مقایسه کیفیت میلگردها با توجه به ۸ فاکتور کلیدی

تفاوت کیفیت میلگردهای مختلف باعث می شود هر میلگرد، کاربرد متفاوتی داشته باشد. ساده ترین راه تشخیص مشخصات میلگرد خوب، توجه به استاندارد تولید آن هاست؛ به طوری که اگر میلگرد طبق استاندارد تولید شده باشد، می توان نسبت به کیفیت آن مطمئن بود. اما میلگردهای استاندارد نیز با توجه به نوع میلگرد، روش تولید، جنس میلگرد و کارخانه تولید کننده میلگرد، کیفیت های گوناگونی خواهند داشت که آن را تا حدودی می توان با نشانه گذاری روی میلگرد متوجه شد. زیرا میلگرد تولیدی هر کارخانه علامت و مشخصات خاص خود را دارد. اطلاع از تنوع کیفیت در میلگردهای ساده و آجدار کمک می کند که بهترین کیفیت را برای پروژه مورد نظرتان انتخاب کنید و از بروز خسارت در در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی جلوگیری کنید. به همین دلیل در این راهنمای تخصصی از دانشنامه آهن ملل، ابتدا عوامل موثر بر کیفیت میلگرد را معرفی می کنیم و در ادامه به مقایسه کیفیت میلگرد های مختلف از ۸ جنبه مهم و در نهایت، به نحوه تشخیص میلگرد باکیفیت می پردازیم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله مقایسه کیفیت میلگردها

منظور از کیفیت میلگرد چیست؟

منظور از کیفیت میلگرد، بررسی پارامترهای کیفی میلگردها از لحاظ شیمیایی، مکانیکی، فیزیکی و ظاهری است. به این صورت که ابتدا باید روش تولید میلگرد و استاندارد بودن آن بررسی شود تا بتوان کیفیت میلگرد را از لحاظ خواص مکانیکی و شیمیایی تایید کرد. در صورت استاندارد بودن روش تولید، در ادامه، مابقی پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت، مانند انواع روش های تولید، جنس خود میلگرد یا جنس پوشش آن قابل بررسی است که باعث می شود میلگردهای مختلف با کیفیت های متفاوت تولید گردد. همچنین می توان با توجه به کاربرد مورد نظر نیز کیفیت میلگردها را مقایسه کرد. به طور مثال، کیفیت میلگرد ساده نسبت به میلگرد آجدار در چه زمینه ای بهتر است (یا برعکس)؟!

مرحله بعدی در جهت مقایسه کیفیت میلگردها مربوط به ویژگی های ظاهری آن ها است که با استفاده از آن می توان کیفیت میلگردهای مختلف (میلگردهای تازه تولید شده و یا میلگردهای انبار شده) را مورد بررسی قرار داد.

اما نگران نباشید، زیرا تمامی این مراحل را در ادامه به طور کامل معرفی و بررسی خواهیم کرد. شما می توانید از این مقاله به عنوان راهنمای جامع جهت بررسی و مقایسه کیفیت میلگردها استفاده کنید.

چرا باید از میلگردهای با کیفیت استفاده کرد؟

به طور کل، کیفیت مقاطع فولادی از جمله میلگردها و توجه به ویژگی‌های کیفی آن ها در همه صنایع به ویژه صنعت ساخت و ساز نکته ای غیر قابل چشم پوشی است. استفاده از میلگردهای استاندارد و باکیفیت باعث می شود ساختمانی با استحکام کافی ساخته شود. به همین دلیل کیفیت انواع میلگرد برای صنعتگران ساختمانی بسیار اهمیت دارد. علاوه بر مزیت فوق، سایر مزایای میلگرد با کیفیت شامل موارد زیر می شود:

  • کاهش هزینه ها با توجه به کاهش زمان ساخت و ساز و کاهش پروسه آرماتوربندی
  • استفاده بهینه از مصالح و همچنین صرفه جویی در تعداد میلگردهای مصرفی
  • جلوگیری از بروز آسیب و خسارات احتمالی

چه عواملی باعث تفاوت در کیفیت میلگردها می شود؟

خرید و استفاده از میلگرد بی کیفت، تاثیر مستقیمی در کیفیت سازه دارد و خسارات مالی و جانی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، شناسایی عوامل موثر بر کیفیت میلگرد اهمیت زیادی دارد.

