راهنمای خرید زیگزاگ به صورت خام

یکی از مهم ترین محصولات برای ساختمان سازی، محصول زیگزاگ است. زیگزاگ، نوعی مفتول با ضخامت مشخص است که از اجزای اصلی انواع تیرچه، خرپای میلگردی و سقف سازه ها به شمار می رود. برای خرید زیگزاگ تیرچه ابتدا باید بدانید این محصول با چه مشخصاتی تولید می شود و چه پارامترهایی در آن قابل انتخاب است. به همین منظور در این مقاله به عنوان راهنمای خرید زیگزاگ، روش ساخت، ابعاد موجود، پارامترهای مورد نیاز برای استعلام قیمت و در نهایت، روش خرید این محصول را بررسی می کنیم تا برای خرید میلگرد زیگزاگ، هیچ ابهامی نداشته باشید.

زیگزاگ چیست؟

زیگزاگ، مفتولی است که به صورت هفت و هشتی خم می شود و به دلیل شکل هندسی خاصی که دارد، توانایی تحمل باز زیادی خواهد داشت. میلگرد یا مفتول زیگزاگ به انگلیسی steel zig zag rebar نامیده می شود. در بازار نیز ممکن است به آن زیگزال بگویند که اشتباه بوده و نام صحیح آن زیگزاگ است.

در استفاده از زیگزاگ، دو میلگرد به بالا و پایین آن جوش داده می شود تا محصول نهایی (که می تواند خرپا یا تیرچه باشد) از آن ساخته شود. اما برخی مشتریان، مجموع «زیگزاگ و میلگردهای جوش داده شده» را به عنوان میلگرد زیگزاگ می شناسند که این تصور صحیح نیست. داشتن تصور صحیح از زیگزاگ، اولین نکته حیاتی و مهم در خرید آن است. پس بیایید این موضوع را یک بار دیگر و با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

  • زیگزاگ: سیم مفتولی به قطر ۴.۲ تا ۵.۵ میلی متر است که آن را هفت و هشتی خم می کنند تا برای ساخت دیگر محصولات از آن استفاده شود. مفتول زیگزاگ را می توان خم نشده و به صورت خام نیز تهیه کرد و در ادامه آن را خم و استفاده نمود.
  • زیگزاگ و میلگردهای متصل به آن: به این معنی که یک میلگرد در بالا و یک یا دو میلگرد در پایینِ زیگزاگ با جوش دادن یا قلاب کردن متصل می شود. میلگردهای بالایی و پایینی می توانند از کلاف های ۸ یا ۱۰ میلی متری یا میلگرد شاخه سایز ۱۰ به بالا انتخاب شوند. این میلگردهای بالایی و پایینی می توانند از هر دو نوع ساده و آجدار باشند.

این اشکال را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

زیگزاگ و میگردهای متصل به آن

زیگزاگ کجا استفاده می شود؟

زیگزاگ در ساختمان سازی و برای ساخت تیرچه های سقف و یا ساخت خرپای میلگردی استفاده می شود. به این صورت که زیگزاگ را با قطر و طول مورد نظر تهیه می کنند. سپس با جوش دادن یا قلاب کردن، زیگزاگ را به میلگردهای بالایی و پایانی در تیرچه ها و خرپا متصل می کنند و محصول مورد نظر را تکمیل می نمایند.

کاربرد میلگرد زیگزاگ

ابعاد و مشخصات زیگزاگ

مفتول زیگزاگ موجود در بازار با مشخصات ابعادی زیر تولید و عرضه می شود. آگاهی از این ابعاد، تنوع انتخاب شما را تعیین خواهد کرد.

  • قطر زیگزاگ: در قطر های ۴.۲ تا ۵.۵  میلی متر تولید و عرضه می شوند.
  • طول زیگزاگ: در شاخه های ۵۵ – ۶۵ – ۷۵ – ۸۵ – ۹۵ سانتی متر تولید می شود.

