راهنمای خرید قوطی گالوانیزه در ۸ مرحله + جزئیات زمان سفارش

در خرید قوطی و پروفیل گالوانیزه، کیفیت و مقاومت آن اهمیت زیادی دارد، دلیل آن نیز کاربرد فراوان این محصول در سازه ها و صنایع مختلف است. بررسی کیفیت و مقاومت این محصول به عوامل مختلفی مانند ابعاد و وزن قوطی، روش گالوانیزه کردن، کیفیت ورق استفاده شده، استانداردهای کارخانه تولید کننده و … بستگی دارد. اگر قصد خرید پروفیل گالوانیزه را دارید، توصیه می کنیم با دنبال کردن ۸ مرحله که در راهنمای خرید قوطی گالوانیزه بیان می کنیم، به تمامی جوانب اشاره شده احاطه پیدا کنید و با اطمینان از کیفیت خرید و هزینه ای که برای آن پرداخت می کنید، اقدام به خرید نمایید. با ما در این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشد.

نسخه صوتی راهنمای خرید قوطی گالوانیزه

قوطی گالوانیزه چیست؟

قوطی گالوانیزه چیست

قوطی پروفیل گالوانیزه، یکی از انواع پروفیل های فولادی است که در اشکال مختلف از ورق فولادی (ورق سیاه) ساخته می شود. قوطی و پروفیل ساخته شده با ورق سیاه، بعد از تولید و با استفاده از فرآیند روی‌اندودکردن، با یک لایه فلز روی پوشانده شده و اصطلاحا گالوانیزه می شوند. روش دیگر این است که از ورق های گالوانیزه برای تولید پروفیل گالوانیزه استفاده شود. در هر صورت، گالوانیزه بودن پروفیل، مانع از خوردگی و زنگ زدگی شده و مقاومت آن را افزایش می دهد.

روش گالوانیزه کردن و اطلاعات بیشتر در مورد پروفیل گالوانیزه را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی پروفیل گالوانیزه، انواع و روش تولید

پروفیل گالوانیزه چیست

در ادامه مقاله راهنمای خرید قوطی گالوانیزه، اختصاصا به نکات مربوط به خرید این محصول می پردازیم. برای خرید قوطی و پروفیل گالوانیزه کافی است ۸ مرحله زیر را دنبال کنید.


۱- مشخص کردن کاربرد مورد نظر

ابتدا باید بدانید قوطی گالوانیزه قرار است برای چه موردی استفاده شود. از قوطی و پروفیل گالوانیزه می توان در صنایع و کاربردهای زیر استفاده کرد:

  • ساخت چهارچوب درب و پنجره
  • ماشین سازی
  • ساختمان سازی (مهار وزش باد، ساخت سقف کاذب یا ساخت کناف، تقویت ستون و سقف و …)
  • ساخت پل
  • ساخت گاردریل
  • تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی
  • سازه های گلخانه ای و کشاورزی
  • لوازم خانگی

بعد از این که کاربرد مورد نظرتان را مشخص کردید، می توانید در مورد نوع پروفیل گالوانیزه و همچنین ابعاد مورد نیاز تصمیم بگیرید.


۲- انتخاب نوع پروفیل گالوانیزه

روش های مختلفی برای دسته بندی پروفیل های فولادی گالوانیزه وجود دارد مانند دسته بندی بر اساس شکل ظاهری یا بر اساس فرآیند تولید به صورت گالوانیزه گرم یا سرد؛ اما رایج ترین این دسته بندی بر اساس شکل ظاهری و به صورت زیر می باشد: (دسته بندی زیر متعلق به پروفیل های فولادی گالوانیزه است.)

