مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس، یکی از انواع روش های خرید این مقطع فولادی است که مزایای بسیاری به همراه دارد. از مهم ترین مزایای خرید میلگرد از بورس کالا می توان به ثبات قیمت و کاهش آشفتگی بازار اشاره کرد، اما این روش، قوانین و شرایط خاصی نیز دارد و باید زیر نظر کارگزاران انجام شود. همچنین خریدار باید اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد تا از زیان های ناخواسته جلوگیری شود. از این رو ما در این مقاله از دانشنامه آهن ملل تلاش کردیم تمامی مراحل و نکات مهم خرید میلگرد از بورس کالا را بررسی کنیم تا با بهره مندی از دانش دقیق، اقدام به خرید ملیگرد از بورس نمایید.

نسخه صوتی مقاله مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

چگونه در بازار بورس معامله کنیم؟

قبل از اینکه به طور اختصاصی مراحل خرید میلگرد از بورس را توضیح دهیم، ابتدا مراحل کلی معامله در بورس را بیان می کنیم که برای خرید هر نوع کالایی ضروری است و سپس به سراغ نحوه خرید میلگرد از بورس می رویم.

برای معامله در بازار بورس، قبل از هر چیز به کد معاملاتی نیاز داریم. مراحل دریافت کد معاملاتی به ترتیب در زیر توضیح داده شده است. بعد از دریافت کد معاملاتی نیز باید در یکی از کارگزاری های رسمی بورس ثبت نام نماییم تا بتوانیم معامله در بورس را شروع کنیم. جزئیات این مراحل را در ادامه بیان می کنیم:

چگونه در بازار بورس معامله کنیم؟

۱- ثبت اطلاعات در سامانه سجام

برای ثبت نام در سامانه سجام به آدرس اینترنتی sejam.ir  مراجعه کنید. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام و کد بورسی دریافت کرده اید، دیگر نیازی به ثبت نام مجدد نیست. بعد از تکمیل ثبت نام در سامانه سجام، کد پیگیری برای شما ارسال خواهد شد.

برای دریافت کد بورسی (کد مشتری) چه مدارکی لازم است؟

کلیه مراحل ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری ممکن است. در مراحل ثبت نام غیر حضوری ابتدا باید شماره موبایل خود را اعلام کنید، سپس تابعیت و کد ملی خورد را وارد می نمایید و بعد از پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان به عنوان هزینه ثبت نام، فرم‌ های مورد نیاز شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی خود را مطابق با موارد خواسته شده تکمیل کنید.

در صورتی که برای دریافت کد بورسی به صورت حضوری اقدام کنید، مدارک زیر را لازم دارید:

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتری (کد بورسی)

مدارک شخص حقیقی برای اخذ کد بورسی: فتوکپی  شناسنامه، فتوکپی کارت ملی، اطلاعاتی شامل آدرس، کد پستی، شماره تماس، شماره حساب و غیره است که باید این اطلاعات را در فرم های مخصوص ثبت کنید.

مدارک شخص حقوقی برای دریافت کد بورسی: فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت، فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت، لیست صاحبان امضا، لیست تمامی سهامداران بالای ۱۰ درصد و شماره‌حساب جاری شخص حقوقی.  

۲- احراز هویت سجام

این مرحله، غیرحضوری انجام می شود. کافی است بعد از دریافت کد پیگیری و با استفاده از اپلیکیشن سیگنال، مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. بعد از تکمیل مراحل، پیامی نشان دهنده تایید اطلاعات برایتان ارسال می شود. این تاییدیه به معنی ثبت هویت شما به عنوان یکی از فعالان بازار سرمایه است. همچنین حداکثر تا یک هفته کاری بعد از احراز هویت، کد بورسی برای شما ارسال می‌ شود.

۳- ثبت نام در کارگزاری

بعد از گذراندن دو مرحله قبلی، می توانید در کارگزاری دلخواه خود اقدام به ثبت نام یا افتتاح حساب کنید. ثبت نام در کارگزاری به هر دو روش حضوری و آنلاین امکان پذیر است. انتخاب کارگزار مناسب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در ادامه، تمام مراحل خرید و فروش، انجام معاملات و پشتیبانی در فرآیندهای مربوطه توسط کارگزاری انجام می شود.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

جهت اقدام به خرید یا فروش میلگرد در بورس باید یا به عنوان تولیدکننده محصولات و یا به عنوان خریدار وارد بازار بورس شوید و تمامی اطلاعات هویتی خود را ثبت نمایید. این کار به منظور جلوگیری از ورود دلالان یا سودجویان به بازار بورس است.