عوامل مختلفی در تعیین کیفیت میلگرد نقش دارند که مهم ترین آن ها تولید میلگرد به روش استاندارد است. به طور کلی، عوامل موثر بر کیفیت میلگرد را می توان به صورت زیر بیان کرد:

عوامل موثر بر کیفیت میلگرد
  • استانداردبودن تولید میلگرد
  • مواد اولیه به کار رفته در تولید میلگرد
  • روش تولید میلگرد
  • جنس میلگرد
  • جنس پوشش میلگرد
  • ترکیب شیمایی به کار رفته در هر نوع میلگرد
  • کارخانه تولیدکننده میلگرد

به دلیل اهمیت تشخیص میلگرد باکیفیت و تاثیر آن در صنایع مختلف، به ویژه در صنعت ساختمان سازی، در ادامه به بررسی تمام این عوامل می پردازیم.

استانداردهای تولید میلگرد باکیفیت

آشنایی با استانداردهای تولید میلگرد می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب باکیفیت ترین میلگرد باشد. در صورتی که میلگردها با توجه به استانداردهای ملی و بین المللی تولید شوند، می توان از کیفیت آن ها مطمئن بود. از مهم ترین استانداردهای تولید میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲
  • استاندارد بین المللی روسیه شماره  GOST 5781
  • استاندارد صنعتی ژاپن شماره  JIS 3132
  • استاندارد بین المللی آلمانی شماره DIN 488
  • استاندارد بین المللی بریتانیا شماره BS 4449

علاوه بر موارد گفته شده، استانداردهای بین المللی بسیاری در زمینه تولید میلگرد تدوین شده اند؛ اما به خاطر داشته باشید ملاک میلگردهای باکیفیت در ایران، تولید میلگرد با استفاده از استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ می باشد که این استاندارد نیز متعاقبا با توجه به استانداردهای بین المللی تهیه شده است.

با وجود رعایت استانداردهای تولید میلگرد، باید توجه کنید که میلگردها نیز انواع مختلفی دارند و هر کدام از انواع میلگردها برای کاربرد خاصی، بهترین انتخاب خواهند بود. به همین دلیل در ادامه، بهترین کیفیت میلگرد با توجه به کاربرد مورد نظر را بررسی و معرفی می کنیم. قبل از آن که با ادامه مطلب همراه باشید، توصیه می کنیم با مطالعه مقاله معرفی انواع میلگرد، اطلاعات کافی در مورد تمامی دسته بندی میلگردها به دست آورید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی انواع میلگرد و کاربرد آن ها

آشنایی با انواع میلگرد

مقایسه کیفیت میلگرد با توجه به مواد اولیه

ماده اولیه مورد استفاده برای تولید میلگرد، شمش فولادی است؛ اما این که شمش، از فولاد درجه یک باشد یا فولاد درجه دو، باعث تولید میلگرد در کیفیت های متفاوت خواهد شد. در میلگردهای تولید شده طبق استاندارد، مواد اولیه باکیفیت استفاده می شود؛ در غیر این صورت، اگر از فولاد درجه دو در ساخت آن استفاده شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت و ممکن است به راحتی بشکند.

مقایسه کیفیت میلگرد با توجه به روش تولید

تولید میلگرد، روش های متفاوتی دارد. اما مهم ترین مرحله در تولید تمامی میلگردها مرحله نورد است که به دو صورت زیر قابل انجام است:

مقایسه کیفیت میلگرد با توجه به روش تولید

نورد گرم: در فرآیند نورد گرم، میلگردها در دمای بالا شکل دهی می شوند. تولید میلگرد با نورد گرم امکان شکل دهی میلگرد را افزایش می دهد و همچنین مقاومت میلگرد در برابر شکسته شدن را بیشتر خواهد کرد.

نورد سرد: در این روش، شکل دهی میلگرد در دمای اتاق انجام می پذیرد. میلگرد در این روش مقاومت تسلیم بالا و شکل پذیری پایینی دارد. به این معنی که استفاده از آن باعث مقاومت سازه می شود، اما به دلیل انعطاف پایین، احتمال شکست آن بیشتر از میلگرد نورد گرم است و مناسب مناطق زلزله خیز نمی باشد.

