راهنمای خرید لوله صنعتی ؛ نکاتی که فقط برای لوله های صنعتی صدق می کند

اگر به دنبال مشاوره یا راهنمایی برای خرید لوله صنعتی هستید، مقاله درستی را انتخاب کرده اید! لوله صنعتی در دسته لوله های درزدار قرار می گیرد، از ورق سیاه گرید ST37 و در ضخامت های مختلف تولید می شود. به دلیل تشابه کیفیت لوله های صنعتیِ کارخانه های مختلف، مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار در خرید این لوله، توجه به وزن، قیمت و هزینه حمل و نقل آن ها است. البته قبل از توجه به این نکات باید ابتدا با انواع لوله صنعتی، وزن استاندارد آن ها و همچنین چگونگی استعلام قیمت این لوله آشنا شوید. تمامی این نکات را در راهنمای خرید لوله صنعتی بررسی کرده ایم تا هر زمان که قصد خرید این مقطع را داشتید، با استفاده از نکات دانشنامه آهن ملل بتوانید مناسب ترین لوله را تهیه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید لوله صنعتی

به چه لوله ای، لوله صنعتی می گویند؟

لوله صنعتی چیست

لوله های صنعتی از جمله لوله های درزدار هستند که اکثرا طبق استاندارد DN2440 تولید می شوند. این لوله ها از ورق سیاه با جنسST37  تولید می شوند؛ اما طبق درخواست مشتری، امکان تولید با ورق های دیگر، مانند ورقST52   را نیز دارند. جزئیات دیگر در مورد لوله صنعتی را در مقاله زیر بخوانید.

در ادامه راهنمای خرید لوله صنعتی آنچه را برای خرید این لوله لازم دارید، بررسی خواهیم کرد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آشنایی با لوله صنعتی، کاربرد و انواع آن

لوله صنعتی چیست

انواع لوله صنعتی در بازار چگونه دسته بندی می شوند؟

مرحله بعد از آشنایی با لوله صنعتی، دانستن انواع آن است که در بازار به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • لوله صنعتی بدون تست: به دلیل کاربرد صنعتی این لوله، نیازی به عبور سیال داخل آن نیست؛ در نتیجه، فرآیند تست آب یا گاز روی آن انجام نمی شود.
  • لوله صنعتی تست آب: لوله صنعتی که فرآیند تست آب را با موفقیت گذرانده باشد، در این دسته قرار می گیرد. این نوع لوله صنعتی برای انتقال آب مناسب است و هیچگونه نشتی ندارد.
  •  لوله گوشتدار: لوله های صنعتی که ضخامت بالایی دارند، در بازار با نام «لوله گوشتدار» شناخته می شوند. نکته مهم در خرید لوله گوشتدار، توجه به ابعاد آن است. زیرا این لوله با سایز (قطر اسمی) معرفی نمی شود و ابعادی که برای آن استفاده می شود، تنها قطر بیرونی، قطر داخلی و ضخامت لوله است.

در نتیجه برای خرید لوله صنعتی گوشتدار باید اندازه های آن را به طور دقیق بیان کنید. به طور مثال، لوله گوشتدار با قطر بیرونی ۱۰۰، قطر داخلی ۵۰ و ضخامت ۲۵ میلی متر.


ابعاد لوله صنعتی را بشناسید

قدم بعدی راهنمای خرید، دانستن ابعاد لوله صنعتی است. این ابعاد، شامل سایز، ضخامت و طول لوله به صورت زیر می باشد:

ابعاد لوله صنعتی

۱- سایز لوله صنعتی: از سایز ½ (یک دوم) تا ۲۴ اینچ قابل تولید است.

لوله صنعتی، بالاترین تنوع سایز را بین انواع لوله های فولادی دارد.

۲- ضخامت لوله صنعتی: از ۰.۵ الی ۱۲ میلی متر قابل تولید است. (ضخامت های بالاتر در دسته لوله های مانیسمان یا درز مخفی قرار می گیرند.)

