نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد به صورت مرحله به مرحله و جامع!

استفاده از چسب کاشت میلگرد، یک فناوری رایج برای تقویت سازه به شمار می رود. کاشت میلگرد با استفاده از چسب به معنی حفاری روی بتن (سنگ یا سایر بسترها)، تزریق چسب درون حفره و قرار دادن میلگرد در حفره می باشد. در این روش با استفاده از دستگاه حفاری مخصوص، ابتدا سوراخ هایی ایجاد می شود. الزامات طراحی و تایید مسئول فنی است که قطر و عمق سوراخ را تعیین می کند. پس از حفاری، چسب مخصوص را درون حفره ریخته و سپس میلگرد را وارد حفره می کنند. این کار به افزایش مقاومت بتن، کمک زیادی خواهد کرد. مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد، انواع چسبی که برای این منظور استفاده می شود و مراحل استفاده از چسب کاشت میلگرد را به صورت جامع در ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل بخوانید.

نسخه صوتی مقاله استفاده از چسب کاشت میلگرد

چرا از چسب کاشت میلگرد استفاده می شود؟

چسب کاشت میلگرد به دلیل مقاومت مکانیکی بالایی که دارد، یکی از مهم ترین روش ها برای کاشت میلگرد در سطوح افقی و عمودی سازه ها به شمار می رود. استفاده از چسب در کاشت میلگرد انعطاف پذیری بالایی ایجاد می کند و مقاومت ساختمان را در قسمت اسکلت و فونداسیون در برابر بارهای لرزه ای و ثقلی بالاتر می برد.

چرا از چسب کاشت میلگرد استفاده می شود؟

اما چرا کاشت میلگرد انجام می شود؟ دلیل کاشت میلگرد در بتن، مواردی چون اشتباه در اجرای بتن، اشتباه در میلگردگذاری یا محاسبات مربوط به میلگرد، همچنین افزایش مقاومت برشی و تغییر پارامترهای نقشه ای می باشد. کاشت میلگرد در بتن یکی از کاربردی ترین و اقتصادی ترین روش های افزایش مقاومت بتن است که برای این منظور نیز عمدتا از چسب کاشت میلگرد استفاده می شود.

به طور کلی کاشت میلگرد، روشی برای تقویت سازه های بتنی در موارد زیر است:

  • تغییر مشخصات فنی و نقشه های سازه ها
  • تغییر کاربری و شرایط بهره برداری سازه
  • ایجاد سهولت در اجرا و در دسترس بودن مصالح و تجهیزات

البته چسب کاشت میلگرد علاوه بر استفاده در کاشت و جایگذاری میلگردها در سازه، برای موارد دیگری نیز کاربرد دارد.

کاربرد چسب کاشت میلگرد در چه مواردی است؟

همانطور که از نام این چسب مشخص است، کاربرد اصلی آن، جایگذاری و اضافه کردن میلگرد به سازه جهت تقویت آن می باشد. اما این تنها کاربرد چسب کاشت میلگرد نیست. کاربردهای اصلی این چسب، عبارتند از:

  • پر کردن شکاف های موجود در سقف، دیوار و کف
  • نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی 
  • کاشت بولت و میلگرد روی سطوح عمودی و افقی 
  • همچنین در مواردی چون اتصال بتن جدید به قدیم، اجرای ستون ها، تیر ها و دیوار های برشی

انواع چسب کاشت میلگرد کدام است؟

چسب کاشت میلگرد را می توان از جنبه های گوناگون، مانند برند تولید کننده، ترکیب شیمایی و نوع عرضه در بازار تقسیم بندی کرد. در ادامه، انواع چسب کاشت میلگرد را در چند دسته بندی بررسی می کنیم.

انواع چسب کاشت میلگرد

انواع چسب کاشت میلگرد از نظر ترکیب شیمیایی

چسب کاشت میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی به سه دسته کلی و به صورت زیر تقسیم می شود. هر کدام از این چسب ها مشخصات مکانیکی و کاربرد متفاوتی دارند، اما همگی باعث افزایش مقاومت میلگرد نسبت به خوردگی شده و همچنین باعث چسبندگی بهتر میلگرد به بتن می‌شوند.

