راهنمای خرید قوطی ستونی ؛ پرمصرف‌ترین سایز کدام است؟

قوطی ستونی به دلیل کاربرد خاص خود و استفاده به عنوان ستون، باید از مقاومت و تحمل فشار بالایی برخودار باشد. به همین دلیل، انتخاب و خرید قوطی ستونی با کیفیت بالا اهمیت بسیاری دارد. برای انتخاب قوطی یا پروفیل ستونی با بهترین کیفیت، کافی است نکات مهم و موثر برای خرید این محصول را بدانید و با توجه به آن ها اقدام به خرید نمایید. به همین منظور در راهنمای خرید قوطی ستونی که تهیه کرده ایم، تمامی نکاتی که زمان خرید با آن ها مواجه می شوید، مانند ابعاد قابل تولید و ابعاد پرمصرف، کارخانه های تولیدکننده، قیمت و عوامل موثر بر آن و … را بررسی می کنیم. با ما در دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا خرید مطمئنی تجربه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید قوطی ستونی

پروفیل ستونی چیست؟

قوطی ستونی چیست؟

پروفیل ستونی، یک نوع پروفیل صنعتی است که در ابعاد بزرگ تولید شده و بیشتر به منظور ساخت ستون استفاده می شود. شکل ظاهری پروفیل ستونی، مربع یا مستطیل است و از ورق سیاه ساخته می شود. قوطی های ستونی را می توان به روش نورد گرم یا سرد تولید کرد، اما بهترین کیفیت و عمده تولید کارخانه های تولید پروفیل در ایران، قوطی های ستونی تولیدشده به روش نورد گرم هستند.


قوطی ستونی در چه ابعادی تولید می شود؟

ابعاد قوطی ستونی

رایج ترین و پراستفاده ترین قوطی ستونی در بازار، ابعاد ۱۳۵*۱۳۵ میلی متر است. ضخامت آن ها نیز از ۲.۸ تا ۴ میلی متر تولید می شود. جزئیات بیشتر در مورد ابعاد قوطی ستونی را در ادامه مشاهده می کنیم.

  • ابعاد با بیشترین کاربرد: ۱۳۵*۱۳۵ میلی متر
  • ابعاد قابل تولید قوطی ستونی مربعی: از ۱۰۰*۱۰۰ تا ۴۰۰*۴۰۰ میلی متر
  • ابعاد قابل تولید قوطی ستونی مستطیلی: از ۴۰*۱۰۰ تا ۴۰۰*۳۰۰ میلی متر
  • ضخامت: از ۲.۸ تا ۴ میلی متر
  • طول: در طول های ۶ متر و ۱۲ متر تولید می شود، اما در صورت نیاز به طول های دیگر و زیر ۱۲ متر، باید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید.

پر مصرف ترین سایز قوطی ستونی را بشناسید

همانطور که اشاره کردیم، پر مصرف ترین قوطی ستونی در بازار به صورت قوطی مربعی و در ابعاد ۱۳۵*۱۳۵ میلی متر تولید می شود که بعضا در بازار به آن قوطی ستونی پشت به پشت ۱۳.۵ در ۱۳.۵ نیز می گویند (یعنی طول و عرض سطح مقطع ۱۳.۵ سانتی متر است). وزن قوسی ستونی ۱۳.۵ نیز با توجه به ضخامت، از ۱۶۰ کیلوگرم تا ۲۲۰ کیلوگرم متغیر می باشد.


تفاوت قوطی ستونی ۱۳.۵ و قوطی ستونی ۱۴

نکته مهمی که تمامی خریداران قوطی ستونی باید بدانند، تفاوت قوطی ستونی ۱۳۵*۱۳۵ (قوطی ستونی ۱۳.۵) با قوطی ستونی ۱۴۰*۱۴۰ (قوطی ستونی ۱۴) است.

در واقع، هر دو سایز قوطی ستونی را می توان برای کاربردهای مشابه به کار برد، اما به دلیل تولید و عرضه بیشتر قوطی ستونی ۱۳.۵ سانتی متر، تقاضا و محبوبیت آن نیز بیشتر است.

با این حال، برخی کارخانه های تولیدکننده، قوطی ستونی ۱۴ سانتی متر را نیز در سبد تولید خود دارند و آن را در دو نوع قوطی ستونی ۱۴ سبک و ۱۴ سنگین تولید می کنند. این نوع قوطی برای مشتریانی کاربرد خواهد داشت که به ابعاد دقیق و خاص نیاز دارند. این مشتریان باید حتما روی سایز مد نظرشان تاکید کنند.

برای تمایز این دو سایز و راحتی خریدارانی که سایز دقیقی مد نظر دارند، شرکت آهن ملل در پیش فاکتورهای خود، اندازه سطح مقطع قوطی ستونی را به سانتی متر و به صورت دقیق درج می کند.