نکته: با این که لوله های صنعتی گوشتدار ضخامت بالایی دارند، اما در معرفی ابعاد این لوله از پارامتر ضخامت استفاده نمی شود و با اعلام قطر بیرونی و درونی، مشخصات آن بیان می گردد.

۳- طول لوله صنعتی: لوله های صنعتی در طول ۶ متر تولید می شود.

تولید لوله صنعتی ۱۲ متری نیز در صورت سفارش امکان پذیر است.


کارخانه های تولیدکننده لوله صنعتی کدام اند؟

در حال حاضر، کارخانه های تولیدکننده لوله صنعتی در کشور، ۵ کارخانه به شرح زیر می باشند:

  • شرکت گروه صنعتی سپاهان
  • شرکت کارخانجات یاران
  • شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان
  • نورد لوله و پروفیل صابری
  • شرکت فولاد گستر حداد
  • گروه صنعتی تهران شرق

بین کارخانه های معرفی شده، عمده تولیدات شرکت گروه صنعتی سپاهان به دلیل کیفیت برتر، به کشورهای دیگر صادر می شود. به همین دلیل در صورت درخواست این برند لوله صنعتی، متعاقبا باید قیمت بالاتری پرداخت کنید.


لوله صنعتی برای چه مصارفی بهتر است؟

لوله های صنعتی، بیشتر در فرآیندهای صنعتی، همچون ساخت نرده، گاردریل، موارد تزئینی، دکوراتیو و … کاربرد دارند. به طور کل، کاربردهای لوله صنعتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • ساختمان سازی
  • خودروسازی
  • ماشین سازی
  • داربست و قالب بندی
  • نوار نقاله
  • سیستم های قفسه بندی
  • تونل ها و … .

چگونه وزن لوله صنعتی را متوجه شویم؟

گاهی در بازار برای لوله صنعتی از دو اصطلاح لوله صنعتی سبک و لوله صنعتی سنگین استفاده می شود. اما باید بدانید که سبک و سنگین بودن لوله های صنعتی، کاملا به سایز آن ها بستگی دارد. این ارتباط را در ادامه با مثال توضیح می دهیم:

  • لوله صنعتی سبک: منظور، لوله های سایز پایین (به طور مثال سایز ½ اینچ) و ضخامت ۲ میلی متر است.
  • لوله صنعتی سنگین: منظور، لوله های سایز بالا (به طور مثال سایز ۶ اینچ به بالا) و ضخامت ۴ میلی متر و بیشتر می باشد.

به طور مثال، منظور از لوله صنعتی سبک اصفهان، لوله ½ اینچ کارخانه سپاهان با قطر خارجی ۲۱.۳ میلی متر و ضخامت ۲ میلی متر است.

اما در هر صورت، اگر قصد محاسبه وزن انواع لوله صنعتی، چه سبک و چه سنگین را دارید، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید؛ روش استفاده از این فرمول نیز در صفحه وزن انواع لوله فولادی، در یک ویدیو آموزش داده شده است.

۱۰۰۰ / ۳.۱۴ ⨯چگالی آهن ⨯ طول لوله ⨯ ضخامت لوله⨯ قطر داخلی لوله = وزن لوله


مهم ترین نکات خرید لوله صنعتی که باید بدانید

مهم ترین نکات خرید لوله صنعتی

به دلیل کاربرد صنعتی این نوع لوله و عدم نیاز به تست در اکثر موارد، خریداران و مصرف کنندگان لوله های صنعتی به سرتیفیکیت یا تایید خاصی نیاز نخواهند داشت. آنچه خریداران لوله صنعتی باید دقت کنند، سه پارامتر زیر می باشد:

  1. وزن لوله صنعتی
  2. قیمت لوله صنعتی
  3. هزینه حمل و نقل

دلیل اهمیت دو پارامتر وزن و قیمت، تشابه کیفیت لوله های صنعتی تمامی کارخانه هاست. در واقع کارخانه های تولیدکننده لوله صنعتی به دلیل استفاده از جنس ورق و روش تولید مشابه، همگی لوله های خود را با کیفیت مشابه تولید می کنند. به همین دلیل باید معیار اصلی خریدتان، مقایسه وزن و قیمت لوله صنعتی باشد.

