۶ روش شناسایی میلگرد تقلبی از اصل

از  جمله پرکاربردترین محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی، میلگرد است. جالب است بدانید بازار فروش میلگرد نیز از تقلب بی نصیب نبوده و افراد سودجو میلگردهای تقلبی خود را به جای میلگردهای برندهای معتبر در بازار آهن آلات به فروش می رسانند. البته این مسئله خیلی نگران کننده نخواهد بود اگر شما به عنوان خریدار میلگرد، از ویژگی ها و مشخصات میلگرد اصل مطلع باشید؛ در این صورت، هیچ گاه در دام متقلبان نخواهید افتاد. اینکه چگونه می توانیم میلگرد اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم موضوع این مقاله از دانشنامه آهن ملل است. برای آشنایی با روش های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل با ادامه این مقاله با آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله روش شناسایی میلگرد تقلبی

ویدئو تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

روش های شناسایی میلگرد استاندارد

محصولات فولادی و به ویژه میلگرد در صنعت ساختمان سازی نقش کلیدی و مهمی دارند. کاربرد وسیع میلگرد در این صنعت باعث افزایش تعداد کارخانه های تولید میلگرد شده است. از طرفی، به دلیل وجود سود بالا در این صنعت، افراد سودجوی بسیاری، محصولات تقلبی و بدون کیفیت خود را وارد بازار می‌ کنند.

در صورتی که کارخانه های اصلی و تاثیرگذار تولید میلگرد در کشور را بشناسید می توانید بدون دغدغه، بهترین برند را با توجه به نیازتان انتخاب کنید. این کارخانه ها را می توانید در مقاله ۲۰ کارخانه تولید میلگرد بخوانید که بهترین کیفیت و تنوع را دارند. اما در صورت عدم شناخت برندها و استفاده از میلگرد تقلبی در سازه، ضررهای جبران ناپذیر مالی و جانی ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل، خریداران میلگرد باید قبل از درخواست سفارش و خرید، از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایند. میلگرد، فاکتورها و ویژگی های مهمی دارد که آگاهی از آن ها همان وجه تمایز میان میلگرد تقلبی از اصل خواهد بود. در ادامه به معرفی این فاکتورها و انواع روش ‌های تشخیص میلگرد تقلبی و اصل می پردازیم.

روش های شناسایی میلگرد استاندارد

روش ۱: وزن میلگرد

وزن میلگرد، ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد. هرچه وزن بیشتری داشته باشد مرغوب تر است و هزینه و قیمت بیشتری نیز دارد. از آنجایی که معمولا خریداران به دنبال میلگرد سبک تر هستند تا هزینه کمتری بابت آن پرداخت کنند، از این رو سودجویان با ارائه میلگردهای تقلبی سبک که قیمت پایین تری دارند، خریدار را به اشتباه می اندازند. به همین دلیل، شاخص وزن، یکی از پارامترهای مهم در تشخیص تقلبی بودن میلگرد است که حتما باید به آن توجه داشت.

اصلی ترین پارامتر تاثیرگذار بر وزن میلگرد نیز قطر آن است. موارد دیگری که بر وزن میلگرد تاثیر می گذارند گرید میلگرد، استاندارد مورد استفاده برای تولید میلگرد و آلیاژ میلگرد می باشد. در حالت کلی، میلگردهای کارخانه های مختلف با یک سایز مشترک و ویژگی های مشابه باید وزن نزدیک به هم داشته باشند. مرجع وزنی میلگرد استاندارد نیز جدول اشتال میلگرد است. میلگردهای تقلبی اختلاف وزنی زیادی با وزن درج شده در جدول اشتال دارند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که میلگردهای تولیدی کارخانه های فولادی نیز دارای تلرانس وزنی هستند و وزن آن ها نسبت به یکدیگر متفاوت است؛ اما از آنجا که همگی بر اساس استاندارد تولید می شوند، این تفاوت وزنی زیاد نخواهد بود. به طور مثال، میلگردهای کارخانه ذوب آهن وزن سنگین تری نسبت به سایر میلگردها دارند و میلگرد کارخانه راد همدان و سیرجان حدید وزن سبک تری دارند، اما از جمله میلگردهای استاندارد می باشند.

