بررسی کاهش قیمت میلگرد امروز و روزهای آینده

روند کاهش قیمت میلگرد امروز، متاثر از مسائل داخلی و عوامل خارجی است؛ به طوری که برآیند این عوامل، کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده را نیز اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

اگرچه وجود ناترازی در حوزه انرژی باعث کاهش تولید در صنایع، به خصوص صنعت فولاد شده است و این خود سیگنالی افزایشی برای بازار آهن و روند قیمت میلگرد به شمار می‌رود، اما به صورت کلی، افت تقاضا به دلیل کاهش ساخت‌وساز و در نتیجه، وجود مازاد تولید، همچنین ریزش قیمت میلگرد در سطح جهانی، منجر به کاهش قیمت میلگرد امروز شده و بر روند قیمت میلگرد طی روز های آینده نیز موثر است. شرایط و دلایلی که منجر به این پیش بینی شده را در ادامه بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله بررسی کاهش قیمت میلگرد امروز

پیش بینی کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

پیش بینی کاهش قیمت میلگرد

با بررسی بازاز آهن، به خصوص با توجه به میزان تولید و عرضه، تقاضای داخلی، امکان صادرات محصول نهایی و واردات مواد اولیه، می‌توان وضعیت قیمت میلگرد را در روزهای آینده، کاهشی پیش‌بینی کرد.

اگرچه عده‌ای معتقدند برخی کارخانه‌ها قیمت میلگرد خود را کاهش خواهند داد تا مشتریان میلگردی را که برای خرید مردد هستند تحریک کنند، اما به طور کل، بازار آهن مدت زیادی است دچار رکود شده و به همین دلیل، احتمالا طی روزهای آینده با گذر از نوسانات هیجانی ناشی از اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای، شاهد روند ثابت و کاهش قیمت آهن و میلگرد خواهیم بود.


کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده ادامه‌دار است؟

کاهش قیمت میلگرد ادامه دارد؟

هرچند با شروع فصل تابستان، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم، اما در ادامه‌ی این فصل روند کاهش قیمت میلگرد اجتناب‌ناپذیر است.

با این حال، شیب کاهشی قیمت میلگرد، زیاد نخواهد بود؛ زیرا با توجه به هزینه تولید و قیمت مواد اولیه، برای هر مقطع فولادی کف قیمتی وجود دارد. وقتی قیمت میلگرد به کف خود نزدیک شود، دیگر توجیهی برای ریزش وجود ندارد؛ چرا که قیمت نهایی نمی‌تواند پایین‌تر از هزینه‌های تولید باشد. در این مرحله، ثبات قیمت با نوسانات کاهشی جزئی را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این مقاله و با شرح ۸ دلیل، توضیح خواهیم داد که چرا وضعیت قیمت میلگرد در روزهای آینده کاهشی خواهد شد.


علت کاهش قیمت میلگرد

برای پیش‌بینی این مسئله که آیا قیمت میلگرد پایین می آید، ابتدا باید مشخص کنیم «چه عواملی قیمت میلگرد را کاهش می دهند». هر کدام از عواملی که در ادامه معرفی می‌کنیم مستقیما بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش قیمت میلگرد می‌شود.

دلایل کاهش قیمت میلگرد

۱- قیمت در بازار جهانی

در ماه‌های گذشته، شاهد ریزش قیمت میلگرد در سطح جهانی بودیم. این کاهش قیمت در اکثر کشورها از چین و ژاپن تا اتحادیه اروپا به دلیل کاهش پروژه‌های ساخت‌وساز، کمبود نیروی کار و کاهش تقاضا به وجود آمده است. مسلما کاهش نرخ جهانی میلگرد، از عوامل اصلی و تاثیرگذار بر نوسان کاهشی قیمت میلگرد در ایران خواهد بود.

۲- میزان عرضه و تقاضا

تناسب یا عدم تناسب در عرضه و تقاضای میلگرد، باعث افزایش یا کاهش قیمت نهایی آن می‌شود. به طور مثال، با کاهش ساخت‌وساز (اصلی‌ترین محل مصرف میلگرد)، تقاضا برای میلگرد و به دنبال آن، قیمت میلگرد کاهش می یابد. تاثیرگذاری و اهمیت این پارامتر به اندازه‌ای است که در هر برهه مانی که میلگرد ارزان شد، باید ابتدا حجم ساخت‌وساز را بررسی کرد.

