بررسی تفاوت های نبشی آهنی و ناودانی

نبشی آهنی چیست؟ ناودانی چیست؟ تفاوت میان نبشی آهنی و ناودانی در چیست؟ همان طور که می دانید نبشی و ناودانی دو محصول پرکاربرد و بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی هستند که از نظر شکل ظاهری و کاربرد در صنعت ساختمان سازی تفاوت های بسیاری با هم دارند. به منظور آگاهی و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت های نبشی و ناودانی با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

نبشی آهنی چیست؟

نبشی آهنی نوعی پروفیل است که شکل ظاهری آن دو مقطع آهنی عمود بر هم است. که در پروژه های ساختمانی بسیار پر کاربرد است. نبشی به صورت مرکب و منفرد در پروژه های ساختمانی مورد استفاده می باشد. این پروفیل مانند L انگلیسی شکل یکی از مهم ترین سازه های فولادی به حساب می آید. لازم است بدانید نبشی ها را با ۲ مشخصه اصلی و بسیار مهم « اندازه بال ها » و «ضخامت » شناخته می شوند.

در مورد نبشی ها خوب است بدانید که دارای کاربرد وسیع و گسترده ای در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساخت و ساز و در سازه های فلزی می باشند. نبشی ها با توجه به طرح ارائه شده آن ها توسط مهندس های ساختمان سازی به صورت شاخه و خرد شده در پروژه های ساختمان سازی استفاده می شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع نبشی ها و کاربرد آن ها در صنعت، مقاله “انواع نبشی ها کدامند و چه کاربردهایی در صنعت دارند؟” را مطالعه نمایید.

نام گذاری نبشی

نبشی از نظر شکل ظاهری دارای دو بال است و نبشی آهنی به لحاظ شکل ظاهری و داشتن بال به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می گردد. لازم است بدانید نبشی ها بر اساس طول و ضخامت نام گذاری می شوند. نبشی آهنی اگر دارای بال مساوی باشد با حرف L مشخص می شود و اندازه بال پس از حرف L درج می گردد. نبشی آهنی اگر دارای تعداد بال های نامساوی باشد پس از L ضرب دو طول بال ها را مشاهده می کنیم. به عنوان مثال:

  • بال مساوی L200
  • بال نامساوی L100*200

انواع نبشی آهنی

در حالت کلی دو نوع نبشی در بازار وجود دارد، متداول ترین انواع نبشی آهنی موجود در بازار عبارت است از: نبشی فابریک و نبشی پرسی.

نبشی فابریک: همان طور که در مقاله تفاوت نبشی پرسی و فابریک به طور مفصل ذکر کردیم این محصول از آغاز فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد.

نبشی پرسی: این محصول از یک ورق فولادی که از وسط خم شده تولید می گردد. در حقیقت تفاوت این دو محصول در نحوه تولید آن ها می باشد.

دسته بندی دیگری نیز برای انواع مختلف پروفیل L شکل وجود دارد که در این تقسیم بندی نوع بال ها مد نظر قرار می گیرد و همان طور که ذکر شد در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی در صنعت موجود می باشند.

اندازه محصول

براساس جدول اشتال نبشی ضخامت های ۳۵-۳ میلی متر برای این محصول موجود است که در کشور ما در اندازه های ۲۰-۳ میلی متر تولید می شوند. طول آن نیز در اندازه های ۶ و ۱۲ متر موجود است. با این حال براساس تقاضای مصرف کننده طول آن نیز می تواند متفاوت باشد.

کاربرد نبشی

از کاربردهای متفاوت این محصول در صنعت ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اتصال پل ها به ستون ها
  • اتصال تیرآهن ها به بیم های باربر
  • اتصال ستون ها به صفحات در فونداسیون
  • ساخت ستون
  • ساخت خرپا
  • ساخت سقف کرمیت برای بال بالایی تیرچه
  • برای اتصالات ساده اعم از اتصال نبشی جان، اتصال نیم گیردار و گیردار و غیره استفاده می شود.

