تست کشش میلگرد کاشته شده چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تست کشش میلگرد کاشته‌شده، در محل اجرای پروژه و روی میلگردهایی انجام می شود که درون بتن کاشته شده‌اند. با این کار می‌توان حد گسیختگی کششی میلگرد و همچنین کیفیت اتصال میلگرد با بتن را مشخص کرد؛ در نتیجه می‌توان از ظرفیت باربری میلگردهای کاشته‌شده مطمئن شد. در این مقاله، روش انجام تست کشش میلگرد کاشته شده و دستگاه مورد استفاده برای انجام آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نسخه صوتی مقاله تست کشش میلگرد کاشته شده چیست؟

تست کشش میلگرد کاشته شده چیست؟

تست کشش میلگرد کاشته شده چیست

تست کشش میلگرد کاشته شده، برای میلگردهایی به کار می‌رود که در بتن کاشته می‌شوند. با این تست، کیفیت اتصال بتن و میلگرد در محل اجرای پروژه مشخص می‌شود. تست کشش میلگرد کاشته شده در بتن، روشی دقیق و کاربردی برای اندازه‌گیری حد گسیختگی کششی فولاد (میلگرد فولادی) است.

(کاشت میلگرد در بتن چیست؟ این کار بعد از ساخت سازه و در موارد خاص انجام می‌شود. کاشت میلگرد در بتن، یکی از راه‌های افزایش مقاومت بتن در سازه‌های بتنی است.)

نکته مهم: تست کشش میلگرد در بتن، در دسته آزمایش‌های مخرب قرار می‌گیرد؛ زیرا میلگردهایی که روی آن‌ها تست انجام می‌شود، دیگر قابلیت قبلی را نخواهند داشت. به همین دلیل، حتما این تست را با هماهنگی کارشناسان انجام دهید.

به جز تست کشش میلگرد کاشته شده، مدل دیگری از تست کشش میلگرد نیز وجود دارد که مربوط به میلگرد تازه تولید شده در کارخانه‌ها و قبل از خروج از واحد کنترل کیفیت است. این روش تست را در مقاله زیر بررسی کرده‌ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: تست کشش میلگرد + تفسیر نتایج طبق آیین نامه

تست کشش میلگرد

اهمیت و دلیل انجام تست کشش میلگرد کاشته شده

دلایل تست کشش میلگرد کاشته شده

بعد از این که سازه‌ای ساخته و تکمیل شد، ممکن است به دلایل مختلفی (مثلا اشتباه در اجرای بتن یا محاسبات مربوط به میلگرد و یا برای افزایش مقاومت برشی بتن) به میلگرد اضافه نیاز داشته باشیم. این کار با کاشت میلگرد در بتن انجام می شود. کاشت میلگرد، یکی از کاربردی ترین و اقتصادی ترین روش های افزایش مقاومت بتن است. اما بعد از این که میلگرد کاشته شد، برای اطمینان از اجرای درست میلگرد باید روی آن تست کشش انجام شود.

در نتیجه، تست کشش کاشت میلگرد به منظور بررسی کیفیت اتصال میلگرد و بتن و همچنین، ارزیابی ظرفیت باربری میلگردهای کاشته شده انجام می‌شود.

حتی برخی آزمایش‌های میلگرد کاشته شده را می‌توان روشی جایگزین برای تعیین مقاومت فشاری بتن دانست و با همبستگی مناسب از آن به عنوان تخمین نیروی مقاومت درجا استفاده کرد.


دستگاه تست کشش میلگرد کاشته شده چگونه است؟

دستگاه تست کشش میلگرد کاشته شده

دستگاه کشش میلگرد کاشته شده، ابعاد کوچکی دارد. این دستگاه، یک فک نگه دارنده دارد که برای اتصال به میگردی استفاده می‌شود که در بتن کاشته شده است. از طرف دیگر، با هدف تولید نیرو، دستگاه کشش به یک سیستم هیدرولیک متصل است که اهرم آن عملکردی مشابه تلمبه دارد. نیروی کششی واردشده به میلگرد و حداکثر تنش تحمل شده میلگرد نیز به وسیله عقربه روی دستگاه نشان داده می‌شود.

به طور کل، ساختار دستگاه تست کشش میلگرد کاشته شده و همچنین روش استفاده از آن ساده است؛ زیرا خروجی این دستگاه محدود بوده و فقط نیروی نهایی را نشان می‌دهد.


روش انجام تست کشش میلگرد کاشته شده

عکس تست کشش میلگرد کاشته شده

برای انجام تست کشش میلگرد کاشته شده، ابتدا پایه‌های دستگاه روی سطح بتن قرار می‌گیرند. سپس سر آزاد میلگردی که در بتن کار گذاشته شده، درون فک دستگاه بسته می‌شود.

سپس اپراتور با فعال کردن دستگاه، باعث اعمال فشار به میلگرد می‌شود. به این صورت که با اعمال فشار هیدرولیکی، فک دستگاه باز شده و میلگرد تحت فشار کششی قرار می‌گیرد.

نیروی وارده در هر لحظه، به وسیله عقربه روی دستگاه به نمایش در می‌آید. این اعمال فشار تا جایی که میلگرد گسیخته شده یا از بتن خارج شود ادامه پیدا می‌کند.

هنگامی که تنش نهایی اتفاق افتاد، عقربه دستگاه متوقف شده و نیروی نهایی وارده را نشان می‌دهد. در این مرحله است که می‌توان حداکثر تنش تحمل شده توسط میلگرد را محاسبه کرد.

