پشت پرده دیدار مسعود پزشکیان با سعید جلیلی

شنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۳ اولین روز انتخاب و فعالیت مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهور ایران بود. قرار بر این بود که مسعود پزشکیان، اولین نشست خبری خود را در روز شنبه ساعت ۱۵ در سالن آمفی تئاتر اجلاس سران داشته باشد، اما بنا به دلایل نامشخصی ابتدا مکان مورد نظر به سالن توحید ساختمان قدس ایران پاویون حرم امام خمینی (ره) تغییر یافت و بعد خبر آمد که به دلیل دیدار پزشکیان با مقام رهبری این نشست لغو شد.


دیدار مسعود پزشکیان با رهبر انقلاب، به جای نشست خبری

محمد حسین رنجبران (روزنامه‌نگار) در این باره نوشت:

توییت محمدحسین رنجبران (روزنامه‌نگار)

پس از اتفاقات پیش آمده، آقای پزشکیان و مقام رهبری با هم دیدار داشتند و مقام رهبری توصیه‌هایی را به ایشان داشتند، که بعد از آن سعید جلیلی شامگاه شنبه با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با رئیس جمهور منتخب دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار صمیمی، جلیلی با تبریک مجدد انتخاب پزشکیان، دیدگاه‌های خود پیرامون مهم‌ترین مسائل کشور و راهکارهای رفع آنها را تبیین کرد.

رئیس جمهور جدید نیز در این دیدار اظهار داشت: داشتن برنامه، تنها شرط موفقیت در امور نیست، بلکه به کار گرفتن افراد متخصص، اهل دانش و معتقد به کار و فعالیت، ضامن اجرای برنامه‌هاست.

پزشکیان در پایان برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات جلیلی اعلام آمادگی کرد.


هدف از دیدار پزشکیان با جلیلی چه بود؟

از آنجایی که سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در ابعاد گوناگونی اختلاف نظر داشتند، پس از گمانه‌زنی‌هایی که در راستای کابینه احتمالی مسعود پزشکیان اتفاق افتاد و درست در اولین روز حضور پزشکیان در جایگاه رئیس جمهور، دیدارهای ناگهانی رخ داد که توجه عموم افراد جامعه را به خود جلب کرد.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، آقای جلیلی کاملا واضح و شفاف به مواردی همچون ارائه دیدگاه‌های اقتصادی خود حین صحبت با رئیس جمهور اشاره کرده است. احتمال می‌رود پشت پرده دیدار مسعود پزشکیان با سعید جلیلی اتفاقات مهمی از جمله تغییر و تحول اساسی در لیست کابینه پزشکیان به توصیه مقام معظم رهبری رقم بخورد.

قیمت میلگرد

نکته جالب توجه پس از دیدار آقای پزشکیان با نامزد اسبق ریاست جمهوری این است که این دو شخص، از همان آغازین روزهای مناظرات در مقابل یکدیگر بوده‌اند؛ بنابراین امکان اینکه جمهوری اسلامی، در بدنه دولت پزشکیان و سایه دولت جلیلی مسیر را ادامه دهد، بسیار بالاست.

به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت، رای مردم ایران تنها در انتخاب حضور فیزیکی هر یک از این اشخاص دخیل بوده است.

حال باید دید که سعید جلیلی با جذب ۱۴ میلیون نفر به پای صندوق‌های رای، تا چه حد بر کابینه رئیس جمهور فعلی و اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود؛ و آیا پزشکیان در تشکیل کابینه خود، جبهه انقلاب و نماینده آنها (جلیلی) را معیار قرار می‌دهد یا خیر!

پس از ارائه لیست احتمالی اعضای کابینه پزشکیان که دیروز منتشر شد (مشاهده لیست کابینه احتمالی مسعود پزشکیان) شاهد حضور دو رقیب انتخابی پزشکیان در لیست کابینه احتمالی بودیم، هر چند این لیست به تائید نهایی نرسیده اما به نظر می آید دولت در سایه جلیلی هم نفوذ خود را در کابینه پزشکیان داشته باشد.

مسعود پزشکیان در اولین مصاحبه پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات گفت: ما به همه دست دوستی خواهیم داد و از همه برای اعتلای کشور استفاده خواهیم کرد. رقبا هم برادران ما هستند.

آیا منظور از دست دوستی، دوستی با جلیلی نیز خواهد بود؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.