  1. چسب کاشت میلگرد با پایه اپوکسی (Epoxy)
  2. چسب کاشت میلگرد با پایه پلی استر (Polyester)
  3. چسب کاشت بولت با پایه پلی استر بدون استایرن

اگر بخواهیم این سه نوع چسب کاشت میلگرد را از نظر میزان قدرت و استحکام رتبه بند کنیم، به ترتیب، رتبه اول متعلق به چسب پایه اپوکسی، رتبه دوم متعلق به چسب پایه پلی استر بدون استایرن و رتبه سوم نیز به چسب پایه پلی استر اختصاص خواهد داشت.

نکته: چسب‌ های اپوکسی، قدرت گیرش فوق ‌العاده زیادی دارند. به همین دلیل نمی توان آن ها را به صورت ترکیبِ کامل بست‌بندی و یا حمل کرد، زیرا سریعا می‌ گیرند و فاسد می‌ شوند.

انواع چسب کاشت میلگرد از نظر نوع عرضه در بازار

  1. چسب کاشت میلگرد کپسولی: این چسب از خانواده رزین های پلی ‌استر  و اپوکسی وینیل استر هستند. چسب های کپسولی به صورت دو جزئی (به طور مثال جزء A و B) در حجم و اندازه های متفاوت و درون ظروف شیشه ای عرضه می شوند؛ به همین دلیل به آن ها چسب بولت شیشه ‌ای و پیچشی نیز گفته می شود.
  2. چسب کاشت میلگرد حجمی: این نوع چسب، معمولا به صورت دو یا سه جزئی عرضه می شود. نوع سه جزئی آن بر پایه پلی آمید، رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر بتن می باشد. این نوع چسب، مقاومت بالای کششی و خمشی و چسبندگی بسیار بالایی دارد.
  3. چسب کاشت میلگرد کارتریجی: این چسب ها نیز به صورت دو جزئی و بر پایه رزین اپوکسی (یا پلی استر یا وینیل استر) و سخت کننده پلی آمین تولید می شوند.

بین چسب های معرفی شده، چسب کاشت میلگرد کارتریجی در بازار محبوبیت بیشتری دارد. دلیل آن نیز سهولت اجرا، خطای کمتر و کیفیت بالای آن عنوان می شود. البته باید بدانید چسب نوع کارتریجی، قیمت بیشتری نیز نسبت به دو نوع دیگر دارد.

انواع چسب کاشت میلگرد بر اساس برند

برندهای تولید کننده چسب کاشت میلگرد در بازار ایران متنوع هستند، اما به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته اروپایی و آسیایی به صورت زیر تقسیم کرد.

  1. چسب کاشت میلگرد اروپایی: مانند برندهای هیلتی (HILTI) و فیشر (FISCHER)
  2. چسب کاشت میلگرد آسیایی: مانند برند سیکا (SIKA) و ممو (MEMO)

بین انواع برندهای چشب کاشت میلگرد، خواص فیزیکی، شیمیایی و قیمت چسب هیلتی باعث شده این برند چسب در ایران، طرفداران زیادی را در پروژه های کاشت میلگرد به خود اختصاص دهد.

بهترین چسب کاشت میلگرد

انتخاب بهترین چسب کاشت میلگرد، یکی از نکات مهم و کلیدی در افزایش مقاومت بتن و سازه است. اما از آنجایی که ساختار ساختمان های بتنی با یکدیگر متفاوت است و همچنین، چسب بتن برای کاشت میلگرد نیز انواع مختلفی دارد، بنا بر این، برای تعیین میزان میلگرد و نوع  چسب، به محاسبه تخصصی نیاز است. این نوع چسب ها معمولا از نظر زمان مصرف، مدت زمان ترکیب شدن و اثرگذاری، زمان مورد نیاز برای نگهداری و … انتخاب می شوند.

کاشت میلگرد با استفاده از چسب های مختلف متفاوت است؟

همانطور که گفتیم، چسب کاشت میلگرد انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن ها نیز بر اساس محل استفاده و میزان کارایی مورد نظر انتخاب و به کار گرفته می شوند و به همین دلیل، هر کدام از انواع چسب ها روش استفاده متفاوتی دارند. همچنین، طرز استفاده از چسب کاشت میلگرد برندهای مختلف نیز متفاوت است. نحوه استفاده از آن ها معمولا در کاتالوگی همراه چسب ارائه می شود. نکات بیشتر در مورد روش استفاده از چسب های مختلف را در ادامه مقاله و در مراحل کاشت میلگرد و شناسایی چسب میلگرد بیان می کنیم.

