انواع استانداردهای ناودانی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

امروزه با پیشرفت صنعت معماری از محصولات فولادی به وفور در ساختمان سازی استفاده می شود. یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، ناودانی می باشد. این سازه فولادی از محبوبیت خاصی برخوردار است.
انواع ناودانی را با توجه به نوع و کاربرد آن در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی می کنند که این ویژگی ها در تعیین قیمت و وزن آن ها نقش به سزایی دارد.

ناودانی صنعتی و ساختمانی یک پروفیل است که از نظر شکل هندسی شبیه U انگلیسی است. سطح مقطع ناودانی از یک جان به صورت افقی و دو بال به صورت عمودی تشکیل شده است، توجه داشته باشید که زاویه‌ های داخلی مقطع پروفیل ناودانی حالت گردی دارند.

در این مطلب قصد داریم پیرامون انواع استانداردهای ناودانی و کاربردهای آن در صنایع مختلف صحبت کنیم، پس تا پایان این مطلب همراه با آهن ملل بمانید.

ناودانی چیست؟

به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود. این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد و به سه روش پرسی، فابریک نورد سرد و فابریک نورد گرم تولید می شود. بنابراین، در هنگام خرید ناودانی باید بدانید که به چه نوع ناودانی نیاز دارید.

در تولید به شیوه پرسی با قرار گرفتن ورق فولادی در دستگاه رول فرمینگ، فولاد شکل U گرفته و محصول با دستگاه های پرس تولید می شود در حالی که در روش فابریک، ناودانی از ابتدا به همان شکل اولیه تولید می شود، به همین علت به آن ها ناودانی فابریک می گویند. علاوه بر روش های تولید، ناودانی ها از نظر ظاهر در دو شکل ناودانی مشبک و ساده در بازار موجود می باشند.

ناودانی چیست؟
ناودانی چیست؟

برای مطالعه: تفاوت نبشی، ناودانی و سپری

انواع ناودانی

همان طور که پیش از این ذکر کردیم، ناودانی صنعتی و ساختمانی از انواع مختلفی برخوردار است. در ادامه به برخی از رایج ترین آن ها اشاره می کنیم:

ناودانی ساده

این نوع از ناودانی، رایج ترین نوع ناودانی است. ارتفاع آن از ۳۰ تا ۴۰۰ میلیمتر متغیر می باشد. این محصول از ورق گرم و در سایزهای ۸ تا ۱۶ تولید برای ساخت پل های باربر مورد استفاده قرار می گیرد.

ناودانی مشبک

ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه به شکل گرم و سرد تولید می شود. نبشی مشبک علاوه بر اینکه دارای کاربردهای دکوراتیوی است، در ساخت ساختمان های فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ناودانی مشبک
ناودانی مشبک

ناودانی سبک

ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر می باشد. ابعاد و وزن این محصول با اندازه های ثبت شده در جدول مهندسی محاسباتی تطابقی ندارد.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد تعریف شده کاملا با جدول اشتال برابر است. این محصول بر اساس اندازه های ثبت شده در جدول محاسباتی در تعدادی از کارخانه‌ های داخلی کشور و هم چنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می گردد. از ابزار های دقیقی که مورد استفاده طراحان، محاسبه گران و مهندسان ساختمانی قرار می گیرد جدول اشتال محصولات فولادی می باشد.

استفاده از جدول اشتال باعث می شود در محاسبات صرفه جویی شود و زمان محاسبات کاهش یابد. به طور کلی ناودانی سبک و سنگین در ابعاد، وزن استانداردهای رعایت شده در زمان تولید، الگوی اشتال، قیمت و کاربرد محصول با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت در نظر گرفته شده برای ناودانی سبک و سنگین نیز براساس معیارهایی مانند وزن، سایز و غیره سنجیده می شود.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت های نبشی آهنی و ناودانی

ناودانی آلومینیوم یا مقاوم در برابر خوردگی

این استاندارد ناودانی در واقع مطابق با استانداردهای آمریکایی به تولید می رسد. این محصول دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و حرارت است. همچنین دارای وزن سبک و جوش پذیری بالا می باشد.

