کاشت میلگرد در بتن ؛ روشی اصولی برای تقویت سازه

کاشت میلگرد در بتن یکی از جدید ترین تحولات در صنعت ساختمان سازی است که باعث شده بسیاری از سازه های بتنی مقاوم گردند. سازه های بتنی حدود ۱۵۰ سال است که همواره مورد استفاده تمام اقشار و احاد مردم قرار می گیرند. به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی خوب و بسیاری از مزایای مصالح به کاربرده شده در این سازه ها، ساختمان های بتنی جایگاه پیشرو در مهندسی سازه های عمرانی را به خود اختصاص داده اند. با آهن ملل همراه باشید تا از صفر تا صد کاشت میلگرد را با هم بررسی کنیم.

مقاوم سازی سازه های بتنی

مقاوم سازی سازه های بتنی
مقاوم سازی سازه های بتنی

روش های زیادی برای تقویت سازه های بتنی وجود دارند. روش هایی که با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند در طراحی و ساخت با توجه به شرایط واقعی و الزامات کاربردی انتخاب شوند.

روش‌های تقویت سازه‌های بتنی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از دیوار برشی
  • استفاده از مهاربند
  • میراگر
  • میانقاب
  • شاتکریت
  • استفاده از جداساز لرزه ای
  • بزرگ‌ کردن مقطع اعضا
  • برچیدن و جایگزینی بتن
  • محصور کردن با فولاد
  • افزایش آرماتور تکیه‌گاه
  • استفاده از  آرماتور پیش تنیده
  • چسباندن ورق فولادی
  • استفاده از FRP
  • کاشت میلگرد
  • و …

در این مقاله درباره کاشت میلگرد صحبت می کنیم که چطور با استفاده از این روش می توان پی سازه را مستحکم نمود. اما شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون روش های دیگر حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله روش های مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی سازه

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد چیست
کاشت میلگرد چیست

کاشت میلگرد، نوعی آرماتور بندی است که به منظور جلوگیری از لنگرهای برشی ناشی از زمین لرزه ها و با هدف استحکام مهندسی شده سازه صورت می ‌گیرد. در واقع این عملیات گزینه مناسبی برای متعادل کردن بارهای سنگین وارد بر سازه خواهد بود.

  1. در تکنولوژی کاشت میلگرد ابتدا با توجه به محل طراحی، از دستگاه حفاری مخصوص استفاده می شود.
  2. برای این کار، قطر و عمق سوراخ به طور دقیق تعیین می شود.
  3. پس از حفاری، چسب مخصوص و با استحکام بالا درون حفره ها ریخته می شود.
  4. سپس آرماتور مورد نظر را وارد این حفره ها می کنند تا آرماتور بتواند به طور قابل اعتماد در سازه بتنی جاسازی شود.

کاشت میلگرد در فونداسیون

همان طور که بیان شد، کاشت میلگرد به منظور بهبود استحکام سازه استفاده می گردد. یکی از موارد استفاده از کاشت میلگرد در فونداسیون است که با هدف یکپارچه‌سازی فونداسیون، اصلاح ابعاد، افزایش ارتفاع و در کل بهبود مقاومت فونداسیون به منظور افزایش باربری استفاده می گردد.

بررسی و شناسایی میلگرد در بتن یکی از اقدام مهم و اساسی در کاشت میلگرد است که به دو صورت انجام می گیرد.

  1. یکی از این روش ها استفاده از سیستم رادار نفوذ به زمین به منظور تعیین محل و عمق پوشش میلگرد در بتن است.
  2. روش دیگر یک روش الکترومغناطیسی برای شناسایی محل، عمق پوشش و قطر میلگردها است. بر اساس نتایج آزمون های معیار، رویه های عملی مورد مطالعه قرار می گیرند. سپس استانداردهای پیشنهادی و نتایج آزمون محک بررسی و مورد بحث قرار می گیرد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله شناسایی میلگرد در بتن و سازه ها

شناسایی میلگرد دربتن

کاشت میلگرد در ستون

هدف از انجام کاشت میلگرد در ستون اتصال یک تیر بتنی یا یک بخش جدید به ستون است. همچنین کاشت میلگرد در ستون با هدف امتداد ستون نیز انجام می گیرد. این روش به صورت عمودی بر ستون و یا همراستا با ستون انجام می گیرد.