۳- نرخ ارز

از آنجا که نرخ دلار یکی از عوامل اصلی در قیمت‌گذاری مقاطع فولادی، از جمله میلگرد است، با کاهش نرخ ارز، متعاقبا شاهد کاهش قیمت میلگرد نیز خواهیم بود.

۴- ناترازی انرژی

کمبود انرژی، هم در فصل گرم و هم فصل سرد سال، صنایع تولیدی (به خصوص فولادسازی) را ناچار به کاهش تولید می‌کند. به این صورت که با شروع فصل گرم، مشکل قطعی برق و در فصل سرما، قطعی گاز، منجر به کاهش تولید و بالا رفتن قیمت ها می‌شود. اما در صورت مساعدت وزارت نیرو و کنترل ناترازی‌ها می‌توان تولید و عرضه محصول را متوازن کرد که خود باعث کاهش قیمت ها خواهد شد.

۵- سیاست‌های خارجی

در صورت شروع مذاکرات ایران و آمریکا، شاهد تحریکاتی در بازار فولاد خواهیم بود. هرچند اخباری از این دست، تاثیر چندانی بر میزان تقاضای داخلی و حجم خرید و فروش آن ندارد، اما عدم توافق و ادامه تحریم‌ها سایه سنگینی بر بخش صادرات فولاد، از جمله میلگرد خواهد انداخت و این امر، به طور غیرمستقیم بر قیمت میلگرد در بازار داخلی تاثیر خواهد گذاشت.

۶- سیاست‌های داخلی و عوامل اقتصادی

در صورتی که سیاست‌های دولت جدید منجر به مهار یا کاهش نرخ تورم و همچنین اصلاحات اقتصادی شود، تاثیر مثبتی بر روند بازار خواهد گذاشت و مسیر قیمت محصولات فولادی، از جمله میلگرد را تغییر می‌دهد. از جمله این اصلاحات و تصمیمات می‌توان به مصوبات دولت در حوزه صنایع و حمایت از صنعت فولاد (به طور مثال: حذف کارت بازرگانی برای تسهیل تجارت خارجی) اشاره کرد که می تواند به تعادل و کاهش قیمت میلگرد کمک کند.

۷- حوادث و اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای

منطقه خاورمیانه حادثه‌خیزترین منطقه جهان است و می‌توان گفت بیشترین حوادث غیر مترقبه در آن رخ می‌دهد؛ مانند حادثه اخیر ترور اسماعیل هنیه و تاثیر آن بر بازار آهن که تاثیر هیجانی و صعودی بر بازار آهن گذاشت. به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن حوادث و اتفاقات منطقه، همواره باید احتمالی برای تاثیرگذاری این پارامتر روی قیمت میلگرد در نظر گرفت. این تاثیرگذاری نیز هم از نوع صعودی و هم نزولی خواهد بود.

۸- تغییر در مصالح ساختمانی

با گسترش تکنولوژی، استانداردهای ساختمان‌سازی هم تغییر یافته و به سمت سازه‌های ارزان و سبک پیش می‌رود؛ بنا بر این، تقاضا برای سیمان و میلگرد که یکی از اصلی‌ترین مصالح در حوزه ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی است به دلیل جایگزینی با مصالح جدید، رو به کاهش می باشد.


بررسی روند کاهش قیمت میلگرد امروز کارخانه های مختلف

برای راحتی کار خریداران و فعالان بازار، در ادامه می توانید روند کاهش قیمت میلگرد را با بررسی قیمت میلگردهای پرتقاضا و همچنین میلگردهایی که بیشترین نوسان کاهشی را داشتند، مشاهده نمایید. در تمامی برندهای زیر، میلگرد آجدار سایز ۱۴ به عنوان میلگرد معیار در نظر گرفته شده است.

روند کاهش قیمت میلگرد کارخانه ها

بررسی کاهش قیمت میلگرد راد همدان

کارخانه راد همدان، اولین کارخانه اعلام کننده قیمت روزانه میلگرد است. قیمت میلگرد راد همدان، روزانه ساعت ۹ و نیم صبح منتشر می‌شود که یکی از معیارهای قیمت‌گذاری اکثر کارخانه ها نیز می‌باشد. در واقع، کاهش قیمت میلگرد راد همدان، معیاری برای نشان دادن کاهش قیمت این محصول در بازار است.