به طور کلی می توان گفت میلگردهای سبکی که اختلاف وزنی بالایی با جداول وزنی استاندارد دارند، حتما باید از نظر اصالت بررسی شوند. علاوه بر مقایسه وزن میلگرد، به خصوص زمانی که اختلاف وزن زیادی وجود نداشته باشد، لازم است پارامترهای دیگری را نیز بررسی کنیم تا از تقلبی یا اصل بودن میلگرد مطمئن شویم. این پارامترها شامل موارد زیر می شود:

روش ۲- پلاک شناسایی میلگرد (پلاک بندیل)

پلاک شناسایی میلگرد

منظور از پلاک شناسایی میلگرد، همان پلاک بندیل میلگرد است. وجود پلاک های فلزی روی بندل میلگرد و توجه به اطلاعات حک شده روی آن، یکی از ابتدایی ترین روش های شناخت میلگرد اصلی از میلگرد تقلبی است. اطلاعات حک شده بر پلاک میلگرد، شامل موارد زیر است که با یک نگاه به آن می توانید متوجه بسیاری از ویژگی های میلگرد شوید:

  • شماره بسته
  • نوع میلگرد (س ۲۴۰ ،آج ۳۴۰ )
  • نمره میلگرد (قطر اسمی برحسب میلیمتر)
  • وزن بسته (بر حسب کیلو نیوتن)
  • شماره ذوب یا بهر
  • نشانه تأییدیه کنترل کیفیت از سوی کارخانه سازنده
  • نام یا نشانه تجارتی کارخانه سازنده
  • علامت استاندارد ملّی ایران

از بندیل میلگرد چه می دانید؟

بندیل میلگرد یکی از روش های بسته بندی میلگرد است. در این روش ورق نازک و باریک فلزی به دور شاخه های میلگرد بسته می شود. استفاده از بندیل میلگرد کم هزینه ترین و آسان ترین روش بسته بندی میلگرد است و امنیت بالایی دارد. برای آشنایی بیشتر با بندیل میلگرد، تعداد شاخه در هر بندیل، ضوابط و مزایای استفاده از بندیل و …  مقاله بندیل میلگرد را مطالعه نمایید.

برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی فقط چک کردن اطلاعات مندرج روی پلاک بندیل کافی نیست و حتما لازم است اطلاعات پلاک بندیل را با علامت اختصاری مطابقت دهید که روی بدنه میلگردها به صورت برجسته حک می شود. علامت اختصاری میلگرد را در ادامه معرفی می کنیم.

گواهینامه فنی

علاوه بر پلاک بندیل، بسیاری از میلگردهای تولیدی کشور همراه با کارت مشخصات محصول عرضه می شوند. (برای محموله های بیش از ۲۵۰۰۰ کیلوگرم) گواهینامه فنی باید همراه محموله به مصرف کننده تحویل شود. اطلاعات درج شده در کارت مشخصات محصول شامل علامت مشخصه میلگرد، سایز و طول میلگرد، ترکیب شیمیایی و آلیاژی میلگرد و … می باشد، اما بعضی میلگردها نیز فاقد کارت مشخصات هستند. در این حالت، فقط حک روی میلگرد یا همان علامت اختصاری میلگرد راهنمای شما خواهد بود.

روش ۳: علامت اختصاری حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری حک شده روی میلگرد

اطلاعاتی که رو میلگرد حک می شود، یکی دیگر از راه های شناسایی میلگرد اصلی از تقلبی است. کارخانه های تولیدکننده میلگرد هر کدام دارای علامت اختصاری و مشخصات خاص خود روی میلگردها هستند. علامت اختصاری و اطلاعات حک شده بر میلگرد، شامل اعداد و حروف انگلیسی است که هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه نمایید تا از خرید میلگرد تقلبی در امان باشید. علائم اختصاری میلگرد به صورت برجسته روی آن حک می شود. حک شدن علائم اختصاری به صورت دستی و یا با سنبه، نشان از تقلبی بودن میلگرد خواهد بود.