۱- پروفیل گالوانیزه بسته (قوطی گالوانیزه) که در دو نوع زیر تولید می شود:

  • قوطی مربع گالوانیزه
  • قوطی مستطیل گالوانیزه

۲- پروفیل گالوانیزه باز (قوطی با سطح مقطع باز) که اشکال متفاوت آن به صورت زیر است:

  • پروفیل U گالوانیزه
  • پروفیل Z گالوانیزه
  • پروفیل C گالوانیزه

۳- انتخاب ابعاد قوطی گالوانیزه

ابعاد قوطی گالوانیزه

پروفیل های گالوانیزه باز ( پروفیل های U، Z و C گالوانیزه) برای تقویت ستون و سقف سازه استفاده می شوند و باید به صورت سفارشی تولید گردند. به همین دلیل، مشتری زمان خرید آن ها باید طول و ابعاد پروفیل مورد نظر را طبق نقشه اعلام کند.

اما در پروفیل های بسته یا همان قوطی ها، ابعاد قوطی (چه به صورت مربع و چه مستطیل) مشخص است. به همین دلیل در ادامه راهنمای خرید قوطی و پروفیل گالوانیزه، جزئیات بیشتری در مورد قوطی های گالوانیزه بیان می کنیم.

  • ابعاد قوطی مستطیل: از ابعاد ۱*۲ تا ۴۰۰*۳۰۰ قابل تولید است؛ اما ابعاد پرفروش آن در بازار ۱۰*۲۰ تا ۱۰۰*۴۰ می باشد.
  • ابعاد قوطی مربع: از ابعاد ۲*۲ تا ۴۰۰*۴۰۰ قابل تولید است؛ اما ابعاد رُند بازار ۲۰*۲۰ تا ۱۰۰*۱۰۰ می باشد.

نکاتی که برای خرید قوطی مربع گالوانیزه باید بدانید این است که تعداد کارخانه های تولیدکننده قوطی ۱۲۰*۱۲۰ به بالا، کمتر از ابعاد دیگر است. همچنین قوطی ۲۵۰*۲۵۰ به بالا باید به صورت سفارشی تهیه شود. به این معنی که این نوع قوطی های مربع، همیشه در بازار موجود نیستند و در صورت نبود موجودی در زمان سفارش، ممکن است تولید آن ها تا ۱ ماه زمان بر باشد.

  • ضخامت قوطی گالوانیزه: این نوع قوطی ها از ضخامت ۱.۸ تا ۱۵ میلی متر قابل تولید هستند. ضخامت های ۲ و ۲.۵ میلی متر برای قوطی با سایز معمولی و ضخامت های ۳ و ۴ میلی متر برای قوطی با ابعاد بالاتر تولید می شود.
  • طول قوطی گالوانیزه: طول معمول قوطی های گالوانیزه ۶ متر است؛ اما در طول های ۴ تا ۱۲ متر نیز قابل تولید و عرضه هستند.

اگر مطمئن نیستید کدام یک از انواع قوطی و پروفیل گالوانیزه و ابعاد آن ها برای پروژه شما مناسب است، می توانید با کارشناسان فروش ما مشورت کنید. متخصصان حاضر در شرکت آهن ملل، نکات و سوال های مورد نیاز را مطرح کرده و با توجه به پاسخ شما، بهترین قوطی پروفیل را معرفی می کنند.


۴- محاسبه وزن قوطی گالوانیزه

در این مرحله از راهنمای خرید پروفیل گالوانیزه، نحوه محاسبه ورن قوطی گالوانیزه را توضیح می دهیم. بعد از انتخاب نوع قوطی و ابعاد آن می توانید به راحتی وزن قوطی مورد نظرتان را مشخص کنید. با تعیین وزن نیز می توانید قیمت قوطی گالوانیزه را به دست آورید. این کار به دلیل تاثیر مستقیم وزن بر قیمت قوطی اهمیت دارد و در خرید تمامی مقاطع فولادی ضروری است. با این کار می توانید نوسان قیمت در بازار را نیز ارزیابی کنید.

