بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، راه سازی، ساختن در و پنجره بسیار کاربرد دارد.تقریبا این محصول در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.این محصول به دو دسته ی باز و بسته تقسیم می شود.

نوع باز این محصول شامل میلگرد، ناودانی، تسمه، تیرآهن است و نوع بسه ی این محصول شامل قوطی، لوله، پروفیل و قوطی درب و پنجره است. از دیگر دسته بندی های پروفیل می توان به پروفیل های سبک و سنگین هم اشاره کرد که در ادامه با این نوع پروفیل ها آشنا می شویم. با آهن ملل همراه باشید.

پروفیل چیست ؟

این محصول به دو دسته صنعتی و ساختمانی موجود می باشند. در صنعت برای ساخت قطعات خودرو و غیره استفاده می شود و در صنعت ساختمان از این محصول برای در و پنجره های آلومینیومی استفاده می شود. پروفیل به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شود که در ادامه با آن آشنا می شوید.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت قوطی و پروفیل کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

پروفیل سنگین چیست ؟

تولید این محصول به دو نوع صنعتی و ساختمانی است و شامل مقاطع مربع و مستطیل است. در این بین قوطی صنعتی کاربرد پیچیده و تخصصی تری دارد و به دلیل همین کاربرد خاص، قیمت آن نیز متفاوت است. قیمت قوطی صنعتی در بازار فولاد برای فعالان و مجریان پروژه های بزرگ و سنگین در صنایع مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است.

پروفیل سنگین از ورق سیاه به ضخامت یک و نیم میلیمتر به بالا تولید می شود و در تنوع ابعادی بالایی برخوردار است.

کاربرد پروفیل سنگین

به طور کلی موارد مصرف این محصول بسیار زیاد می باشد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره
  • ساخت شاسی ماشین آلات سنگین
  • دستگاه های صنعتی

در واقع این محصول به دلیل توانایی تحمل وزن بالا در مصارفی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

خصوصیات پروفیل های سنگین

جوش پذیری عالی، سختی سطح و مقاومت خمشی و پیچشی از خصوصیات بارز این محصولات می باشد.

پروفیل سبک چیست ؟

این محصول از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تولید شده و در ضخامت های زیر ۱.۵ میلیمتر موجود می باشد. در اصطلاح به نوع سبک این محصول پروفیل سبک (مبلی) نیز گفته می شود. قوطی مبلی مهمترین نوع از این محصول شناخته می شود که دارای خصوصیات عالی و کاربرد فراوانی در صنعت می باشد. به همین دلیل قیمت روز قوطی مبلی در صنایع مختلف از جمله مبل سازی، اهمیت بسیاری دارد.

کاربرد پروفیل نوع سبک

کاربردهای پروفیل سبک به صورت زیر است:

  • اگزوز
  • مبلمان و صندلی
  • خودروسازی
  • لوازم خانگی
  • دوچرخه سازی

خصوصیات پروفیل نوع سبک

ویژگی های پروفیل مبلی به صورت زیر است:

  • بسیار ظریف و دقیق نسبت به سایر پروفیل ها
  • پروفیلی دقیق از لحاظ قطر و ضخامت
  • قابلیت آبکاری شدن
  • فرم پذیری مناسب
  • تنوع وزنی
  • کیفیت عالی سطح

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل های سبک و سنگین تفاوت هایی دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • پروفیل نوع سبک با استفاده از ورق روغنی (سرد) تولید می شود و پروفیل نوع سنگین بوسیله ورق سیاه تولید می شود.
  • نوع سبک به محصولاتی با ضخامت پایین تر از ۱.۵ و نوع سنگین به ضخامت های بالاتر از ۱.۵ اطلاق می شود.
  • از لحاظ کاربرد نیز نوع سنگین معمولا در مواردی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از لحاظ قیمت نیز قیمت پروفیل سبک بیشتر بوده ولی در نهایت به دلیل اینکه قیمت بر واحد وزن محاسبه می گردد، قیمت این محصول نسبت به نوع سنگین کمتر می باشد.

شباهت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل‌ های سبک و سنگین از لحاظ ظاهر، جنس، روش تولید و مواد اولیه برای تولید، به هم شباهت دارند.

انواع پروفیل سبک وسنگین

نوع ۱: این محصول از روش نورد گرم تولید می شود و ظاهر آن مانند قوطی آهنی است.

نوع ۲: این محصول بروش شکل دادن ورق فولادی بوسیله خمکاری و پرس تولید می شود و به شکل ناودانی است.

نوع ۳: پروفیل های مرکب که از متصل کردن چند نوع سرد و گرم تولید می شوند.