علائم اختصاری حک شده روی میلگرد نشان دهنده روش تولید میلگرد، نوع میلگرد، اندازه آج و قطر میلگرد و همچنین کارخانه تولیدکننده آن است. در ادامه، چند نمونه از آن را مشاهده می کنید:

  • SA: میلگرد آجدار ۵۰۰ (نوع آج: آجدار مرکب)، روش تولید: آلیاژی
  • CT: میلگرد آجدار ۴۰۰ (نوع آج: آجدار جناقی)، روش تولید: ترمکس (خنک کاری)
  • CU: میلگرد آجدار ۴۰۰ (نوع آج: آجدار جناقی)، روش تولید: آلیاژی
  • T: میلگرد آجدار ۳۶۰ (نوع آج: آجدار مارپیچ)، روش تولید ترمکس (خنک کاری)
  • JU: میلگرد آجدار ۳۴۰ (نوع آج: آجدار مارپیچ)، روش تولید: آلیاژی

لازم به ذکر است اعداد ۴۰۰، ۵۰۰، ۳۴۰ بیانگر میزان کششی میلگرد در حالت تسلیم است.

علامت اختصاری کارخانه های مختلف فولادی همراه با عکس میلگرد آن ها را می توانید در مطلب زیر مشاهده کنید:

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مطلب علامت اختصاری میلگرد کارخانه ها

علامت اختصاری میلگرد

روش ۴- برگ آنالیز میلگرد یا گواهینامه کنترل کیفیت

برگ آنالیز میلگرد یا گواهینامه کنترل کیفیت

استفاده از برگ آنالیز محصول، یکی دیگر از روش های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل و از جمله مهم ترین آن ها است. هر محصول فولادی استاندارد، برگه ای تحت عنوان برگ آنالیز یا گواهی کنترل کیفیت به همراه خود دارد که مشتری هنگام خرید می تواند آن را رویت کند. این گواهی نامه، شامل یکسری مشخصات فنی و عمومی میلگرد و همچنین نتایج آزمون‌ هایی است که روی این محصول انجام‌ شده است. تولیدکننده میلگرد، موظف است این گواهی نامه را برای هر محموله از میلگردهای آماده عرضه به بازار، به مشتری تحویل دهد.

برگ آنالیز میلگرد در واقع برگه آزمون ‌کوانتومتری و تایید آزمایشگاهی است که علاوه بر درصد ترکیبات و عناصر میلگرد، اطلاعات زیر را نشان می دهد:

  • نتایج آزمایش استحکام کششی
  • نتایج ازدیاد طول و وزن میلگرد
  • نتایج آزمایش تاشدگی
  • نتایج آزمایش جوش پذیری

در این گواهی نامه، اطلاعاتی که باید بیشتر از سایر موارد به آن ها توجه شود شامل نام محصول، شماره گواهی نامه، طول محصول، شماره بندیل و خواص شیمیایی و مکانیکی میلگرد وجود دارد.

 

روش ۵- رنگ میلگرد

رنگ میلگرد

اصولا میلگرد اصل و با کیفیتی که توسط کارخانه های فولادی تولید می شود به رنگ تیره و مشکی است. به مرور زمان، ممکن است رنگ میلگرد بر اثر رطوبت و آب باران به زرد متمایل شود. رنگ زرد در واقع همان زنگار است. زنگار اگر در مدت کوتاه تشکیل شده باشد و در عمق میلگرد نفوذ نکرده باشد، خللی در کیفیت میلگرد ایجاد نمی کند. در واقع زنگ زدگی نمی تواند از نشانه های تقلبی بودن میلگرد به حساب آید، زیرا آهن با کیفیت نیز در مقابل رطوبت دچار زنگ زدگی می گردد؛ اما می توان کیفیت میلگرد را از طریق میزان خوردگی میلگرد مشخص کرد.

روش ۶- خرید میلگرد از شرکت معتبر

یکی دیگر از مهم ترین نکات در نحوه تشخیص میلگرد تقلبی از اصل و در نتیجه، خرید میلگرد استاندارد، تهیه میلگرد از شرکت های معتبر فروش آهن آلات است. با خرید از فروشگاه یا شرکت های مطمئن و با سابقه به راحتی از خرید میلگرد تقلبی اجتناب خواهید کرد؛ زیرا در شرکت های معتبر و مطمئن، تمامی پارامترها و استانداردهایی که در مقاله بررسی کردیم توسط متخصصان و کارشناسان بررسی و ارزیابی می شود و در نهایت، میلگرد با کیفیت و استاندارد در اختیار خریداران قرار می گیرد. شما با خرید میلگرد از شرکت آهن ملل، یکی از معتبرترین فروشگاه های فروش آهن آلات در کشور دیگر نگران دام متقلبان نخواهید بود. می توانید جهت خرید با کیفیت ترین میلگردها و محصولات فولادی با کارشناسان ما در آهن ملل تماس بگیرید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