برای این که بدانید وزن قوطی مورد نظرتان چقدر است، می توانید از فرمولی استفاده کنید که در ادامه ذکر شده است. این فرمول برای محاسبه وزن قوطی گالوانیزه گلخانه یا قوطی گالوانیزه برای هر کاربرد دیگری مشترک و به صورت زیر است.

۲ × [طول قوطی (m) + عرض قوطی (m)] × چگالی × ضخامت (mm) × طول شاخه (m) = وزن قوطی

روش دیگر، استفاده از جدول وزنی استاندارد است که در آن ابعاد قوطی و وزن معادل آن نوشته شده است. در صفحه زیر می توانید جداول وزنی و همینطور ویدیوی آموزشی محاسبه وزن قوطی فولادی (آهنی) را مشاهده کنید.

نکته: با استفاده از روش های فوق، وزن قوطی فلزی بدون روکش گالوانیزه به دست می آید؛ اما باید بدانید بعد از فرآیند گالوانیزاسیون، وزن قوطی گالوانیزه کمی بیشتر خواهد شد ( حدود ۱.۵ تا ۲ کیلو برای هر شاخه). وزن دقیق، بعد از خرید و روی باسکول مشخص می شود.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: روش محاسبه وزن قوطی

جدول وزنی قوطی

۵- بررسی قیمت قوطی گالوانیزه

عوامل تاثیرگذار بر قیمت قوطی های گالوانیزه که منجر به افزایش یا کاهش آن می شود، شامل موارد زیر است:

  • کارخانه تولید کننده: کارخانه های مختلف به دلیل کیفیت متفاوت ورقی که قوطی با آن ساخته شده است و همچنین تفاوت در کیفیت تولید، قوطی های گالوانیزه خود را به قیمت های متفاوتی عرضه می کنند. به طور مثال، بین کارخانه های تولید پروفیل در ایران، کارخانه پروفیل سپنتا یا کارخانه پروفیل سپاهان (که پروفیل گالوانیزه اصفهان را تولید می کند) از نظر کیفیت و قیمت، سطح بالاتری دارند و یا پروفیل قزوین، کیفیت مطلوب ولی قیمت مقرون به صرفه تری دارد.
  • ضخامت قوطی: جالب است بدانید قوطی با ضخامت ۲ میلی متر، قیمت بیشتری نسبت به قوطی با ضخامت ۲.۵ یا ۳ میلی متر دارد؛ دلیل آن نیز ظرافت بیشتر قوطی ۲ میل و هزینه بر بودن تولید آن است.
  • استفاده از ورق سیاه یا ورق گالوانیزه: تولید قوطی گالوانیزه با ورق گالوانیزه، گران تر است. اما اگر قوطی از ورق سیاه تولید شود و سپس گالوانیزه گردد، قیمت آن پایین تر خواهد بود.
  • روش گالوانیزاسیون: آن قوطی که با روش گالوانیزه گرم روی‌اندود شده باشد، به دلیل ضخامت بالاتر فلز روی، گران تر است. قوطی تولیدشده به روش گالوانیزه سرد، اگرچه ظاهر زیباتر و گالوانیزه یکدست تری دارد، اما به دلیل ضخامت گالوانیزه کمتر، قیمت پایین تری خواهد داشت.

توصیه می کنیم قبل از هر چیز، قیمت این مقطع فولادی را به صورت آنلاین رصد کرده و نسبت به قیمت روز آن مطلع باشید. این قیمت ها برای قوطی های ساخته شده با ورق سیاه هستند که طی فرآیند گالوانیزه گرم روی‌اندود شده اند و با توجه به ضخامت و ابعاد آن ها اعلام می شوند. همچنین این قیمت ها، قیمت ابعاد رُند بازار (مانند قیمت قوطی ۲۰* ۲۰ تا قیمت قوطی گالوانیزه ۸۰*۸۰ و ۹۰*۹۰) می باشد. ابعاد غیر رُند (مانند قوطی گالوانیزه ۷*۷ یا بالاتر از ۱۰۰) را با استعلام تلفنی دریافت نمایید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل گالوانیزه

