بازار آهن تهران کجاست؟ | آدرس و فعالیت فروشگاه ها

بازار آهن تهران، یکی از بزرگ ترین بازارهای فروش آهن آلات، ابزار و مصالح صنعتی و ساختمانی و همچنین جایی برای ارائه خدمات مختلف مانند برشکاری، خمکاری و … در این زمینه است. بازار فروش آهن در تهران از دو بازار بزرگ و مجزای شادآباد و آهن مکان تشکیل شده است. هر دو بازار بزرگ آهن تهران در جنوب غرب این شهر قرار دارند، اما در وسعت و حوزه فعالیت، کمی متفاوت هستند. بررسی بیشتر بازار آهن تهران و اطلاعات کامل در مورد حوزه فعالیت این بازار را در این مقاله آورده ایم.

نسخه صوتی مقاله بازار آهن تهران کجاست؟

تاریخچه بازار آهن تهران

قدمت بازار آهن تهران به دهه هفتاد باز می گردد؛ زمانی که آهن فروشان تهران همگی در خیابان خیام و مولوی فعالیت می کردند، اما به دلایل زیر، بازار آهن آلات تهران از داخل شهر به حاشیه شهر منتقل شد.

  • افزایش ترافیک مرکز شهر
  • افزایش آلودگی هوا
  • ایجاد آلودگی صوتی

 بنا بر این، مسئولان و شهرداری تهران برای انتقال بازار تهران به جغرافیای دیگر اقدام کردند که هم از نظر دسترسی مناسب باشد و هم مساحت و وسعت قابل قبولی داشته باشد. منطقه انتخاب شده ابتدا در محله شاد آباد و سپس جنب پل صنیع خانی بود که به ترتیب، بازار آهن شادآباد و بازار آهن مکان در این دو محل احداث و فروش و خدمات آهن از مرکز شهر تهران به خارج شهر منتقل شد.


قسمت های مختلف بازار آهن تهران

بازار آهن فروشان تهران در هر دو محل شادآباد و آهن مکان از بخش های بسیار متنوعی تشکیل شده است. مهم ترین بخش های این بازار، شامل فروش آهن آلات صنعتی و ساختمانی، دستگاه های صنعتی، آلیاژهای غیرآهنی و همچنین انجام خدمات در این حوزه است. به همین دلیل، بازار آهن تهران، مرکز اصلی تامین کالا و ابزار صنعتی و ساختمانی در کشور به شمار می رود.

تنوع محصولات و خدمات بازار آهن تهران را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

قسمت های مختلف بازار آهن تهران

۱- بازار آهن فروشان

از بخش های اصلی بازار آهن تهران، مربوط به آهن فروشان است. در بازار آهن آلات صنعتی تهران، انواع محصولات آهنی و فولادی یا به عبارتی انواع مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع مختلف عرضه می شود. همچنین به دلیل تعدد و همجواری فروشندگان مختلف، رقابت بالایی در این بازار وجود دارد و می توان گفت قیمت روز آهن بازار تهران، معمولا مقرون به صرفه است.

۲- بازار ابزارآلات

کامل ترین بازار ابزار تهران، شامل انواع ابزارآلات صنعتی، دستی، ابزارآلات جوش و برش، تجهیزات ایمنی و … است. همچنین، انواع شیرآلات و لوازم بهداشتی در بازار آهن تهران قرار دارد.

 این ابزارآلات در هر دو بازار آهن تهران در دسترس هستند. حتی می توان برخی ابزارآلات، مانند پیچ و مهره را با ابعاد سفارشی در این بازار تهیه کرد.

۳- فروشگاه های مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی آهنی و غیرآهنی در بازار آهن تهران در دسترس است. این مصالح، شامل انواع اتصالات، شیرآلات ساختمانی و صنعتی، انواع لوله و پروفیل ساختمانی و … می باشد.

۳- خدمات و تولیدات محصولات فلزی

کارگاه های بسیاری در بازار آهن تهران، خدمات متنوع و مهمی ارائه می کنند (به خصوص در رابطه با مقاطع فولادی). از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت مقاطع فلزی و غیر فلزی در حد امکانات کارگاهی (مانند تولید درب و پنجره فلزی، نرده های آهنی، کانال های گالوانیزه)
  • خدمات برشکاری، خمکاری، جوشکاری، پانچ، رنگ کاری، پوشش دهی، طراحی و …

با تجمیع بخش خدمات و فروش محصولات آهنی در کنار هم، دیگر از مراجعه به مراکز مجزا برای دریافت خدمات، بی نیاز خواهید شد. در این حالت می توانید آهن آلات و محصولات خود را خریداری کرده و در همان بازار آن ها را به مصنوعات مورد نیاز تبدیل کرده یا خدمات دیگری دریافت کنید.