به طور کلی از این محصول به دو صورت شاخه و خرد (نبشی لقمه) در صنعت استفاده می شود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت نبشی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

ناودانی چیست؟

ناودانی یکی از مقاطع فولادی است که در دسته پروفیل های باز قرار می‌گیرد. پروفیل های U شکل در صنعت با نام ناودانی شناخته شده است. این پروفیل از یک سطح افقی که جان نامیده می‌شود و همچنین دو سطح عمودی که بال نام دارد، تشکیل شده است.

ناودانی در جنس‌های مختلفی تولید می شوند که از مهم ترین آن ها می‌توان به گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره نمود. ناودانی ها بر اساس جنس تولید، با قیمت های متفاوتی در بازار موجود است. نوع آلومینیوم ناودانی از نظر از نظر وزنی سبک تر است و قابلیت شکل پذیری و استحکام بالایی دارد.

کاربرد ناودانی

شکل ظاهری این محصول باعث شده تا در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. لازم است بدانید بیش ترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌ های در و پنجره، اسکلت سازه‌ ها و شاسی ماشین های سنگین می باشد.برخی از کاربردهای دیگر ناودانی عبارت است از:

  • چارچوب
  • ساختمان
  • تشکیلات دریایی
  • ترمیم بناهای معماری
  • تجهیزات ساخت و ساز
  • ماشین آلات

این کاربردها را می توانید به صورت تفکیک شده و کامل با توجه به محل استفاده از ناودانی و همچنین نوع ناودانی، در مقاله کاربرد ناودانی در ساختمان سازی و صنایع مختلف بخوانید.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ناودانی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که نبشی و ناودانی دو محصول پرکاربرد و مهم در صنعت ساختمان سازی است که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در صنعت ساختمان سازی تفاوت های بسیاری با هم دارند. نبشی آهنی نوعی پروفیل است که شکل ظاهری آن دو مقطع آهنی عمود بر هم است. نبشی از نظر شکل ظاهری دارای دو بال است و نبشی آهنی به لحاظ شکل ظاهری و داشتن بال به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می گردد.

پروفیل های U شکل در صنعت با نام ناودانی شناخته شده است. کاربردهای ناودانی عبارتند از: چارچوب، ساختمان، تشکیلات دریایی، ترمیم بناهای معماری، تجهیزات ساخت و ساز، ماشین آلات. بیش ترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌ های در و پنجره، اسکلت سازه‌ ها و شاسی ماشین های سنگین می باشد. ناودانی در جنس‌های مختلفی از جمله گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل تولید می شوند.

سوالات متداول بررسی تفاوت های نبشی آهنی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

نبشی آهنی و ناودانی دو محصول پر کاربرد و مهم در صنعت ساختمان سازی است که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در صنعت ساختمان سازی تفاوت های بسیاری دارد.

ناودانی چیست؟

پروفیل های U شکل در صنعت با نام ناودانی شناخته شده است. دو روش تولید در بازار برای ناودانی وجود دارد:روش پرسی و روش فابریک.

نبشی آهنی چیست؟

نبشی آهنی نوعی پروفیل است که شکل ظاهری آن دو مقطع آهنی عمود بر هم است. که در پروژه های ساختمانی بسیار پر کاربرد است.

متداول ترین کاربرد ناودانی در صنعت چیست؟

بیش ترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌ های در و پنجره، اسکلت سازه‌ ها و شاسی ماشین های سنگین می باشد.

دو مشخصه اصلی نبشی آهنی چیست؟

نبشی ها را با ۲ مشخصه اصلی اندازه بال ها و ضخامت شناخته می شوند.

متداول ترین انواع نبشی از نظر شکل ظاهری کدامند؟

نبشی از نظر شکل ظاهری دارای دو بال است و نبشی آهنی به لحاظ شکل ظاهری و داشتن بال به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می گردد.

ناودانی ها در چه جنس هایی تولید می شوند؟

ناودانی در جنس‌های مختلفی از جمله گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل تولید می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.