همانطور که متوجه شدیم میلگردهای نورد گرم، قابلیت شکل دهی بالا و همچنین مقاومت بیشتر را در برابر شکسته شدن دارند. به همین دلیل، بهترین کیفیت برای مصارفی مانند ساختمان سازی را خواهند داشت. میلگرد نورد گرم را می توان به روش های مختلفی تولید کرد که مهم ترین آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

مقایسه کیفیت میلگردهای تولید شده با فرآیند نورد گرم

طبق استاندارد ملی ایران، میلگردهای فولادی گرم نوردیده، به سه روش زیر قابل تولید هستند که در ادامه کیفیت هر کدام را بررسی می کنیم.

  • ۱- میلگرد تولیدشده به روش ترمکس: بهترین کیفیت میلگرد برای تحمل فشار پیچشی در سازه ها

 میلگرد تولیدشده به روش ترمکس که در استاندارد ملی به نام روش «خنک کاری و برگشت تحت کنترل» معرفی شده است، انعطاف پذیرترین نوع میلگرد آجدار است. استفاده از این نوع میلگرد در سازه ‌های بتنی به خصوص در کنار سیمان مسلح، مقاومت بالایی ایجاد می کند. به همین دلیل، اگر در سازه خود به تحمل فشار پیچشی بالایی نیاز دارید، میلگرد ترمکس به دلیل انعطاف پذیری فوق العاده، بالا بودن استحکام تسلیم و استحکام کششی نهایی، ازدیاد طول بهتر، همچنین قابلیت چکش خواری و جوش پذیری مناسب، می تواند بهترین کیفیت را فراهم کند.

برای شناسایی میلگردهای تولیدشده به روش ترمکس، کافی است علامت اختصاری حک شده روی میلگرد را مشاهده کنید. وجود حرف T در علامت اختصاری، به معنی تولید به روش ترمکس می باشد.

  • ۲- میلگرد تولیدشده به روش غیر از خنک کاری و برگشت تحت کنترل: میلگرد، با کیفیت استاندارد

طبق استاندارد ملی ایران، اگر میلگرد تولیدشده در فرآیند نورد گرم به روش ترمکس تولید نشود، به آن میلگرد تولید شده به روش «غیر از خنک کاری و برگشت تحت کنترل» گفته می شود. میلگردهای تولیدی در کارخانه های ایران، غالبا به این روش تولید می شوند. میلگردهای تولیدی به این روش، استحکام لازم را طبق استاندارد دارند، اما نسبت به میلگردهای ترمکس در رتبه دوم هستند.

اگر در علامت اختصاری درج شده روی میلگرد، حرف U را مشاهده کردید، به معنای تولید میلگرد به روش غیر از خنک کاری و برگشت تحت کنترل می باشد.

  • ۳- میلگرد تولیدشده به روش میکروآلیاژی: بهترین کیفیت برای مناطق  زلزله خیز

میلگردهای تولیدشده به روش میکروآلیاژی از سختی و مقاومت بالایی در مقایسه با سایر میلگردها برخوردار هستند؛ دلیل آن نیز اضافه کردن مقادیر کمی تیتانیوم، نیوبیوم و یا وانادیم به فولاد معمولی است که منجر به مقاوم تر شدن میلگرد می گردد. همچنین، میلگردهای میکروآلیاژی دارای خواص مکانیکی و شیمیایی یکسانی از سطح تا هسته میلگرد هستند. این نوع میلگرد، بهترین کیفیت را برای مناطق زلزله خیز دارد؛ به طوری که میلگردهای تولیدی با این روش، بیشترین استفاده را در کشور زلزله خیز ژاپن دارند. در میلگردهای تولید شده به این روش، حرف A روی میلگرد به صورت برجسته حک می شود.

نکته قابل توجه در این نوع میلگرد، قیمت بالای آن است. قیمت میلگرد آلیاژی، بیشتر از میلگردهای تولیدشده به دو روش دیگر است. در صفحه زیر می توانید قیمت روز میلگرد آلیاژی و همچنین نوسان قیمت آن را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد آلیاژی

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز میلگرد آلیاژی

مقایسه کیفیت میلگرد ها از نظر جنس

به طور کلی، میلگردهای فولادی در ۴ جنس زیر تولید می شوند:

  1. فولاد کربنی
  2. فولاد آلیاژی
  3. فولاد ضد زنگ
  4. فولاد ابزاری یا Tool Steel (دسته ای از فولادهای کربنی و آلیاژی است که برای ساخت ابزار و قالب مناسب هستند.)

