راهنمای خرید پروفیل زد (Z) یا زد پرلین در ابعاد سفارشی

پروفیل زد در طول و ضخامت مشخص و با پانچ استاندارد تولید و عرضه می گردد، اما امکان خرید آن به صورت سفارشی نیز وجود دارد. در نتیجه، باید قبل از هر اقدامی برای خرید، مشخصاتی را که می توانید سفارش دهید بشناسید. مثلا می توانید این پروفیل را با پانچ سفارشی بخرید و یا طول آن را انتخاب کنید. جزئیات بیشتر درمورد نحوه خرید این محصول در راهنمای خرید پروفیل زد (Z) آورده شده است. همچنین پارامترهای موثر بر تعیین قیمت پروفیل Z را در این مقاله از دانشنامه آهن ملل بررسی کرده ایم. اگر قصد خرید پروفیل زد را دارید حتما این راهنمای خرید را مطالعه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید پروفیل زد

پروفیل z چیست؟

پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد، یک نوع پروفیل باز است که با استفاده از ورق فولادی ساخته می شود و ظاهری شبیه به حرف Z انگلیسی دارد. به پروفیل Z، زد پرلین یا پرلین z نیز گفته می شود. این پروفیل در ساخت سقف، خودرو، راه آهن و … استفاده می شود.

برای ساخت پرفیل زد، ورق فولادی برش داد می شود و با استفاده از دستگاه های مخصوص و اتوماتیک، فرآیند فرم دادن ورق و پانچ کاری روی آن انجام می گیرد. نام گذاری پروفیل زد معمولا با یک عدد کنار حرف z انجام می شود؛ مانند: z18. این عدد، ارتفاع جان پروفیل را نشان می دهد.

توصیه می کنیم برای تکمیل اطلاعاتتان درمورد این پروفیل، مشاهده وزن پروفیل z و همچنین جدول مشخصات پروفیل z حتما مقاله معرفی این محصول را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی پروفیل زد (Z) یا پرلین زد

پروفیل زد چیست

انواع پروفیل Z در بازار

حال که با پروفیل زد آشنا شدیم، سراغ نکات خرید این محصول می رویم. نکته اول در راهنمای خرید پروفیل زد، دانستن انواع آن در بازار است. انواع پروفیل زد در بازار بر اساس ارتفاع جان پروفیل و همچنین ساده یا پانچ دار بودن آن قابل دسته بندی و به صورت زیر است:

انواع پروفیل Z در بازار

انواع پروفیل z از نظر ارتفاع جان:

  • Z16
  • Z18
  • Z20
  • Z22

انواع پروفیل زد از نظر شکل ظاهری:

  • z ساده بدون لبه
  • Z ساده لبه دار
  • Z پانچ دار

پروفیل های معرفی شده، بیشترین کاربرد و موجودی را در بازار دارند. با اطلاع از انواع پروفیل زد، متوجه خواهید شد چه تنوع انتخابی پیش رو دارید.


مشخصات و ابعاد پروفیل زد قابل تولید

نکته بعدی برای خرید پروفیل Z، پاسخ به سوال پرتکرار خریداران است. از جمله مسائل و چالش هایی که خریداران پروفیل زد با آن رو به رو می شوند و باید قبل از خرید در مورد آن اطلاع داشته باشند، مشخصات و ابعاد پروفیل است؛ زیرا پروفیل زد، از جمله محصولاتی است که علاوه بر تولید آن در ابعاد مشخص، طبق نیاز مشتری نیز قابل تولید است. در ادامه، مشخصات پروفیل های زد موجود و قابل تولید در بازار را به طور مجزا بررسی می کنیم.

مشخصات و ابعاد پروفیل زد قابل تولید

۱- مشخصات و ابعاد پروفیل زد – موجود در بازار

پروفیل زد تولیدی کارخانه های مختلف با مشخصات و استاندارد مشترک و به صورت زیر تولید می شوند:

  • ارتفاع: از ۱۶ تا ۲۲ سانتی متر
  • طول: ۶ متر
  • ضخامت: ۲.۵، ۳ میلی متر
  • نوع پانچ (پانچ استاندارد): در دو نوع ۸سوراخه و ۶سوراخه

پروفیل زد با مشخصات فوق را می توان به صورت روزانه تهیه کرد و موجودی آن نیز در بازار، معمولا حدود ۲ تا ۳ تن آماده بارگیری است. اما در صورت درخواست با تناژ بالاتر یا مشخصات متفاوت، باید آن را به صورت سفارش که در ادامه توضیح می دهیم بخرید.

۲- مشخصات و ابعاد پروفیل زد – تولید به صورت سفارشی

همانطور که اشاره کردیم اگر به پروفیل زدی نیاز دارید که شامل مشخصات بالا نمی شود، باید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید. به این صورت که اطلاعات طول پروفیل، نقشه پانچ و تناژ درخواستی را به صورت دقیق اعلام کنید تا پروفیل زد، طبق درخواستتان تولید شود. فرآیند تولید در این حالت، ۴ تا ۷ روز کاری زمان می برد. مشخصاتی که می توانید سفارش دهید، به صورت زیر است:

  • طول های ۴ تا ۱۲ متر
  • پانچ طبق نقشه
  • تناژ بالاتر از ۳ تن

نکته مهم در این قسمت، مربوط به نقشه پانچ پروفیل زد است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم.


