نکات جوشکاری ورق گالوانیزه + ویدئو آموزشی

جوشکاری ورق گالوانیزه، اغلب با حساسیت‌های زیادی همراه است و انجام آن نیاز به ظرافت دارد تا لایه روی‌اندود، کم‌تر دچار آسیب شود. در مواردی که ورق‌های فولادی نازک باشند، احتمال سوراخ‌شدن آن بیشتر است. این یعنی هنگام جوشکاری باید نکاتی را مد نظر قرار داد. تمامی این نکات و روش جوشکاری ورق گالوانیزه را در این مقاله از دانشنامه آهن ملل بخوانید.

نسخه صوتی مقاله جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه

به‌طور معمول، فعالان حوزه صنعت با اهداف و روش های مختلفی ورق‌های فولادی را جوش می‌دهند؛ اما در رابطه با جوشکاری ورق های گالوانیزه، با توجه به وجود یک پوشش از جنس روی (Zn)، باید الزامات خاصی را در نظر گرفت. رعایت این الزامات، علاوه بر ورق گالوانیزه، برای جوشکاری لوله گالوانیزه و دیگر محصولاتی که با ورق گالوانیزه ساخته می شوند نیز ضروری است.

پوشش روی در ورق های گالوانیزه، طی فرآیند گالوانیزاسیون گرم یا سرد انجام می شود. با گالوانیزه کردن ورق، سطح آن دربرابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه، مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه بفرمایید. برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه نیز می توانید وارد لینک زیر شوید. این قیمت ها مربوط به ورق گالوانیزه گرم است که با روش غوطه وری در فلز روی تولید شده اند.

مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق به صورت آنلاین و حضوری

قیمت امروز ورق گالوانیزه

چرا جوشکاری ورق گالوانیزه، دشوارتر از ورق های بدون پوشش است؟

مسائل مختلفی وجود دارد که در آموزش جوشکاری ورق گالوانیزه باید در نظر گرفت. این مسائل، نشان‌دهنده تمایز بین جوشکاری ورق‌های گالوانیزه با دیگر انواع محصولات فولادی است. به  طور مثال، با توجه به این که دمای تبخیر پوشش روی کم است و حین جوشکاری، امکان تبخیر این بخش بالاتر می‌رود، در نتیجه باید استانداردها و الزامات خاصی برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه مد نظر قرار داد.

برخی از مهم ترین مسائل تاثیرگذار بر جوشکاری ورق گالوانیزه به شرح زیر هستند :

چرا جوشکاری ورق گالوانیزه دشوار است

۱- وجود پوشش روی

اگر هنگام جوشکاری ورق های گالوانیزه، لایه روی (Zn) تبخیر شود، منجر به بروز مشکلاتی مانند ایجاد تخلل و ترک در محل جوش خواهد شد.

۲- امکان خوردگی ورق

از روش گالوانیزاسیون، به منظور افزایش مقاومت ورق فولادی در برابر رطوبت و جلوگیری از خوردگی استفاده می شود، اما اگر این لایه با جوشکاری از بین برود، احتمال خوردگی نیز افزایش می یابد.

۳- لزوم رعایت ایمنی و سلامت جوشکار

گازهای سمی که از بخار لایه روی تولید می شوند، ممکن است خطراتی برای سلامت جوشکار داشته باشند؛ به همین خاطر در دستورالعمل جوشکاری ورق گالوانیزه تاکید شده تا این فرآیند در فضای باز و با استفاده از وسایل ایمنی انجام شود.


نکاتی که قبل از جوشکاری ورق گالوانیزه باید بدانید

از آنجایی‌که فرآیند جوشکاری برای ورق‌های گالوانیزه چالش‌های زیادی به ‌همراه دارد، حین انجام این کار باید نکات مهمی را در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

نکات قبل از جوشکاری ورق گالوانیزه

۱- آماده سازی محل جوشکاری (حذف پوشش گالوانیزه)

برای این که آسیب‌های احتمالی در رابطه با وجود پوشش گالوانیزه از بین برود، یکی از اقدامات اساسی قبل از شروع این فرآیند، استفاده از روش سنباده‌زنی برای حذف لایه روی است.