ناودانی آلومینیومی به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر زنگ زدگی دارد، یکی از پرکاربردترین محصولات در ساخت کفی تریلی و کامیون، یا قالب های فلزی، ساختمان سازی، ساخت درب و پنجره و مصارف دکوراسیون می باشد. ابعاد این محصول از ۸*۸ تا ۱۰۰ *۱۰۰ میلیمتر متغیر است.

نوعی از ناودانی نیز که در نمای ساختمان یا سیمان کاری مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت خام و رنگی در ابعاد ۲۰*۲۰ و ۲۵*۲۵ موجود می باشد. نمونه ای دیگر در ساخت در و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو شیار در دو طرف مقطع است.

برای اطلاع از قیمت ناودانی امروز به سایت آهن ملل مراجعه فرمایید.

استانداردهای ناودانی

به طور کلی می توان گفت که ناودانی از لحاظ کابرد به دو صورت U و C تعریف شده است. بر اساس کاربرد برای ناودانی در داخل کشور دو استاندارد UPN و UPE در نظر گرفته شده است. تفاوت این دو استاندارد در بال های به کار رفته شده در هریک از این دو مورد می باشد.

استاندارد UPE دارای بال های موازی است و برای ناودانی C اختصاص پیدا کرده است، اما استاندارد UPN دارای بال های مخروطی شکل است و برای ناودانی U مورد استفاده قرار می گیرد. ناودانی UPN که به ناودانی اروپایی معروف است در مقایسه با ناودانی های موجود در کشور ناودانی وزن سنگین تری دارد و از آن بیشتر در پروژه های صنعتی و بزرگ استفاده می شود.

ناودانی با سه استاندارد در جهان تولید می شود:

  • استاندارد اروپایی DIN-1026 یا UPN و UNP
  • استاندارد مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3
  • استاندارد فرانسه NF A 45-255
استانداردهای ناودانی
استانداردهای ناودانی

ناودانی اروپایی (UNP)

وزن ناودانی اروپایی (DIN-1026 یا UPE و UPN)، از انواع دیگر این محصول سنگین تر بوده و ضخامت بیشتری دارد. ناودانی به صورت جفتی در ساخت خرپا، ستون ها و به صورت تکی در ساخت تیرها و باد بندها مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد UPE نوع C این محصول بوده که بال های موازی دارد در صورتیکه استاندارد UPN، نوع U است که شکل ظاهری آن بال هایی مخروطی شکل دارد. از UNP به صورت جفت و قوطی در ساخت ستون و خرپا و به صورت تکی در ساخت بادبند و تیرها مورد استفاده قرار می گیرد. مقاطع UNP طبق استاندارد اروپائی DIN-1026 و از سایز ۳۰ تا ۴۰۰ تولید و عرضه می شوند.

جدول اشتال ناودانی UPE

جدول اشتال ناودانی UPE به صورت زیر است:

UPEh
mm
b
mm
s
mm
t
mm
R
h1
mm
d
mm
Øemin
mm
emax
mm 
A
kg/m
G
kg/m
AL
m2/m
AG
m2/m
۸۰۸۰۵۰۴.۰۷.۰۱۰۶۶۴۶ ۱۰.۱۷.۹۰۰.۳۴۳۴۳.۴۵
۱۰۰۱۰۰۵۵۴.۵۷.۵۱۰۸۵۶۵M12۳۵۳۶۱۲.۵۹.۸۲۰.۴۰۲۴۱.۰۰
۱۲۰۱۲۰۶۰۵.۰۸.۰۱۲۱۰۴۸۰M12۳۵۴۱۱۵.۴۱۲.۱۰.۴۶۰۳۷.۹۸
۱۴۰۱۴۰۶۵۵.۰۹.۰۱۲۱۲۲۹۸M16۳۵۳۸۱۸.۴۱۴.۵۰.۵۲۰۳۵.۹۵
۱۶۰۱۶۰۷۰۵.۵۹.۵۱۲۱۴۱۱۱۷M16۳۶۴۳۲۱.۷۱۷.۰۰.۵۷۹۳۴.۰۱
۱۸۰۱۸۰۷۵۵.۵۱۰.۵۱۲۱۵۹۱۳۵M16۳۶۴۸۲۵.۱۱۹.۷۰.۶۳۹۳۲.۴۰
۲۰۰۲۰۰۸۰۶.۰۱۱.۰۱۳۱۷۸۱۵۲M20۴۶۴۷۲۹.۰۲۲.۸۰.۶۹۷۳۰.۶۰
۲۲۰۲۲۰۸۵۶.۵۱۲.۰۱۳۱۹۶۱۷۰M22۴۷۴۹۳۳.۹۲۶.۶۰.۷۵۶۲۸.۴۳
۲۴۰۲۴۰۹۰۷.۰۱۲.۵۱۵۲۱۵۱۸۵M24۴۷۵۱۳۸.۵۳۰.۲۰.۸۱۳۲۶.۸۹
۲۷۰۲۷۰۹۵۷.۵۱۳.۵۱۵۲۴۳۲۱۳M27۴۸۵۰۴۴.۸۳۵.۲۰.۸۹۲۲۵.۳۴
۳۰۰۳۰۰۱۰۰۹.۵۱۵.۰۱۵۲۷۰۲۴۰M27۵۰۵۵۵۶.۶۴۴.۴۰.۹۶۸۲۱.۷۸
۳۳۰۳۳۰۱۰۵۱۱.۰۱۶.۰۱۸۲۹۸۲۶۲M27۵۴۶۰۶۷.۸۵۳.۲۱.۰۴۳۱۹.۶۰
۳۶۰۳۶۰۱۱۰۱۲.۰۱۷.۰۱۸۳۲۶۲۹۰M27۵۵۶۵۷۷.۹۶۱.۲۱.۱۲۱۱۸.۳۲
۴۰۰۴۰۰۱۱۵۱۳.۵۱۸.۰۱۸۳۶۴۳۲۸M27۵۷۷۰۹۱.۹۷۲.۲۱.۲۱۸۱۶.۸۷
جدول اشتال ناودانی UPE

جدول اشتال ناودانی UPN

در جدول زیر مشخصات وزنی ناودانی UPN آمده است:

UPN G
mm
B
mm
H
mm
S
mm
R1
mm
R1
mm
E
mm
A
cm2
d
mm
Ø emin emax AL AG
۲۰۲.۸۶۲۰۴۰۵.۰۵.۵۲.۵۳.۷
۳۰۴.۲۷۳۳۳۰۵.۰۷.۰۳.۵۵.۴
۴۰۴.۸۷۳۵۴۰۵.۰۳.۵۷.۰۶.۲
۵۰۵.۵۹۳۸۵۰۵.۰۷.۰۳.۵۱۳.۷۷.۱۲۲۱۰.۲۳۲۴۲.۲۲
۶۵۷.۰۹۴۲۶۵۵.۵۷.۵۴.۰۱۴.۲۹.۰۳۳۴۰.۲۷۳۳۹.۵۷
۸۰۸.۶۴۴۵۸۰۶.۰۸.۰۴.۰۱۴.۵۱۱.۰۰۴۷۰.۳۱۲۳۷.۱۰
۱۰۰۱۰.۶۵۰۱۰۰۶.۰۸.۵۴.۵۱۵.۵۱۳.۵۰۶۴۰.۳۷۲۳۵.۱۰
۱۲۰۱۳.۴۵۵۱۲۰۷.۰۹.۰۴.۵۱۶۱۷.۰۰۸۲۰.۴۳۴۳۲.۵۲
۱۴۰۱۶.۰۶۰۱۴۰۷.۰۱۰.۰۵.۰۱۷.۵۲۰.۴۰۹۸M12۳۳۳۷۰.۴۸۹۳۰.۵۴
۱۶۰۱۸.۸۶۵۱۶۰۷.۵۱۰.۵۵.۵۱۸.۴۲۴.۰۰۱۱۵M12۳۴۴۲۰.۵۴۶۲۸.۹۸
۱۸۰۲۲.۰۷۰۱۸۰۸.۰۱۱.۰۵.۵۱۹.۲۲۸.۰۰۱۳۳M16۳۸۴۱۰.۶۱۱۲۷.۸۰
۲۰۰۲۵.۳۷۵۲۰۰۸.۵۱۱.۵۶.۰۲۰.۱۳۲.۲۰۱۵۱M16۳۹۴۶۰.۶۶۱۲۶.۱۵
۲۲۰۲۹.۴۸۰۲۲۰۹.۰۱۲.۵۶.۵۲۱.۴۳۷.۴۰۱۶۷M16۴۰۵۱۰.۷۱۸۲۴.۴۶
۲۴۰۳۳.۲۸۵۲۴۰۹.۵۱۳.۰۶.۵۲۲.۳۴۲.۳۰۱۸۴M20۴۶۵۰۰.۷۷۵۲۳.۳۴
۲۶۰۳۷.۹۹۰۲۶۰۱۰.۰۱۴.۰۷.۰۲۳.۶۴۸.۳۰۲۰۰M22۵۰۵۲۰.۸۳۴۲۲.۰۰
۲۸۰۴۱.۸۹۵۲۸۰۱۰.۰۱۵.۰۷.۵۲۵.۳۵۳.۳۰۲۱۶M22۵۲۵۷۰.۸۹۰۲۱.۲۷
۳۰۰۴۶.۲۱۰۰۳۰۰۱۰.۰۱۶.۰۸.۰۲۷.۰۵۸.۸۰۲۳۲M24۵۵۵۹۰.۹۵۰۲۰.۵۸
۳۲۰۵۹.۵۱۰۰۳۲۰۱۴.۰۱۷.۵۸.۸۷۵.۸۰۲۴۶M22۵۸۶۲۰.۹۸۲۱۶.۵۰
۳۵۰۶۰.۶۱۰۰۳۵۰۱۴.۰۱۶.۰۸.۰۷۷.۳۰۲۸۲M22۵۶۶۲۱.۰۵۱۷.۲۵
۳۸۰۶۳.۱۱۰۲۳۸۰۱۳.۵۱۶.۰۸.۰۸۰.۴۰۳۱۳M24۵۹۶۰۱.۱۱۱۷.۵۹
۴۰۰۷۱.۸۱۱۰۴۰۰۱۴.۰۱۸.۰۹.۰۹۱.۵۰۳۲۴M27۶۱۶۲۱.۱۸۱۶.۴۶
جدول اشتال ناودانی UPN