پانچ سفارشی پروفیل زد چگونه انجام می شود؟

پروفیل زد پانچ شده

 همانطور که گفتیم، پروفیل زد با پانچ استاندارد (۸سوراخه یا ۶سوراخه) در بازار موجود است. اما اگر به پانچ دیگری نیاز دارید، کارشناس فروش از شما نقشه پانچ را درخواست می کند. در صورتی که نقشه آماده ای ندارید، باید پانچ مورد نیاز را خودتان روی کاغذ بکشید. در این نقشه باید جزئیات و محل قرار گیری سوراخ ها به صورت دقیق مشخص شده باشد.

پانچ های سفارشی در پروفیل زد به دو صورت زده می شوند:

  • اگر دستگاه تولید زد، قابلیت ایجاد نقشه مورد نظر را داشته باشد، با استفاده از دستگاه این کار انجام می شود.
  • در غیر این صورت، پانچ به صورت دستی انجام می شود. باید توجه داشته باشید که پانچ دستی، کیفیت پانچ با دستگاه را ندارد و ممکن است زمان استفاده از پروفیل زد، سوراخ ایجادشده، در قلاب گیر نکند.

در پانچ پروفیل زد به صورت دستی، مشتری می تواند خودش مسئولیت پانچ را به عهده بگیرد. به این معنی که ابتدا پروفیل زد بدون پانچ خریداری کرده و سپس مطابق با نیازش آن را پانچ یا سوراخ کند.


کارخانه های تولید کننده پروفیل زد را بشناسید

برای تولید پروفل زد، به دستگاه مخصوصی نیاز است. کارخانه های بسیاری در کشور مجهز به این دستگاه هستند؛ از این رو در زمینه برند یا کارخانه تولیدکننده، تنوع انتخاب بالایی خواهید داشت. در ادامه، برخی کارخانه های تولیدکننده پروفیل زد را معرفی می کنیم.

  • شرکت پروفیل آسیا
  • شرکت کیان فولاد متین
  • کارخانه شاهین فلز سپاهان
  • گروه صنعتی تهران شرق
  • شرکت پروفیل صابری
  • شرکت سریر صنعت

در صورتی که قصد خرید مستقیم پروفیل زد از کارخانه های تولیدکننده را دارید، می توانید با توجه به موجودی روزانه کارخانه، اقدام به استعلام قیمت کرده و مراحل خرید را شخصا پیگیری کنید. فقط حتما به فاصله کارخانه تا محل پروژه تان دقت کنید تا متحمل هزینه حمل و نقل زیادی نشوید.

اما اگر نمی خواهید دغدغه موجودی، هزینه حمل و نقل و پیگیری مراحل سفارش را داشته باشید و در عین حال از کیفیت و قیمت محصول مطمئن باشید، می توانید پروفیل خود را از شرکت های معتبر فروش مقاطع فولادی، همچون آهن ملل تهیه کنید. روش خرید پروفیل از شرکت های بازرگانی را نیز می توانید در مقاله راهنمای خرید انواع پروفیل فولادی بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: نکات خرید انواع قوطی و پروفیل

راهنمای خرید پروفیل فولادی

قیمت پروفیل زد چگونه محاسبه می شود؟

هنگام سفارش پروفیل زد، باید بدانید چه پارامترهایی تاثیر مستقیم بر قیمت این محصول دارند. در این صورت می توانید عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت را متوجه شده و تا حدودی قیمت نهایی را کنترل کنید. این عوامل را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

نوع ورق (برند ورق): منظور از نوع ورق، کارخانه تولیدکننده ورق است. به طور مثال، استفاده از ورق سیاه فولاد مبارکه در مقابل ورق های متفرقه، منجر به تولید پروفیل زد با کیفیت بالاتر خواهد شد. این مسئله، قیمت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

خدمات پانچ کاری: با توجه به نقشه پانچ ارائه شده و خدماتی که برای این منظور انجام می شود، قیمت نهایی پروفیل زد تغییر می کند.

ارتفاع پروفی زد: همانطور که گفتیم، پروفیل زد در ارتفاع های ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ و ۲۲ تولید و عرضه می شود. اما جالب است بدانید قیمت آن ها با افزایش ارتفاع، افزایش نمی یابد. قیمت پروفیل z 18، قیمت پایه در نظر گرفته می شود و قیمت پروفیل Z با ارتفاع ۱۶ و همچنین ارتفاع های ۲۰ و ۲۲، همگی گران تر از z18 هستند.

ضخامت پروفیل z: نکته جالب دیگر این است که پروفیل زد با ضخامت ۲ میلی متر، گران تر از ضخامت های ۲.۵ و ۳ میلی متر است.