خرید میلگرد

نکات تشخیص خرید میلگرد اصلی و تقلبی

علاوه بر موارد گفته شده، از جمله نکاتی تکمیلی که هنگام تشخیص میلگرد اصل باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر می شود:

  • میلگرد ساختمانی باکیفیت قابلیت خمکاری تا ۹۰ درجه به صورت مکانیکی و سرد را دارد.
  • مغازه های خرده فروشی امکان تهیه صورت های سنگین آهن آلات را ندارند و به دلیل وجود حاشیه سود بالا در این خریدها امکان قرار دادن بار نامرغوب در لابه‌لای بندیل ها وجود دارد.
  • طول میلگردهای استاندارد ۱۲ متر است. میلگرد با طول های کمتر از ۱۲ متر امکان تقلبی بودن آن را افزایش می دهد.
  • استفاده از میلگرد تقلبی در قسمت های مختلف سازه (به طور مثال، در ستون های یک ساختمان) می تواند باعث تخریب کامل سازه به هنگام زلزله شود و ضررهای جانی و مالی جبران ناپذیری به وجود آورد.

جمع بندی

یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، میلگرد است. کاربرد وسیع میلگرد و طمع فروشندگان و تولیدکنندگان سودجو برای بالابردن حاشیه سود خود، سبب تولید میلگردهای تقلبی می شود. به همین منظور، آشنایی با ویژگی های میلگرد استاندارد و باکیفیت می تواند ما را در اجتناب از خرید میلگرد تقلبی یاری نماید. از جمله مورادی که برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل باید به آن توجه کرد، علائم اختصاری، پلاک شناسایی، وزن، رنگ و برگ آنالیز منحصر به فرد میلگرد است. همچنین برای اطمینان از خرید خود، کافی است فرآیند بررسی اصالت و استاندارد بودن میلگرد را به فروشنده معتبر آهن آلات بسپارید و با خیال راحت محصول با کیفیت و اصل دریافت کنید.

سوالات متداول شناسایی میلگرد اصل از میلگرد تقلبی

برگ آنالیز میلگرد شامل چه پارامترهایی می باشد؟

برگ آنالیز میلگرد در واقع برگه آزمون ‌کوانتومتری و تاییده آزمایشگاهی است که شامل درصد ترکیبات میلگرد است. این گواهی نامه همچنین اطلاعاتی در زمینه آزمایش استحکام کششی، آزمایش ازدیاد طول و وزن میلگرد، آزمایش تاشدگی و آزمایش جوش پذیری میلگرد در اختیار خریدار می گذارد.

چگونه می توان با توجه به رنگ میلگرد تقلبی بودن آن را تشخیص داد؟

میلگرد اصل که از کارخانه تولید میلگرد خارج می شود به رنگ تیره و مشکی می باشد.رنگ میلگرد گاهی بر اثر رطوبت و آب باران به زرد تغییر می کند. رنگ زرد در واقع همان زنگار است. زنگار اگر در مدت کوتاه تشکیل شده باشد و در عمق میلگرد نفوذ نکرده باشد، خللی در کیفیت میلگرد ایجاد نمی کند، ، اما می توان کیفیت میلگرد را از طریق میزان خوردگی میلگرد مشخص کرد.

پلاک شناسایی میلگرد شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

پلاک شناسایی یا پلاک بندیل شامل اطلاعاتی مثل تاریخ تولید، شماره شناسایی میلگرد، وزن بندل، گرید، استانداردهای کسب شده و غیره می باشد.

2 دیدگاه
  1. علی می گوید

    تو روش شناسایی میلگرد اصل گفتین پلاک شناسایی میلگردو ببینیم ، اگه‌ از پلاک بندیل استفاده کنیم و اطلاعات اونو ببینیم اونم اوکیه؟ یا حتما پلاک شناسایی باید باشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام، پلاک شناسایی میلگرد همان پلاک بندیل میلگرد هست که بر روی میلگردهای بندیل بندی شده کارخانه ها نصب می شود. اما همانطور که در مقاله هم گفتیم برای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی فقط چک کردن اطلاعات مندرج بر روی پلاک بندیل کافی نمی باشد و حتما لازم است اطلاعات پلاک را با علامت اختصاری که بر روی بدنه میلگردها به صورت برجسته حک می شود مطابقت دهید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.