قبل از بررسی کیفیت میلگردها از نظر جنس، لازم است بدانید میلگردهای مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز از نوع فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و فولاد ضدزنگ هستند. میلگردهای جنس فولاد ابزاری، اگرچه در صنایع ساختمانی کاربرد دارند، اما در بتن استفاده نمی‌شوند. به همین دلیل در ادامه کیفیت میلگرد را در سه جنس فولادی کربنی، فولاد آلیاژی و فولاد زنگ نزن مقایسه می کنیم.

مقایسه کیفیت میلگرد ها از نظر جنس
  • ۱- میلگرد فولاد کربنی (میلگرد سیاه): بهترین کیفیت میلگرد در مقیاس پروژه

میلگرد سیاه یا میلگرد جنس فولاد کربنی در صنعت ساخت و ساز بیشترین استفاده را دارد و می توان گفت رایج ترین میلگرد در مقیاس پروژه ای است. میلگرد سیاه، علاوه بر مقاومت و کشش بالا، قیمت مناسبی نیز دارد؛ اما در محیط مرطوب و شرایط خورنده، دچار زنگ زدگی می شود. در نتیجه می توان گفت میلگرد فولاد کربنی بهترین میلگرد از نظر فراوانی، قدرت و استحکام کششی است، اما برای محیط های مرطوب گزینه مناسبی نیست.

البته قیمت میلگرد سیاه با توجه به سایز و کارخانه تولیدکننده متفاوت خواهد بود. با این همه، این نوع میلگرد در سایز مشابه، قیمت پایین تری نسبت به جنس های دیگر دارد. برای مشاهده مقایسه قیمت میلگرد فولاد کربنی در سایزهای متفاوت و کارخانه های مختلف، می توانید وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد فولادی

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز میلگرد فولادی

  • ۲- میلگرد آلیاژی: بهترین کیفیت میلگرد برای صنایع حساس

اگر زمان تولید میلگرد فولادکربنی، عناصر آلیاژی به آن افزوده شود، میلگرد آلیاژی با خواص متفاوت و بهینه شده تولید می گردد. به طور کلی، فولادهای آلیاژی که از ترکیب فولاد کربنی با برخی عناصر آلیاژی ساخته می شوند، دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین سختی و چقرمگی بالا هستند.

طبق استاندارد ملی ایران، عناصر آلیاژی نظیر Cu،  Ni، Cr، Mo، V، Nb، Ti و Zr ممکن است با توافق تولیدکننده و خریدار به ترکیب شیمایی میلگرد اضافه گردد. میلگردهای آلیاژی، معمولا از نوع میلگردهای ساده (بدون آج) هستند. این نوع میلگرد، استفاده کمی در ساختمان سازی دارد و کاربرد آن بیشتر در صنایع حساس مانند پتروشیمی، خودروسازی، کشتی سازی و … است.

  • ۳- میلگرد فولادی ضد زنگ: بهترین کیفیت میلگرد با طول عمر بالا برای محیط های خورنده

میلگرد فولادی ضد زنگ یک نوع میلگرد چند منظوره است که تمام الزامات مورد نیاز، از حفظ استحکام کششی و شکل پذیری تا مقاومت بالا در برابر خوردگی و عملیات حرارتی را برآورده می کند. بین انواع میلگرد ضدزنگ، دو نوع میلگرد استنلس استیل و میلگرد کامپوزیتی بیشترین استفاده را دارند.