۲- انتخاب روش مناسب برای جوشکاری

درحال‌حاضر، روش‌های مختلفی برای جوشکاری این نوع ورق‌های فولادی وجود دارد که شما باید متناسب با استانداردها و دستورالعمل‌های موجود، بهترینشان را انتخاب کنید. (این روش ها را در ادامه مقاله معرفی می کنیم)

۳- ترمیم پوشش در ناحیه ی جوش

مطابق با استاندارد ASTM A780 برای ترمیم نقاط آسیب‌دیده پوشش گالوانیزه باید اسپری روی یا رنگ‌هایی را که حاوی ذرات روی هستند در اختیار داشته باشید تا خط جوش و بخش‌های اطراف را ترمیم کنید.

۴- استفاده از فلز جایگزین (فلز جوش)

یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از بروز خوردگی در محل جوش ورق گالوانیزه انجام می‌شود، استفاده از الکترودهای فولاد ضد زنگ است. این کار باعث می شود مواد اطراف فلز جوش در مواجهه با رطوبت، حفاظت کاتدی* را بر عهده گیرند. در نتیجه، خوردگی در محل جوشکاری اتفاق نمی افتد.

*حفاظت کاتدی: یکی از روش های جلوگیری یا کاهش سرعت خوردگی در فلزات است که با اعمال یک جریان الکتریکی خارجی (یکسو) و یا تماس فلز با یک آند فداشونده انجام می شود.


مناسب ترین الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

مناسب ترین الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

بهتر است الکترود جوشکاری یا سیم جوش گالوانیزه به‌گونه‌ای انتخاب شود که بیشترین تناسب را با این ورق از نظر ساختاری داشته باشد. الکترودهای زیر، بیشترین کاربرد را برای انواع روش‌های جوشکاری دارند:

  • ۶۰۱۰
  • ۶۰۱۱
  • ۷۰۱۴
  • ۷۰۱۸

روش‌ های جوشکاری ورق گالوانیزه

روش‌ های جوشکاری ورق گالوانیزه

برای این که فرآیند جوشکاری روی ورق‌های گالوانیزه به‌ خوبی صورت بگیرد، روش‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به شرایط کاری، تفاوت‌هایی با هم دارند و شامل موارد زیر می باشند:

۱- جوشکاری قوس با الکترود پوشش دار (SMAW)

به این روش جوشکاری، جوشکاری ورق گالوانیزه با co2 نیز گفته می شود. در این روش با حرکت الکترود به سمت جلو و عقب، تبخیر پوششِ روی صورت می‌گیرد و می‌تواند مانع از بروز تخلخل و ترک در محل جوش شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای این روش جوشکاری در نظر گرفت انتخاب الکترود مناسب است. در این حالت می‌توان اطمینان حاصل کرد که جوش، بدون نقص و باکیفیت انجام می‌شود.

۲- جوش قوس الکتریکی تحت حفاظت گاز محافظ (GMAW)

این روش که به نام GMAW نیز معروف است، همراه با جریان مداوم، از یک گاز خنثی همچون آرگون یا Co2 استفاده می‌کند تا از این طریق، آلودگی‌ها و اکسید موجود در ناحیه جوش از بین برود.

برای جوشکاری ورق گالوانیزه با co2 باید مقدار مناسبی از این گاز را مورد استفاده قرار داد. در این حالت می‌توان انتظار داشت که پاشش مذاب کاهش پیدا کرده و کیفیت جوش نیز بیشتر شود.

۳- جوشکاری مقاومتی

برای ورق‌های گالوانیزه که ضخامتی کم‌تر از ۵ میلی‌متر دارند، به‌طور معمول از روش جوشکاری مقاومتی استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش، بروز کم‌ترین آسیب برای پوشش روی است.

این را هم در نظر داشته باشید که امکان استفاده از این روش جوشکاری برای پوشش‌هایی با ضخامت ۶۵ میکرومتر نیز وجود دارد. بعد از انجام این فرآیند، ورق به ترمیم کمی نیاز خواهد داشت.

