چرا مراسم تحلیف مسعود پزشکیان متفاوت خواهد بود؟

همانطور که از پیش اطلاع رسانی شده بود، پس از برگزاری مراسم تنفیذ و آغاز کار مسعود پزشکیان به طور رسمی، امروز نیز در تاریخ نهم مرداد ماه، مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار خواهد شد. پس از اعلام میهمانان این مراسم و منتشر شدن لیست اسامی آنان، حواشی زیادی حول محور این موضوع شکل گرفت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.


علت تفاوت مراسم تحلیف امروز + لیست میهمانان مسعود پزشکیان

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، امروز ساعت ۱۶ در خانه ملت برگزار می‌شود. اصولا در مراسم تحلیف، مقامات کشورهای مختلف حضور دارند و این اصل در چند مراسم تحلیف قبلی نیز اجرا شد. اما آنچه مراسم تحلیف امروز را از دیگر مراسم‌های تحلیف متمایز می‌سازد، جلوه این مراسم در سیاست خارجی است.

قطعا یکی از مهمترین بخش‌های مراسم تحلیف برای کشورمان، حضور دولتمردان و سران کشورهایی است که با آنان روابط سیاسی داریم. حال با توجه به لیست بلند بالایی از مهمانان آقای پزشکیان، این مراسم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توجه همگان را به خود جلب کرده است. از طرفی در مقایسه با دو دولت قبل (دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی) به لحاظ تعداد مهمانان و استقبال آنان از این مراسم، به نظر می‌رسد تحلیف مسعود پزشکیان خاص و متفاوت برگزار شود.

در ادامه، لیست مهمانان مسعود پزشکیان را در مقایسه با مهمانان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی مشاهده می‌کنید.

مسعود پزشکیانابراهیم رئیسیحسن روحانی
کشورمقامکشورمقامکشورمقام
تاجیکستانرئیس جمهورعراقرئیس جمهورارمنستانرئیس جمهور
رئیس اقلیم کردستان
ترکمنستانرئیس جمهورافغانستانرئیس جمهورعراقرئیس جمهور
آفریقای جنوبیرئیس جمهورارمنستانرئیس جمهورکره شمالیرئیس جمهور
پاکستانرئیس جمهورالجزایررئیس جمهورمولدابیرئیس جمهور
سوریهرئیس جمهور یا نخست وزیرترکیهرئیس مجلسزیمبابوهرئیس جمهور
صربستانرئیس جمهور یا نخست وزیرآذربایجانرئیس مجلسافغانستانرئیس جمهور
کوبارئیس جمهور یا نخست وزیرروسیهرئیس مجلسپادشاهی لستورئیس جمهور
آذربایجانرئیس جمهور یا نخست وزیرآفریقای جنوبیرئیس مجلسبلاروسرئیس مجلس
ارمنستانرئیس جمهور یا نخست وزیرسوریهرئیس مجلسکره جنوبیرئیس مجلس
گرجستانرئیس جمهور یا نخست وزیرتاجیکستانرئیس مجلسمالزیرئیس مجلس
گینه بیسائورئیس جمهور یا نخست وزیرپاکستانرئیس مجلسسریلانکارئیس مجلس
روسیهرئیس مجلسنیجررئیس مجلسلبنانرئیس مجلس
الجزایررئیس مجلسازبکستانرئیس مجلسماداگاسکاررئیس مجلس
بلاروسرئیس مجلسعمانوزیر امورخارجهمالیرئیس مجلس
قزاقستانرئیس مجلسنیجریهوزیر امورخارجهقبرسرئیس مجلس
ازبکستانرئیس مجلسکویتوزیر امورخارجهاسپانیارئیس مجلس
مالزیرئیس مجلسبولیویوزیر امورخارجهتانزانیارئیس مجلس
عراقرئیس مجلسنیکاراگوئهوزیر امورخارجهزنگباررئیس مجلس
بورکینافاسورئیس مجلسبوسنیوزیر امورخارجهقرقیزستانوزیر امورخارجه
اوگاندارئیس مجلسغناوزیر امورخارجهونزوئلاوزیر امورخارجه
کوموررئیس مجلسونزوئلاوزیر امورخارجهارمنستانوزیر امورخارجه
مالیرئیس مجلسکره جنوبیوزیر امورخارجهعمانوزیر امورخارجه
سریلانکارئیس مجلسیمنوزیر امورخارجهزیمبابوهوزیر امورخارجه
سنگالرئیس مجلسلبنانوزیر امورخارجهتوگووزیر امورخارجه
کره شمالیرئیس مجلس  لستووزیر امورخارجه
هندوزیر یا سفیر    
نیکاراگوئهوزیر یا سفیر    
نیجروزیر یا سفیر    
غناوزیر یا سفیر    
بلغارستانوزیر یا سفیر    
ایسلندوزیر یا سفیر    
تونسوزیر یا سفیر    
مجارستانوزیر یا سفیر    
کلمبیاوزیر یا سفیر    
اکوادوروزیر یا سفیر    
مکزیکوزیر یا سفیر    
فلسطینرئیس دفتر سیاسی حماس    

