راهنمای خرید لوله داربستی (اسکافلد) با ۱۱ نکته اساسی

شاید تصور کنید خرید لوله های داربستی به این دلیل که تنوع بالایی نداشته و کاربردشان محدود است، به دانش خاصی نیاز ندارد؛ اما اگر به حجم بالای استفاده از این محصول و همچنین تاثیر آن بر ایمنی و سلامت عوامل اجرایی ساخت و ساز توجه کنید، متوجه اهمیت خرید لوله با کیفیت مطلوب خواهید شد. به خصوص که انتخاب نمونه های بی کیفیت نسبت به حجم استفاده، میزان خسارت را هم افزایش می دهد. همچنین ممکن است زمان خرید با چالش هایی رو به رو شوید که پاسخ مطمئنی برای آن ها ندارید. به همین دلیل در این مقاله از دانشنامه آهن ملل در قالب راهنمای خرید لوله داربستی، علاوه بر بررسی روش خرید این محصول، به سوال ها و چالش های پیش روی خریداران با دقت و به صورت تخصصی پاسخ داده ایم. اگر از جمله خریداران این محصول هستید یا در آینده قصد خرید آن را دارید، حتما به این نکات توجه کنید.

نسخه صوتی راهنمای خرید لوله داربستی

لوله داربستی با چه ویژگی هایی شناخته می شود؟

عکس لوله داربستی

لوله داربستی، یک نوع لوله درزدار است و مانند سایر لوله های درزدار با استفاده از ورق های فولادی ساخته می شود. جنس ورق استفاده شده برای این لوله، اغلب ورق سیاه St37 است؛ مگر این که مشتری جنس ورق سیاه St52 درخواست کند. همچنین ورق های مورد استفاده برای ساخت لوله داربستی در کشور، عمدتا از دو کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اهواز تهیه می شوند.

جالب است بدانید به لوله داربستی، لوله اسکافلد نیز می گویند. استفاده از اسم اسکافلد برای این لوله، اشاره به نام انگلیسی آن یعنی Scaffolding Pipe (به معنی لوله داربستی) دارد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: لوله داربست و مشخصات آن

لوله داربست چیست

لوله داربستی، زیرمجموعه لوله های صنعتی است، به همین دلیل برای تکمیل دانش و اطلاعات خریدتان می توانید راهنمای خرید لوله صنعتی را نیز مطالعه کنید.


چرا باید در خرید لوله داربستی دقت زیادی داشته باشیم؟

داربست، نوعی سازه موقت است که جهت پشتیبانی و حمایت از سازه اصلی نصب می شود. استفاده از داربست، علاوه بر ایمن سازی محیط کار، باعث دسترسی راحت تر عوامل اجرایی به ارتفاعات می گردد. به همین دلیل، تهیه لوله داربست باکیفیت در سازه های بالاتر از دو متر، هم از نظر ایجاد دسترسی و هم تامین ایمنی عوامل اجرایی اهمیت زیادی دارد.

همانطور که دیدید، با این که لوله داربستی برای انتقال سیالات استفاده نمی شود، اما تهیه این لوله با کیفیت مطلوب اهمیت بالایی دارد.

اما میزان اهمیت در دیگر لوله ها که برای انتقال مایعات، گاز و یا ساخت قطعات مختلف استفاده می شوند، بالاتر می رود. در نتیجه، خرید هر کدام از آن ها با توجه به کاربردشان، نکات قابل توجهی دارد. این نکات را می توانید در راهنمای خرید لوله فولادی بخوانید که برای تمامی لوله ها تهیه شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۳۰ نکته برای خرید انواع لوله فولادی

راهنمای خرید لوله

انواع لوله داربستی در بازار

اگر بخواهیم یک دسته بندی برای لوله های داربستی مشخص کنیم، باید به جنس آن ها اشاره کنیم. لوله های داربستی اکثرا از جنس ورق سیاه هستند، اما برای برخی مصارف، سطح لوله را گالوانیزه می کنند. بنا بر این از نظر جنس می توانید دو نوع لوله داربستی در بازار پیدا کنید:

  • لوله داربستی سیاه – با استفاده از دو ورق st37 یا st52 ساخته می شود.
  • لوله داربستی گالوانیزه – این نوع از لوله داربستی فقط به عنوان پایه فنس استفاده می شود.

ابعاد لوله داربستی

برای خرید لوله داربستی، همچون تمامی لوله ها، پارامترهای ابعادی مانند سایز، ضخامت و طول لوله اهمیت دارد که به صورت زیر می باشد:

  • سایز لوله:  لوله های داربستی در یک سایز ۱و۱/۲ اینچ (یک و یک دوم اینچ) یا همان ۴۸.۳ میلی متر تولید و عرضه می شود.
  • ضخامت: از ضخامت ۲ تا ۵ میلی متر قابل تولید است، اما پرکاربردترین ضخامت این لوله ۲ و ۲.۵ میلی متر است.
  • طول: لوله داربستی در طول ۶ متر تولید می شود. اما قابلیت تولید لوله داربستی ۱۲ متری نیز به صورت سفارشی وجود دارد.

