لوله داربست و مشخصات آن

لوله داربست چیست؟ انواع و اجزای تشکیل دهنده لوله داربست کدامند؟ در ابتدا باید گفت لوله داربست یکی از انواع لوله های فولادی می باشد که آشنایی به چگونگی اتصال و کیفیت در آن بسیار مهم می باشد و عدم آگاهی از مشخصات آن می تواند باعث ایجاد خسارت شود.

لوله داربست، لوله داربستی است که از ورق نورد گرم (ورق سیاه) ۶ متری تولید می شود. لوله داربست در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. لازم به ذکر است که لوله داربستی در صنعت به اسم  لوله ۵ هم شناخته می شود. با دریافت اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله داربستی چیست؟

داربست های ساختمانی سازه هایی فلزی هستند که برای دسترسی به جاهای سخت ساختمان در زمان ساخت و ساز استفاده می شود. داربست ها از لوله های ۶-۳ متری از جنس فلز ساخته می شوند. این لوله ها که به نام لوله داربستی شناخته می شوند در دو نوع سبک و سنگین و برای شرایط وزنی مختلف تولید شده اند.

سایز استاندارد این محصول دارای قطر خارجی ۴۸٫۳ میلی متر و ضخامت دیواره ۳٫۲ میلی متر و طول ۶ متر می باشد. داربست از متصل شدن لوله های داربستی تولید می شود. این لوله ها به وسیله بست های ویژه ای به هم متصل می شوند. لوله داربستی در حقیقت همان لوله صنعتی است. در این لوله ها هیچ گونه سیالی منتقل نمی شود بنابراین مورد آزمایش های آب یا گاز نیز قرار نمی گیرند.

لوله های داربستی تنها کاربرد صنعتی دارند و در صنایع و سازه های مختلف استفاده می شوند. متداول ترین سایز لوله داربست ۱۱٫۲ اینچ یا همان نمره ۵ می باشد. بیشترین ضخامتی که از این لوله در صنعت مورد استفاده قرار گرفته می شود ضخامت ۲٫۵ و ۲ میلی متر است.

به طور کلی داربست ها از میله های چوبی یا فلزی ساخته می شوند و به عنوان تکیه گاه برای قسمتی از سازه ها استفاده می شوند. تولید این سازه ها نیازمند تخصص ویژه ای است چرا که در هنگام خراب شدن باعث خسارت های زیادی می شود. فاصله داربست از ساختمان حدود ۴۰-۳۰ سانتی متر است ولی برای انتخاب مناسب ترین فاصله توجه به نظر معمار نیز مهم است.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی بیشتر با انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنعت می توانید به مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” مراجعه نمایید.

معرفی انواع داربست ها

داربست چکشی ستاره

داربست های چکشی ستاره از مهارهای افقی و پایه های قائم تشکیل می شوند. از مزایای استفاده از داربست های چکشی ستاره می توان به راحتی در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار، نیاز به مهاربندی در ارتفاع های زیاد، عدم نیاز به کارگر ماهر، آسانی در جابجایی و انتقال آن اشاره نمود.

داربست چکشی ستاره
داربست چکشی ستاره

داربست مثلثی

داربست مثلثی از فریم های مثلثی شکل تشکیل می شوند که به شکل نر و ماده به همدیگر وصل شده اند. از مزایای و ویژگی بارز داربست مثلثی می توان به سهولت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به کارگر ماهر اشاره کرد.

داربست مثلثی
داربست مثلثی

داربست چکشی کاسه ای

داربست چکشی ستاره ای از پایه های قائم و مهارهای افقی تشکیل می شود. از مزایا و ویژگی های بارز داربست چکشی کاسه ای می توان به قابلیت توسعه در پلن و عدم نیاز به مهاربندی در ارتفاع های زیاد و قابلیت استفاده در داربست بندی نمای ساختمان ها اشاره کرد.

داربست چکشی کاسه ای
داربست چکشی کاسه ای

اجزای تشکیل دهنده داربست

داربست ها از دو قسمت اصلی لوله داربست و بست داربست تشکیل می شوند. انواع لوله های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن استفاده می شود.