بررسی کاهش قیمت میلگرد ذوب آهن

میلگرد ذوب آهن به دلیل محبوبیت و همچنین کیفیت بالا، اولین میلگردی است که نوسان و کاهش آن در بازار رصد می‌شود. اما لازم است توجه کنید قیمت میلگرد ذوب آهن به خاطر وجه تمایزی که دارد، ممکن است مسیر متفاوتی در بازار داشته باشد. به همین دلیل، همیشه نوسانات قیمت دیگر کارخانه ها را نیز بررسی کنید.


بررسی کاهش قیمت میلگرد امروز میانه

میلگرد میانه نیز محبوبیت زیادی در بازار دارد و به همین دلیل، افزایش یا کاهش قیمت آن مورد توجه بسیاری از فعالان بازار آهن است. از نظر شیب نمودار قیمت و میزان کاهش و حتی افزایش قیمت‌ها، قیمت میلگرد میانه و ذوب آهن، تقریبا نوسانات مشابه یکدیگر دارند.


بررسی کاهش قیمت میلگرد امروز بناب (شاهین بناب و ظفر بناب)

میلگردهای پرتقاضا در بازار با نام میلگرد بناب، متعلق به دو کارخانه شاهین بناب و کارخانه ظفر بناب هستند. اگر تغییرات قیمت میلگرد بناب برایتان اهمیت دارد، باید بدانید قیمت میلگرد شاهین بناب در مواجهه با سیگنال‌های بازار معمولا نوسان بیشتری نسبت به قیمت میلگرد ظفر بناب از خود نشان می‌دهد.


بررسی کاهش قیمت میلگرد امروز تبریز (درپاد تبریز، صائب تبریز، ارگ تبریز)

میلگرد تبریز موجود در بازار که تغییرات قیمت آن‌ها بیشتر مورد توجه فعالان بازار آهن است، متعلق به سه کارخانه درپاد تبریز، صائب تبریز و ارگ تبریز است. بین کارخانه های فوق، قیمت میلگرد درپاد و قیمت میلگرد صائب روزانه ثبات بیشتری نشان می‌دهند، اما قیمت میلگرد ارگ تبریز با شیب تندتری نوسان کاهشی یا صعودی را تجربه کرده است.


بررسی کاهش قیمت میلگرد اهواز (میلگرد کوثر اهواز زیر مجموعه گروه ملی)

قیمت میلگرد اهواز نسبت به میلگرد معیاری مانند ذوب آهن اصفهان، به صورت روزانه نوسان کاهشی و افزایشی کمتری را تجربه کرده است.


سخن آخر

قیمت میلگرد در بازار جهانی، میزان عرضه و تقاضا، نوسان نرخ ارز، ناترازی انرژی و سیاست‌های داخلی و خارجی، دلایلی هستند که تاثیر مستقیمی روی کاهش قیمت میلگرد امروز و روزهای آینده خواهند داشت. در همین راستا پیش بینی می کنیم کاهش قیمت میلگرد تا پایان فصل گرم سال ادامه داشته باشد و در شرایط نرمال سیاسی و با کاهش تنش ها، همچنین با ورود به فصل سرد سال و افزایش ساخت‌وساز، متعاقبا با افزایش قیمت ها مواجه شویم.

سوالات متداول

آیا قیمت میلگرد پایین می آید؟

با توجه به عواملی چون قیمت میلگرد در بازار جهانی، میزان عرضه و تقاضا، نوسان نرخ ارز، ناترازی انرژی و سیاست‌های داخلی و خارجی، قیمت میلگرد در روزهای آینده کاهش خواهد داشت.

کاهش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد؟

پیش بینی ما این است که کاهش قیمت میلگرد تا پایان فصل گرم سال ادامه داشته باشد. در شرایط نرمال از نظر سیاسی و منطقه ای، با ورود به فصل سرد سال و افزایش ساخت‌وساز، کاهش قیمت متوقف شده و روند صعودی خواهیم داشت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.