ناودانی سبک چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

مقاطع فولادی از دیرباز جز محصولاتی بوده است که بسیار مورد توجه مهندسان سازه و حتی مردم عادی قرار گرفته است. مهم ترین نوع از مقاطع فولادی تیرآهن و میلگرد است که در تناژ بالا در ساخت و ساز، از آن ها استفاده می شود، اما محصولات دیگری نیز در بازار موجود هستند که ممکن است به اندازه میلگرد نقش اساسی نداشته باشند، اما نمی توان اهمیت آن ها را انکار کرد.

ناودانی ها یکی از آن محصولاتی است که امروزه بسیار در ساخت و ساز به کار برده می شوند. ناودانی از قراضه آهن تولید می گردند و به دو دسته ناودانی سبک و ناودانی سنگین دسته بندی می شوند. در این مطلب به اختصار به شرح کامل ناودانی سبک، کاربردها و مشخصات آن پرداخته ایم. پس با ما همراه شوید.

ناودانی سبک چیست؟

ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر می باشد. یعنی ابعاد و وزن ناودانی سبک با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی مطابقت ندارد و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد می باشد. این نوع از ناودانی در بسیاری از کارخانجات کشور روس و ایران تولید می شوند.

تا اینجای مقاله آموختیم که ناودانی سبک چیست. در ادامه به تعریف جدول اشتال ناودانی می پردازیم تا متوجه شویم که جدولی که مهندسان با استفاده از آن محاسباتی درباره سایز و ضخامت ناودانی به دست می آورند چگونه است.

در مقاله” انواع استانداردهای ناودانی” می توانید به بررسی اطلاعات بیشتر و توضیح جامع تر درباره ناودانی، انواع و تولید آن ها بپردازید

ناودانی سبک

تعریف جدول اشتال وزن ناودانی

یکی از محصولات مهم فولادی در جدول اشتال، ناودانی است که پیش از خرید می توان با بررسی جدول وزنی اشتال ناودانی، خرید با کیفیت داشت. ناودانی UNP طبق استاندارد، بیانگر ناودانی است که به صورت فابریک طی فرآیند نورد و با بال های ناموازی تولید شده است. به همین علت در جدول اشتال ناودانی محصولات متفرقه دیده نمی‌ شود.

جدول وزن ناودانی به قدری حائز اهمیت است که در بازار آهن ایران برای محصول ناودانی دو دسته سبک و سنگین در نظر گرفته شده است.

ناودانی سبک محصولی است که وزن و ابعاد آن کمی تفاوت با استاندارد جدول اشتال ناودانی دارد. به همین ترتیب محصولی که مطابق استاندارد جدول اشتال تولید شده به ناودانی سنگین معروف است.

وزن این مقطع به دلیل پیچیدگی سطح مقطع آن در مقایسه با محصولی مانند میلگرد سخت تر حساب می‌شود زیرا مساحت سطح مقطع آن حاوی خمیدگی‌ ها و اختلاف ضخامت‌ هایی است که اندازه گیری آن را مشکل می‌ کند، اما در جدول استاندارد وزنی ناودانی که بخشی از جدول استاندارد است، این مساحت به دقت محاسبه شده است. با ضرب مساحت سطح مقطع ناودانی در طول مورد نظر، حجم مقطع بدست می‌ آید.

به دلیل استفاده از فولاد ساده کربنی برای ساخت ناودانی چگالی آن به طور تقریبی برابر با چگالی آهن خالص یعنی ۷/۸ گرم بر سانتی متر مکعب در نظر گرفته می‌ شود و با تبدیل واحدهای مورد نظر وزن هر متر از ناودانی بر حسب کیلوگرم بدست می‌آید.

جدول وزنی ناودانی سبک

وزن ناودانی سبک در شاخه های ۶ متری و ۱۲متری با توجه به ابعاد مختلف، در جدول زیر آمده است:

سایز ناودانی mmوزن هر متر شاخه kg/mارتفاع ناودانی hعرض بال bوزن شاخه ۶ متری kg/mوزن شاخه ۱۲ متری kg/m
۸۰۷.۰۵۸۰۴۰۴۲.۳۸۴.۶
۱۰۰۸.۵۹۱۰۰۴۶۵۱.۵۴۱۰۳.۰۸
۱۲۰۱۰.۴۰۱۲۰۵۲۶۲.۴۱۲۴.۸
۱۴۰۱۲.۳۰۱۴۰۵۸۷۳.۸۱۴۷.۶
۱۶۰۱۴.۲۰۱۶۰۶۴۸۵.۲۱۷۰.۴
جدول وزنی ناودانی سبک
کاربرد ناودانی

