راهنمای خرید خرپای تیرچه یا خرپای میلگردی + پاسخ به سوالات

به دلیل تنوع در نوع و شکل ظاهری خرپا، خرید این محصول، همواره پُر از چالش و دغدغه است. به خصوص زمانی که ندانید چه خرپایی مناسب کار شماست. بنا بر این، اولین قدم در خرید خرپا داشتن تعریفی واحد از این محصول است. سپس می توان با توجه به نوع خرپا نکات و جزئیات تخصصی را مورد بررسی قرار داد. از همین رو در این مقاله با عنوان راهنمای خرید خرپا، ابتدا تعریف دقیق و اصولی از این محصول و همچنین انواع آن را ارائه می کنیم، سپس با انتخاب پُرفروش‌ترین و پُرکاربردترین خرپا در ساختمان سازی، یعنی خرپای میلگردی یا همان خرپای تیرچه، راهنمای خرید آن را با جزئیات کامل در اختیارتان قرار می دهیم. اگر برای ساختما سازی به خرید خرپا نیاز دارید، حتما این راهنمای خرید از دانشنامه آهن ملل را مطالعه بفرمایید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید خرپا تیرچه

خرپا چیست؟

خرپا، سازه ای متشکل از واحدهای مثلثی شکل است که با اتصال اجزای بلند و باریک ساخته می شود. در استاندارد ملی ایران نیز خرپا اینگونه تعریف می شود:

«سیستم دوبُعدی از المان‌های سازه‌ای است که معمولا برای ساخت مجموعه مثلث‌ها و شبکه‌های تیری شکل پایدار در انتها به همدیگر متصل شده‌اند.»

خرپا چیست

در واقع اینگونه می توان گفت: خرپا، سازه ای دوبعدی و مثلثی شکل است که تمام اعضای آن مستقیم و بدون انحنا است. با اتصال خرپاهای دوبعدی به یکدیگر، می توان خرپای سه بعدی یا چندگانه نیز تولید کرد.

خرپا از ساده ترین سازه های باربر است که بیشتر در سقف، پل و سازه های هوا و فضا کاربرد دارد. جنس خرپا معمولا فولادی است، اما در بعضی موارد از چوب نیز استفاده می شود.

تا اینجا با تعریف اصولی و استاندارد خرپا آشنا شدیم. قدم بعدی، شناخت انواع خرپا و تفکیک آن هاست؛ چراکه در این راهنمای خرید، قصد داریم روش خرید نوع خاصی از خرپا را بررسی کنیم.


انواع خرپا را بشناسید

انواع خرپا

سازه های خرپا انواع و شکل ظاهری بسیار متفاوتی دارند. همانطور که گفتیم از نظر جنس به دو دسته فولادی و چوبی تقسیم می شوند، ولی نوع فولادی آن کاربرد بیشتری دارد. برای ساخت خرپای فولادی معمولا از مقاطع زیر استفاده می شود:

  • تیرآهن
  • میلگرد
  • انواع قوطی مربع و مستطیل
  • نبشی، ناودانی، سپری
  • لوله

روش دیگر دسته بندی خرپاها بر اساس شکل ظاهری و پیچیدگی آن هاست که می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • خرپای ساده
  • خرپای مرکب
  • خرپای پیچیده یا مبهم

شکل ظاهری خرپا با توجه به نیاز و سفارش مشتری انتخاب و ساخته می شود؛ بنا بر این، اگر از مهندسین سازه در پروژه های خود کمک بگیرید، برای تشخیص نوع خرپا و شکل مورد نظرتان با مشکل مواجه نخواهید شد. آنچه لازم است در مورد آن بیشتر بدانید، شناخت اجزای سازنده خرپایی است که قصد خرید آن را دارید؛ در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره انواع خرپا نیاز دارید، به لینک زیر مراجعه بفرمایید. در ادامه می خواهیم اختصاصا به راهنمای خرید خرپایی بپردازیم که بیشترین استفاده را در ساختمان سازی دارد. این نوع خرپا که از میلگرد ساخته می شود، با عنوان خرپای میلگردی یا خرپای صنعتی با میلگرد شناخته می شود.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: خرپا در ساختمان چیست؟

انواع خرپا

مراحل خرید خرپای تیرچه (خرپای میلگردی)

از آنجایی که خرپای میلگردی برای ساخت تیرچه کاربرد دارد، به آن خرپای تیرچه، تیرچه خرپایی و یا خرپای صنعتی نیز می گویند.