کاشت میلگرد چه مزیت هایی دارد؟

مزایای کاشت میلگرد
مزایای کاشت میلگرد

 روش کاشت میلگرد روش قابل اعتماد است و می تواند نیاز سازه را بر طرف کند. محل اتصال تعبیه می گردد که به طور یکنواخت و بدون ایجاد تنش تحت فشار قرار  گیرند. از دیگر مزیت های این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای تکنولوژی ساده
  • عملیات آسان
  • دوره ساخت و ساز کوتاه
  • مطمئن از کیفیت ساخت
  • دارای مقاومت متوسط
  • دارای هزینه کم و بازده اقتصادی خوب

معایب کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد در کنار همه مزایایی که دارد، معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه شرح داده شده است:

  • امکان بروز خطای غیر قابل جبران در زمان اجرا
  • امکان وجود خوردگی یا پوسیدگی در ورق‌ فلزی مورد استفاده
  • منعطف پذیر نبودن
  • احتمال تغییر در وزن سازه

کاشت میلگرد چگونه انجام می گیرد؟

مراحل انجام کاشت میلگرد
مراحل انجام کاشت میلگرد
  1. موقعیت یابی

محل و مدل سوراخ های حفاری را با توجه به الزامات طراحی علامت گذاری کنید. در صورت وجود میلگردهای فولادی تحت تنش بر روی مواد پایه، محل حفاری را می توان به طور مناسب تنظیم کرد؛ اما همه آن ها باید در داخل میلگردهای توزیع دیوار برشی کاشته شوند. حفره های غیر لغزنده حفر کنید و با استفاده از دستگاه مخصوص سوراخ های کوچکی در نقاط مشخص شده ایجاد کنید تا از سر خوردن و جابه جایی مته هنگام حفاری جلوگیری شود.

  • حفاری

نوع حفاری در کاشت میلگرد، حفاری ضربه ای است. در زمان حفاری معمولاً باید عمود عضو بتنی باشد و شیب آن بیش از ۸ درجه نباشد. پیشرفت حفاری نباید خیلی سریع باشد تا گرمای ناشی از حفاری، بر مقاومت بتن اطراف تاثیرگذار نباشد. هنگام حفاری، اگر آرماتور اصلی یا رکاب در سازه اصلی نیاز به جابجایی داشته باشد، قبل از انجام جابجایی، باید نظارت و تایید نهایی از متخصص صورت گیرد.

  • پاک کردن سوراخ ایجاد شده

پس از حفر سوراخ های مورد نیاز، گرد و غبار داخل حفره ها به طور کامل پاک کنید. در طول فرآیند حفاری برای کاشت میلگرد، خاک باید مرتباً برداشته شود، در غیر این صورت مته دستگاه خواهد سوخت. در کاشت میلگرد می بایست از یک دمنده برای تمیز کردن سوراخ ها در فشار بالا استفاده شود.

پس از اتمام حفاری، عمق سوراخ را بررسی کنید تا قطر سوراخ مناسب باشد. گرد و غبار داخل سوراخ را با هوای فشرده خارج کنید، سپس دیواره سوراخ را با برس، برس بزنید و سپس دوباره از فشار هوا استفاده کنید. این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید تا جایی که هیچ گرد و غباری در حفره نباشد.

  • آماده سازی میلگرد
  • تهیه چسب برای کاشت میلگرد

دو نوع چسب کاشت میلگرد در بسته بندی ارائه شده وجود دارد که از دو جزء A و B تشکیل شده اند. چسب باید به صورت مکانیکی هم زده شود. با همزن حدود ۱۰ دقیقه چسب ها را به خوبی هم بزنید تا اجزای A و B به طور یکنواخت مخلوط شوند. بهتر است در یک جهت چسب ها را هم بزنید و سعی کنید از مخلوط شدن هوا برای تشکیل حباب خودداری کنید. هم اکنون چسب آماده شده و قابل استفاده می باشد.

به یاد داشته باشید مقدار چسب در هر بار از ۵ کیلوگرم بیشتر نباشد.

  • کاشت میلگرد های فولادی در بتن

پس از تهیه چسب تقویتکننده مطابق با الزامات طراحی، چسب به صورت دستی تغذیه می شود و تقریبا ۲ سوم عمق سوراخ را پوشش می دهد. میلگرد فولادی پردازش شده را در سوراخ پر شده با چسب ساختاری قرار دهید. اگر میلگرد را به صورت دستی در حفره ها قرار می دهید باید توجه داشته باشید که چسب دارای غلظت خاصی است، از این رو به طور کلی نمی توان میلگرد را تا انتها وارد حفره کرد. از این رو از روش‌های مکرر کشیدن، وارد کردن یا چرخش استفاده کنید تا زمانی که میلگرد فولادی کاملا در حفره قرار بگیرد. توجه داشته باشید که گاهی اوقات پس از قرار دادن تا انتها، برگشت‌هایی ایجاد می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد.

 از آنجایی که قطر سوراخ حفر شده بزرگ‌تر از قطر میلگرد کاشته ‌شده است، ممکن است میلگرد کاشته شده در مرکز نباشد. شما می توانید با استفاده از سنگ ها، برای استحکام کردن موقعیت میلگرد استفاده کنید و سپس از چسب سخت که نقش ثابت کننده دارد برای بستن سوراخ استفاده کنید.

چه زمانی به کاشت میلگرد نیاز خواهید داشت؟

کار تعمیر و تقویت سازه بتنی شامل سه مرحله نگهداری روزانه، آرماتوربندی و بازسازی می باشد. به دلیل تغییر عملکرد ساختمان، افزایش عمر مفید یا طراحی و ساخت، لازم است آرماتور سازه جدید در مواقعی که ساختمان های موجود نیاز به بازسازی، افزایش طبقات و مقاوم سازی دارد، دارای لنگرگاه قابل اعتمادی باشد.

