میزان تقاضا و خرید آهن آلات به تفکیک شهرها در ماه جاری

میزان خرید و تقاضای آهن آلات در شهرهای مختلف تا حدود زیادی نشان‌دهنده حجم پروژه‌های عمرانی و فعالیت صنایع پایین دستی در آن شهر است. در همین راستا میزان تقاضای انواع آهن آلات در بازار ایران در ماه جاری را بررسی کرده ایم و نتایج به دست آمده را به تفکیک محصول و شهری که بیشترین تقاضا را داشته در اختیارتان قرار می دهیم. آمار جمع آوری شده، یک ماهه بوده و متعلق به مردادماه ۱۴۰۳ می باشد.

نسخه صوتی مقاله میزان تقاضای آهن آلات

بررسی میزان تقاضای آهن الات چه اهمیتی دارد؟

اهمیت بررسی میزان تقاضای آهن آلات

میزان تقاضا و مصرف آهن آلات مختلف در هر شهر را می توان معیاری برای حجم پروژه های در حال اجرا در آن شهر در نظر گرفت. به طور کلی، تقاضای آهن آلات و محل مصرف آن ها را اینگونه می توان دسته بندی کرد:

  • میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، قوطی و پروفیل، بیشترین آهن آلات ساختمانی استفاده شده برای ساخت و ساز و پروژه های عمرانی هستند.
  • انواع ورق فلزی، از جمله آهن الات مورد استفاده در صنایع پایین دست فولاد، مانند خودروسازی و ساخت لوله و پروفیل هستند.
  • انواع لوله فلزی نیز به عنوان مواد اولیه در صنایع مبلمان، لوازم خانگی، انتقال سیالات و … استفاده می شوند.

در نتیجه، می توان گفت تقاضای هر کدام از آهن آلات در شهرهای مختلف، نشانی از پویایی و فعالیت صنایع مربوطه در آن شهر است.


بیشترین تقاضای میلگرد در کدام شهرها است؟

طی روزهای گذشته یعنی از ابتدای مرداد تا کنون، بیشترین تقاضا برای انواع میلگرد مربوط به استان های مرکزی و استان های غرب کشور بود.

در همین راستا استان چهارمحال و بختیاری در مرکز کشور، بیشترین تقاضا را ثبت کرده و در صدر درخواست هاست. پس از چهار محال و بختیاری، چهار استان غربی کشور، یعنی زنجان، آذربایجان شرقی، همدان و اردبیل بیشترین تقاضای میلگرد را داشتند. در ادامه نیز استان های کردستان و اصفهان در رده های ششم و هفتم تقاضای میلگرد قرار دارند.

ترتیب شهرها با بیشترین تقاضای میلگرد را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. چهارمحال و بختیاری
  2. زنجان
  3. آذربایجان شرقی
  4. همدان
  5. اردبیل
  6. کردستان
  7. اصفهان
بیشترین تقاضای میلگرد در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای تیرآهن در کدام شهرها است؟

پراکندگی شهرهای متقاضی تیرآهن در مردادماه بیشتر از میلگرد است. در این ماه، بیشترین تقاضای تیرآهن از مناطق جغرافیایی مختلف شامل غرب، مرکز و شرق کشور دریافت شده است.

پراکندگی شهرهای متقاضی انواع تیرآهن به این ترتیب است:

  1. لرستان
  2. آذربایجان شرقی
  3. البرز
  4. خراسان جنوبی
  5. آذربایجان غربی
  6. اصفهان
  7. همدان
بیشترین تقاضای تیرآهن در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای ورق آهن در کدام شهرها است؟

بیشترین متقاضی انواع ورق آهن، شهرهای مرکزی کشور هستند. این مسئله تا حدود زیادی به دلیل تمرکز صنایع پایین دست فولاد، مانند صنعت خودروسازی و کارخانه های تولید قوطی و پروفیل در شهرهای مرکزی ایران است.

در نتیجه، تقاضا برای ورق آهن به عنوان مواد اولیه در شهرهای زیر بیشتر از سایر شهرهای کشور است:

  1. اصفهان
  2. تهران
  3. مرکزی
  4. اردبیل
  5. آذربایجان شرقی
  6. البرز
  7. کرمان
بیشتین تقاضا ورق آهن در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای لوله در کدام شهرها است؟

متقاضیان لوله فولادی نیز مانند متقاضیان ورق در قسمت های مختلف ایران پراکنده هستند؛ دلیل آن هم تنوع بالای انواع لوله فولادی و در نتیجه، استفاده از آن ها در صنایع متنوع و گسترده است. به طور مثال، متقاضیان لوله های فولادی در صنایع ساخت و ساز، مبلمان، انتقال سیالات، کشاورزی و … فعال هستند و در نتیجه، شهرهایی که بیشترین تقاضای لوله فولادی را در مردادماه داشتند به این صورت دسته بندی می شوند:

