تاثیر ترور اسماعیل هنیه بر بازار آهن ایران

شب گذشته اطلاعات سپاه ایران، خبر از ترور اسماعیل هنیه -رئیس دفتر سیاسی حماس- در تهران داد!

اسماعیل هنیه ملقب به ابوالعبد که از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس بود، برای مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به ایران سفر کرد و شب گذشته در اقامتگاه خود واقع در شمال تهران حوالی ساعت ۲ بامداد، توسط موشکی خارجی کشته شد. طبق گزارش‌های اعلام شده، یک موشک دقیق و هدایت شونده به اتاق خواب هنیه نفوذ کرد و به طور مستقیم به او اصابت کرد. شواهد گویای هدفی از پیش برنامه ریزی شده است که به سرانجام نیز رسید و جان هنیه و محافظ او را گرفت.


آیا ترور اسماعیل هنیه بر قیمت آهن در ایران تاثیر دارد؟

بازار ارز به خبر ترور هنیه واکنش نشان داد و باعث شد قیمت دلار نزدیک به ۲ هزار تومان افزایش پیدا کند و مجددا وارد کانال ۶۰ هزار تومان شود.

قطع به یقین نابسامانی‌های سیاسی در هر کجای دنیا، شرایط ناامن و بی ثباتی در اقتصاد حاکم می‌کند که اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جنگ، صلح، انتخابات، مرگ و میر سران یک کشور و هرگونه مسئله ژئوپلیتیک، اقتصاد را دگرگون می‌کند. در چنین شرایطی، قیمت دلار، انس جهانی طلا و تمامی بازارهای جهانی دچار نوساناتی اجتناب ناپذیر می‌شوند.

بازار آهن و فولاد نیز از جمله بازارهایی هستند که تاثیر پذیری بسیار بالایی دارند. قیمت آهن، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ورق فولادی و… از جمله محصولات اصلی این بازار هستند که سریعا دچار نوسانات مثبت یا منفی می‌شوند.

از آنجایی که این اتفاق می‌تواند بر شرایط منطقه تاثیر منفی داشته باشد، احتمالا باید انتظار واکنش گروه‌های جهادی منطقه را داشته باشیم که سبب آشفتگی بیشتر در منطقه می‌شود. از طرف دیگر اتفاقات مذکور، می‌تواند بر احیای روابط ایران و آمریکا در مسئله برجام نیز تاثیرگذار باشد.

از این رو انتظار می‌رود با این وضعیت، روند افزایش قیمت ارز تداوم داشته باشد و به واسطه آن روند افزایشی بازارهای موازی اعم از طلا، سکه، خودرو، آهن تشدید شود.


آیا واقعا اسرائیل در مرگ اسماعیل هنیه نقشی داشته است؟

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی برای حکمرانی مسئولانه، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، به تحلیل علت ترور اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس در تهران پرداخت.

به نوشته پارسی، چند نکته در مورد ترور اسماعیل هنیه وجود دارد:

هنوز به طور رسمی تایید نشده که آیا اسرائیل هنیه را ترور کرده و این که این کار از طریق حمله هوایی انجام شد. اما اگر چنین باشد، این ترور چندین مزیت را برای نتانیاهو به ارمغان می‌آورد که فراتر از هدف آشکار برای ترور هنیه در پاسخ به ۷ اکتبر بود:

  • مذاکرات آتش‌بس را از بین می‌برد
  • ممکن است دیپلماسی جدید ایران و آمریکا را از بین ببرد
  • ممکن است جنگی که نتانیاهو به دنبال آن بوده آغاز شود
  • کامالا هریس را به گوشه رینگ می‌برد

آخرین تصویر از حضور اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور

نکته جالب توجه اینجاست که روز گذشته، اسماعیل هنیه در دیدار با علی خامنه‌ای با اشاره به جنگ غزه که اکنون سیصد روز از آغاز آن می‌گذرد تاکید کرده بود که این جنگ به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده و نیروهای حماس باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند. حماس نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور آقای هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان گفته است که اسرائیل او را هدف قرار داده است.

همچنین به نقل از خبرگزاری سما فلسطین اظهارات موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، را بازتاب داده که تاکید کرده ترور اسماعیل هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند.


بیانات اسرائیل درباره ترور اسماعیل هنیه

رسانه بین‌المللی گاردین گفت: اسرائیل هنوز صحبتی درباره ترور هنیه نکرده است.

سی ان ان نیز چند ساعت پیش، خبری منتشر کرد و گفت: ارتش اسرائیل در پاسخ به رسانه سی ان ان گفته است که پاسخی به رسانه‌های خارجی نمی‌دهد.

مقامات امنیتی اسرائیل اعلام کردند صبح چهارشنبه، دستور بستن حریم هوایی اسرائیل از خط “خدرا” تا شمال اسرائیل صادر شده است. علی رغم اینکه این محدودیت برای ۲۴ ساعت معتبر است، بستن حریم هوایی، بر عملکرد فرودگاه بین‌المللی تاثیری ندارد.

در بحبوحه سانحه مرگ اسماعیل هنیه، ارتش اسرائیل یک هدف هوایی مشکوک را از سمت لبنان شناسایی کرد. به گفته ارتش اسرائیل، این موشک وارد اسرائیل نشد و هیچ آژیر خطری فعال نشد.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد هیچ تغییری در دستورالعمل‌های دفاعی اسرائیل ایجاد نشده و ارتش در حال ارزیابی شرایط موجود است و در صورت هر گونه تغییری، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارتش اسرائیل همچنین گفت: هیچ تغییری در دستورالعمل‌های دفاعی اسرائیل ایجاد نمی‌شود و همچنان در حال ارزیابی شرایط موجود هستیم. در صورت بروز هرگونه تغییر، اطلاع رسانی خواهد شد.


بیانیه حماس درباره فوت ناگهانی اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل  أحیاءٌ  عند ربهم یرزقون

جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است:

برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه

رهبر نهضت که پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست ها به محل سکونتش در تهران جان باخت.

و به سوی خدا و به سوی او باز خواهیم گشت.

جهاد، پیروزی یا شهادت است.

2 دیدگاه
  1. وحید می گوید

    خدا وکیلی قیمتها را بیارین سر جاشون
    من زیر پوشش کمیته امداد شهرکرد هستم میخام خونه بسازم از بد روزگار بعد ۲ سال و خورده وامم ازاد شدس ولی متاسفانه قیمتها سر به فلک گذاشتن
    خداوکیلی ی فکری کنید

    1. مبینا مطلبی می گوید

      درود بر شما دوست عزیز
      متاسفم بابت شرایط پیش اومده.
      شوربختانه وضعیت اقتصادی کشور مدام در حال تغییر و تحولاتی هست که غیرقابل پیش بینی هستند، بنابراین بهتره در اولین فرصت ساخت و ساز رو انجام بدید و یا در صورت امکان، سرمایه فعلی خودتون رو افزایش بدید و کار رو آغاز کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.