کاشت میلگرد فقط به وسیله چسب انجام می شود؟

کاشت میلگرد فقط با استفاده از چسب انجام نمی گیرد و روش های دیگری نیز وجود دارد. به طور کلی، کاشت میلگرد از سه روش مواد پایه سیمان، مهار مکانیکی و خمیر یا چسب کاشت میلگرد (شیمیایی) به صورت زیر قابل انجام است:

۱. کاشت میلگرد به وسیله مواد پایه سیمانی

در این روش، ابتدا سوراخ هایی بزرگ تر از قطر میلگرد مورد نظر ایجاد می کنند. سوراخ باید ۵۵ میلی متر بزرگ تر از قطر میلگرد باشد. سپس گرد و غبار درون حفره های ایجاد شده را تمیز می کنند تا در مرحله بعد، ملات پایه سیمانی درون آن ها تزریق شود. در این مرحله، دو سوم حفره با مواد حاوی مواد منبسط شونده و روان ساز پر می ‌شود. در نهایت، میلگرد داخل حفره هدایت می گردد.

۲. کاشت میلگرد به وسیله مهار مکانیکی

در این روش، قطر سوراخ باید ۲ میلی متر بزرگ تر از قطر میلگرد باشد. میلگرد، داخل سوراخ جای گذاری می ‌شود. این میلگرد در انتهای خود پره ‌های مخصوصی دارد که با چرخاندن پیچ بالای میلگرد، باز می ‌شوند و به جدار سوراخ می ‌چسبند. چرخاندن پیج تا جایی ادامه پیدا می کند که میلگرد به اندازه کافی سفت شود و پره ‌ها تا جایی که ممکن است به دیوار بچسبند.

۳-  کاشت میلگرد با استفاده از خمیر یا چسب کاشت میلگرد

در این روش، به جای استفاده از سیمان یا مهار مکانیکی، یکی از انواع چسب های کاشت میلگرد را به کار می گیرند. به دلیل چسبندگی بالای این نوع چسب ها، قطر سوراخ و طول مهاری کوچک تری نیاز خواهد بود. به همین دلیل، عملیات سوراخ کاری راحت تر و سریع تر انجام می شود. اما هزینه کاشت میلگرد با استفاده از چسب، بالاتر از مواد پایه سیمانی است.

در ادامه مقاله، مراحل کاشت میلگرد با استفاده از چسب را به طور کامل تشریح می کنیم. اما برای آشنایی بیشتر با فناوری کاشت میلگرد، زمان مناسب برای کاشت میلگرد، مزایا و معایب آن، به مقاله جامع کاشت میلگرد در بتن مراجعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: همه چیز در مورد کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

اصلی ترین مرحله در روش کاشت میلگرد با چسب، استفاده از دستگاه حفاری مخصوص برای تعیین قطر و عمق سوراخ با توجه به موقعیت طراحی و قطر میلگرد است. پس از حفر سوراخ، چسب مخصوص در حفره ریخته می شود، سپس میلگرد را وارد حفره می کنند تا به طور قابل اعتمادی به بتن متصل شود.

در ادامه، مراحل کامل استفاده از چسب کاشت میلگرد را در دو مرحله «قبل از کاشت» و «زمان کاشت» با هم بررسی می کنیم.

مراحل قبل از اقدام به کاشت میلگرد

قبل از این که بخواهیم عملیات کاشت میلگرد را با استفاده از چسب انجام دهیم، ابتدا باید به موارد زیر توجه نموده و ملزومات مورد نیاز را فراهم کنیم.

۱- شناسایی چسب

اول باید چسب مورد استفاده را شناسایی کرده و با توجه به نوع چسب، اقدامات لازم را انجام دهیم. چسبی که برای کاشت میلگرد استفاده می کنید باید از محصولات واجد شرایطی باشد که الزامات طراحی و مقررات مربوطه را برآورده می کند. چسب باید کاملاً مطابق با نسبت مورد نیاز و با اندازه گیری دقیق تهیه شود و به محض تهیه، از آن استفاده شود. در شناسایی چسب می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

شناسایی چسب کاشت میلگرد

توجه به برند چسب

نحوه استفاده از انواع چسب کاشت میلگرد در برندهای مختلف متفاوت است. به طور مثال، استفاده از محصولات اروپایی، اصول و قواعد خاص خود را دارد که در کاتالوگ چسب آمده است. البته باید توجه کنید تمامی اعدادی که در تست این نوع چسب ها ارائه می شود، در شرایط کاشت استاندارد اندازه گیری و منتشر شده است. بین انواع چسب کاشت میلگرد در برندهای اروپایی، چسب هیلتی، محبوبیت بیشتری در ایران دارد. نحوه کاشت میلگرد با چسب هیلتی به طور کامل در کاتالوگ آن همراه با عکس آموزش داده شده است.

