بازار آهن در صورت واکنش ایران به اسرائیل

بازار آهن در صورت واکنش ایران به اسرائیل آن هم در شرایطی که این بازار در حال ناخوشی به سر می برد، دستخوش رشد بسیار منفی خواهد شد. بازار آهن آلات، اخیرا نوسان نسبتا زیادی داشت که پس از سانحه ترور اسماعیل هنیه، نوسانات آن نیز دوچندان شد. در حالی که قیمت دلار اصلی ترین مولفه در قیمت گذاری نهایی مقاطع فولادی است، با نوسانات شدید این بازار، قیمت مقاطع فولادی همچون آهن، میلگرد، تیرآهن، ورق و… نیز دچار افزایش چشمگیری خواهند شد.

از یک سو، روی کار آمدن دولت چهاردهم و ترور اسماعیل هنیه -رئیس دفتر سیاسی حماس- و تنش‌های منطقه، و از سوی دیگر، انتخابات ایالات متحده و حواشی مربوط به آن؛ همه و همه تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد ایران و ابعاد مختلف آن دارند.


فولاد و آهن دستخوش تغییرات بازار شدند!

در روز ۱۰ مرداد، دقیقا پس از انتشار خبر تکان دهنده ترور اسماعیل هنیه و شوک ناگهانی وارد شده بر اقتصاد کشور، شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که به سرعت بر قیمت آهن تاثیر گذاشت. با مشاهده نوسانات قیمت آهن آلات به راحتی می توان دریافت که در همین مدت زمان کوتاه، تاثیر ترور اسماعیل هنیه بر بازار آهن ایران چقدر بوده است!

حالا بوی جدال میان دو کشور ایران و اسرائیل به مشام می رسد که علاوه بر تشدید شرایط نابسامان برای شهروندان ایرانی، اقتصاد کشور نیز دچار دگرگونی اساسی خواهد شد. پس از آن که در خاک ایران اقدام به ترور هنیه کردند، مقامات ایران نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند و تاکید داشتند که این اقدام کثیف بی جواب نمی ماند!

در صورتی که ایران به اسرائیل واکنشی جدی نشان دهد، نوسانات به شدت بالایی در بازار ارز حاکم شده و عبور قیمت دلار از کانال ۶۰ هزار تومانی هم دور از انتظار نخواهد بود. در چنین شرایطی، مسلم است که خریداران برای خرید اقدام نکنند و سرمایه گذاران نیز به فکر سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز نیفتند. همه موارد ذکر شده، علی رغم تورم شدید در قیمت آهن آلات، منجر به کاهش تقاضا می شود و بازار فولاد به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان رشد و ارتقا کشور، آسیب جدی خواهد دید.


افزایش قیمت زنجیره فولاد به چه صورت بوده است؟

زنجیره فولاد در هفته گذشته، تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار قرار گرفت که تا این لحظه، نوسان نسبتا کمی را تحمیل کرده است، اما تقویت شاخص دلار و همچنین نوسان زنجیره فولاد، دور از انتظار نیست. در ادامه، درصد افزایش مقاطعی که امروز تحت تاثیر شرایط فعلی قرار گرفته اند را نسبت به روزهای پیش از تنش در تیر ماه مقایسه می کنیم.

در قیمت میلگرد ذوب آهن ۱۴ در مقایسه با تیر ماه -زمانی که دلار در کمترین نرخ قیمتی خود بود- با افزایش ۸.۰۳ درصدی مواجه هستیم. قیمت تیرآهن سنگین ۱۴ ذوب آهن، با افزایش ۳.۷۸ درصدی و شمش ۵sp 150*150 با مقدار ۳.۶۲ درصدی همراه بوده اند. در ورق سیاه فولاد مبارکه رول ۱۵ میل نیز حدود ۳ درصد و در مقطع نبشی در بازار، ۴.۵۲ درصد افزایش قیمت داریم.

بیشترین افزایش را در قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت نبشی شاهد بوده ایم که این مسئله به مرور زمان بر دیگر مقاطع فولادی نیز تاثیرگذار خواهد بود.


آیا تاثیر جدال میان ایران و اسرائیل بر نمودار قیمتی آهن تداوم خواهد داشت؟

سیاست و اقتصاد، دو امر بی ثبات و غیر قابل پیشبینی هستند که نمی توان شرایط شفاف و روشنی را برای آنها پیشبینی کرد، اما با استناد بر تجربیات حاصل از تنش های منطقه و مسائل ژئوپلیتیکی که طی سالها پیش آمده اند، دور از انتظار نیست که جدال ایران و اسرائیل بر نمودار قیمتی آهن تداوم داشته باشد.

شایان ذکر است که صرفا با بهبود اوضاع در عرضه و تقاضای آهن و فولاد، شاهد رشد چشمگیری در این بازار نخواهیم بود، چرا که رشد مطلوب بازار فولاد، نیازمند اصلاح لایه های عمیق تر می باشد. احیای بحران هایی از جمله بهبود پروژه های عمران و ساخت و ساز، فراهم ساختن ثبات و امنیت اقتصادی و مواردی از این قبیل، همگی نقش پررنگی بر روند کلی بازار آهن دارند.

با تشدید اختلافات میان ایران و اسرائیل، نه تنها انجام چنین پروژه هایی به جریان نمی افتد، بلکه بحران های جدی تری به کسب و کارها راه پیدا می کنند.


امیدواریم که شرایط فعلی در بهترین حالت و بدون آسیب به جان و مال افراد خاتمه یابد و زین پس شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشورمان در ابعاد گوناگون باشیم.

شما در راستای واکنش ایران به اسرائیل چطور فکر می کنید؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.