در ادامه مراحل خرید خرپای تیرچه صنعتی را با پاسخ به سوالات و چالش های زمان خرید بررسی می کنیم.


۱- برای خرید خرپا، روش تولید آن اهمیت دارد؟

بله، روش تولید اهمیت دارد؛ زیرا خرید خرپای استاندارد با ابعاد و مشخصات فنیِ دقیق بسیار مهم است.

تولید خرپا تیرچه به روش اتوماتیک

خرپای میلگردی به دو روش اتوماتیک و دستی قابل تولید است. اگر از روش تولید اتوماتیک و مکانیزه استفاده شود، به آن خرپای صنعتی می گویند؛ زیرا در تولید آن از دستگاه ها و  اصول استاندارد استفاده می شود. در این روشِ تولید خرپا، میلگردهای بالایی و پایینی را همزمان وارد دستگاه می کنند و مفتول زیگزاگ* به عنوان عضو رابط به آن ها جوش داده می شود.

به همین دلیل، خرپاهای صنعتی از نظر مشخصات فنی، دقیق تر و کامل تر از خرپاهای ساخته شده با دست هستند.

* مفتول زیگزاگ که گاهی به آن میلگرد زیگزاگ نیز می گویند، یک نوع مفتول و عضوی ضروری در تولید خرپا است. زیگزاگ به صورت مجزا نیز خرید و فروش می شود. در صورت تمایل می توانید راهنمای خرید زیگزاگ را در صفحه زیر مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید زیگزاگ

راهنمای خرید زیگزاگ

۲- برای خرید خرپای میلگردی باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

برای خرید تمامی انواع خرپاها از جمله خرپای میلگردی، ابتدا باید اجزای تشکیل دهنده آن را بدانید؛ زیرا زمان سفارش باید این مشخصات را به فروشنده اعلام کنید. همانطور که گفتیم خرپای تیرچه صنعتی از اتصال زیگزاگ به میلگردهای بالایی و پایینی تولید می شود. به این صورت که یک شاخه میلگرد در بالا و دو شاخه میلگرد در پایین قرار دارند؛ این میلگردها با استفاده از مفتول زیگزاگ به یکدیگر متصل می شوند و در نهایت خرپا ساخته می شود. ممکن است میلگرد سومی به عنوان میلگرد تقویتی نیز به پایینِ خرپا اضافه گردد. این میلگردها و زیگزاگ باید ابعاد و مشخصات مخصوص داشته باشند که به صورت زیر است:

مشخصات خرپای میلگردی که قبل از خرید باید بدانید:

مشخصات خرپای میلگردی
  • میلگرد بالایی و میلگرد پایینی: از میلگرد ساده یا آجدار سایز ۸ تا ۱۶ میلی متر به صورت زیر استفاده می شود:

کلاف سایز ۸ یا ۱۰ میلی متر و یا میلگرد شاخه سایز ۱۰ میلی متر و بالاتر

  • زیگزاگ: از مفتول ساده در سایزهای ۴.۲ تا ۶ میلی متر استفاده می شود.
  • میلگرد تقویتی: در ساخت خرپای تیرچه، امکان اضافه کردن میلگرد تقویتی به پایین تیرچه نیز وجود دارد.
  • ارتفاع خرپا: از ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر تولید می شود.
  • طول خرپا: خرپای تیرچه، معمولا در طول ۱۲ متر تولید می شود، اما امکان تولید با طول کمتر (مثلا ۷.۵ متر) یا بیشتر از ۱۲ متر (تا ۱۳.۶۰ متر) نیز وجود دارد.

۳- برای استعلام قیمت خرپای میلگردی باید چه مشخصاتی به فروشنده بدهیم؟

اطلاعاتی که باید زمان خرید خرپای میلگردی یا همان خرپای تیرچه اعلام کنید تا با توجه به آن ها خرپای مورد نظر ساخته شود، عبارتند از:

  • سایز میلگرد بالا و پایین
  • سایز زیگزاگ
  • طول مورد نظر
  • ارتفاع مورد نظر

خرپای مورد نیاز با توجه به اطلاعات عنوان شده از جانب شما ساخته می شود و طبق زمان بندی مورد توافق طرفین، بارگیری و ارسال می شود.

قیمت خرپا نیز با توجه به همین مشخصات و مقدار درخواستی شما محاسبه می شود. قیمت خرپای صنعتی با میلگرد را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید. این قیمت ها برای خرپای میلگردی با مشخصات رُند بازار اعلام می شود.

