تاریخ آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان

پس از سانحه و فوت ابراهیم رئیسی و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد، اما لازمه آغاز کار دولت او، فرایندی است که در ادامه به جزئیات آن بیشتر می‌پردازیم.


 استعفای مسعود پزشکیان از مجلس شورای اسلامی

همانطور که می‌دانیم، مسعود پزشکیان پیش از آنکه در قامت نامزد ریاست جمهوری حاضر شود، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بود. حالا که او به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده، می‌بایست بر اساس قانون از مجلس جدا شده و استعفای خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهد.

لازم به ذکر است که این استعفا صرفا جنبه نمادین دارد و بدیهی است که ایشان پس از فعالیت در جایگاه رئیس جمهور، دیگر قادر به حضور در مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.. پس از بررسی استعفانامه در هیئت رئیسه  مجلس و تایید آن، آقای پزشکیان رسما در جایگاه رئیس جمهور حاضر می‌شود.


تاریخ برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان

پس از مراسم تحلیف، مراسمی تحت عنوان تنفیذ برگزار می‌گردد. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. همچنین تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌ جمهور را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه نخواهد داشت.

طبق قانون اساسی، آغاز دوره ریاست جمهوری از روز تنفیذ آغاز می‌شود. در واقع چهارسال ریاست مسعود پزشکیان، درست بعد از مراسم تنفیذ آغاز می‌گردد.این مراسم، برای روز ۷ مرداد برنامه ریزی شده است.

پس از این مرحله رئیس جمهور به مدت ۱۵ روز فرصت دارد تا اعضای کابینه خود را معرفی کند. همانطور که در مطلب کابینه احتمالی مسعود پزشکیان اشاره کردیم، لیستی از اعضای احتمالی کابینه وی منتشر شده که تا تاریخ تعیین شده می‌بایست اعلام شود و سرانجام در تاریخ ۱۴ شهریور جلسه رای اعتماد جهت تایید اعضای کابینه، در حضور مقام رهبری برگزار می‌گردد.

البته پس از دیدار آقای پزشکیان با رهبر انقلاب و پشت پرده دیدار مسعود پزشکیان با سعید جلیلی، احتمال اینکه نفرات کابینه از پیش تعیین شده ایشان تغییر کند، وجود دارد. در هر صورت تمامی این مسائل، بر آغاز کار به دولت پزشکیان تاثیرگذار هستند.


تاریخ برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

بر اساس یک رسم دیرینه، پس از انتخاب رئیس جمهور و برگزاری مراسم تنفیذ، مراسمی تحت عنوان مراسم تحلیف برگزار می‌شود. مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در روز ۹ مرداد ساعت ۱۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در این مراسم که در شورای نگهبان نیز برگزار می‌شود، رئیس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، سوگند یاد می‌کند که تمام استعداد و صلاحیت خویش را در راستای ایفای مسئولیت‌هایی که به عهده دارد، به کار گیرد و در نهایت سوگند نامه را امضا می‌کند.

قیمت لوله فولادی

آیا امکان تغییر بودجه سال جاری برای مسعود پزشکیان وجود دارد؟

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، تنها به دلیل سانحه رخ داده برای رئیس جمهور پیشین برگزار شد. حضور آقای رئیسی در آغازین روزهای سال ۱۴۰۳ و تعیین بودجه سال جاری توسط ایشان، کار را برای مسعود پزشکیان اندکی دشوار کرده است.

اختیارات مسعود پزشکیان در راستای تعیین بودجه کشور در سال ۱۴۰۳ محدود بوده و قادر به بودجه بندی نخواهد بود. به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت که فعلا مسعود پزشکیان عاملیت دولت را بر عهده دارد و در راستای تغییر بودجه و اختصاص منابع تا پایان سال جاری، هیچ گونه اختیاری ندارد. البته لازم به ذکر است که نظرات وی در راستای هر گونه عزل و نصب مدیران قابل اجراست و دیگر اختیارات قانونی یک رئیس جمهور بر ابعاد متفاوت کشور را خواهد داشت.

نظر شما درباره فعالیت و استقرار دولت او چیست؟

5 دیدگاه
  1. اکبر می گوید

    سلام : امیدوارم آقای پزشکیان با همان شعارهایی که در انتخابات شرکت کردند در منسب ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز نقاب سیاست نگذارد و بگذارند ملت ایران امیدوارانه برای پیشرفت کشور و حمایت از حاکمیت در عرصه های مختلف بین المللی و چشم انداز اصلاحات در ایران را که الان دیگر لازم است دنبال کنند و آقای دکتر پزشکیان یک حیات قوی نو بعد از یک کمای نسبی حاکمیت در کشور و دور شدن مردم از حکومت بوجود بیاورند .

  2. Ali می گوید

    سلام.شماتو اینستاگرام هم فعالین؟!؟

    1. مبینا مطلبی می گوید

      درود بر شما
      بله، به آدرس ahanmelal در اینستاگرام مراجعه کنید و یا از طریق صفحه تماس با ما روی دکمه اینستاگرام کلیک کنید. 🌹

  3. حسین می گوید

    بسیار عالی و ساده توضیح دادید. تشکر

    1. مبینا مطلبی می گوید

      ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز 🙏

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.