پیش بینی قیمت مواد اولیه در فولادسازی

طبق جدیدترین پیش بینی موسسات مالی جهانی در مورد قیمت مواد اولیه فولادسازی در روزهای آینده، قیمت برخی از آن ها بدون تغییر و برخی افزایشی خواهد بود. اطلاع از پیش بینی قیمت مواد اولیه و مواد خام مورد استفاده در فولادسازی، به دلیل تاثیر مستقیم بر قیمت محصولات نهایی از جمله قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و… اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب پیشی بینی قیمت سنگ آهن، زغال کک و همچنین آهن قراضه را با توجه به آخرین داده ها اعلام کرده‌ایم.


پیش‌بینی گلدمن ساکس در مورد قیمت سنگ آهن و زغال کک – ثابت و کاهشی

پیش از هر چیزی به معرفی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) بپردازیم. گلدمن ساکس از بزرگ‌ترین موسسات مالی دنیاست که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده واقع شده است.

به گزارش بیزینس ریویو استرالیا، بانک گلدمن ساکس پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تغییر نداده است. تحلیلگران این بانک بر این باورند که قیمت سنگ آهن، تا پایان سال حدود ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود.

همانطور که مرکز گلدمن ساکس (GMK) قبلا گزارش داده بود، قیمت سنگ آهن در ماه ژوئن (نیمه خرداد تا نیمه تیر) ۷ تا ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

پیش‌بینی‌ها در مورد زغال کک (coking coal) نیز بیانگر این است که بازار به طور کلی در سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶ متعادل خواهد شد. در عین حال، تحلیلگران انتظار کمبود این ماده خام از سال ۲۰۲۷ را دارند که ناشی از سرمایه گذاری ناکافی در ذخایر جدید زغال سنگ در استرالیا و کانادا خواهد بود.


دیدگاه Fitch نسبت به قیمت سنگ آهن و زغال کک – کاهش قیمت

شرکت رتبه بندی فیچ (Fitch) یک شرکت آمریکایی و جزو سه شرکت برتر رتبه‌بندی اعتباری در جهان است. این شرکت پیش‌بینی خود را برای قیمت سنگ آهن و زغال سنگ کک شو (coking coal) برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶ بدون تغییر حفظ کرده است. با نگاهی به گذشته، می‌توان حدس زد که قیمت این مواد خام در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۵ دلار در هر تن، در سال ۲۰۲۵ به ۹۰ دلار در هر تن و در سال ۲۰۲۶ به ۸۵ دلار در هر تن برسد.

در مورد زغال کک، این موسسه قیمت آن را ۲۴۰ دلار در تن در سال ۲۰۲۴، ۱۹۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۵ و ۱۷۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی کرده است.


پیش‌بینی دولت استرالیا در مورد قیمت سنگ آهن – کاهش قیمت

بر اساس پیش‌بینی سه ماهه وزارت صنعت، علم و منابع دولت استرالیا، قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​به ۹۶ دلار در هر تن کاهش می‌یابد و سپس به ۸۴ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۵ و به حدود ۷۷ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۶ کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین کاهش رشد سریع ذخایر سنگ ‌آهن و تقویت شاخص‌های رو به جلو، مزید بر علت شد تا تولید صنعتی چین و مجموعه‌ای از اقدامات دولت چین به ثبات برسند. در مطلب پیش‌بینی کاهش قیمت فولاد در چین در رابطه با ثبات و کاهش قیمت‌ها بیشتر توضیح داده‌ایم.


پیش‌بینی قیمت آهن قراضه – افزایش قیمت

قیمت قراضه ذوبی سنگین -HMS 1&2 (۸۰:۲۰)- در ترکیه در ماه ژوئن ۲.۶ درصد افزایش یافت و در اوایل جولای به ۳۹۰ دلار در هر تن تثبیت شد. نوسانات جزئی در حدود ۲ دلار در تن وجود دارد که با کمبود تقاضا از سوی فولادسازان قابل توجیه است.

کارخانه‌های فولاد محلی با استناد به بازارهای ضعیف فولاد و قراضه تلاش می‌کنند بر تامین‌کنندگان فشار بیاورند، اما عده‌ای دیگر  تاکید می‌کنند که بعید است قیمت قراضه در آینده نزدیک کاهش پیدا کند، زیرا تهیه مواد اولیه دشوار است. علاوه بر این، تولیدکنندگان فولاد به ویژه به دلیل قیمت بالای انرژی با هزینه‌های تولید بالایی مواجه هستند و چشم انداز مثبتی برای بازار فولاد در شرایط فعلی نمی‌بینند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.