 با توجه به محدودیت های تکنولوژی طراحی و ساخت، به منظور برآورده ساختن الزامات ایمنی، کاربرد و دوام سازه های جدید و قدیمی، در مواقعی که تکنولوژی مقاوم سازی سنتی مناسب نیست، می توان با استفاده از فناوری ها و روش های جدید مقاوم سازی سازه این مشکلات را حل کرد.

معیار های پذیرش کیفیت برای کاشت میلگرد

این یک فرآیند مهم برای بررسی کیفیت میدان است. به طور کلی از سه تست زیر برای کنترل کیفیت استفاده می شود.

  1. در محل ساخت و ساز، نیاز است ابتدا بررسی شود تا موقعیت غیر مهم یا سطح بتنی غیر ضروری که قرار است برای کاشت آرماتور تراشیده شود، شرکت نکنند.
  2. میلگرد مناسب با سازه و استحکام سازی آن انتخاب می شود و سپس تست ضد pull-out انجام شد و تا بررسی شود استحکام سازی به خوبی انجام می گیرد.
  3. در این آزمایش از میلگرد های کاشته شده ۱۰۰ نمونه به صورت تصادفی انتخاب می گردد  و بر روی آن ها تست انجام می گیرد تا از کیفیت ساخت اطمینان گردد.

اصول و ضوابط کاشت میلگرد چیست؟

اصول و ضوابط کاشت میلگرد
اصول و ضوابط کاشت میلگرد
  1. حفره باید کاملا تمیز باشد. وجود هر گونه گرد و غبار می تواند در اتصال بین چسب و بتن اختلال ایجاد کند.
  2. ۲.       پارامتر های اساسی برای کاشت میلگرد همچون قطر حفاری، عمق حفاری، و … حتما بررسی و تائید گردد.
  3. هنگامی که حفره آماده می شود، اندازه گیری باید دقیق باشد.
  4. مقدار چسب باید ترکیبی باید دقیق باشد، نه زیاد یا خیلی کم. زمانی که میلگرد وارد می شود، چسب به مقدار زیاد نشت می کند و باعث ایجاد ضایعات یا آلودگی می شود. با یاد داشته باشید مقدار کم چسب و زیاد آن در استحکام کار موثر است.  
  5. هنگام قرار دادن میلگرد فولادی در حفره ها باید به چرخش در یک جهت توجه کنیم و کناره لبه دوار را طوری وارد کنیم که چسب و میله فولادی کاملاً به هم بچسبند.
  6. قبل از ساخت، لازم است کیفیت و میزان چسبندگی چسب به میلگرد برای برآورده کردن الزامات سازه بررسی گردد.
  7. قبل از حفاری، نیاز است از یک آشکارساز میلگرد برای تعیین موقعیت میلگرد فولادی در ساختار اصلی استفاده شود تا از آسیب به میله فولادی اصلی هنگام حفاری جلوگیری شود.

نکته پایانی

کاشت میلگرد یکی از روش های مقاوم سازی سازه است. از روش های اصل تکنولوژیکی این فناوری استفاده از دستگاه حفاری مخصوص برای تعیین قطر و عمق سوراخ با توجه به موقعیت طراحی و قطر میلگرد است. پس از حفاری، چسب مخصوص با استحکام بالا در سوراخ ریخته می شود و سپس میلگرد در حفره وارد می شود تا بدین ترتیب میلگرد و سازه بتنی به طور دقیق به هم متصل شوند.

شما می توانید تمام میلگرد مورد نیاز خود را برای کاشت میلگرد را از آهن ملل خریداری نمایید. آهن ملل یکی از معتبرترین فروشگاه های آهن آلات است که محصولات خود را به خصوص میلگرد را هر روز آپدیت می کند.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

خرید میلگرد

سوالات متداول پیرامون کاشت میلگرد

منظور از کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد، نوعی آرماتور بندی است که به منظور جلوگیری از لنگرهای برشی ناشی از زمین لرزه ها و با هدف استحکام مهندسی شده سازه صورت می ‌گیرد. در واقع این عملیات گزینه مناسبی برای متعادل کردن بارهای سنگین وارد بر سازه خواهد بود.

کاشت میلگرد چه مزیت هایی دارد؟

 روش کاشت میلگرد روش قابل اعتماد است و می تواند نیاز سازه را بر طرف کند. محل اتصال تعبیه می گردد که به طور یکنواخت و بدون ایجاد تنش تحت فشار قرار  گیرند.

معایب کاشت میلگرد چیست؟

·         امکان بروز خطای غیر قابل جبران در زمان اجرا
·         امکان وجود خوردگی یا پوسیدگی در ورق‌ فلزی مورد استفاده
·         منعطف پذیر نبودن
·         احتمال تغییر در وزن سازه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.