در آخر، تمامی نتایج باید در جدول وارد شده و تفسیر آن انجام شود.


تفسیر تست کشش میلگرد کاشته شده

برای مشخص شدن نتیجه آزمایش کشش میلگرد کاشته شده، باید به وضعیت میلگرد در آخرین مرحله تنش دقت کرد. وضعیت میلگرد در آخرین مرحله تنش، به یکی از سه حالت زیر خواهد بود که هر کدام تفسیر متفاوتی دارند:

وضعیت میلگرد آزمایش شدهنتیجه
میلگرد کاشته شده به گسیختگی می‌رسد. (اصطلاحا جاری می‌شود)یعنی اتصال میلگرد و بتن به خوبی برقرار شده و همه ظرفیت باربری میلگرد کاشته شده قابل استفاده است.  
میلگرد از درون بتن خارج می‌شود.اتصال بین بتن و میلگرد به خوبی برقرار نشده است.
میلگرد و بتن اطراف آن جدا از سازه جدا می‌شود. (قلوه کَن می‌شود)
تفسیر نتایج تست کشش میلگرد کاشته شده

چه عواملی در نتیجه تست کشش میلگرد کاشته شده تاثیر دارند؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل تست کاشت میلگرد در بتن، بررسی کیفت اتصال بتن و میلگرد است. در نتیجه، هر عاملی که کیفیت اتصال را افزایش دهد و یا برعکس تضعیف کند، روی نتیجه نهایی تست تاثیر می‌گذارد.

از جمله عواملی که می‌تواند بر نتیجه تست کشش میلگرد در بتن موثر باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت مواد کاشت: به طور کل، کاشت میلگرد با سه نوع ماده انجام می‌شود: مواد پایه سیمان، خمیر و یا چسب کاشت میلگرد. کیفیت ماده استفاده شده، بر نتیجه نهایی کاشت میلگرد و تست روی آن تاثیر مستقیم دارد.

عمق کاشت: عمق سوراخی که برای کاشت میلگرد حفر می‌شود و طول میلگرد کاشته شده، روی کیفیت کاشت و نتیجه تست کشش میلگرد کاشته شده موثر است. برای تعیین عمق میلگرد کاشته شده، موقعیت طراحی و قطر میلگرد مهم است.

فاصله میلگردها: فاصله میلگردها روی کشش میلگرد کاشته شده تاثیر دارد؛ زیرا وقتی نیروی کششی به میلگرد وارد می‌شود، یک گوه گسیختگی درون بتن به وجود می‌آید. برای این که در این گوه گسیختگی، فصل مشترکی بین میلگردهای کاشته شده ایجاد نشود، باید فاصله میلگردها از یکدیگر و همچنین فاصله میلگردها از لبه، به درستی رعایت شود.

کیفیت بتن: هرچه مقاومت و کیفیت بتن بیشتر باشد، نتیجه تست کشش میلگرد کاشته شده درون بتن نیز بهتر خواهد شد.

کیفیت و مقاومت میلگرد: کیفیت و مقاومت هر نوع و سایز میلگرد و همینطور هر برند میلگرد، متفاوت است. باید از میلگرد با مقاومت مناسب استفاده کرد تا حداکثر ظرفیت باربری آن قابل استفاده باشد. در این صورت، مقاومت کششی میلگرد به درستی عمل می‌کند.

در مقاله زیر، مقایسه کیفیت میلگردها را با توجه به ۸ فاکتور مهم و کلیدی بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: مقایسه کیفیت میلگردها با توجه به ۸ فاکتور کلیدی

مقایسه کیفیت میلگرد

سخن آخر

تست کشش میلگرد کاشته شده درون بتن، برای اطمینان از ظرفیت باربری میلگردی انجام می‌شود که درون بتن جایگذاری شده است. برای انجام این تست، بعد از این که میلگرد در بتن کار گذاشته شد، با هماهنگی کارشناسان، سر بیرون آمده میلگرد را به فک دستگاهِ تست متصل کرده و با اعمال نیرو، میلگرد را تحت کشش قرار می‌دهند. در نهایت، ممکن است سه نتیجه به دست آید که هر نتیجه، تفسیر متفاوتی دارد.

سوالات متداول

تست کشش میلگرد کاشته شده چه موقع انجام می شود؟

تست کشش میلگرد کاشته شده در محل پروژه و روی میلگردهای کاشته شده در بتن انجام می شود. منظور از میلگرد کاشته شده نیز میلگردی است که با سوراخکاری بتنِ سفت شده و کارگذاشتن میلگرد درون سوراخ به افزایش استحکام سازه کمک می کند.

چرا تست کشش میلگرد کاشته شده در بتن انجام می شود؟

بعد از این که میلگرد درون بتن کاشته شد، باید از ظرفیت باربری میلگرد، حد گسیختگی کششی آن و همچنین کیفیت اتصال میلگرد و بتن مطمئن شد. برای این منظور از تست کشش میلگرد کاشته شده درون بتن استفاده می کنند.

نتایج تست کشش میلگرد چه چیزی را مشخص می کند؟

بعد از انجام تست کشش میلگرد کاشته شده، ممکن است سه مورد اتفاق بیافتد که هر کدام معنی متفاوتی دارد:
اگر میلگرد کاشته شده به گسیختگی برسد، یعنی انتصال میلگرد و بتن به خوبی انجام شده؛
اما اگر میلگرد از دورن بتن خارج شود و یا با بتن اطرافش قلوه کن شود، یعنی اتصال به خوبی انجام نشده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.