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع قوطی پروفیل گالوانیزه

قیمت قوطی گالوانیزه

۶- انتخاب برند و مرجع فروش قوطی گالوانیزه

برند تولیدکننده قوطی گالوانیزه، زمانی اهمیت پیدا می کند که خریدار، تمایل به انتخاب برند خاصی داشته باشد و یا بخواهد قوطی و پروفیل گالوانیزه را مستقیما از کارخانه بخرد. در این صورت، باید ابتدا کارخانه های تولیدکننده این محصول و همچنین ابعاد قوطی های تولیدی آن ها را بدانید و سپس اقدام به خرید مستقیم نمایید. در این روش، مشتری باید پیگیری خرید و دریافت کالا را شخصا انجام دهد.

همچنین می توانید برند موردنظرتان را به شرکت های فروش مقاطع فولادی اعلام کنید و از طریق آن ها خرید نمایید. اینجاست که انتخاب مرجع فروش معتبر اهمیت پیدا می کند. در صورتی که شرکت معتبری را انتخاب کنید، کمترین دغدغه را در زمینه موجودی، کیفیت و قیمت خواهید داشت؛ همچنین امکان خرید حضوری، تلفتی و اینترنتی نیز در شرکت های معتبر و مورد تایید، فعال می باشد.

در عین حال اگر برند خاصی را مد نظر ندارید، کافی است مشخصات قوطی گالوانیزه مورد نظرتان را به کارشناس فروش اعلام کنید تا با توجه به نیاز شما نکات لازم را در قالب مشاوره ارائه داده و پس از انتخاب نهایی، نزدیک ترین انبار به محل پروژه شما را انتخاب می کند. در این روش، تمامی مراحل پیگیری خرید تا دریافت کالا توسط فروشنده انجام می شود.


۷- اقدام به خرید قوطی گالوانیزه

بعد از گذراندن ۶ مرحله قبل، اکنون می توانید برای خرید قوطی گالوانیزه اقدام کنید. برای این منظور، کافی است اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید، قیمت را دریافت کرده و بعد از مقایسه و تصمیم نهایی، خرید خود را تکمیل کنید.

روش خرید و استعلام قیمت قوطی گالوانیزه
  • ابعاد قوطی مانند ضخامت، سایز و طول آن

نکته: در صورتی که طول قوطی را مشخص نکنید، به طور پیش‌فرض، ۶ متر در نظر گرفته می شود؛ اما اگر به طول دیگری نیاز دارید باید آن را در سفارش خود تعیین کنید (قابل سفارش از طول ۴ تا ۱۲ متر).

  • روش گالوانیزه کردن قوطی

قوطی های گالوانیزه به دو روش گالوانیزه گرم یا سرد قابل سفارش هستند. اگر نوع گالوانیزاسیون را مشخص نکنید، روش گالوانیزه گرم در نظر گرفته می شود.

نکته: یکی از روش های کاهش هزینه برای خرید قوطی گالوانیزه، خرید قوطی سیاه و سپس گالوانیزه کردن آن است. با این که در این روش، مشتری هزینه های بارگیری و تخلیه تا محل خدمات گالوانیزه و همچنین هزینه گالوانیزه کردن را باید پرداخت کند، اما قیمت نهایی، معمولا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

  • برند قوطی گالوانیزه (در صورت نیاز)

اگر برند خاصی مد نظر دارید، آن را زمان سفارش اعلام کنید؛ در غیر این صورت، کارشناس فروش با توجه به اطلاعات محصول مد نظرتان و همچنین محل تخلیه شما کارخانه ای با بهترین کیفیت و نزدیک ترین انبار به محل پروژه تان را پیشنهاد می کند تا کمترین هزینه حمل و نقل را متحمل شوید.

