تاثیر کاهش قیمت میلگرد چین بر بازار میلگرد ایران

روند قیمت میلگرد در چین تا ۲۰ تیرماه حدود ۰.۱ درصد کاهش داشت. آیا این نوسان تاثیر مستقیمی بر بازار فولاد و به خصوص میلگرد در ایران دارد؟ تاثیر آن بر قیمت میلگرد صادراتی چگونه است؟


در تیرماه ۱۴۰۳ روند قیمت میلگرد در چین چگونه بود؟

طبق اعلام اداره مالی آمار چین، قیمت میلگرد در چین و در اوائل ژوئیه (۱ تا ۱۰ ژوئیه) نسبت به اواخر ژوئن (۲۱ تا ۳۰ ژوئن) با مقادیر زیر کاهش داشت.

در اوایل ژوئیه سال جاری میلادی (یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳)، میانگین قیمت میلگرد HRB400* (یک نوع میلگرد تولیدی در چین) سایز ۱۶ تا ۲۵ میلی‌متر در چین با ۲.۸ یوان در هر تن (۰.۴ دلار در تن) یا ۰.۱ درصد کاهش، به ۳۵۰۲.۶ یوان در هر تن (۴۹۱ دلار در هر تن) رسید.

* HRB نشان دهنده مقدار سختی میلگرد است که به مقیاس اندازه‌گیری سختی راکوِل کلاس B اشاره دارد. ۴۰۰ نیز قدرت تسلیم میلگرد را نشان می‌دهد.

همچنین در دوره مورد نظر، متوسط قیمت لوله‌های فولادی درزدار، ورق سیاه و لوله‌های فولادی بدون درز نیز به ترتیب ۰.۵ درصد، ۰.۲ درصد و ۰.۳ درصد کاهش داشتند، اما میانگین قیمت مفتول و نبشی در مقایسه با قیمت قبل ثابت باقی مانده‌است.


کاهش قیمت میلگرد چین چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

از آنجایی که چین یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی در دنیا به شمار می‌رود، قیمت‌های ارائه شده توسط آن تا حدود زیادی بر بازار داخلی و خارجی سایر کشورها نیز تاثیرگذار است.

بنابراین انتظار می‌رود قیمت میلگرد در بازار ایران نیز تحت تاثیر این نوسان قرار گیرد.

البته این تغییر بیشتر در حوزه میلگرد صادراتی محسوس خواهد بود تا بازار داخلی که تحت تاثیر عوامل سیاسی داخلی و خارجی نیز هست. لاجرم می‌توان گفت نوسان قیمت میلگرد چین عامل نهم از ۸ عاملی است که در پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ بررسی کردیم و طی هفته‌های آتی شاهد کاهش موقتی قیمت میلگرد در این حوزه خواهیم بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.