در عین حال، برخی از برندهای چسب کاشت میلگرد، مانند برند ممو نیز هیچ گونه نحوه استفاده و یا کاشت خاصی ندارند. برای استفاده از این نوع چسب ها می توان از روش کاشت چسب های اروپایی استفاده کرد.

توجه به نوع چسب

در شناسایی چسب، علاوه بر توجه به برند، باید به نوع آن نیز توجه کرد. همانطور که گفتیم این نوع چسب ها یا به صورت دو یا سه جزئی ارائه می شوند و یا به صورت چسب های کاشت کارتریجی هستند.

در سیستم کارتریجی و تزریق چسب، با استفاده از یک ابزار تزریق، سوراخ ایجاد شده با چسب پر می‌ شود. در این روش، دو جزء سازنده چسب، حین تزریق و به صورت خودکار ترکیب می‌ شوند. در مرحله آخر و بعد از پرکردن سوراخ ها نیز میلگردها با یک حرکت پیچشی به داخل سوراخ وارد می‌گردند.

در نوع چند جزئی نیز (به طور مثال) دو جزء A و B وجود دارد که باید در ظرفی مجزا با هم ترکیب شده و به صورت مکانیکی به مدت ده دقیقه به هم زده شوند. برای این منظور کافی است یک ظرف تمیز (لگن پلاستیکی یا فلزی، بدون روغن، آب و هر گونه ناخالصی) و ترازو بردارید. ترازو به این دلیل است که مقدار چسب در هر بار ترکیب، نباید از ۵ کیلوگرم بیشتر باشد. در زمان هم زدن نیز بهتر است چسب ها را در یک جهت هم بزنید تا از مخلوط شدن هوا و تشکیل حباب در چسب جلوگیری کنید.

۲- موقعیت یابی

موقعیت یابی محل کاشت میلگرد

محل و مدل سوراخ ها را با توجه به الزامات طراحی و نقشه ساختمان مشخص کنید. همچنین قبل از حفاری، موقعیت آرماتور اصلی سازه در محدوده کاشت میلگرد را طبق نقشه ها تعیین و به آن توجه کنید. البته شناسایی میلگرد در بتن با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مخصوص نیز امکان پذیر است. به این کار، اسکن بتن یا شناسایی میلگرد در بتن می گویند که می توانید در مقاله زیر به طور کامل در مورد اهمیت آن و روش های مختلف تشخیص میلگرد در بتن بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن

شناسایی میلگرد در بتن

پس از تعیین موقعیت سوراخ ها و پس از بررسی و تایید مسئول فنی در محل، می توان حفاری را شروع کرد.

مراحل کاشت میلگرد با چسب

مراحلی که در ادامه آموزش داده شده، فرآیند استفاده از چسب کاشت میلگرد در شرایط استاندارد است. اما باید توجه نمایید همه این مراحل را باید با توجه به وضعیت واقعی ساخت و ساز، جنبه های کار، مصالح به کار رفته در سازه، دستگاه های مورد استفاده و محیط سازه در نظر بگیرید.

مراحل کاشت میلگرد با چسب

۱- حفاری

با توجه به تعداد و ابعاد مورد نیاز پروژه، سوراخ ها را حفاری کنید. بهتر است قطر سوراخ حداقل ۲ میلی متر بزرگ تر از قطر میلگرد مورد نظر باشد. حفره ایجاد شده باید عمود بر عضو سازه باشد و شیب آن نیز بیش از ۸ درجه نباشد (به استثنای مواردی که خیلی نزدیک به کف باشد). عمق حفاری ۱۵d در نظر گرفته شود (d قطر میلگرد است).

نکته: عملیات حفاری نباید خیلی سریع انجام شود تا از تاثیر گرمای ایجاد شده در زمان حفاری بر مقاومت بتن اطراف سوراخ جلوگیری گردد.

۲- تمیز کردن سوراخ

حین حفاری، گرد و خاک در سوراخ جمع می شود؛ به خصوص هنگامی که سوراخ به سمت پایین حفر شده باشد. به همین دلیل باید طی حفاری، خاک جمع شده در سوراخ مرتبا تمیز شود تا به مته فشار نیاید. این کار را می توان با دمیدن هوا در سوراخ انجام داد.

