اطلاعات اعلام شده در مقاله راهنمای خرید قوطی پروفیل بررسی کنید.

سوالات متداول

پروفیل و قوطی پروفیل چه تفاوتی دارند؟

پروفیل، یک نام کلی است و شامل بسیاری از مقاطع فلزی طویل با سطح مقطع ثابت می شود. در واقع، تمامی مقاطع فولادی مانند قوطی، لوله، نبشی و .. (به جز ورق)، پروفیل هستند. اما منظور از اصطلاح پروفیل در بازار، مقاطع توخالی بسته، مانند قوطی است. به همین دلیل هم معمولا از اصطلاح «قوطی پروفیل» یا «پروفیل قوطی» استفاده می شود.

برای خرید شاخه ای پروفیل از کارخانه چه کار باید کرد؟

خرید قوطی و پروفیل در حجم پایین فقط از شرکت های بازرگانی یا بنگاه ها امکان پذیر است؛ زیرا کارخانه های تولیدکننده از حجم ۲ تن به بالا اقدام به فروش می نمایند.

خرید پروفیل صنعتی و ساختمانی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت عمده پروفیل های صنعتی و ساختمانی در کاربرد آن هاست، ولی نحوه تولید و کارخانه های تولیدکننده آن ها تفاوتی ندارد. برای خرید پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی کافی است راهنمای خرید فوق را مطالعه کنید تا با تمامی نکات و روش های خرید آشنا شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.