ساعت کاری بازار آهن تهران

ساعت کاری بازار آهن تهران

فروشندگان بازار آهن تهران در ساعات مشخص و منظمی فعالیت می کنند. هر چند ممکن است ساعت شروع و پایان کار در روزهای خاص کمی تغییر کند، اما در حالت عادی، ساعت کار در بازار آهن تهران به این صورت است:

  • شنبه تا چهاشنبه ساعت ۸ تا ۱۷
  • پنج‌شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۴

آدرس بازار آهن تهران

بازار آهن تهران در جنوب غرب تهران (منطقه ۱۸) قرار دارد. هر دو بازار آهن تهران در این منطقه و نزدیک به هم هستند. در نتیجه، دسترسی همزمان به هر دو بازار شادآباد و آهن مکان امکان پذیر است؛ فقط مسیر نهایی آن ها متفاوت و به صورت زیر است:

  • آدرس بازار آهن تهران (آهن مکان): تهران، بزرگراه آزادگان، جنب پل صنیع‌خانی، بازار آهن مکان
  • آدرس بازار آهن تهران (شادآباد): تهران، جنوب میدان شیر پاستوریزه و بزرگراه فتح (احمد متوسلیان)
آدرس بازار آهن تهران

رفت و آمد به بازار آهن تهران آسان است؟

محل قرارگیری بازار مرکزی آهن تهران مزیت های زیادی دارد که دسترسی و رفت و آمد به آن را آسان کرده است. از جمله دلایلی که باعث سهولت رفت و آمد به بازار آهن تهران و محبوبیت این بازار شده است، شامل موارد زیر می باشد:

  • امکان دسترسی با وسیله نقلیه شخصی: هر شخص به راحتی می تواند برای عبور و مرور و یا حمل و نقل محصولات خود اقدام کند.
  • امکان تردد وسایل نقلیه باربر: موقعیت جغرافیایی بازار آهن تهران و قرارگیری در خارج شهر، به علاوه خیابان های عریض در این بازار (به خصوص بازار آهن مکان)، باعث تردد راحت و آسان وسایل نقلیه سنگین و باربر شده است.
  • عدم محدودیت طرح زوج و فرد: خوشبختانه بازارهای آهن تهران در محدوده طرح زوج و فرد قرار ندارند و می توان به راحتی در هر ساعت از روز به آدرس محل بازار آهن تهران مراجعه کرد.

کدام بازار آهن تهران بهتر است؟

عکس بازار آهن تهران

آهن مکان و شادآباد، هر دو عمده فروش آهن تهران هستند و از این جهت، حوزه فعالیت و تنوع محصولات آن ها مشابه است؛ اما این دو بازار از نظر حجم محصولات و خدمات قابل ارائه، سهولت رفت و آمد، قدمت و … با یکدیگر تفاوت اندکی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

قدمت: بازار شادآباد، زودتر از آهن مکان راه‌اندازی شده است و از این نظر، قدمت بیشتری نسبت به آهن مکان دارد.

سهولت رفت و آمد: دسترسی به هر دو تقریبا مشابه است و نزدیک به هم هستند؛ اما وجود مسیرهای داخلی و خیابان های عریض در بازار آهن مکان، جابه جایی، توقف و باربری در آن را ساده تر کرده است.

وسعت بازار: متراژ و وسعت بازار شادآباد بیشتر از آهن مکان است.

نوع و حجم فعالیت: از نظر نوع فعالیت، هر دو بازار تقریبا مشترک هستند؛ ولی به دلیل وسعت بازار و قدمت بیشتر شادآباد، تنوع این بازار بیشتر است.


معایب خرید از بازار آهن تهران چیست؟

معایب بازار آهن تهران

با وجود تمام مزایای بازار بزرگ آهن در تهران، ولی خرید از این مکان محدودیت های خود را دارد. ترافیک مسیر، یافتن جای پارک مناسب و هزینه های رفت و آمد، یکی از دغدغه های حضور فیزیکی در بازار آهن تهران است.

همچنین با وجود وسعت بالای هر دو بازار آهن در تهران، اما امکان حضور تمامی مدل ها و برندهای موجود در کشور در یک مساحت محدود و موقعیت جغرافیایی خاص وجود ندارد. در نتیجه، ممکن است نتوانید کالای خاص خود را پیدا کنید.

چه جایگزینی انتخاب کنیم؟

روش جایگزین برای رفع این معایب، جست و جوی اینترنتی و خرید غیرحضوری یا تلفنی آهن از مراکز معتبری است که محصول مورد نظر شما را عرضه می کنند. برای این منظور، کافی است با چند مرکز معتبر خرید و فروش آهن آلات، مانند شرکت آهن ملل تماس گرفته یا قیمت محصولات را از سایت آن ها مشاهده کنید. سپس با مقایسه قیمت ها، می توانید مناسب ترین قیمت و محصول مرتبط با پروژه تان را سفارش دهید.

آهن ملل، علاوه بر ارائه متنوع ترین مقاطع فولادی، امکان مقایسه، بررسی و خرید آنلاین آهن آلات را برای شما فراهم کرده است. قیمت روز تمامی آهن آلات و مقاطع فولادی را می توانید در صفحه زیر به صورت آنلاین مشاهده کنید.

مشاهده قیمت روز آهن آلات آنلاین

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع آهن آلات به صورت آنلاین و حضوری

قیمت آهن

سخن آخر

منظور از بازار آهن تهران، دو بازار مجزا اما نزدیک به هم به نام های آهن مکان و شادآباد است که در نزدیکی شهر تهران قرار دارند. این دو بازار به دلیل قدمت، وسعت زیاد و همچنین تنوع بالای آهن آلاتی که ارائه می دهند، محبوبیت زیادی دارند. بازار آهن تهران، علاوه بر محصولات آهنی، انواع ابزارآلات، محصولات ساختمانی و خدمات جانبی را نیز ارائه می کند.

سوالات متداول

بازار آهن در تهران کجاست؟

بازار آهن تهران که به دو قسمت آهن مکان و شادآباد تقسیم می شود، در جنوب غرب تهران و خارج از شهر قرار دارد.

ساعت کاری بازار آهن تهران چگونه است؟

ساعت کار معمول بازار آهن در تهران، شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۷ و پنج شنبه ها ۹ تا ۱۴ است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.