تمیز کردن حفره کاشت میلگرد

پس از اتمام حفاری، عمق سوراخ و قطر آن را بررسی کنید که مناسب باشد. گرد و غبار باقی مانده داخل سوراخ را نیز با دمیدن هوا در آن خارج کنید. سپس، دیواره سوراخ را برس بکشید تا تمیز شود و دوباره سوراخ را با هوای فشرده تمیز کنید. این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید تا جایی که هیچ گرد و غباری در سوراخ نباشد. در نهایت، حفره ها قبل از پرکردن چسب، باید بدون گرد و غبار، روغن و هر گونه ناخالصی در کف و دیواره ها باشند.

نکته: پس از پاکسازی حفره ها اگر نتوان به موقع میلگردها را کاشت، باید حفره ها را به طور موقت مسدود کنید تا از ورود گرد و غبار، شن و ناخالصی های دیگر به داخل آن ها جلوگیری شود.

۳- تمیزکردن میلگرد

بعد از حفر سوراخ و قبل از قرار دادن میلگرد در حفره ها باید آن ها را تمیز کرد. از روش مکانیکی برای تمیزکردن میلگرد استفاده کنید. به این صورت که با استفاده از برس سیمی، زنگ سطحی و لایه اکسیدی را از قسمت های مختلف میلگرد پاک کنید. سپس با استفاده از استون، روغن های احتمالی روی میلگرد را پاک کنید. میلگردهای تمیزشده باید در اسرع وقت درون سوراخ ها کاشته شوند تا از زنگ زدگی و روغنی شدن مجدد آن ها جلوگیری شود.

۴- آماده کردن چسب کاشت میلگرد

همانطور که در قسمت شناسایی چسب توضیح دادیم، در مورد چسب های دو جزئی، مواد A و B را با توجه به مقدار مورد نیاز (طبق دستورالعمل) بردارید و سریع مخلوط کنید. اما چسب نوع کارتریجی، نیازی به این مرحله ندارد.

جزئیات این مرحله، در قسمت «قبل از اقدام به کاشت میلگرد» به طور کامل بیان شده است.

۵- تزریق چسب کاشت میلگرد

چسب باید در اسرع وقت به سوراخ تزریق شود تا حباب های هوا وارد آن نگردد. نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که در چسب های کارتریجی باید حدود ۱۰ سانتی متر از ابتدای چسب درون گان یا همان دستگاه تزریق چسب بتن را دور بریزید. دور ریختن قسمت ابتدایی چسب به دلیل احتمال میکس نبودن چسب در آن قسمت است. همچنین این کار به میکس شدن کامل باقی مانده چسب نیز کمک می کند. در نهایت، چسب را درون سوراخ تزریق کنید. این کار را باید از انتهای سوراخ آغاز کرده و به مرور، دست خود را عقب بیاورید.

نکته: تا دو سوم عمق حفره باید از چسب پر شود.

۶- کاشت میلگرد

پس از پرکردن دو سوم عمق حفره با چسب، میلگرد را دورن سوراخ قرار دهید. برای این کار، میلگرد را به آرامی درون حفره بچرخانید، چرخش را در جهت عقربه های ساعت و رو به پایین انجام دهید.

از آنجایی که چسب کاشت میلگرد، ساختار غلیظی دارد، میلگرد را نمی توان به طور کامل و در یک مرحله تا انتهای حفره وارد کرد. پس باید به طور مکرر میلگرد را بیرون بکشید و دوباره با چرخش وارد کنید، تا جایی که مطمئن شوید میلگرد تا انتهای حفره پایین رفته است.

توجه داشته باشید که گاهی، پس از قراردادن کامل میلگرد درون حفره، میلگرد به سمت بیرون برگشت می شود که باید از آن جلوگیری کرد. در فرآیند کاشت میلگرد، بهتر است چسب درون حفره کمی سرریز شود. سپس، چسب اضافی را پاک کنید.

نکته:  از آنجایی که قطر سوراخ حفر شده، بزرگ‌تر از قطر میلگرد کاشته‌شده است، ممکن است میلگرد کاشته‌شده در مرکز حفره قرار نگیرد. می توانید از سنگ برای تثبیت موقعیت میلگرد در مرکز سوراخ استفاده کنید و سپس با استفاده از چسب آن را ثابت کنید.

