افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد؟

در ابتدای تابستان ۱۴۰۳ شاهد افزایش حدودا ۴ درصدی قیمت میلگرد بودیم. از جمله اصلی ترین فاکتورهایی که می تواند دلیل افزایش قیمت میلگرد باشد، رشد جهانی نرخ مواد اولیه و حامل های انرژی و در نتیجه افزایش هزینه تولید بوده است، همچنین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، تنش های منطقه ای و دیگر عواملی که در این مقاله بررسی می کنیم، باعث افزایش نرخ ارز و در نتیجه ایجاد نوسان افزایشی در قیمت میلگرد شدند. به همین دلیل با اینکه قیمت میلگرد نوسانات متفاوتی در فصل بهار تجربه کرد، اما با شیب افزایشی در ابتدای تابستان رو به رو شد. اما این افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد؟

نسخه صوتی مقاله افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد؟

تمامی عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت میلگرد

مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نوسان قیمت میلگرد و افزایش آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • میزان عرضه و تقاضا
  • هرینه تولید: شامل هزینه مواد اولیه، هزینه حامل‌های انرژی و …
  • هزینه حمل و نقل: شامل حمل‌ونقل مواد اولیه و هزینه توزیع محصول
  • نوسان نرخ دلار
  • مشکلات تامین و قطعی برق صنایع در تابستان
  • احتکار آهن‌آلات در انبارها
  • بازار بورس
  • دلایل سیاسی و تحریم‌ها
  • تنش‌های سیاسی منطقه: مانند احتمال جنگ اسرائیل و لبنان
  • وضعیت ساخت و ساز

گرانی میلگرد بیشتر به کدام عوامل بستگی دارد؟

با وجود رویدادها و اتفاقات سیاسی  و اقتصادی مختلف، نوسان قیمت میلگرد در بهار ۱۴۰۳ بیشتر ثابت و رو به پایین بود؛ به طوری که قیمت آن از کانال ۲۹.۰۰۰ تومان به کانال ۲۷.۰۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

اما این روند با شروع فصل تابستان تغییر کرد و در ابتدای تیرماه، شاهد افزایش قیمت میلگرد با شیب ملایم بودیم؛ به طوری که قیمت میلگرد در بازه ۲ تیرماه تا ۱۸ تیرماه از ۲۷.۱۰۰ تومان به ۲۷.۹۰۰ تومان برای هر کیلو افزایش پیدا کرد.

تمامی عواملی که در بالا لیست کردیم به طور مستقیم و غیر مستقیم بر افزایش قیمت میلگرد امروز و به طور کل روزهای اخیر تاثیرگذار بوده‌اند؛ اما موارد زیر را می توان دلیل افزایش هیجانی قیمت میلگرد دانست:

عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت میلگرد

۱- نوسان نرخ ارز و بعضا افزایش روزانه بهای دلار، باعث رشد قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید و در نهایت افزایش قیمت میلگرد و همچنین سایر محصولات شده است.

قیمت دلار، ابتدای تیرماه از ۵۹.۱۸۰ تومان به ۶۲.۰۲۰ تومان در ۱۲ تیرماه رسید. تاثیر نوسان نرخ دلار در افزایش قیمت میلگرد را در نمودار زیر ببینید:

نمودار افزایش قیمت میلگرد همراستا با افزایش قیمت دلار

نمودار افزایش قیمت میلگرد

مسئله نوسان نرخ ارز، بیشتر از همه تابع عوامل تنش‌های منطقه خاورمیانه، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کشور و مناسبات سیاسی مختلف بود، به طوری که هر اظهار نظر سیاسی، تعادل و ثبات نرخ ارز را به هم می‌ریخت.

به طور مثال، اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص همکاری یا عدم همکاری تهران جهت پیشبرد برجام، هر بار بازار ارز را دستخوش تغییر کرده است.


۲- وضعیت حساس سیاسی برای کشور ما و منطقه خاورمیانه، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ دلار بوده است. در روزهای اخیر، تنش میان اسرائیل و حزب الله لبنان به اوج خود رسیده و امکان بروز جنگ منطقه ای وجود دارد. این مسئله، تاثیر مستقیم و هیجانی بر نرخ دلار می گذارد و علت افزایش قیمت میلگرد در این روزها خواهد شد.


۳- دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری و موضع‌گیری نامزدها در هر سخنرانی انتخاباتی، نرخ دلار را دچار نوسان کرد و به دنبال آن، قیمت تمامی محصولات وابسته به دلار، از جمله قیمت میلگرد، افزایش داشت.

در نهایت، انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشور، اگرچه منجر منجر به پایین آمدن کوتاه مدت و مقدار جزئی در نرخ ارز، بورس و بازار آهن شده است، اما باید منتظر کابینه انتخابی و سیاست‌هایی آتی آن‌ها باشیم تا بتوانیم نوسان نرخ ارز و قیمت میلگرد را در روزهای آینده پیش‌بینی کنیم.

می‌توانید در صفحه اخبار روزانه بازر آهن و فولاد، از تمامی این عوامل که به صورت روزانه دستخوش تغییر می‌شوند آگاه شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: گزارش روزانه بازار آهن و فولاد

گزارش روزانه آهن و فولاد

تاثیر دیگر عوامل، معمولا قابل پیش بینی و به صورت زیر است:

عواملی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همواره وجود دارند؛ به همین دلیل می‌توان آن‌ها را با پیش‌بینی قبلی مدیریت کرد.