میلگردهای زنگ نزن استنلس استیل در مقایسه با میلگردهای دیگر، مزایایی مانند ماندگاری طولانی مدت، نیاز کم به نگهداری و تعمیر، مقاومت عالی در برابر خوردگی و اکسایش دارد و استفاده از آن ها در سازه های فولادی باعث می شود نیاز به بتن کمتر گردد. اما این نوع میلگرد در کنار مزایای عالی خود، قیمت بیشتری نسبت به میلگردهای فولادی دارد، همچنین برای نصب آن به هزینه بیشتری نیاز است. به همین دلیل از این نوع میلگرد، بیشتر در صنایع غذایی، نفت، پتروشیمی و … استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با میلگرد استنلس استیل، مقاله زیر را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی میلگرد استیل، کاربرد و مزایا

میلگرد استنلس استیل چیست

میلگرد کامپوزیتی (میلگرد FRP) به معنای میلگرد پلیمری مسلح شده با الیاف است. در این نوع میلگرد، دو جزء وجود دارد: زمینه میلگرد و تقویت کننده. در میلگرد کامپوزیتی، زمینه میلگرد معمولاً از جنس کربن، شیشه، آرامید یا بازالت است و ماده تقویت کننده آن نیز از جنس پلی استر، اپوکسی یا وینیل استر می باشد. مهم ترین ویژگی میلگردهای کامپوزیتی، مقاومت و استحکام بالا و همچنین سبک بودن آنهاست. به همین دلیل، بهترین کیفیت را برای سازه های دریایی، پل ها و … دارند. همچنین برای ساخت تجهیزاتی که در میدان مغناطیسی قرار می گیرند، مانند تجهیزات پزشکی (MRI) و … بهترین انتخاب هستند. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد میلگرد کامپوزیتی را در مقاله معرفی میلگرد FRP مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: میلگرد کامپوزیت (FRP)، مزایا و کاربرد

میلگرد کامپوزیت چیست

مقایسه کیفیت میلگرد از نظر جنس پوشش میلگرد

همانطور که متوجه شدید میلگردهای فولادی بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان سازی دارند. این میلگردها در انواع روکش دار و بدون روکش عرضه می شوند. به همین دلیل در ادامه کیفیت انواع میلگردهای فولادی با روکش های متفاوت را بیشتر بررسی می کنیم.

مقایسه کیفیت میلگرد از نظر جنس پوشش میلگرد
  • میلگرد اپوکسی: بهترین کیفیت میلگرد برای محیط های مرطوب + قیمت مناسب

میلگرد اپوکسی یک نوع میگرد فولادی مقاوم در برابر خوردگی است. در واقع میلگرد اپوکسی، همان میلگرد فولادی است که با روکش اپوکسی پوشانده شده است. با این کار، ضعف میلگرد فولادی در برابر رطوبت، اکسیژن و محیط های کلریدی برطرف می شود. کاربرد میلگرد اپوکسی، عمدتاً برای محیط هایی است که احتمال قرار گرفتن فولاد در معرض آب و رطوبت زیاد وجود دارد؛ مانند زیرساخت‌ها، ساختمان ‌ها، پل ‌ها، جاده‌ ها و … . اما به دلیل آسیب پذیر بودن روکش اپوکسی هنگام استفاده یا جا به جایی، از این نوع میلگرد کمتر استقبال می شود.

  • میلگرد گالوانیزه: بهترین کیفیت میلگرد برای زیرساخت های حمل و نقل و محیط های مرطوب (کیفیت بالاتر از اپوکسی)

میلگرد گالوانیزه، نوع دیگری از میلگرد است که برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود؛ با این تفاوت که میلگرد گالوانیزه، کارآمدتر از میلگرد اپوکسی است.  برای تولید میلگرد گالوانیزه، میلگرد فولادی را با روکشی از فلز روی می پوشانند. فلز روی با ایجاد محافظت فداکارانه باعث می شود حتی در صورت آسیب پوشش روی، میلگرد فولادی از خوردگی محافظت شود. همچنین، پوشش روی، اتصال محکم تر و چسبندگی بیشتری روی میلگرد فولادی دارد و در زمان اتصال با بتن نیز پیوند بهتری برقرار می کند. به همین دلیل، بهترین کیفیت میلگرد در سازه های فولادی، مخصوصا در زیرساخت های حمل و نقل، سازه‌ های مجاور دریا، پل‌ ها، جاده ‌ها و بزرگراه ‌ها میلگرد گالوانیزه است.