لوله داربست

 لوله های داربست عموما شامل دو نوع گالوانیزه و فولادی می باشند. همچنین این لوله ها در دو نوع درزدار و بدون درز در بازار موجود می باشند که نوع بدون درز آن از ایمنی بیشتری برخوردار است. مشخصات فنی این لوله ها شامل موارد زیر است:

  • ضخامت ۵٫۳-۳٫۵ میلی متر
  • قطر ۴۸ میلی متر
  • طول ۶٫۴-۱٫۵ متر
  • وزن ۲۷-۶٫۴ کیلوگرم

بست داربست

همان طور که ذکر شد داربست ها سازه های موقت هستن که در محل ساخت و ساز مونتاژ شده و آخرکار باز می شوند. بست های داربست فلزی شکل های مختلفی دارد و کاربرد آن ها در اتصال لوله داربست به همدیگر و به تکیه گاه داربست است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله داربستی را ارائه می دهد.

سایر اجزای لوله داربست

  • میله شکافدار اتصال: این بست برای طولانی کردن دو لوله داربست در ساختن این سازه ها استفاده می شود.
  • بست لوله های افقی: این بست برای اتصال دو لوله افقی با زاویه ۹۰ درجه استفاده می شود.
  • پایه قابل تنظیم: این بست به جداره داخل پایین لوله متصل می شود و به وسیله این محصول ارتفاع پایه داربست را می توان تنظیم کرد.
  • صفحه زیر ستون: این محصول صفحه مربعی پایه داری بوده که جهت توزیع بار از قسمت پایین ستون بر روی تکیه گاه استفاده می شود.
  • نردبان: نردبان آلومینیومی برای دسترسی به طبقات بالای داربست استفاده می شود. طول استاندارد نردبان داربست حدود ۶ متر بوده و بایستی با زاویه ۷۵ درجه نصب گردد.
  • جک داربست: جک داربست برای ثابت کردن سکوی داربست به محلی ثابت استفاده می شود.
  • چرخ داربست متحرک: این چرخ ها در داربست های متحرک استفاده می شود.
  • سیم مخصوص داربست: این محصول از جنس گالوانیزه بوده و برای بستن تخته های داربست به لوله داربستی استفاده می شود.
  • بالابر: بالابر همان گونه که از نامش مشخص است برای بالا بردن تجهیزات داربست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کفشک پایه: جنس این محصول از چوب است و در زیر کفشک های فلزی داربست در سطوح ناهموار قرار می گیرد. ابعاد کفشک پایه به طول ۶۰ سانتی متر، عرض ۲۵-۲۲٫۵ سانتی متر و ضخامت ۶٫۳-۳٫۸ سانتی متر است.
  • کفشک فلزی: این کفشک از نوع فلز بوده و در قسمت انتهایی لوله داربست بر روی کفشک پایه قرار می گیرد.
  • تخته داربست: این محصول در دو نوع فلزی و چوبی در بازار موجود است. این محصولات در دو اندازه ۶ و ۴ متری تولید می گردد و ضخامت آن مابین ۶٫۳-۳٫۸ سانتی متر است.
  • مغزی: این محصول برای اتصال لوله های داربست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاور (روپوش): وظیفه این محصول پوشش قسمت بیرونی اتصال دو سر لوله های داربست است.

جمع بندی

طی مقاله فوق دریافتیم که لوله داربست یکی از انواع لوله های فولادی می باشد که از ورق نورد گرم (ورق سیاه) ۶ متری تولید می شود. داربست ها از دو قسمت اصلی لوله داربست و بست داربست تشکیل می شوند. انواع لوله های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن استفاده می شود. از اجزای دیگر لوله های داربست می توان به: میله شکافدار اتصال، بست لوله های افقی، پایه قابل تنطیم، صفحه زیر ستون، نردبان، جک داربست، چرخ داربست متحرک و غیره اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت آهن آلات با شماره تماس ۵۰۲۰-۰۳۱۳ با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول لوله داربست و مشخصات آن

لوله داربست چیست؟

لوله داربست یکی از انواع لوله های فولادی می باشد که از ورق نورد گرم (ورق سیاه) ۶ متری تولید می شود.

اجزای اصلی لوله های داربست کدامند؟

داربست ها از دو قسمت اصلی لوله داربست و بست داربست تشکیل می شوند. انواع لوله های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن استفاده می شود.

متداول ترین انواع لوله های داربست کدامند؟

لوله داربست چکشی ستاره، لوله داربست مثلثی، لوله داربست چکشی کاسه ای.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.