ابعاد ناودانی سبک

ابعاد ناودانی سبک به صورت زیر می باشد:

ویژگیمحدوده میلیمترروا داری + / –
ارتفاع (h)کوچکتر از ۸۰
(۱۴۰ – ۸۰)
(۱۸۰ – ۱۴۰)
(۳۰۰ –۱۸۰)
(۴۰۰ –۳۰۰)
۱.۵
۲
۲.۵
۳
۳.۵
عرض بال (b)کوچکتر از ۴۰
(۵۸ – ۴۰)
(۷۰ – ۵۸)
(۱۰۰ – ۷۰)
بزرگتر از ۱۰۰
۱.۵
۲
۲.۵
۳
۳.۵
ضخامت جان (s)کوچکتر از ۱۰s
(۱۵ – ۱۰)
بزرگتر از ۱۵s
۰.۵
۰.۶
۰.۷
ضخامت بال (t)کوچکتر از ۷.۴ t
(۸.۱ – ۷.۴)
(۹.۳ –۸.۱)
(۱۰.۲ – ۹.۳)
(۱۱ – ۱۰.۲)
بزرگتر از ۱۱
۰.۷-
۰.۷-
۰.۸-
۰.۸-
۱-
۱-
شعاع گردی گوشه (r)تمامی ابعادکوچکتر از ۰.۳t
جدول ابعاد ناودانی سبک

کاربردهای ناودانی سبک

از موارد استفاده ناودانی می توان به کاربرد در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. به طور کلی کاربردهای ناودانی شامل به صورت زیر است:

  • ساخت نمای ساختمان
  • ساخت چهارچوب ها
  • اسکلت ماشین
  • پایه ماشین آلات
  • بناهای معماری
  • تشکیلات دریایی 

ویژگی های ناودانی سبک

عمده ویژگی و مشخصات ناودانی شامل موارد زیر است:

  • ابعاد محصول پایین تر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • وزن محصول پایین تر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • قیمت ناودانی سبک کمتر از سنگین است.
  • استانداردهای رعایت شده حین تولید محصول با استاندارد تولید ناودانی سنگین متفاوت است.
مشخصات و ویژگی هاناودانی سبک
استانداردGOST 8240
ISIRI 4477-2
سایز۳۰ تا ۴۰۰ میلیمتر
ظاهربال موازی
کاربردساخت چارچوب در پایه ماشین ‌آلات فریم ماشین ‌آلات سنگین
جدول مشخصات ناودانی سبک

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت روز ناودانی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

کارخانجات تولیدی ناودانی سبک

کارخانه های تولیدکننده ناودانی سبک در کشورمان شامل ناب تبریز، ماهان، آریان فولاد، یزد، فولاد تهران، ابهر، زنجان، کارخانه های مختلف اصفهان، کارخانه های مختلف مشهد ( شکفته، منظومه و غیره) می باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که  وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر باشد. یعنی ابعاد و وزن ناودانی سبک با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی مطابقت ندارد و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد می باشد. 

همچنین یکی از محصولات مهم فولادی در جدول اشتال، ناودانی است که پیش از خرید می توان با بررسی جدول وزنی اشتال ناودانی، مسبب یک خرید با کیفیت شد.

در این مقاله با کاربرد و ویژگی های ناودانی هم آشنا شدیم و دریافتیم که قیمت ناودانی سبک کمتر، وزن و ابعاد محصول نسبت به ابعاد درج شده در جدول اشتال کمتر است. به همین علت ناودانی سبک در ساخت نمای ساختمان، ساخت چهارچوب ها، اسکلت ماشین، پایه ماشین آلات و غیره استفاده می شود. 

سوالات متداول ناودانی سبک و کاربرد آن در صنعت

کاربردهای ناودانی سبک کدامند؟

ناودانی سبک درساخت نمای ساختمان، چهارچوب ها، اسکلت ماشین، پایه ماشین آلات، بناهای معماری، تشکیلات دریایی و غیره، کاربرد دارند.

ویژگی های ناودانی سبک چیست؟

ابعاد و وزن پایین تر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است و قیمت ناودانی سبک کمتر از سنگین می باشد.

عمده تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست؟

ناودانی سبک محصولی است که وزن و ابعاد آن کمی تفاوت با استاندارد جدول اشتال ناودانی دارد در حالی که مشخصات ناودانی سنگین دقیقا طبق جدول اشتال خود است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.