  1. آذربایجان غربی
  2. تهران
  3. زنجان
  4. کرمان
  5. کردستان
  6. اردبیل
  7. یزد
بیشتین تقاضا لوله در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای پروفیل در کدام شهرها است؟

پروفیل از جمله آهن آلاتی است که تنوع فراوانی از نظر شکل ظاهری و کاربرد دارد، اما بیشترین کاربردی که می توان برای آن در نظر گرفت در صنعت ساخت و ساز است. در یک ماه اخیر نیز بیشترین تقاضا برای خرید پروفیل ابتدا از سمت شهرهای مرکزی، سپس غرب و شرق کشور، به ترتیب زیر بوده است:

  1. اصفهان
  2. البرز
  3. آذربایجان شرقی
  4. ایلام
  5. تهران
  6. مرکزی
  7. خراسان رضوی
بیشترین تقاضای پروفیل در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای قوطی در کدام شهرها است؟

قوطی ها، آهن آلات طویل و توخالی با مقطع مربع و یا مستطیل هستند. بیشترین تقاضای قوطی آهن برای استفاده در لوازم خانگی، ساختمان سازی، خودروسازی، لوازم پزشکی و … است. در ماه جاری، بیشترین تقاضای قوطی آهن برای کاربردهای گفته‌شده، متعلق به شهرهای زیر می باشد:

  1. سمنان
  2. کردستان
  3. اردبیل
  4. تهران
  5. گلستان
  6. کرمانشاه
  7. گیلان
بیشترین تقاضای قوطی در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای نبشی آهن در کدام شهرها است؟

تقاضای آهن آلاتی مانند نبشی، بیشتر برای ساخت اسکلت فلزی یا پل سازی است. با توجه به تقاضای صورت گرفته در مردادماه می توان نتیجه گرفت ساخت و ساز و پل سازی در شهرهای مرکزی و غربی کشور بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. شهرهایی که بیشترین تقاضای نبشی را داشتند، عبارتند از:

  1. زنجان
  2. تهران
  3. چهارمحال و بختیاری
  4. کردستان
  5. قزوین
  6. کرمان
  7. ایلام
بیشترین تقاضای نبشی آهن در کدام شهرها است

بیشترین تقاضای ناودانی آهن در کدام شهرها است؟

انواع ناودانی فولادی، بیشتر برای ساخت اسکلت فلزی، نمای سازه، درب و پنجره همچنین صنایع خودروسازی و ساخت تاسیسات دریایی استفاده می شوند. بیشترین تقاضای ناودانی در کشور به صورت تفکیک شده بر اساس شهر به صورت زیر است:

  1. قزوین
  2. گیلان
  3. کرمانشاه
  4. همدان
  5. خراسان رضوی
  6. آذربایجان شرقی
  7. اصفهان
بیشترین تقاضای ناودانی آهن در کدام شهرها است

آیا افزایش تقاضا دلیل افزایش قیمت آهن آلات در ماه اخیر است؟

با توجه به رکودی که بر اقتصاد ایران و متعاقبا بازار آهن آلات، ساخت و ساز و … سایه انداخته است، مشخصا می توان گفت حجم تقاضای آهن آلات در ماه اخیر افزایشی نداشته است. در نتیجه، دلیل بالا رفتن قیمت آهن آلات را باید در میزان تولید و عرضه این محصول جست و جو کرد.

در واقع، تولید و عرضه آهن آلات در ماه های اخیر به دلیل ناترازی انرژی دچار اختلال و افت شده است. در نتیجه، دلیل افزایش قیمت آهن آلات در مردادماه و به طور کل در چندماه اخیر، افت تولید و عرضه این محصول در بازار بوده است. برای مشاهده نوسان افزایشی و اخبار لحظه ای در مورد قیمت آهن آلات که عرضه آن ها را در این مقاله بررسی کردیم، می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید:

اخبار لحظه ای بازار آهن

اخبار لحظه ای آهن و نوسانات در بازار ایران

اخبار لحظه ای آهن

سخن نهایی

 طی ماه جاری، بیشترین میزان تقاضای آهن آلات در شهرهای غربی و مرکزی ثبت شده است. آهن آلاتی که تقاضای آن ها بررسی شده، مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن، لوله، قوطی، پروفیل، ورق، نبشی و ناودانی است. برخی از این آهن آلات، به طور مستقیم برای ساخت و ساز و برخی دیگر (مانند لوله یا ورق آهن) به عنوان محصول میانی برای صنایع پایین دست فولاد استفاده می شوند.

سوالات متداول

بیشترین تقاضای آهن آلات در کدام شهرها بوده است؟

طی ماه جاری (مردادماه ۱۴۰۳)، بیشترین میزان تقاضای آهن آلات در استان و شهرهای مرکزی و غربی ثبت شده است.

چرا بررسی میزان تقاضای آهن آلات مهم است؟

میزان تقاضای آهن آلات مختلف در هر شهر تقریبا معیاری برای حجم پروژه های در حال اجرا و میزان فعالیت صنایع پایین دست فولاد در آن شهر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.