پیش‌بینی کاهش قیمت برای بازار فولاد چین

در ۳ ژوئیه (۱۳ تیر)، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) آخرین نتایج نظرسنجی خود را در مورد بازارهای عمده فروشی فولاد در سراسر کشور منتشر کرد. این نتایج نشان می‌دهد که انتظارات فعالان بازار فولاد از این بازار در ماه ژوئیه (از ۱۱ تیر تا ۱۱ مرداد) پایین است.


نظرسنجی NDRC چه چیزی را نشان می‌دهد؟

این نظرسنجی بر اساس شش شاخص کلیدی انجام شده و نشان داد که شاخص انتظار قیمت فروش و شاخص انتظار قیمت خرید برای بازار عمده فروشی به ترتیب ۳۷.۳ و ۴۴.۴ درصد بوده است. در ارقامی که اعلام شده، شاهد کاهش قابل توجه ۲۴.۱ و ۱۶.۷ واحد درصدی نسبت به ماه قبل هستیم. به طوری که هر دو شاخص به زیر ۵۰ درصد سقوط کردند.

گزارش NDRC خبر از کاهش قیمت فولاد در ماه ژوئیه می‌دهد؛ با وجود اینکه در اوایل ماه افزایش‌هایی مشاهده شده بود. شاخص انتظار حجم فروش و شاخص انتظار موجودی کالا برای ماه ژوئیه به ترتیب ۴۸.۱ درصد و ۵۷.۶ درصد بود که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۲.۴ واحد درصد کاهش و ۵.۲ واحد درصد افزایش داشته است و بیانگر کاهش مورد انتظار در تقاضا و افزایش سهام است.

قیمت تیرآهن

پیشنهاد NDRC برای فعالیت در بازار فولاد

NDRC به فعالان بازار آهن و فولاد پیشنهاد می دهد در مورد خطراتی که بر تقاضای فولاد در ماه ژوئیه تاثیر می کذارد، هوشیار باشند. این هشدار مربوط به عواملی مانند دمای بالا، سیل و طوفان های استوایی است که به طور مکرر در جنوب چین اتفاق می افتد و امکان دارد بر فعالیت‌های ساختمانی و میزان عرضه و تقاضا در این بازار تأثیر منفی بگذارند.

البته اشتیاق فولادسازان برای تولید نیز حائز اهمیت است و امکان دارد حتی با وجود کاهش جزئی قیمت‌ها در اوایل ژوئیه، تولید کاهش نیابد. در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش احتمالا ضعیف خواهد بود. همه این عوامل به پیش‌بینی NDRC در مورد کاهش قیمت فولاد در ماه ژوئیه کمک می‌کنند.

تمامی عوامل ذکر شده، بر قیمت فولاد در بازار ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به کاهش ساخت و ساز، کاهش تقاضا و مشکلاتی که در راستای تامین برق صنایع در فصل گرما وجود دارد، کاهش قیمت‌ آهن و مقاطع فولادی در ماه جاری در کشور نیز غیرقابل اجتناب است. همچنین انتظار می‌رود صادرات آهن آلات در این ماه، پیرو کاهش ۱۹ درصدی آن در ۳ ماهه اول سال، ادامه داشته باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.