چه کارخانه هایی قوطی ستونی تولید می کنند؟

تولید کنندگان قوطی ستونی

کارخانه های تولید کننده قوطی و پروفیل ستونی در کشور، محصولات باکیفیت مشابهی در بازار عرضه می کنند، با این حال، برخی کارخانه ها استقبال و محبوبیت بیشتری دارند که از جمله آن ها می توان به کارخانه های زیر اشاره کرد:

  • شرکت صنعتی نیکان پروفیل
  • کارخانه لوله و پروفیل صابری
  • گروه صنعتی تهران شرق
  • شرکت جهان پروفیل پارس

اگر مایل هستید اطلاعات کامل تری در مورد این کارخانه ها داشته باشید، مقاله زیر را بخوانید. در این مقاله، علاوه بر کارخانه های فوق، بسیاری دیگر از کارخانه های تولید پروفیل را به طور کامل معرفی کرده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی ۲۰ کارخانه تولید پروفیل

کارخانه تولید پروفیل

قیمت قوطی ستونی چقدر است؟

پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر قیمت پروفیل ستونی، قیمت مواد اولیه (ورق سیاه)، برند تولیدکننده و کیفیت آن است. همچنین سایز، ضخامت و وزن آن ها نیز باعث تفاوت قیمت قوطی ها می شود. بین عوامل فوق، قیمت ورق سیاه، تاثیر قابل ملاحضه تری دارد. چرا که به دلیل انحصار تولید ورق، قیمت مواد اولیه برای کارخانه های مختلف متفاوت خواهد بود و به همین دلیل، قیمت های پروفیل ستونی نیز نوسان زیادی را تجربه می کنند. بنا بر این، حتما قبل از اقدام به خرید، قیمت روز انواع قوطی ستونی را به صورت روزانه چک کنید. این کار را می توانید با مراجعه به لینک زیر انجام دهید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل ستونی

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع قوطی ستونی

قیمت روز قوطی ستونی

نکته: اگر از آن دسته خریدارانی هستید که حتما به قوطی ستونی ۱۴ نیاز دارید، ممکن است در بازار با دو نوع قیمت به صورت زیر مواجه شوید. تفاوت آن ها را برایتان توضیح می دهیم.

قیمت قوطی ستونی ۱۴ سبک: منظور، قوطی ستونی ۱۴ در ضخامت های ۲.۵ و ۲.۸ میلی متر است.

قیمت قوطی ستونی ۱۴ سنگین: منظور، قوطی ستونی ۱۴ در ضخامت های ۳، ۳.۵ و ۴ میلی متر است.


روش استعلام قیمت قوطی ستونی

برای خرید قوطی ستونی، ابتدا باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید. کارشناس فروش، با توجه به درخواست شما قیمت روز را اعلام خواهد کرد.

  • سایز قوطی ستونی
  • ضخامت قوطی ستونی
  • طول قوطی ستونی
  • برند یا کارخانه تولیدکننده (در صورت نیاز)

نکته: در صورتی که به قوطی ستونی با طول کمتر از ۱۲ متر نیاز دارید، باید آن را به فروشنده اعلام کنید تا با استفاده از خدمات برشکاری، پروفیل را برش داده و طول مورد نظر را برایتان ارسال کند. در این حالت، هزینه برشکاری به هزینه های جانبی خریدتان اضافه خواهد شد.


نکات پس از خرید قوطی ستونی

نکات پس از خرید قوطی ستونی

مرحله آخر در راهنمای خرید پروفیل ستونی مربوط به چک کردن بار، زمان تحویل آن است. اهمیت این موضوع برای قوطی های ستونی از این جهت بالاست که این نوع پروفیل به دلیل استفاده در ساخت و ساز باید قابلیت تحمل فشار بالایی داشته و فاقد هرگونه عیب و ایرادی باشد. نکات بعد از خرید را می توانید به صورت زیر چک کنید:

  • سایز، ضخامت و طول پروفیل به طور دقیق چک شود. هرگونه مغایرت در ابعاد قوطی ستونی، می تواند مقاومت و تحمل فشار مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مغایرتی مشاهده کردید، حتما آن را با فروشنده در میان بگذارید.
  • قوطی ستونی باید فاقد هرگونه انحنا در طول باشد.
  • قوطی ستونی را چک کنید که در محل فرز یا جوشکاری، بدون پلیسه باشد.

دیگر پارامترهای قابل بررسی بعد از خرید پروفیل ستونی یا هر نوع پروفیل دیگری را می تواید در مقاله جامعی بخوانید که برای خرید تمامی پروفیل های فولادی تهیه کرده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: نکات خرید انواع قوطی و پروفیل

راهنمای خرید پروفیل فولادی

سخن آخر

قوطی ستونی، زیرمجموعه قوطی های صنعتی است که بیشتر به عنوان ستون در ساختمان ها استفاده می شود. به دلیل کاربرد حساسی که این نوع قوطی دارد، باید دقت زیادی برای خرید آن به خرج داد. چرا که در صورت عدم آگاهی، متحمل هزینه های گزافی خواهید شد.

سوالات متداول

پرمصرف ترین قوطی ستونی در بازار کدام است؟

پر مصرف ترین قوطی ستونی در بازار به صورت قوطی مربعی و در ابعاد ۱۳۵*۱۳۵ میلی متر تولید می شود که بعضا در بازار به آن قوطی ستونی پشت به پشت ۱۳.۵ در ۱۳.۵ نیز می گویند

برای استعلام قیمت قوطی ستونی باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کنیم؟

برای خرید قوطی ستونی، باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید.
سایز قوطی ستونی
ضخامت قوطی ستونی
طول قوطی ستونی
برند یا کارخانه تولیدکننده (در صورت نیاز)

می توان قوطی ستونی با طول کمتر از ۱۲ متر خرید؟

بله، برای خرید قوطی ستونی کمتر از ۱۲ متر، با استفاده از خدمات برشکاری، پروفیل را برش داده و طول مورد نظر را برایتان ارسال می کنند. در این حالت، هزینه برشکاری به هزینه های جانبی خریدتان اضافه خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.