۷- پخت چسب و نگهداری از میلگرد

منظور از زمان پخت، مدت زمان سخت شدن چسب درون حفره می باشد. در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد، حدود ۴۸ ساعت طول می کشد تا چسب به استحکام مورد نظر طراحی برسد. در این مدت و قبل از این که چسب سخت شده و به حالت جامد درآید، باید از میلگردها محافظت شود تا نچرخند، تکان نخورند یا جسمی به آن ها برخورد نکند.

۸- بازرسی

برای تعیین عمق میلگرد کاشته شده، طول میلگرد در معرض دید را اندازه گیری کنید. این مقدار را ثبت کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا موقعیت، مدل و قطر میلگرد کاشته شده درست است یا خیر. این اطلاعات را نیز ثبت کنید. یک نقشه آزمایشی از مقادیر به دست آورده تهیه کنید. مهندس ناظر باید نقشه را ارزیابی و تایید کند.

نکته: انحراف مجاز عمق میلگرد کاشته شده، ۲۰+ میلی متر و انحراف مجاز عمودی، ۵ درجه است.

نکات نهایی استفاده از چسب کاشت میلگرد

توجه به نکات زیر در کاشت میلگرد با استفاده از چسب به اجرای کامل فرآیند، کمک به سزایی خواهد کرد:

  • شرایط آب و هوایی در زمان مصرف چسب اپوکسی اهمیت دارد. دمای پایین و هوای سرد باعث سفت شدن چسب و سخت شدن تزریق می شود. یکی از راه حل های این مشکل، حرارت دادن محصول است. به این صورت که چسب را با حرارت ملایم بخاری ماشین یا قرار دادن در آب جوش به مدت ۱۰ ثانیه گرم کنید.
  • برای تزریق چسب درون حفره ها از گان های مختلف استفاده می شود. ملاک انتخاب گان نیز حجم چسب بر اساس میلی لیتر است. به طور مثال، چسب کاشت میلگرد برند ممو، حجم ۳۴۵ میلی لیتری یا ۳۹۰ میلی لیتری دارد. در بازار نیز گان های دو جزئی با حجم های مختلف وجود دارد.
  • برای استفاده از چسب کارتریجی باید از گان مخصوص استفاده کرد، اما در چسب های دو جزئی از گان های دوقلو استفاده می شود.

مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد چیست؟

مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد

به طور کلی برای کاشت میلگرد، باید یک چاله حفر شود، اما این سوراخ های حفر شده گاهی می توانند مشکل ساز باشند. استفاده از چسب که یک ماده شیمیایی و مایع است، در همان ابتدا به طور کامل سوراخ را پر می کند. این چسب کل فضای سوراخ را پر کرده و همچنین، میلگردها را به سازه اصلی متصل کند. به این ترتیب، چسب کاشت میلگرد، مانند عایق هوا، رطوبت و آب عمل خواهد کرد.

البته همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای کاشت میلگرد می توان از مهار مکانیکی نیز استفاده کرد. لنگرهای مکانیکی، قطعات فیزیکی هستند که برای اتصال میلگرد در عمق بتن کاشته می شوند. اما این لنگرهای مکانیکی از نظر طول یا قطر محدود هستند و نمی توانند حداکثر ظرفیت بارگذاری سازه ها را فراهم کنند. اما با استفاده از چسب کاشت میلگرد می توانید تا عمق تقریبا نامحدودی از سازه بتنی، عملیات کاشت را انجام دهید. با استفاده از چسب، مجاز به ایجاد سوراخ های کاملا عمیق برای کاشت میلگردها هستید. این ویژگی، یکی از مزایای اصلی و مهم تقویت سازه با استفاده از چسب کاشت میلگرد است. در واقع با این روش می توانید با کاشت میلگردهای عمیق تر، ظرفیت باربری سازه را افزایش دهید.

برخی دیگر از خواص و مزایای چسب میلگرد، مربوط به چسب پایه اپوکسی می باشد. با چسب اپوکسی می توان سوراخ های ضخیم تری در مقایسه با سایر چسب ها ایجاد کرد. این چسب به راحتی در حجم سوراخ جریان می یابد و آن را کاملا مسدود می کند. به این ترتیب، شما توانایی کاشت میلگردهای کاملا ضخیم با باربری بسیار بالا را خواهید داشت.