مشاهده قیمت و خرید خرپا میلگردی

آهن ملل؛ فروش انواع خرپا به صورت آنلاین و حضوری

خرید خرپا تیرچه

۴- چه عواملی قیمت خرپا را تغییر می دهد؟

باید در نظر داشته باشید که ممکن است برخی پارامترها تاثیر خاصی در قیمت نهایی خرپا داشته باشند. از جمله این موارد، طول درخواستی است. بسته به این که طول خرپا ۱۲ متر باشد یا کمتر، قیمت نهایی به صورت زیر تحت تاثیر قرار می گیرد:

  • خرپا با طول ۱۲ متر: از آنجایی که میلگردها در شاخه های ۱۲ متری تولید می شوند، در نتیجه برای ساخت خرپا با طول ۱۲ متر، به راحتی از شاخه های ۱۲ متری میلگرد استفاده می شود. در نتیجه  قیمت خرپای ۱۲ متری ارزان تر خواهد بود.
  • خرپا با طول کمتر از ۱۲ متر: در مقابل، اگر تیرچه با طول زیر ۱۲ متر می خواهید، به دلیل نیاز به برش میلگرد و در نتیجه ایجاد پرتی در هر شاخه میلگرد، قیمت تیرچه نیز بیشتر خواهد شد؛ مگر این که طول درخواستی به صورتی باشد که بتوان از قسمت دوم میلگرد نیز مجددا استفاده کرد و اصطلاحا پرتی ایجاد نکند.

۵- خرید خرپا به صورت تعدادی است یا بر اساس وزن؟

خرپا را می توان به سه صورت بندیل، تعداد و یا تناژ خریداری کرد. در هر کدام از این موارد نیز روش محاسبه و اعلام قیمت متفاوت خواهد بود. برای درک بهتر، به مثال های زیر توجه کنید:

  • اگر درخواست ۲ بندیل خرپا داشته باشید: تعداد خرپای دریافتی ۲۰۰ عدد خواهد بود، زیرا هر بندیل خرپا به صورت ۱۰۰ عددی بسته بندی می شود. اما قیمت نهایی بر اساس وزن خرپا اعلام خواهد شد.
  • اگر درخواست تعداد مشخصی خرپا داشته باشید: مثلا ۲ عدد یا ۸۰ عدد خرپا، در این حالت قیمت بر حسب تعداد محاسبه و اعلام می شود.
  • و اگر خرپای مورد نیازتان را بر حسب تناژ مشخصی درخواست کنید: قیمت نهایی برحسب تناژ محاسبه می شود و اگر بخواهید تعداد آن را بدایند، با استفاده از فرمول، مشخص شده و اعلام می گردد. این تعداد در پیش فاکتور نیز درج خواهد شد.

سخن آخر

برای خرید خرپای تیرچه صنعتی، کافی است مشخصات و سایز قسمت های مختلف، از جمله میلگرد بالایی، میلگرد پایینی و زیگزاگ را بدانید و همراه با طول و ارتفاع مورد نیازتان اعلام کنید. سپس خرپا طبق درخواست شما تولید و ارسال می شود. همچنین می توانید خرپای میلگردی را به هر سه صورت تعداد، بندیل یا تناژ خریداری کنید. قیمت خرپا نیز با توجه به اندازه های اعلامی و همچنین حجم خرید مشخص می شود.

سوالات متداول

کدام نوع خرپا بیشترین فروش را دارد؟

خرپای میلگردی یا خرپای تیرچه بیشترین استفاده را در ساختمان سازی دارد. این نوع خرپا که از میلگرد ساخته می شود بیشترین تقاضا را در بازار دارد.

برای خرید خرپا تیرچه باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

زمان خرید خرپای میلگردی یا همان خرپای تیرچه باید اطلاعات زیر را اعلام کنید تا با توجه به آن ها خرپای مورد نظر ساخته شود:
سایز میلگرد بالا و پایین
سایز زیگزاگ
طول مورد نظر
ارتفاع مورد نظر

طول خرپا چه تاثیر در قیمت گذاری آن دارد؟

بسته به این که طول خرپا ۱۲ متر باشد یا کمتر، قیمت نهایی تحت تاثیر قرار می گیرد.
همانطور که در راهنمای خرید به طور کامل بررسی کردیم، قیمت خرپای با طول ۱۲ متر کمتر از قیمت خرپا با طول کمتر از ۱۲ متر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.