به وزن لوله داربستی توجه کنید

به وزن لوله داربستی توجه کنید

توجه به وزن لوله داربستی به دلیل تاثیر آن بر وزن سازه داربستی و همچنین به خاطر تاثیر مستقیم روی قیمت لوله، اهمیت زیادی دارد. در نتیجه باید با وزن معمول این نوع لوله در بازار آشنا باشید تا بتوانید وزنی را انتخاب کنید که با سازه داربستی، استحکام زمینی که داربست روی آن بنا می شود و بودجه شما همخوانی داشته باشد.

نکته مهمی که باید در این مرحله در نظر بگیرید این است که هر یک شاخه لوله داربستی در ضخامت مشابه، با وزن های متفاوت عرضه می شود؛ به طور مثال:

  • لوله داربستی ضخامت ۲ میلی متر در دو وزن ۱۴ کیلوگرم و ۱۶ کیلوگرم در بازار وجود دارد
  • لوله داربستی ضخامت ۲.۵ در دو وزن ۱۷ کیلوگرم و ۱۹ کیلوکرم عرضه می شود.

اهمیت توجه به وزن لوله های داربستی به حدی است که معمولاً در بازار، این محصول را با نام های لوله داربستی ۱۴ کیلویی یا لوله داربستی ۱۷ کیلویی می شناسند.


چگونه کیفیت لوله داربستی را متوجه شویم؟

چگونه کیفیت لوله داربستی را متوجه شویم؟

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید لوله داربستی، توجه به کیفیت آن است. برای بررسی کیفیت لوله های داربستی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کیفیت ورق مورد استفاده: در صورتی که از ورق سالم و باکیفیت برای تولید لوله داربستی استفاده شود، می توان کیفیت لوله را نیز تضمین کرد. باکیفیت ترین ورق برای این منظور نیز ورق های فولاد مبارکه است.
  • کارخانه تولیدکننده لوله: به این دلیل که خریدار معمولا امکان مشاهده و بررسی نمونه خریداری شده را تا قبل از تحویل محصول ندارد، در نتیجه حتما نسبت به برند تولیدکننده و حتی نماینده یا عامل فروش آن دقت کنید و از معتبرترین مرکز، اقدام به خرید نمایید. 
  • کیفیت درزجوش لوله: از آنجایی که لوله های درزدار (مانند لوله داربستی) با فرآیند خمکاری و جوش دادن ورق تولید می شوند، پس در صورتی که درزجوش به درستی ایجاد نشده باشد ممکن است درز لوله تحت فشار باز شده و ساختار لوله تغییر کند.

قیمت لوله داربستی مهم تر است یا کیفیت آن؟

قیمت لوله داربستی با توجه به عوامل متعددی مانند جنس و قیمت ورق، کارخانه تولید کننده، ابعاد لوله و همچنین وزن آن مشخص می شود. به خصوص به این دلیل که لوله داربستی با ابعاد و ضخامت مشابه معمولا وزن متفاوتی دارند، در نتیجه قیمت آن ها نیز متفاوت خواهد بود. (به طور مثال: لوله داربستی ۲ میل در دو وزن ۱۴ کیلو و حدود ۱۶ کیلو موجود است.)

اگرچه لوله با وزن بیشتر، گران تر است، اما به دلیل حساسیت سازه های داربست و ارتباط مستقیمی که با سلامت جان عوامل اجرایی دارند، مسلما نباید قیمت را به تنهایی ملاک انتخاب خود قرار دهید. در نتیجه ابتدا توجه به کیفیت و سپس توجه به وزن لوله اهمیت دارد.

می توانید برای رصد قیمت و مقایسه آن ها از لینک زیر به عنوان مرجع معتبر اعلام قیمت و خرید لوله داربستی در اصفهان استفاده کنید:

استعلام قیمت و خرید لوله داربست

آهن ملل؛ اعلام قیمت لوله داربستی به صورت روزانه

قیمت لوله داربستی امروز

اصلی ترین کارخانه های تولیدکننده لوله داربستی کدام اند؟

بیش از ۲۰ کارخانه تولیدکننده لوله داربستی در کشور وجود دارد که از جمله بهترین آن ها می توان به کارخانه های زیر اشاره کرد. لوله های داربستی تمامی کارخانه های فوق در آهن ملل قابل تهیه است، همچنین می توانید انواع بست و لوازم داربستی را نیز تهیه کنید.