تولید پروفیل سبک و سنگین

در حال حاضر بخش عمده مواد اولیه برای تولید این محصول از کارخانه فولاد مبارکه فراهم می گردد و بخشی نیز از کشورهای نظیر برزیل و اروپا وارد می شود. ترکیبات ورق فولادی مورد نظر نیز بایستی ویژه باشد. پس از آن در مرحله برش کلاف به نوار، نوارها به عرض مشخص بریده می شوند. در مرحله تولید لوله پروفیل، دستگاه های مورد استفاده شامل بخش هایی از جمله گیوتین، انباره، فرمینگ، براده برداری، سردکن و سایزینگ می باشد.

دو روش برای تولید این محصول وجود دارد.

روش تولید غیر مستقیم: در این روش اول محصول در دستگاه نورد گردیده و به لوله تبدیل می شود. بعد از جوش دو لبه ، محصول به اشکال مختلفی در می آید. در این روش گوشه ها در محصول نهایی گردتر بوده و دقت پایین تری از لحاظ ابعاد نسبت به روش مستقیم دارد.

روش تولید مستقیم: در این روش با عبور دادن قالب هایی در بالا و پایین قرار گرفته است شکل می گرد و پس از آن دو لبه ورق به یکدیگر جوش داده و سایز آن مشخص می شود. بعد از تولید این محصول بوسیله دستگاه هایی، به طول های مشخص شده بریده می شود و بسته بندی شده و بعد به واحد کنترل کیفی ارسال می شود. محصولی که با روش مستقیم تولید می شود، از کیفیت بالاتری نسبت به روش های دیگر برخوردار است و دارای ابعاد دقیقی می باشد.

اگر می‌خواهید با انواع قوطی پروفیل ها و مزایای آن آشنایی داشته باشید، می‌توانید لینک زیر را دنبال کنید:

«همه چیز درباره پروفیل و روش های ساخت آن»

پروفیل سبک و سنگین را از کجا بخرید؟

برای خرید پروفیل امروزه شاید نیازی به جست و جوی تولید کنندگان آن نیست. همانطور که می دانید کارخانجات زیادی وجود دارند که در تولید پروفیل های سبک و سنگین فعالیت دارند. مواد اولیه و وزن محصول، عواملی مؤثر بر قیمت پروفیل تولید شده توسط این کارخانه ‌ها هستند.

به طور کلی قیمت پروفیل در واحد وزن این محصول اعلام می گردد و بسته به ضخامت ورق مصرفی متغیر است. در واقع محصولات نازک تر قیمت بالاتری را نیز دارا هستند ولی به دلیل اینکه قیمت این محصول براساس واحد وزن محاسبه گردیده، محصولات نازک تر وزن و قیمت کمتری نیز دارند.

از کارخانه های مهمی که در این زمینه شناخته شده اند به صورت زیر است:

۱.گروه صنعتی تهران شرق (تهران)

۲.شرکت کیان پرشیا (تهران)

۳.جهان پروفیل پارس (تهران)

۴.صدرا پروفیل تهران (تهران)

۵.شرکت به فلز سپاهان

۶.تعاونی فولاد علویجه اصفهان

۷.فولاد گستر حداد (چهار محال و بختیاری)

مقایسه قیمت پروفیل کارخانه‌ های مختلف

همانطور که می دانید قوطی پروفیل بر اساس ضخامتش قیمت گذاری می شود و سایز قوطی ها در آن اثر گذار نیست. همچنین وزن نیز بر قیمت پروفیل ها موثر است که اکثر تولید کنندگان ذکر شده محصولات را بر اساس استاندارد تولید می کنند. در بین کارخانجاتی که در بالا ذکر شد کارخانه کیان پرشیا تهران، جهان پروفیل پارس و فولاد اصفهان دارای کیفیت و قیمت بالاتر است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت ها و شباهت های پروفیل های سبک و سنگین پرداختیم. هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی هستند. کارخانجات زیادی در کشورمان وجود دارند که در تولید این پروفیل ها فعال هستند، اما با توجه به برخی از ویژگی هایی قیمت های متفاوتی دارند.

سوالات متداول تفاوت پروفیل سبک و سنگین

خصوصیات پروفیل سبک کدامند؟

از ویژگی های پروفیل سبک می توان به  بسیار ظریف و دقیق نسبت به سایر پروفیل ها، پروفیلی دقیق از لحاظ قطر و ضخامت، قابلیت آبکاری شدن، فرم پذیری مناسب، تنوع وزنی و کیفیت عالی سطح اشاره کرد.

خصوصیات پروفیل سنگین کدامند؟

جوش پذیری عالی، سختی سطح و مقاومت خمشی و پیچشی از خصوصیات بارز این محصولات می باشد.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

پروفیل نوع سبک با استفاده از ورق روغنی (سرد) تولید می شود و پروفیل نوع سنگین بوسیله ی ورق سیاه تولید می شود و نوع سبک به محصولاتی با ضخامت پایین تر از ۱.۵ و نوع سنگین به ضخامت های بالاتر از ۱.۵ اطلاق می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.