در ادامه، تمامی مراحل لازم برای خرید میلگرد از بورس کالا را بررسی می کنیم.

مراحل خرید میلگرد از بورس
مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

مرحله اول: ارائه مدارک – گرفتن کد بورسی (دریافت کد مشتری)

همانطور که گفتیم برای معامله میلگرد در بورس چه به عنوان تولیدکننده و چه خریدار، لازم است اطلاعات خود را در سامانه سجام وارد کنید. مراحل ارائه مدارک و دریافت کد بورسی در ابتدای مقاله به طور کامل توضیح داده شد. خریداران میلگرد لازم است علاوه بر مدارک هویتی، پروانه ساختمان نیز ارائه کنند. همچنین شرکت های تولیدی و ساختمانی لازم است برای خرید میلگرد، انبار دارای کد رهگیری تعریف نمایند.

مرحله دوم: انتخاب کارگزاری مناسب – ثبت نام در کارگزاری

انتخاب کارگزاری مناسب

در این مرحله باید از بین کارگزاری های مود تایید سازمان بورس، کارگزار مورد نظرتان را انتخاب نمایید و در آنجا ثبت نام کنید. انتخاب کارگزاری به این دلیل است که در ادامه مسیر کلیه امور مربوط به خرید و فروش میلگرد را کارگزار برای شما انجام خواهد داد.

مرحله سوم: ثبت سفارش (تکمیل فرم درخواست خرید میلگرد) – تعیین قیمت – واریز ۱۰ درصد از مبلغ خرید به کارگزاری

در این مرحله از خرید میلگرد در بورس باید فرم ثبت سفارش را در کارگزاری خود تکمیل کنید. در فرم سفارش خرید/فروش، مشخصات شما به عنوان خریدار و اطلاعات مربوط به کالایی که قصد خرید دارید (مانند نوع کالا، مقدار کالا، نام تولیدکننده و همچنین قیمت) تکمیل می شود.  نکته ای که در تکمیل فرم باید به آن توجه کنید مربوط به تعیین قیمت است، زیرا روش های متفاوتی برای تعیین قیمت وجود دارد. این روش ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • سفارش با قیمت باز 
  • سفارش قیمت محدود
  • سفارش قیمت مقطوع

در کل، هر کدام از روش‌ های تعیین قیمت را که انتخاب کنید فرقی نمی‌کند و باید ۱۰٪ از ارزش معامله را به حساب کارگزار واریز کنید. این مبلغ به عنوان تضمین برای انجام معامله از شما دریافت می‌ شود. (این ۱۰ درصد تضمینی است برای عمل کردن خریدار به تعهداتش تا در صورت وقوع جرائم احتمالی، کارگزاری بتواند از آن ۱۰ درصد استفاده نماید.)

مرحله چهارم: خرید میلگرد توسط کارگزاری – صدور حواله

با شروع ساعات تعیین شده برای معاملات کالاهای مختلف، کالاها یکی پس از دیگری در بورس عرضه می‌ شوند و مشخصات آن ها در تابلو تالار به نمایش در می آید. در این زمان، کارگزاران به نیابت از شما و بر مبنای فرم سفارشتان خرید یا فروش را انجام می دهند. به این صورت که بعد از ثبت سفارش، کارگزار طبق درخواست مشتری و در زمان عرضه کالا در تالار با بقیه کارگزاران رقابت می کند و زمانی که میلگرد مورد نظر به صورت کافی و با قیمت مناسب باشد خرید را انجام می دهد. بعد از خرید میلگرد، کارگزار اطلاعات معامله و حق الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و … را برای خریدار ارسال می کند.

نکته ۱: بر اساس اطلاعیه سازمان بورس در سایت ime.co.ir زمان ثبت سفارش از ۹:۴۵ دقیقه تا ۱۲:۳۰ می باشد که تالار صنعتی و بورس میلگرد از ساعت ۱۰:۳۰ شروع می شود و فرصت ثبت سفارش و تامین وجه در ساعت ۱۰:۴۵:۵۹ به پایان می رسد.