۱- افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بازار جهانی، باعث افزایش قیمت فولاد و مقاطع فولادی، مانند میلگرد شده است؛ مگر این که با بهبود الگوی مصرف انرژی، ارتقاء تکنولوژی و اصلاح فرآیند تولید، هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

۲- افزایش هزینه سوخت و در نتیجه افزایش هزینه حمل‌ونقل، به علاوه بالا رفتن تعرفه‌های حمل‌ونقل، همچنین کم شدن تعداد کشتی‌های باربری -به عنوان عمده روش حمل‌ونقل محصولات فولادی در بازارهای بین‌المللی- از دیگر عواملی است که باعث افزایش قیمت نهایی میلگرد شده است.

۳- کمبود مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی یا آهن قراضه، عامل دیگری در افزایش قیمت میلگرد است. از دلایل کمبود مواد اولیه می‌توان به حمایت دولت برای صادرات این محصولات اشاره کرد. در نتیجه، تولیدکننده مواد اولیه تمایلی به عرضه این محصولات در زنجیره تولید داخلی ندارد.

۴- موضوع قطعی برق صنایع در تابستان از جمله مشکلاتی است که هر ساله شاهد تاثیرگذاری آن بر فعالیت تولیدی صنایع و همچنین روند افزایش قیمت محصولات آن‌ها هستیم.

۵- متاسفانه احتکار و دپو آهن‌آلات نیز موجب گرانی و افزایش قیمت آن‌ها می‌شود؛ زیرا برخی فروشندگان به دلیل منافع شخصی، در زمان نیاز بازار، محصولات دپو شده خود را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.

۶- فروش اعتباری مقاطع فولادی در بورس کالا نیز مانع رشد طبیعی قیمت مطابق با شیب تورم شده است.

همچنین اخبار و روند عرضه و تقاضا در بورس، سیگنال‌های افزایشی یا کاهشی در بازار آهن‌آلات ایجاد می‌کند. به طور مثال، از جمله مقاطع فولادی که در تالارهای بورس کالای ایران در روز سه شنبه ۱۲ تیر ماه عرضه شد، ۲ هزار و ۶۲۶ تن نبشی بود. فروخته شدن تمامی نبشی‌های عرضه شده در این روز، خود سیگنالی برای مقاطع فولادی مانند میلگرد بود که در روز چهارشنبه عرضه می‌شدند.

اگر قصد خرید میلگرد از بورس کالا را دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا مراحل و روش خرید آن را در مقاله زیر بخوانید:

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس

افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه خواهد داشت؟

افزایش قیمت میلگرد تا کی ادامه دارد

با توجه به سیاست‌های داخلی و خارجی دولت جدید، تنش‌ها و درگیری‌های منطقه خاورمیانه و همچنین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هم امکان ریزش قیمت دلار و میلگرد و هم امکان صعود نرخ دلار و میلگرد وجود دارد.

بنا بر این، قبل از مشخص شدن سیاست های دولت و هیئت وزیران منصوب از سوی رئیس جمهور جدید و همچنین نتیجه تنش‌های منطقه، نمی‌توان در مورد قیمت آهن یا وضعیت قیمت میلگرد در روزهای آینده نظر قطعی داد.

در صورتی که تنش های منطقه به وخامت نیانجامد و همچنین مذاکرات جهت رفع یا کم کردن تحریم ها در دستور کار دولت قرار بگیرد، امکان پایین آمدن قیمت ها وجود دارد؛ در غیر این صورت نوسانات افزایشی در نرخ دلار و در نتیجه افزایش قیمت میلگرد و بسیاری محصولات دیگر که به دلار وابسته اند، اتفاق خواهد افتاد.

در صفحه زیر می‌توانید نوسانات و افزایش روزانه قیمت میلگرد، همچنین نمودار نوسان قیمت این محصول برای برندها و سایزهای مختلف را مشاهده کنید:

لیست قیمت روز میلگرد

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت میلگرد برندهای مختلف

قیمت میلگرد امروز

سخن آخر

علت افزایش قیمت میلگرد امروز و روزهای ابتدایی تیرماه در وهله اول مربوط به نوسان و افزایش نرخ دلار بوده است. عوامل دیگر، مانند سیگنال‌های بازار بورس، تنش‌های خاورمیانه، مناسبات سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری نیز این نوسان افزایشی را تا حدود نیمه تیرماه تثبیت کردند؛ با این حال به دلیل تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، موقتا این افزایش قیمت متوقف شد و احتمال می رود در مدت کوتاه چند روزه، شاهد پایین آمدن قیمت باشیم؛ اما مجددا نوسان افزایشی آغاز خواهد ‌شد.

سوالات متداول

علت افزایش قیمت میلگرد چیست؟

عوامل بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش قیمت میلگرد تاثیر دارند؛ اما در این برهه زمانی و آغازین روزهای تابستان ۱۴۰۳، سه عامل مناسبات سیاسی و نوسان نرخ ارز، تنش‌های خاورمیانه و انتخابات ریاست جمهوری به صورت هیجانی و لحظه ای تاثیرگذار بودند.

افزایش قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ ادامه دارد؟

اگر مسائل سیاسی مانند تنش های خاورمیانه تشدید نشود، همچنین مذاکرات جهت رفع یا کم کردن تحریم ها در دستور کار دولت قرار گیرد، امکان پایین آمدن قیمت ها وجود دارد؛ در غیر این صورت، شاهد افزایش نرخ دلار و در نتیجه، افزایش قیمت میلگرد خواهیم بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.