  • مقدار مورد نیاز (تناژ درخواستی)

مقدار قوطی گالوانیزه را که مدنظر دارید، بر حسب کیلوگرم یا تن اعلام کنید.

نکته: همه مراکز فروش، امکان عرضه قوطی گالوانیزه به صورت شاخه ای را ندارند. همچنین در صورت خرید قوطی گالوانیزه به صورت شاخه ای باید بدانید تهیه آن به دلیل فرآیند خرید قوطی شاخه ای و سپس گالوانیزه کردن آن، حدود ۲ هفته زمان خواهد برد.


۸- نکات پس از خرید قوطی گالوانیزه

مرحله آخر در راهنمای خرید قوطی گالوانیزه، مربوط به بعد از خرید و زمان تحویل محصول است. در این زمان باید نکات زیر را بررسی کنید:

  • مهم ترین نکته پس از خرید تمامی پروفیل های فولادی که در راهنمای خرید پروفیل هم بیان کردیم، توجه به وزن بار است. زمانی که بار خود را دریافت کردید، حتما وزن آن را با فاکتور و برگه باسکول مطابقت دهید.

چرا وزن پیش فاکتور در نظر گرفته نمی شود؟ زیرا در پیش فاکتور، وزن حدودی برحسب ضخامت محاسبه و اعلام می شود؛ وزن دقیق مقاطع فولادی بعد از باسکول مشخص می شود و آن را در فاکتور نهایی ثبت می کنند.

توجه داشته باشید تلرانس وزن ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در پیش فاکتور و فاکتور، طبیعی و قابل قبول است.

  • نکته دیگر، توجه به کیفیت گالوانیزه پروفیل هاست. در صورتی که خرید خود را از مراکز معتبر انجام داده باشید، می توانید از کیفیت قوطی خود نیز مطمئن باشید. اما اگر لازم است خرید خود را از نظر کیفیت بررسی کنید، حتما قوطی ها را چک کنید که لایه گالوانیزه سطح قوطی یکدست باشد. همچنین قوطی گالوانیزه نباید زدگی یا خوردگی داشته باشد.
  • تعداد قوطی، ضخامت و برند آن نیز آخرین مشخصاتی است که برای اطمینان از خریدتان می توانید چک کنید.

سخن آخر

قوطی و پروفیل گالوانیزه را می توانید به دو صورت  تهیه کنید، یا آن را به صورت گالوانیزه شده بخرید یا قوطی خام را خریداری کرده و در مرحله بعد، هزینه خدمات گالوانیزه را پرداخت کنید. هر دو روش در شرکت های فروش مقاطع فولادی از جمله آهن ملل امکان پذیر است. در هر دو روش خرید، حتما نکات این مقاله را مد نظر قرار دهید تا از نظر هزینه و کیفیت قوطی گالوانیزه، دغدغه ای نداشته باشید.

سوالات متداول

همه ابعاد قوطی گالوانیزه در بازار موجود است؟

ابعاد رُند قوطی گالوانیزه در بازار از  ۲۰*۲۰ تا ۱۰۰*۱۰۰ میلی متر است. ابعاد ۱۲۰*۱۲۰ به بالا نیز در کارخانه های محدودی تولید می شود و در بازار به مقدار کم موجود است. اما برای خرید قوطی گالوانیزه با ابعاد ۲۵۰*۲۵۰ به بالا باید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید.

برای خرید قوطی پروفیل گالوانیزه باید چه مشخصاتی به فروشنده اعلام کنیم؟

ابعاد قوطی گالوانیزه مانند ضخامت، سایز و طول آن
روش گالوانیزه کردن قوطی
برند (در صورت نیاز)
مقدار مورد نیاز

قیمت پروفیل گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در تعیین قیمت قوطی گالوانیزه، کارخانه تولید کننده، ضخامت قوطی، نوع ورق و روش گالوانیزاسیون آن می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.