  • تعاونی فولاد علویجه
  • صدرا پروفیل تهران
  • لوله و پروفیل صابری
  • پایا پروفیل اصفهان

آشنایی با نام کارخانه های معتبر و مطرح تولید لوله داربستی و خرید از آن ها می تواند ضامن اعتبار محصول باشد. همچنین شرکت های معتبر فروشنده مقاطع فولادی که امکان تامین محصولات این کارخانه ها را دارند، می توانند با ارائه مشاوره به خریدار و اشاره به نکات کلیدی، اطمینان در خرید را به حداکثر برسانند.


لوله داربستی نو بخریم یا دست دوم؟

ممکن است به خاطر اختلاف قیمت لوله داربستی دست دوم و لوله داربستی نو، نسبت به انتخاب آن دچار تردید شوید. اما کارشناسان آهن ملل به عنوان فعالان حوزه مقاطع فولادی، با اشرافی که به جزئیات محصولات دارند، خرید لوله داربستی دست دوم را توصیه نمی کنند. دلیل آن نیز هزینه بالای مالی و جانی است که ممکن است به همراه داشته باشد. زیرا احتمال این که لوله های دست دوم، زنگ زده، آسیب دیده یا تاب دار باشند زیاد است و نمی توان کیفیت آن ها را تضمین کرد.


روش خرید و استعلام لوله داربستی

روش خرید و استعلام قیمت لوله داربستی

حال که اطلاعات مورد نیاز قبل از خرید لوله داربستی را می شناسیم به راحتی می توانیم برای خرید آن اقدام کنیم.

زمان خرید باید ابتدا دو پارامتر زیر را برای نشان دادن ابعاد مورد نظر اعلام کنید تا کارشناس فروش، قیمت را بر اساس این اطلاعات اعلام کند:

  • ضخامت لوله داربستی
  • طول لوله داربستی

اعلام ابعاد مورد نظر، ابتدای ماجرای استعلام قیمت لوله است. بعد از انتخاب ضخامت درخواستی، وزن شاخه باید مبنای انتخاب شما باشد. در این مرحله، بعد از این که ضخامت را اعلام کردید، وزن هر شاخه را از کارشناس فروش بپرسید و بر اساس آن، لوله مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نکته۱: در حالت کلی، طول لوله داربستی ۶ متر است.  اگر طولی از جانب مشتری اعلام نشود، همان ۶ متر در نظر گرفته می شود. اما در صورتی که قصد خرید لوله داربستی ۱۲ متری دارید، باید آن را سفارش دهید که ۳ تا ۷ روز کاری زمان می برد.

نکته۲: لوله داربستی را می توانید هم به صورت شاخه ای و هم کیلویی تهیه کنید.


بعد از خرید لوله داربستی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر مراحل خرید لوله داربستی را مطابق با اطلاعات راهنمای خرید انجام داده باشید، نکات محدودی برای بررسی بعد از خرید باقی می ماند که شامل موارد زیر می شود:

  • وزن لوله های داربستی را با وزن درج شده در برگه باسکول و فاکتور مطابقت دهید. برای این منظور، کافی است وزن باسکول را بر تعداد شاخه تقسیم کرده تا وزن هر شاخه را به دست آورید. با به دست آوردن وزن لوله نیز آن را با فاکتور مطابقت دهید تا نسبت به خریدتان اطمینان حاصل کنید.
  • طول لوله را چک کنید. همانطور که گفتیم طول لوله های داربستی ۶ متر است، اما گاهی ممکن است لوله هایی با طول ۵.۹۰ یا ۵.۸۵ به مشتری تحویل داده شود که استفاده از آن ها به دلیل به خطر انداختن ثبات سازه داربستی خطرناک است. در صورت مشاهده لوله با طول کمتر از ۶ متر آن را با فروشنده درمیان بگذارید.

سخن آخر

با این که لوله داربستی تنوع بالایی ندارد، اما کوچکترین جزئیات در عملکرد نهایی آن ثاثیرگذار است و اشتباه در خرید لوله داربستی منجر به ضررهای جبران ناپذیر مالی و جانی خواهد شد. به همین دلیل، حتما به نکات مهمی که در این مقاله برای خرید لوله داربستی بیان کردیم توجه بفرمایید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوالات متداول

از چه مراکزی می توان اتصالات داربستی خرید؟

شرکت ها و مراکز فروش مقاطع فولادی (مانند شرکت آهن ملل)، علاوه بر فروش لوله داربستی، امکان ارائه و فروش اتصالات داربستی از جمله بست سبک و سنگین، بست گردان، بست H، رابط و … را نیز دارند.

حداقل خرید لوله داربست از شرکت آهن ملل چقدر است؟

برای خرید لوله داربستی از آهن ملل، هیچ محدودیتی ندارید و می تواند آن را هم به صورت شاخه ای و هم کیلویی تهیه بفرمایید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.