روش محاسبه میزان چسب میلگرد مصرفی

محاسبه مقدار چسب مورد نیاز برای یک پروژه، نکته ای کلیدی است. با محاسبه مقدار چسب مورد نیاز، اگر حین تزریق، چسب کارتریج  تمام شده و سوراخ ها پر نشده باشد، به راحتی می توانید از کارتریج دیگری استفاده کنید که از قبل آماده کرده اید. در غیر این صورت، خطر خشک شدن چسب در سوراخ ها وجود دارد که باعث تعلیق کار می شود و برای ادامه پروژه نیز خطرناک است. از طرف دیگر با پیش بینی میزان چسب مورد نیاز، از  خرید چسب اضافی اجتناب می کنید.

محاسبه میزان چسب مورد نیاز، به تخصص در این زمینه احتیاج دارد. همچنین، میزان چسب مصرفی برای میلگردهای رزوه دار و ساده، متفاوت است. از جمله پارامترهایی که برای این منظور باید در نظر گرفت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع میلگرد (رزوه دار یا ساده)
  • قطر سوراخ
  • عمق سوراخ
  • تعداد سوراخ ها

با این اطلاعات، افراد متخصص، محاسبات لازم را انجام می دهند و تعداد کارتریج مورد نیاز پروژه را با توجه به تعداد میلگرد و نوع چسب انتخابی تخمین می زنند.

قیمت چسب کاشت میلگرد چقدر است؟

مسلما مواد اولیه به کار رفته در ساخت چسب کاشت میلگرد بر قیمت آن تاثیر مستقیمی دارد. بیشترین تاثیر آن نیز مربوط به حجم و قیمت مواد اولیه تولیدی می باشد. با این همه، باید در نظر گرفت که این چسب ها محصول مستقیم کارخانه هایی هستند که مواد اولیه را با قیمت مناسب تامین می کنند. به همین دلیل، قیمت مواد اولیه را نمی توان تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت چسب کاشت میلگرد دانست. عوامل کلیدی دیگر، شامل میزان عرضه و تقاضا، سیاست های واردات، هزینه های حمل و نقل و … می باشد.

سخن پایانی

امروزه، استفاده از چسب کاشت میلگرد، محبوبیت و کارایی زیادی دارد. علاوه بر این، مزایای این روش نیز بیشتر از سایر روش های کاشت میلگرد (مانند مهار مکانیکی) است. با این حال، انتخاب و استفاده از چسب کاشت میلگرد در برابر مهارهای مکانیکی به عوامل مختلفی مانند فضای پروژه ساختمانی، محیط نصب، اطلاعات و درک فنی مصرف کننده و … بستگی دارد.

سوالات متداول

چرا از چسب کاشت میلگرد استفاده می شود؟

به طور کلی کاشت میلگرد، روشی برای تقویت سازه های بتنی است. چسب کاشت میلگرد نیز به دلیل مقاومت مکانیکی بالایی که دارد، یکی از مهم ترین روش ها برای کاشت میلگرد در سطوح افقی و عمودی سازه ها به شمار می رود. 

انواع چسب کاشت میلگرد کدام است؟

چسب کاشت میلگرد را می توان از سه جنبه برند تولید کننده، ترکیب شیمایی و نوع عرضه در بازار تقسیم بندی کرد. هر سه دسته بندی به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است.

بهترین چسب کاشت میلگرد کدام است؟

از آنجایی که ساختار ساختمان های بتنی با یکدیگر متفاوت است و همچنین، چسب بتن برای کاشت میلگرد نیز انواع مختلفی دارد، بنا بر این، برای هر سازه ها و کاربردهای مختلف، بهترین نوع  چسب میلگرد متفاوت خواهد بود.

کاشت میلگرد فقط به وسیله چسب انجام می شود؟

خیر، کاشت میلگرد فقط با استفاده از چسب انجام نمی گیرد و روش های دیگری نیز وجود دارد. به طور کلی، کاشت میلگرد از سه روش مواد پایه سیمان، مهار مکانیکی و خمیر یا چسب کاشت میلگرد (شیمیایی) قابل انجام است.

کاشت میلگرد با استفاده از چسب های مختلف متفاوت است؟

هر کدام از انواع چسب کاشت میلگرد بر اساس محل استفاده و میزان کارایی مورد نظر انتخاب و به کار گرفته می شوند و به همین دلیل، هر کدام از انواع چسب ها روش استفاده متفاوتی دارند. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.