چرا آینده بازار آهن و فولاد به چین بستگی دارد؟

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده از بازار جهانی فولاد، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نامتوازن است. چشم انداز بازار فولاد در جهان در طولانی مدت نامشخص است و همه چیز به چین بستگی دارد!


نقش چین در آینده بازار آهن و فولاد

چین به عنوان پیشرو در صنعت فولاد، قیمت بیلت را کاهش داده است و بر هر دو بخش فولاد و ساختمان‌سازی تسط دارد. در این میان نیز این کشور انگیزه‌ای برای کاهش صادرات یا کاهش تولید نشان نمی‌دهد. این مسئله به طور بالقوه در یک یا دو سال آینده به صنعت جهانی فولاد آسیب خواهد زد.

نرخ پایین محصولات و همینطور مازاد ذخایر محصولات فولادی چین، تولیدکنندگان فولاد را مجبور می‌کند تا قیمت مواد اولیه به ویژه قیمت کک، سنگ آهن و قیمت آهن اسفنجی را کاهش دهند. همچنین این مسئله باعث کاهش قیمت آهن آلات و محصولات نهایی می‌شود.

از سوی دیگر و به نقل از steelorbis آهن قراضه به دلیل سفتی بازار روز به روز در حال گران شدن است. در نتیجه فولادسازانی که از آهن قراضه به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند در رقابت با فولادسازانی که با مواد اولیه‌ای مانند کک و سنگ آهن، اقدام به تولید می‌کنند، با مشکل مواجه خواهند شد. در صورتی که چین به عنوان پیشرو فولادسازی اقداماتی برای تغییر این سناریو انجام ندهد، آینده بازار آهن در سطح جهانی در ابهام باقی خواهد ماند.

قیمت روز میلگرد

چشم انداز بازار فولاد در سطح جهان

بازار آهن در ایران به دلیل تعیین رئیس جمهور جدید نسبتا آرام است، از آن طرف پروژه‌های عمرانی نیز رشد قابل توجهی نداشته‌اند و بازار ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد. حتی در کشورهای توسعه یافته از لحاظ اقتصادی مانند آمریکا نیز رشد ساخت و ساز روال کندی دارد، با این حال حاشیه رقابت برای تولیدکنندگان اینگونه کشورها همچنان سالم است.

از طرف دیگر رقابت بازار آهن در سطح جهانی به صورت فشرده و پایدار در جریان است و چین همچنان پیشتاز این رقابت‌ها است. در این شرایط چشم انداز بازار آهن در سطح جهانی غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان آن را روشن ارزیابی کرد؛ در واقع بازار آهن فعلا بی‌ثبات و در حال تغییر به کار خود ادامه می‌دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.