روند جهانی تولید فولاد امسال چگونه بود؟

تولید فولاد در بعد جهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. کشورهای خاصی مانند چین، هند و… نقش پررنگی بر بازار فولاد سراسر دنیا دارد که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این مطلب قصد داریم به چکیده مهمی از گزارش انجمن جهانی فولاد و روند تولید در دو کشور اصلی چین و هند بپردازیم.


گزارش انجمن جهانی فولاد

طبق آخرین گزارش آمار انجمن جهانی فولاد، در سال میلادی جاری، شاهد ثبات در تولید فولاد خام دنیا بودیم. سال گذشته، حوالی همین تاریخ، میزان تولید فولاد خام دنیا ۹۵۴.۶ میلیون تن بود، اما امسال در ماه ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر) تولید فولاد خام، ۰.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. رقم تولید فولاد خام به ۱۶۱.۴ میلیون تن رسید و نسبت به ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) ۲ درصد افت داشته است.

با استناد بر گزارش آمار انجمن جهانی فولاد، بزرگترین تولید کننده فولاد دنیا در ماه ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر)، کشور چین بود. چین با رشد ۰.۲ درصد در بازار فولاد همراه بوده است که سالانه میانگین ۹۱.۶ میلیون تن تولید داشت و در ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) با افت ۱.۳۵ درصدی رو به رو شد.

این آمارها و نوسانات حاکم بر بازار فولاد، بر قیمت انواع مقاطع فولادی موثر است؛ اگرچه بازار فولاد ایران در رکود به سر می‌برد، اما نمی‌توان تاثیر تولید جهانی را بر بازار داخل نادیده گرفت!

قیمت شمش فولادی

روند تولید جهانی فولاد در چین و هند

همانطور که در مطلب نقش چین در آینده بازار آهن و فولاد نیز اشاره کردیم، کشور چین به عنوان پیشرو در صنعت فولاد، نقش بسزایی در کاهش و افزایش قیمت‌ها دارد. به همین خاطر، در مقیاس جهانی هم میزان تولیدات این کشور در اولویت قرار دارد.

چین ۵۶.۸ درصد از کل تولید فولاد دنیا را در دست داشت، اما در نیمه نخست سال، این کشور ۵۳۰.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است. علاوه بر چن، هند نیز دومین تولید کننده فولاد دنیا بود که میزان تولید فولاد آن در ۶ ماه نخست سال ۷۴.۲ میلیون تن ثبت شد. ۷.۴ درصد از کل این رقم، رشد سالانه فولاد هند بوده است.

در نتیجه می‌توان دریافت که وضعیت فولاد در سطح جهانی از رشد نسبی برخوردار بوده است، اما در ایران به واسطه ناترازی در اقتصاد، عرضه و تقاضا در یک سو نیستند و در پی آن، اتفاقات ناخوشایندی از جمله کسادی بازار آهن و فولاد بوجود می‌آید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.