۴- جوشکاری با اشعه لیزر

در چند سال اخیر برای جوشکاری ورق های گالوانیزه موجود در صنایع خودروسازی و الکترونیک، از روش جوشکاری با لیزر استفاده می‌شود که در واقع، از حرارت به‌وجودآمده از برخورد اشعه نوری برای ایجاد مذاب استفاده می‌کنند.

۵- جوشکاری ورق گالوانیزه با اینورتر

برای جوشکاری ورق نازک گالوانیزه می‌توانید از اینورتر استفاده کنید که عملکرد آن با تغییر برق متناوب شهری (AC) به جریان مستقیم (DC) صورت می‌گیرد که این روش، کم‌ترین آسیب را برای پوشش گالوانیزه به‌وجود می‌آورد.

با درنظرگرفتن این نکته که جوشکاری ورق گالوانیزه نازک حساسیت‌های زیادی دارد و باید میزان آسیب را برای این محصولات به حداقل رساند، استفاده از روش اینورتر روز‌به‌روز در حال گسترش است.


ویدئو آموزشی جوشکاری ورق گالوانیزه

در بین تمامی روش های جوشکاری ورق گالوانیزه که معرفی کردیم، جوشکاری با الکترود محبوبیت بیشتری دارد به همین دلیل ویدئویی برای آموزش نحوه صحیح جوشکاری این نوع ورق آماده کرده ایم. در ادامه می توانید فیلم جوشکاری ورق گالوانیزه را مشاهده کنید.

فیلم جوشکاری ورق گالوانیزه

روش های ترمیم ورق گالوانیزه بعد از جوشکاری

به‌طور معمول، استفاده از هر روش جوشکاری برای ورق‌های گالوانیزه باعث بروز آسیب در محل جوش و بخش‌های اطراف آن می‌شود که برای رفع این مشکل از راه‌های مختلفی همچون اسپری روی یا رنگ آمیزی ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. هنگام استفاده از اسپری باید ضخامت پوشش به حد متعادلی برسد. رنگ‌های حاوی عنصر روی نیز در ۲ لایه به ضخامت ۳۰ میکرومتر روی ورق اعمال می‌شود.

ترمیم ورق گالوانیزه بعد از جوشکاری

اگر درمورد رنگ های مناسب برای ورق گالوانیزه و نحوه رنگ آمیزی این ورق به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، توصیه می کنیم مقاله رنگ آمیزی ورق گالوانیزه را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست + نحوه رنگ آمیزی

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

جمع‌بندی

جوشکاری ورق گالوانیزه، معمولا با چالش‌های مختلفی همراه است که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم. همچنین از روش‌های متنوعی برای جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده می شود که از آن جمله می توان به جوشکاری مقاومتی، جوشکاری با اشعه لیزر، جوش قوس الکتریکی تحت گاز محافظ و جوشکاری قوس با الکترود پوشش‌دار اشاره کرد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

سوالات متداول

چرا جوشکاری ورق گالوانیزه دشوارتر از دیگر ورق های فولادی است؟

مهم ترین عواملی که باعث دشواری جوشکاری ورق گالوانیزه می شود شامل موارد زیر است»
وجود پوشش روی – امکان خوردگی ورق – تهدید سلامت جوشکار

از چه روش هایی برای جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده می شود؟

به طور کل می توان از روش های زیر برای جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده کرد:
جوشکاری قوس با الکترود پوشش دار (SMAW)
جوش قوس الکتریکی تحت حفاظت گاز محافظ (GMAW)
جوشکاری مقاومتی
جوشکاری با اشعه لیزر
جوشکاری ورق گالوانیزه با اینورتر

2 دیدگاه
  1. hamid می گوید

    سلام لطفا از برشکاری ورق گالوانیزه هم مطلب بگذارید

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از پیشنهادتون. بله حتما سعی می کنیم در محتواهای آینده به این موضوع هم بپردازیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.