با این حال، میلگردهای گالوانیزه، معایبی نیز دارند؛ مانند نیاز به احتیاط در خمش و احتمال آسیب دیدن پوشش در زمان خمکاری. توصیه می کنیم برای آشنایی کامل با میلگرد گالوانیزه، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: میلگرد گالوانیزه و تاثیر آن در واقعیت

میلگرد گالوانیزه چیست

مقایسه کیفیت انواع میلگرد از نظر آنالیز میلگرد

تا اینجا کیفیت میلگردها را از نظر مواد اولیه، روش تولید و جنس میلگردها بررسی کردیم؛ اما شاید برایتان سوال باشد کیفیت میلگردهای مختلف ساده و آجدار یا کیفیت انواع میلگردهای A1، A2، A3 وA4  چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ به همین دلیل در ادامه کیفیت انواع میلگردهای ساده و آجدار را با هم مقایسه می کنیم.

مقایسه کیفیت انواع میلگرد از نظر آنالیز میلگرد
  • میلگرد ساده یا میلگرد A1: بهترین کیفیت میلگرد از نظر خمکاری و جوشکاری

میلگرد A1، میلگرد ساده (بدون آج) است که بیشتر در صنایع استفاده می شود. این نوع میلگرد به دلیل درصد کربن پایینی که در ساختار خود دارد، دارای انعطاف پذیری بالایی است. (میلگرد ساده، دارای ۲۴ % کربن و ۶۰ % سیلیسیم است. به همین دلیل، مقاومت کششی آن نسبت به میلگردهای آجدار کمتر است و قابلیت جوش پذیری بالاتری دارد.)

میلگردهای ساده، علاوه بر قابلیت خم شدگی، قابلیت ماشین کاری، استحکام و جوش پذیری بالا نیز دارند. هر چه سطح جسم، یک دست و صاف تر باشد، قابلیت جوشکاری آن نیز بیشتر است. به همین دلیل، میلگردهای ساده، دارای بهترین کیفیت برای جوشکاری هستند. اما میلگردهای آجدار به دلیل سطح ناهموار و همین طور درصد کربن بیشتری که دارند، قابلیت جوش پذیری پایینی داشته و در صورت نیاز به جوشکاری، لازم است با احتیاط انجام گیرد.

نکته: از آنجا که میلگردهای مورد استفاده در صنعت باید قابلیت خمکاری بالایی داشته باشند و میلگردهای A1 نیز این قابلیت را دارند، پس به میلگرد ساده، میلگرد صنعتی نیز گفته می شود.

  • میلگردهای آجدار: بهترین کیفیت میلگرد از نظر مقاومت کششی

 از جمله خواص مکانیکی مهم می توان به استحکام کششی، ویژگی خمش و انعطاف، جوش پذیری و … اشاره کرد. از آنجا که میلگردهای آجدار برای جبران ضعف کششی بتن استفاده می شوند، در نتیجه ساختار و ترکیب شیمایی این میلگردها به گونه ای است که دارای مقاومت کششی بالایی هستند. همچنین، میلگردهای آجدار دارای سختی و استحکام بالایی می باشند. اما خواص مکانیکی دیگر، مانند قابلیت خمکاری و انعطاف، در میلگردهای آجدار کمتر از میلگردهای ساده است.

در مجموع، اینگونه می توان گفت که میلگردهای آجدار، بهترین کیفیت و خواص میکانیکی را برای استفاده در صنعت ساختمان سازی و استفاده در بتن مسلح دارند.

مقایسه کیفیت میلگردها از نظر احتمال شکستن میلگرد

در یک قاعده کلی، اینگونه می توان گفت که میلگردهای با کربن بیشتر، احتمال شکست بیشتری دارند. از آنجا که انواع میلگرد، دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند، در نتیجه میلگردهای مختلف، کیفیت متفاوتی در برابر احتمال شکست دارند. یعنی اگر ساختار شیمیایی میلگرد به گونه ای باشد که مقدار کربن پایین و مقاومت کششی بالایی داشته باشد، به احتمال زیاد هنگام خمکاری یا جوش دادن نمی شکند.

مقایسه کیفیت میلگردها از نظر احتمال شکستن میلگرد

میزان مقاومت میلگردها در برابر شکستن را به طور خلاصه به صورت زیر می توان بیان کرد:

میلگرد A1 : به دلیل پایین بودن مقدار کربن در ساختار میلگرد A1 و در نتیجه، بالا بودن مقامت تسلیم و استحکام کششی، این میلگرد به راحتی خم شده و مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد.