کاربردهای ناودانی

از ناودانی می توان برای کاربردهای مختلفی بهره گرفت. از جمله این کاربردها می توان به استفاده از ناودانی در ماشین آلات، چهارچوب های فلزی، ترمیم بناهای معماری، ساختمان، تجهیزات ساخت و ساز و تشکیلات دریایی استفاده نمود. این نوع از پروفیل‌ های باز کاربرد فراوانی در ساخت پایه و قاب‌ های سازه‌ ها دارند. در مقاله کاربرد ناودانی در صنایع مختلف می توانید به طور کامل با این کاربردها آشنا شوید.

کاربردهای ناودانی
کاربردهای ناودانی

برترین تولیدکنندگان ناودانی

کارخانه های مهمی که در تولید ناودانی در کشورمان ایران فعال هستند، البرز غرب، فایکو، ناب تبریز، فولاد تهران، شکفته، نورد یاوران زنجان، مگا استیل، آریان فولاد، ذوب آهن، دهشیر، نورد سجاد، کارخانه فولاد توس، مجتمع فولاد البرز غرب و صنایع فولاد کوهپایه و غیره هستند.

قیمت ناودانی

نتیجه گیری

ناودانی ها نوعی از پروفیل های باز هستند که به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شوند. ناودانی ها از نظر ظاهری به دو صورت ساده و مشبک در دسترس هستند. همچنین ناودانی ها از نظر جداول اشتال در دو نوع سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

ناودانی ها ویژگی های منحصر به فردی دارند و به همین علت کاربردهای فراوانی در ساخت و ساز، تشکیلات دریایی، ماشین آلات، چهارچوب های فلزی و غیره دارند. در آخر باید بگوییم تولید ناودانی ها با استانداردهای جهانی و کیفیت بالا در سراسر کشور عرضه می شود.

سوالات متداول انواع ناودانی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

ناودانی چیست؟

به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود.

انواع ناودانی کدامند؟

ناودانی ساده، ناودانی مشبک، ناودانی سبک و ناودانی سنگین.

ناودانی چه کاربردهایی در صنایع دارد؟

از ناودانی می توان برای استفاده های مختلفی بهره گرفت که می توان به استفاده از ناودانی در ماشین‌آلات، چهارچوب فلزی، ترمیم بنابر معماری، ساختمان، تجهیزات ساخت و ساز و تشکیلات دریایی اشاره نمود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.