آیا همچنان امکان خرید میلگرد با پروانه ساختمان وجود دارد؟

طرح خرید میلگرد با پروانه ساختمان در دهه ۷۰ شمسی به اجرا گذاشته شد. برای انجام این کار باید از طریق بورس کالا اقدام به خرید میلگرد می کردید، اما با گذشت زمان، این طرح لغو شد و در حال حاضر خرید میلگرد با پروانه ساختمان انجام نمی شود. با این حال، خرید میلگرد از طریق بورس همچنان ادامه دارد و یکی از راه های اصلی تهیه این مقطع فولادی است. برای آن که بدانیم در گذشته چگونه با استفاده از پروانه ساختمان خرید میلگرد انجام می شد و در حال حاضر چگونه می توان میلگرد مورد نیاز را برای ساخت و ساز یا هر عملیات دیگر با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کرد، با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله خرید میلگرد با پروانه ساختمان

پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان یا مجوز ساخت، سندی است که مراجع مربوطه (شهرداری، دهیاری و سایر مراجع صدور پروانه) صادر می کنند و هر شخصی که قصد انجام ساخت و ساز داشته باشد، باید قبل از هر چیز آن را دریافت کند. در واقع، هر گونه ساخت و ساز بدون پروانه ساختمان غیر قانونی است. برای دریافت پروانه ساختمان نیز باید نقشه های سازه و مدارک دیگر را به شهرداری تحویل دهید و بعد از طی مراحل اداری و نامه نگاری، مجوز ساخت یا همان پروانه ساختمان صادر شده، به امضای مهندس ناظر می رسد و در اختیار مالک قرار داده می شود.

اطلاعات مندرج در پروانه ساختمان نیز شامل مشخصات متقاضی، مساحت زیربنا، نوع اسکلت ساختمان، تعداد طبقات، تاریخ صدور پروانه، نام مهندس ناظر و کروکی زمین می باشد.

آیا خرید میلگرد با پروانه ساختمان صحت دارد؟

خرید میلگرد با پروانه ساختمان صحت دارد؟

تخصیص سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان، مربوط به دهه ۷۰ شمسی است. در آن زمان، شخص حقیقی با در اختیار داشتن پروانه ساختمان و همچنین داشتن کد بورسی می توانست در ازای متراژ ساختمان، به خرید میلگرد از بورس کالا اقدام کند.

سهمیه میلگرد در این حالت با توجه به متراژ ساختمان مشخص می شد. به این صورت که باید حداقل مقدار پروژه ساختمانی ۱۰۰۰ مترمربع باشد تا افراد بتوانند به ازای هر متر مربع، ۵۰ کیلوگرم میلگرد بخرند. اما در حال حاضر، چنین طرحی اجرا نمی شود و تخصیص سهیمه میلگرد با توجه به پروانه ساختمان یا خرید میلگرد با استفاده از آن چه از طریق بورس و یا هر مرجع دیگری صحیح نمی باشد.

نکته: تصور خرید میلگرد از اتحادیه با استفاده از پروانه ساختمان نیز از اساس اشتباه می باشد. زیرا اتحادیه آهن فروشان جهت صدور و تمدید جواز، ساماندهی اصناف، نظارت و آموزش تاسیس شده است و هیچگونه عملیات خرید و فروش در آن امکان پذیر نمی باشد.

درست است که در حال حاضر خرید میلگرد با پروانه ساختمان انجام نمی‌شود، اما خرید از بورس کالا همچنان ادامه دارد؛ به طوری که مهم ترین و اصلی ترین روش عرضه میلگرد در بازار، از طریق بورس است.

نحوه خرید میلگرد از بورس با پروانه ساختمان در دهه ۷۰

همانطور که اشاره کردیم فروش میلگرد با پروانه ساختمان دیگر انجام نمی شود. اگر چه در حال حاضر چنین طرحی وجود ندارد، ولی برای رفع ابهام و افزایش اطلاعات خریداران و کاربران گرامی، نحوه خرید میلگرد با پروانه ساختمان را بیشتر بررسی می کنیم.

خرید میلگرد با پروانه ساختمان از طریق بورس انجام می شد. خریداران با دریافت کد بورسی، مراجعه به کارگزاری های بورس و ارائه پروانه ساختمان، امکان خرید میلگرد را از بورس کالا داشتند. نکته ای که خریداران باید به آن توجه می کردند، زمان عرضه میلگرد در بورس کالا بود؛ زیرا خرید و فروش میلگرد از طریق بورس، در روز و ساعت خاصی صورت می گیرد. جهت خرید نیز نماینده کارگزاری در روز و ساعت مقرر در بورس حاضر شده و سفارش خریدار را با توجه به تناژ و برند مورد نظر خریداری می کند.

علاوه بر زمان عرضه میلگرد در بورس، لازم است به این نکته نیز توجه کنید که این روش خرید به دلیل محدودیت هایی که دارد، مناسب گروه خاصی از خریداران خواهد بود. از جمله محدودیت های مورد بحث، عدم امکان خرید در تناژ پایین و الزام به تهیه میلگرد به صورت سبد کالایی (میلگرد با سایزهای متفاوت) می باشد. به طوری که این روش خرید، به موجودی ریالی بالایی نیاز داشته و برای خریدارانی مانند شرکت های بازرگانی آهن آلات، شرکت های دولتی و … مناسب تر خواهد بود.