میلگرد  A2: درصد کربن میلگرد  A2(میلگرد آجدار مارپیچ)، کمی بیشتر از میلگرد A1 است. در نتیجه، شکنندگی بیشتری نسبت به میلگرد A1 دارد؛ اما باز هم می توان آن را برای خمکاری استفاده کرد. همچمنین می توان اینگونه گفت که میلگرد A2 بین میلگردهای آجدار، بهترین کیفیت را از نظر مقاومت در برابر شکست دارد.

میلگرد A3 : میلگرد A3 (میلگرد آجدار جناغی)، به دلیل درصد کربن بالایی که در ساختار خود دارد، یک میلگرد شکننده به حساب می آید. به دلیل همین درصد بالای کربن و همچنین مقاومت تسلیم پایین میلگردهای A3، می توان گفت پایین ترین کیفیت را بین میلگردهای آجدار برای خمکاری یا جوشکاری دارند.

میلگرد A4: میلگردهای آجدار مرکب با اینکه از شمش فولادی با کربن پایین ساخته می شوند، اما استحکام بالایی دارند؛ به این معنی که میلگرد آجدار A4 بهترین کیفیت را از نظر استحکام بالا و شکنندگی کم بین میلگردهای آجدار دارد.

با توجه به مشخصات بررسی شده، به طور کلی می توان کیفیت میلگردهای A1، A2، A3 و A4 را به صورت زیر مقایسه کرد:

  • میلگرد A1: بهترین کیفیت از نظر انعطاف و قابلیت شکل پذیری
  • میلگرد A2: بهترین کیفیت میلگرد آجدار به منظور انعطاف و شکل پذیری
  • میلگرد A3:  بهترین کیفیت میلگرد از نظر سختی و استحکام
  • میلگرد A4: بهترین کیفیت از نظر استحکام کششی، استحکام تسلیم و کاهش هزینه های اجرایی

در صورتی که مایل هستید تفاوت میلگردها را از تمامی جنبه ها بدانید و مقایسه ای جامع بین انواع میلگرد داشته باشید، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4

تفاوت انواع میلگرد

مقایسه کیفیت میلگرد کارخانه های مختلف

اگرچه تمامی کارخانه های تولید میلگرد در کشور، میلگردهای خود را با توجه به استادارد ملی تولید می کنند، اما کیفیت میلگرد کارخانه های مختلف می تواند متفاوت باشد. عمده دلیل آن نیز سه گزینه زیر است.

  • تفاوت در وزن میلگردها
  • رعایت یا عدم رعایت طول استاندارد در هر بندیل میلگرد
  • تولید میلگرد مطابق با تمامی پارامترهای استاندارد ملی

در همین راستا کیفیت میلگرد کارخانه های مختلف را می توان به صورت زیر مقایسه کرد:

همانطور که گفتیم، یکی از عواملی که تفاوت کیفیت میلگرد کارخانه های مختلف را نشان می دهد، وزن میلگرد است. بالاترین وزن میلگرد، متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان است که نزدیک ترین مقدار به وزن استاندارد را دارد. همچنین در هر بندیل میلگردِ این کارخانه، به ندرت میلگردی با طول نرمال (طول کمتر از ۱۲ متر) دیده می شود. در نتیجه، می توان گفت بهترین کیفیت میلگرد بین کارخانه های تولیدکننده، متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد.

کارخانه فولاد کویر کاشان، دومین کارخانه ای است که به دلیل تولید میلگرد با وزن استاندارد و عدم وجود میلگرد نرمال در بندیل های خود، به عنوان یکی از باکیفیت ترین کارخانه های تولید میلگرد شناخته می شود.

دیگر میلگردهای تولیدی کارخانه های کشور، از جمله میلگرد آناهیتا گیلان، میلگرد بافق یزد، میلگرد زاگرس و … نیز همگی جزء میلگردهای باکیفیت محسوب می شوند، اما در رده بعدی نسبت به میلگرد ذوب آهن و کویر کاشان قرار دارند.