نکته ۲: اگر خریدار از انجام معامله منصرف شود، باید در ابتدای زمان معامله به اطلاع کارگزار خود برساند و از شرکت در معامله انصراف دهد.

نکته ۳: حجم خرید میلگرد از بورس کالا دارای حداقل مشخصی است و باید دست کم ۲۰ تن به بالا سفارش داد.

مرحله پنجم: تسویه کل مبلغ توسط خریدار  و کسر کارمزدهای کارگزاری

در این مرحله، تکلیف معامله مشخص شده است و اگر معامله انجام نشده باشد، کارگزار پیش پرداخت شما را تا حداکثر دو روز بعد به شما باز می گرداند، اما در صورتی که معامله انجام شده باشد مراحل زیر صورت می گیرد:

  • کارگزار، صورتحسابی برای شما ارسال می کند. صورتحساب شامل هزینه قرارداد و کارمزدهای مربوطه است.
  • شما باید تا ۳ روز کاری مابقی وجه را (به جز ۱۰ درصدی که ابتدای کار پرداخت کردید) تسویه کنید و فیش واریز را به کارگزار تحویل دهید. (نام واریزکننده با نام خریدار باید یکسان باشد)
  • در صورت عدم تسویه در ۳ روز کاری، به ازای هر روز تاخیر باید ۰.۲۵٪ ارزش معامله را به عنوان جریمه پرداخت کنید. پرداخت جریمه می‌ تواند تا ۱۰ روز عادی انجام شود، اما اگر بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد معامله فسخ می شود و علاوه بر جریمه باید کارمزد کارگزار خریدار/فروشنده کالا را نیز پرداخت کنید. این مبلغ از محل بیعانه اولیه برداشت می شود.

کارمزدهای پرداختی مشتریان

کارمزدهایی که مشتریان به بورس کالا پرداخت می کند شامل موارد زیر است:

  • ۰.۱۸% ارزش معامله برای کارگزار
  • ۰.۰۶% به منظور ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا
  • ۰.۰۴% به منظور ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادر
  • ۹% مالیات بر ارزش افزوده

مرحله ششم: دریافت کالا

دریافت میلگرد از بورس

بعد از اینکه هزینه میلگرد خریداری شده را پرداخت کردید، کارگزار نیز با اتاق پایاپای (نماینده تشکیلات اداری سازمان بورس کالا) تسویه می کند و مدارک تسویه را برای کارگزار فروشنده می فرستد. کارگزار فروشنده نیز تایید سفارش را برای کارگزاری شما ارسال می کند. در مرحله بعد، تولیدکننده، حواله فروش را صادر می کند و شما به وسیله کارگزاری از صدور حواله مطلع می شوید.

بعد از صدور حواله فروش توسط تولیدکننده، خریدار با هماهنگی های لازم با فروشنده، پیمانکار حمل میلگرد را مشخص می کند. همچنین روش حمل بار و آدرس محل تخلیه توسط خریدار مشخص می‌ شود و کارگزار موظف است تمامی مراحل را پیگیری کند.

حداقل و حداکثر میلگردی که می توان از بورس خرید چقدر است؟

خرید میلگرد از بورس کالا به اندازه حداقل یک ظرفیت است که می تواند ۲۰، ۲۳ یا ۲۵ تن باشد. حداکثر حجم خرید نیز می تواند به اندازه حجم کالای قابل عرضه کارخانه مورد نظر باشد. البته ممکن است در بعضی موارد، سازمان بورس کالا مقدار حداکثر خرید را در شرایط خاص بازار رقابتی در همان روز اعلام کند.

دریافت میلگرد از بورس چقدر طول می کشد؟

کارخانه عرضه کننده میلگرد در بورس، در زمان عرضه کالا، زمان تحویل را اعلام می کند که معمولا ۱ یا ۲ ماه می باشد، اما بعد از تسویه، خریدار می تواند با هماهنگی کارخانه و در صورت امکان، زمان تحویل را کمتر و محموله خود را زودتر دریافت نماید.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

مهم ترین مزیت خرید و فروش میلگرد از بورس کالا، قیمت گذاری در شرایط عادلانه و طبق عرضه و تقاضا است که باعث می شود قیمت ها در این بازار، شفاف و قابل مقایسه با یکدیگر باشند.