علاوه بر میهمانان ذکر شده در مراسم تحلیف آقای پزشکیان، دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی شامل: OIC، APA، ECO، D۸، PUIC، IORA و شانگهای نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. این آمار نهایی نبوده و احتمال افزایش کشورهای شرکت کننده در این مراسم وجود دارد.

لازم به ذکر است که همچنان کابینه مسعود پزشکیان به طور کامل اعلام نشده است و تنها با دو شخص قطعی و چندین شخص احتمالی، در انتظار لیست کابینه نهایی ایشان هستیم.

قیمت ورق فولادی

مراسم تحلیف حسن روحانی در سال ۱۳۹۶

مراسم تحلیف آقای روحانی در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۶ در خانه ملت برگزار شد. در آن تاریخ، ایران در برجام موفقیت‌هایی کسب کرده بود که به واسطه آنها، در مجامع بین المللی نیز بسیار برجسته شده بود. همانطور که در جدول بالا نیز مشاهده می‌کنید، مهمانان ایشان به لحاظ تعدادی، از آقای پزشکیان کمتر است اما کشورها و مقامات برجسته‌تری در جمع مهمانان حضور داشتند.

پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری آن روز، در رابطه با تعداد میهمانان خارجی ایشان گفت:

نمایندگان ۱۰۵ هیئت خارجی و ۹ نهاد بین المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند. این در حالی است که در مراسم تحلیف دوره یازدهم که در تاریخ ۱۴ مرداد ۹۲ در صحن علنی بهارستان برگزار شد، نمایندگان ۴۷ کشور خارجی حضور داشتند.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰

مراسم تحلیف ایشان نیز طبق روال دولت سیزدهم، در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم ایشان، در دوران همه گیری ویروس کرونا برگزار شد اما با این حال، میهمانان زیادی از سراسر کشور با رعایت پروتکل‌ها در مراسم ایشان حضور پیدا کردند.

سخنگوی سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در راستای برگزاری مراسم ایشان اعلام کرده بود:

۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کردند؛ البته این نکته حائز اهمیت است که این مراسم در سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر شیوع جهانی کرونا با پروتکل‌های مشخص برگزار شد و حضور نیافتن برخی سران کشورها در قالب این موضوع تحلیل شد.

آداب برگزاری مراسم تحلیف

پس از نواختن زنگ آغاز جلسه علنی توسط رئیس مجلس، دستور جلسه مراسم تحلیف توسط عضو هیات رئیسه مجلس به شرح زیر قرائت می‌شود:

ابتدا سرود ملی ایران نواخته شده و پس از آن، آیاتی از قرآن کریم تلاوت می‌شود. پس از خیر مقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه، مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

در نهایت، مراسم تحلیف با بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی، به پایان می‌رسد.


متن سوگندنامه مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف

رئیس‌جمهور بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، به کار گیرد. پس از امضای سوگندنامه، متن همیشگی سوگندنامه را چنین می‌خواند:

«من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.»


تعطیلی و محدودیت ترافیکی در تهران

بانک‌ها و ادارات در مراسم تحلیف حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ تعطیل بودند، اما برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، خبری تحت عنوان تعطیلی ارگان‌ها منتشر نشد.

صرفا محدودیت‌های ترافیکی از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه، در محورهای فرعی اطراف مجلس در خیابان‌های شهید دیالمه، آژانلو، مجاهدین، با نیوجرسی مسدود خواهند شد و از ساعت ۱۴ نیز در مسیر شرق به غرب خیابان مجاهدین، از تقاطع آبسردار محدودیت ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد. همچنین در ادامه از محدوده شمال به جنوب ابن‌سینا از تقاطع فخر آباد به سمت جنوب نیز محدودیت ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد. در محدوده خیابان جمهوری از تقاطع مخبر الدوله و در ادامه از خیابان ظهیر الاسلام به سمت شرق محدودیت ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.