چگونه میلگرد با کیفیت را تشخیص دهیم؟

روش های تشخیص کیفیت میلگرد

تا اینجای مقاله با کیفیت میلگردهای مختلف آشنا شدیم، اما اگر میلگردی خریداری کرده ایم یا میلگردی داریم که می خواهیم کیفیت آن را بررسی کنیم، چگونه این کار را انجام دهیم؟ بررسی کیفیت میلگردها به منظور اطمینان از ویژگی های مورد نیاز، یک امر مهم و ضروری است. کیفیت میلگردها را با توجه به آزمایش ها و موارد زیر می توان بررسی کرد.

روش های تشخیص کیفیت میلگرد

  • برگه آنالیز میلگرد یا گواهینامه کنترل کیفیت آن را بررسی کنید. برگه کنترل کیفیت میلگرد، شامل آزمایش های انجام شده روی میلگرد و همچنین مشخصات فنی و عمومی میلگرد است.
  • پلاک شناسایی میلگرد یا گواهی نامه فنی همراه با میلگرد را بررسی کنید. هر بندیل میلگرد همراه با پلاک شناسایی یا پلاک بندیل عرضه می شود. علاوه بر پلاک بندیل، در بسیاری از میلگردهای تولیدی کشور، کارت مشخصات محصول نیز همراه با میلگرد به مصرف کننده تحویل داده می شود. توجه به اطلاعات درج شده در پلاک و کارت ارائه شده با محصول، به شما در تشخیص میلگرد با کیفیت و استاندارد، کمک به سزایی می کند.
  • به علامت اختصاری حک شده روی میلگرد توجه کنید. اطلاعات مندرج بر پلاک بندیل یا کارت مشخصات به تنهایی کافی نیست و حتما لازم است اطلاعات پلاک بندیل را با علامت اختصاری که روی بدنه میلگردها به صورت برجسته حک می شود، مطابقت دهید.
  • ویژگی های ظاهری میلگرد را بررسی کنید. وجود زنگ زدگی، تغییر رنگ و آسیب فیزیکی در سطح میلگردها اهمیت دارد. به طور مثال، اگر زنگار میلگرد زیاد باشد و در نتیجه، خوردگی عمیق در میلگرد اتفاق بیافتد، کیفیت آن دچار مشکل می شود. به همین دلیل، هرگونه تغییر رنگ، تغییر شکل یا خراش در میلگرد را بررسی کنید.

در مقاله تشخیص میلگرد تقلبی از اصل، موارد فوق همراه با موارد دیگر به طور مفصل بررسی شده اند، به همین دلیل توصیه می کنیم در صورتی که روش های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل را نمی دانید، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۶ روش شناسایی میلگرد تقلبی از اصل

تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

سخن آخر

میلگردهای مختلف با کیفیت های متفاوت تولید و عرضه می شوند. کاربرد و استفاده از میلگردها نیز ارتباط مستقیمی با کیفیت آن ها دارد. به همین دلیل، لازم است قبل از اقدام به خرید میلگرد با نحوه تشخیص کیفیت میلگرد آشنا شوید.

سوالات متداول

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت میلگرد کدام است؟

مهم ترین عوامل jاثیرگذار بر کیفیت میلگرد شامل موارد زیر می شود:
استانداردبودن تولید میلگرد
مواد اولیه به کار رفته در میلگرد
روش تولید میلگرد
جنس میلگرد
جنس پوشش میلگرد
ترکیب شیمایی به کار رفته در هر نوع میلگرد
کارخانه تولیدکننده میلگرد

چرا میلگرد ذوب آهن اصفهان باکیفیت ترین میلگرد کشور نامیده می شود؟

وزن میلگردهای این کارخانه نزدیک ترین مقدار به وزن استاندارد را دارد. همچنین در هر بندیل میلگردِ این کارخانه، به ندرت میلگردی با طول نرمال (طول کمتر از ۱۲ متر) دیده می شود. در نتیجه، می توان گفت بهترین کیفیت میلگرد بین کارخانه های تولیدکننده، متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد.

چگونه میلگرد با کیفیت را تشخیص دهیم؟

کیفیت میلگردها را با توجه به آزمایش ها و موارد زیر می توان بررسی کرد:
بررسی برگه آنالیز میلگرد یا گواهینامه کنترل کیفیت
بررسی پلاک شناسایی میلگرد یا گواهی نامه فنی
توجه به علامت اختصاری حک شده روی میلگرد
توجه به ویژگی های ظاهری میلگرد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.