مزیت دیگر خرید میلگرد از بورس، اطمینان از کیفیت محصول خریداری شده و دارای نشان اصالت است که اعتبار بالای این روش معامله را نشان می دهد. علاوه بر این، امکان خرید آنلاین و سرعت بالای خرید و فروش، یکی دیگر از مزیت های خرید میلگرد از بورس است؛ اما باید توجه داشت ورود به معاملات بورس، نیازمند تحلیلات سیاسی و اقتصادی و همچنین تجربه کافی است. نداشتن دانش کافی در این زمینه، ممکن است منجر به ضررهای مالی گردد. همچنین، علاوه بر نیاز به دانش بورسی، داشتن اطلاعات کافی برای تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد نیز یکی از نیازهای ضروری است. برای این منظور توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید. در این مقاله، تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و روش های تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد را معرفی کرده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: روش های تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد

بهترین زمان خرید میلگرد

به طور کل می توان گفت عرضه مستقیم میلگرد در بازار بورس کالا و خرید و فروش در این بستر باعث کاهش آشفتگی بازار، ثبات قیمت، کوتاه شدن دست دلالان از بازار و ایجاد شرایط بهتر برای خریداران این محصول می شود.

نتیجه گیری

برای ورود به بازار بورس کالا به منظور خرید و فروش میلگرد، ابتدا لازم است مدارک هویتی خود یا شرکت را به سازمان بورس ارائه دهید. بعد از آن با انتخاب کارگزار، اخذ کد بورسی و پر کردن فرم های ثبت سفارش به انجام خرید و فروش کالای مورد نظر بپردازید. در خرید میلگرد از بورس کالا، لازم است ۱۰% مبلغ کالا در ابتدا پرداخت شود، این کار به عنوان ضمانت اجرای تعهدات از جانب خریدار صورت می گیرد. خرید و فروش میلگرد از بورس کالا مزیت های بسیاری دارد که مهم ترین آن ها شفاف بودن قیمت ها و امکان مقایسه آن ها با یکدیگر است.

سوالات متداول مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

اطلاعات بورس کالا را از کجا پیدا کنم؟

برای مشاهده و دریافت اطلاعات بورس کالا باید از سایت رسمی بورس کالا به نشانی ime.co.ir  استفاده کنید. همچنین می توانید با مراجعه به بخش بورس کالا در سایتtsetmc.com  نیز اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید.

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

ابتدا خریدار باید اقدام به دریافت کد بورسی کند و سپس با انتخاب کارگزاری مناسب و ثبت سفارش در آن، تمامی مراحل خرید توسط کارگزاری انجام می شود. با اتمام مراحل خرید، خریدار برای تسویه مبلغ به مدت ۳ روز کاری فرصت دارد. جزئیات مراحل خرید میلگرد از بورس در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتری یا همان کد بورسی چیست؟

شخص حقیقی برای دریافت کد مشتری، مدارکی مانند فتوکپی  شناسنامه، فتوکپی کارت ملی، اطلاعاتی شامل آدرس، کد پستی، شماره تماس، شماره حساب و غیره را نیاز دارد که باید این اطلاعات را در فرم های مخصوص ثبت کند.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا کدامند؟

عرضه مستقیم میلگرد در بازار بورس و خرید و فروش آنلاین، علاوه بر رهایی از محدودیت های بازارهای سنتی، باعث شفاف شدن قیمت ها و امکان مقایسه آن ها با یکدیگر می شود. همچنین  باعث کاهش آشفتگی بازار و ثبات قیمت این محصول می گردد.

6 دیدگاه
  1. زهرا می گوید

    قیمت میلگرد بورس و از کجا ببینیم؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      قیمت میلگرد در بورس کالا را می توانید در سایت بورس کالای ایران، صفحه اطلاعیه عرض بورس کالا مشاهده نمایید.

  2. ناهید می گوید

    سلام عرضه میلگرد در بورس کالا چه ساعتی انجام میشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      همانطور که در قسمت مراحل خرید از بورس کالا گفتیم تالار صنعتی و بورس میلگرد از ساعت ۱۰:۳۰ شروع می شود و در ساعت ۱۰:۴۵:۵۹ فرصت ثبت سفارش و تامین وجه به پایان می رسد.

  3. sh4023 می گوید

    سلام خرید آهن از بورس مثل روش خرید میلگرد از بورس هست؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر، بله مراحل اصلی مشترک است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.