هزینه حمل و نقل نیز به دلیل بالا بودن تعرفه های حمل و نقل، اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چه فاصله انبار تا محل تخلیه بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

در نتیجه توصیه می کنیم لوله صنعتی خود را از مرجع معتبری خرید کنید که هم توانایی تامین انواع لوله صنعتی با وزن و قیمت مناسب را داشته باشد و هم این که توانایی ارسال بار را از نزدیک ترین انبار به محل پروژه شما داشته باشد.


روش استعلام قیمت لوله صنعتی

حال که با تمامی نکات مهم قبل از خرید لوله صنعتی آشنا شدید، به راحتی و با اعلام اطلاعات زیر به فروشنده می توانید قیمت آن را دریافت کرده و با مقایسه قیمت ها اقدام به خرید نمایید.

  • سایز لوله صنعتی
  • ضخامت لوله صنعتی
  • مقدار مورد نیاز (شاخه یا تناژ)

نکته: همانطور که در معرفی انواع لوله صنعتی گفتیم، لوله گوشتدار با سایز معرفی نمی شود. به همین دلیل برای استعلام قیمت لوله صنعتی گوشتدار، به جای سایز باید ۲ پارامتر قطر بیرونی و قطر دورنی را بدانید.

برای راحتی کار می توانید قیمت انواع لوله صنعتی در سایز و ضخامت مختلف را در لینک زیر مشاهده کنید. این قیمت ها به صورت روزانه آپدیت می شوند و جدید ترین قیمت لوله صنعتی اصفهان و سایر شهرها نیز در آن وجود دارد.

استعلام قیمت و خرید لوله صنعتی

آهن ملل؛ قیمت روز لوله صنعتی در بازار

قیمت انواع لوله صنعتی

اگر از جمله فعالان و خریداران لوله های فلزی هستید، توصیه می کنیم نکات مربوط به خرید سایر لوله ها را نیز مطالعه کنید. در همین راستا اصطلاحات مربوط به لوله های فولادی، روش خرید از شرکت های بازرگانی و نکات پس از خرید، همچون بررسی شکل ظاهری و ابعاد لوله را بررسی کرده ایم و همه را در مقاله راهنمای خرید انواع لوله فولادی گردآوری نموده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید لوله فولادی

راهنمای خرید لوله

سخن آخر

دانستن چگونگی روش خرید لوله صنعتی با بهترین قیمت، به اطلاعات تخصصی نیاز دارد که در این مقاله به طور کامل به آن پرداختیم. از جمله اطلاعاتی که در راهنمای خرید لوله صنعتی بررسی شد، آشنایی با انواع، ابعاد، تولیدکنندگان، کاربرد و نحوه محاسبه وزن لوله صنعتی بود که دانستن آن ها برای خرید لوله صنعتی الزامی است.

سوالات متداول

برای استعلام قیمت لوله صنعتی باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

با اعلام اطلاعات زیر می توانید قیمت لوله صنعتی را از فروشنده دریافت کنید.
سایز لوله صنعتی
ضخامت لوله صنعتی

مقدار مورد نیاز (شاخه یا تناژ)

اصلی ترین و مهم ترین معیار برای خرید لوله صنعتی چیست؟

از آنجا که کارخانه های تولیدکننده لوله های صنعتی، لوله های خود را با کیفیت مشابه تولید می کنند، در نتیجه باید معیار اصلی خریدتان، مقایسه وزن و قیمت لوله صنعتی باشد.

برای خرید لوله صنعتی گوشتدار باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

برای خرید لوله صنعتی گوشتدار باید قطر و ضخامت لوله را به طور دقیق بیان کنید. زیرا این لوله با سایز (قطر اسمی) معرفی نمی شود و ابعادی که برای آن استفاده می شود، تنها قطر بیرونی، قطر داخلی و ضخامت لوله است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.