همچنین، خرید میلگرد، مقاطع فولادی و هر کالای دیگر از بورس، زمان بر بوده و به تخصص در این زمینه نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر قصد تهیه میلگرد از بورس کالا را داشته، اما دانش کافی در این زمینه ندارید و یا به میلگرد با تناژ پایین یا نوع خاصی از آن نیاز دارید، خرید خود را از طریق شرکت های بازرگانی معتبر انجام دهید. شرکت های بازرگانی معتبر در زمینه خرید و فروش آهن آلات با خرید مستقیم این مقاطع از بورس کالا و کارخانه تولیدکننده، انعطاف بالایی در ارائه انواع میلگرد با تناژ متغیر دارند و می توانند پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان باشند. یکی دیگر از مزایای خرید از شرکت های بازرگانی نیز دسترسی آنلاین و در لحظه به قیمت میلگرد تمامی کارخانه ها است که امکان مقایسه قیمت ها و خرید در بهترین زمان را فراهم می کند. برای این منظور، کافی است از طریق لینک زیر قیمت آنلاین میلگرد کارخانه های ایران را مشاهده فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد در بازار امروز

برای دریافت میلگرد از بورس باید چه مراحلی طی کرد؟

جهت خرید از بورس کالا، اولین مرحله برای هر شخص حقیقی یا حقوقی، دریافت کد بورسی است. برای دریافت کد بورسی نیز کافی است مدارک خود را در سامانه مربوطه ثبت کنید. در ادامه، پس از احراز هویت و ثبت نام در کارگزاری، مراحل اولیه خرید میلگرد از بورس به انجام می رسد.

مرحله بعد، پُرکردن فرم درخواست خرید و مشخص کردن اطلاعات کالای مورد نیاز (مانند نوع میلگرد، کارخانه سازنده، تناژ مورد نیاز و حداکثر مبلغ قابل پرداخت) است. سپس، کارگزاری با دریافت فرم درخواست خرید، تمامی مراحل خرید میلگرد از بورس را به نیابت از شما انجام می دهد. در انتها نیز شما باید مراحل تسویه را طبق قانون سازمان بورس انجام دهید.

در مقاله زیر می توانید نحوه خرید میلگرد از بورس یا همان نحوه خرید میلگرد از کارخانه را با استفاده از بورس، به طور کامل مطالعه نمایید. در این مقاله، تمامی مراحل، از مدارک لازم برای دریافت کد بورسی تا نحوه تسویه حساب و همچنین حداکثر و حداقل تناژ میلگرد قابل تهیه از بورس، بررسی شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: خرید میلگرد از بورس در ۶ مرحله

مراحل خرید میلگرد از بورس

دلیل خرید و فروش میلگرد در بورس چیست؟

عرضه میلگرد و سایر مقاطع فولادی در بورس کالا، یکی از راهکارهای موثر دولت برای کنترل نوسانات قیمت میلگرد و افت و خیزهای بازار آهن آلات است. همچنین، عرضه میلگرد در بورس و خرید و فروش از این روش، منجر به حذف دلالان خواهد شد.

به طور کلی، خرید و فروش در بورس کالا از سیاست های کنترلی موثر در تنظیم بازار است و باعث می شود میلگرد، بدون واسطه به مصرف کننده نهایی رسیده و باعث کاهش آشفتگی بازار و ثبات قیمت گردد.

قیمت میلگرد در بورس کالا چگونه محاسبه می شود؟

قیمت میلگرد دولتی بر خلاف میلگرد بازار آزاد، ثبات بیشتری دارد؛ اما این به معنی یک قیمت ثابت و همیشگی نیست.

قیمت میلگرد در بورس کالا

به طور کلی، قیمت بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد، تفاوت معناداری دارد و با توجه به عوامل مختلفی محاسبه می شود. عواملی که تأثیر ثابتی بر این قیمت گذاری دارند، شامل نوع، سایز و کارخانه تولیدکننده میلگرد است؛ اما عوامل دیگری مانند چگونگی در نظر گرفتن نرخ دلار (نیمایی یا آزاد)، قیمت جهانی فولاد و میزان تقاضا در هفته های گذشته نیز از جمله پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا می باشد. با این حال، همواره سختگیری های دولت در قیمت گذاری، منجر به کنترل و تنظیم قیمت ها در بازار آزاد خواهد شد. به همین دلیل، فعالان حوزه صنعت ساخت و ساز در تلاشند تا میلگرد مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه کنند.

سخن آخر

اگر قصد خرید میلگرد با پروانه ساختمان را دارید یا پیگیر ثبت نام میلگرد دولتی هستید، باید بدانید که این طرح، مربوط به سال های گذشته است که از طریق بورس کالا انجام می گرفت؛ اما در حال حاضر، چنین طرحی اجرا نمی شود. با این حال، خرید میلگرد از بورس کالا همچنان ادامه دارد و یکی از مهم ترین روش های خرید مستقیم میلگرد از کارخانه ها می باشد.

سوالات متداول

آیا سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان صحت دارد؟

در سال های گذشته اختصاص سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان وجود داشت. در آن زمان، شخص حقیقی با در اختیار داشتن پروانه ساختمان و همچنین داشتن کد بورسی می توانست در ازای متراژ ساختمان، به خرید میلگرد از بورس کالا اقدام کند. اما در حال حاضر این طرح اجرا نمی شود.

دلیل عرضه میلگرد در بورس چیست؟

عرضه میلگرد در بازار بورس کالا و خرید و فروش در این بستر، به کاهش آشفتگی بازار، ثبات قیمت، حذف تقاضای کاذب در بازار و در نتیجه ایجاد شرایط بهتر برای خریداران واقعی این محصول می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.