نکته مهم: برای اطمینان از کیفیت و قیمت پروفیل زد، توصیه می کنیم تا حد امکان، پروفیل زد تولیدشده با ورق سیاه فولاد مبارکه را تهیه کنید. زیرا ورق این کارخانه، برش های دقیق و وزن مناسبی دارد که باعث می شود پروفیل زد با دقت ابعادی بالا و همینطور وزن بهتر تولید شود. در این حالت، علاوه بر کیفیت بالای ورق، قیمت آن مناسب بوده و زمان تولید نیز کاهش می یابد.

برای مشاهده قیمت پروفیل زد اصفهان با ارتفاع و ضخامت های مختلف، از لینک زیر استفاده کنید:

مشاهده قیمت و خرید پروفیل زد (Z)

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع پرلین زد (پروفیل Z)

قیمت روز پروفیل زد

روش استعلام قیمت و خرید پروفیل زد

تا اینجای راهنمای خرید پروفیل زد، با تمامی نکات قبل از خرید آشنا شدیم و متوجه شدیم چه پارامترهایی را باید رعایت کنیم. در این مرحله از راهنمای خرید، چگونگی استعلام قیمت این محصول و اطلاعاتی را بررسی می کنیم که فروشنده برای اعلام قیمت به آن ها نیاز دارد.

زمان استعلام قیمت پرلین زد باید اساسی ترین پارامترهای معرف این محصول را که به صورت زیر می باشد به فروشنده اعلام کنید. کارشناس فروش با توجه به این اطلاعات، قیمت روز را اعلام می کند:

  • ارتفاع پروفیل زد
  • ضخامت پروفیل زد
  • طول درخواستی
  • تعداد یا تناژ مورد نیاز
  • نقشه پانچ (در صورت نیاز)

نکته مهم: حتما زمان اعلام مشخصات پروفیل زد، نام پروفیل را نیز به طور کامل قید کنید؛ مثلا به «پروفیل زد» یا «پرلین زد». اگر نام پروفیل را به اختصار «پرلین» بنویسید، فروشنده متوجه درخواست شما نخواهد شد و در اکثر مواقع کلمه پرلین به تنهایی، به عنوان پرلین سی (پروفیل سی) در نظر گرفته می شود. اگر در مورد خرید پروفیل سی نیاز به مشورت و اطلاعات دارید، مقاله راهنمای خرید پروفیل سی را بخوانید.


بعد از خرید پروفیل زد به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات بعد از خرید پروفیل زد

تنها نکات باقی مانده در راهنمای خرید پروفیل زد که تکمیل کننده خریدی حرفه ای و با کیفیت خواهد بود، در نظر گرفتن نکات بعد از خرید این پرلین است. این نکات، عبارتند از:

بررسی کیفیت پروفیل Z: کیفیت ورق، برش و خم پروفیل را بررسی کنید که فاقد ترک، تاب خوردگی یا اعوجاج باشد.

بررسی تعداد یا وزن  پروفیل Z: اگر خریدتان را به صورت شاخه ای انجام دادید، تعداد شاخه دریافتی را چک کنید و در صورت خرید به صورت کیلویی، حتما وزن برگه باسکول و فاکتور را مطابقت دهید.

بررسی پانچ پروفیل Z: حتما پانچ کاری پروفیل زد را بررسی کنید که طبق درخواست انجام شده باشد.


سخن آخر

از آجایی که پروفیل زد از جمله مقاطعی است که امکان خرید آن به صورت سفارشی نیز وجود دارد، در نتیجه باید قبل از اقدام به خرید، جزئیات بیشتری در مورد مشخصات قابل سفارش آن بدانید. از جمله مواردی که تمامی خریداران پروفیل زد باید بدانند، مشخصات موجود در بازار، مشخصات قابل سفارش و همچنین روش قیمت گذاری این محصول است که در مقاله راهنمای خرید پروفیل زد به طور کامل به آن ها پرداختیم.

سوالات متداول

پروفیل زد در چه ابعادی موجود است؟

پروفیل زد موجود در بازار معمولا در ابعاد زیر می باشند:
ارتفاع: از ۱۶ تا ۲۲ سانتی متر
طول: ۶ متر
ضخامت: ۲.۵، ۳ میلی متر
نوع پانچ (پانچ استاندارد): در دو نوع ۸سوراخه و ۶سوراخه

برای خرید پروفیل زد به صورت سفارشی چه مشخصاتی را می توان انتخاب کرد؟

مشخصاتی که می توانید سفارش دهید، به صورت زیر است:
طول های ۴ تا ۱۲ متر
پانچ طبق نقشه
تناژ بالاتر از ۳ تن

چه عواملی روی قیمت پروفیل زد تاثیر می گذارند؟

عوامل تعیین کننده قیمت پروفیل Z به ترتیب نوع ورق، خدمات پانچ کاری، ارتفاع و ضخامت پروفیل زد می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.