روش تولید میلگردهای زیگزاگ در بازار؛ کدام بهتر است؟

در بازارهای جهانی، دستگاه های متفاوتی برای ساخت زیگزاگ وجود دارد، که به آن ها دستگاه خم کن میلگرد زیگزاگ می گویند. ساختار زیگزاگ های تولیدشده با این دستگاه های مکانیزه و الکترونیک، خمکاری یک دست، عرض یکسان و در یک راستا و همچنین رواداری کمتری در ارتفاع دارند.

روش تولید میلگرد زیگزاگ

اما در ایران، تولید و فروش زیگزاگ تیرچه به دو صورت زیر است:

در روش اول، ابتدا مفتول را به قطری می رسانند که برای کاربرد مورد نظر مناسب باشد و سپس آن را به صورت شاخه ای در طول های مختلف (که در بالا گفته شد) برش می دهند. مشتری، مفتول زیگزاگ را به صورت خام خریداری کرده و بسته به تیرچه یا خرپای مورد نیاز، آن را خم می کند و برای ساخت محصول استفاده می نماید.

در روش دوم، کارخانه های تولیدکننده زیگزاگ، زیگزاگ و میلگردِ به هم متصل شده را با توجه به سفارش مشتری تولید می کنند. همچنین، این سازنده ها محصول نهایی را که در آن زیگزاگ استفاده شده (مانند تیرچه یا خرپا) نیز با توجه به سفارش مشتری تولید و به بازار عرضه می کنند. در این حالت، مشتری بدون نیاز به خرید زیگزاگ خام، مستقیما محصول نهایی را خریداری می کند.


قیمت زیگزاگ چگونه محاسبه می شود؟

اصلی ترین پارامتر تاثیرگذار بر قیمت زیگزاگ تیرچه، قیمت مفتول مورد استفاده برای ساخت آن است. با این حال، قیمت میلگرد زیگزاگ، معمولا نوسان زیادی را تجربه نمی کند و کمتر شاهد تغییر قیمت هیجانی آن هستیم. در هر صورت برای خرید تمامی محصولات فولادی، از جمله خرید میلگرد زیگزاگ، باید حتما از قیمت روز آن مطلع باشیم تا برآورد صحیحی از قیمت نهایی داشته باشیم. برای راحتی کار می توانید قیمت روز میلگرد زیگزاگ در ابعاد پرکاربرد را در صفحه زیر مشاهده کنید. این قیمت ها به صورت روزانه آپدیت می شود.

مشاهده لیست قیمت زیگزاگ

خرید زیگزاگ با بهترین قیمت

قیمت روز زیگزاگ

روش خرید زیگزاگ

با توجه به آنچه در روش تولید زیگزاگ گفتیم، می توانید میلگرد زیگزاگ را در دو نوع تهیه کنید:

روش خرید میلگرد زیگزاگ
  1. به صورت خام: می توانید زیگزاگ را به صورت خام خریداری کرده و سپس با استفاده از خمکاری، از آن برای ساخت انواع مختلف تیرچه یا خرپا استفاده نمایید.
  2. به صورت آماده یا پیش ساخته: می توانید زیگزاگ و میلگرد متصل شده به آن را بخرید. در این روش، محصول نهایی (که می تواند تیرچه، خرپا یا هر محصول شخصی سازی شده دیگر باشد) به سفارش شما تولید می شود و در اختیارتان قرار داده می شود.

*نکاتی که در این راهنمای خرید گفتیم و در ادامه آن را تکمیل خواهیم کرد، مربوط به خرید مفتول زیگزاگ است. برای خرید خرپای میلگردی که با استفاده از زیگزاگ ساخته می شود نیز توصیه می کنیم راهنمای خرید خرپا که به طور مجزا تهیه شده را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: راهنمای خرید خرپای تیرچه یا خرپای میلگردی

راهنمای خرید خرپا میلگردی

روش استعلام قیمت زیگزاگ

برای خرید مفتول زیگزاگ باید اطلاعات مشخصی را به فروشنده اعلام کنید. از آنجا که زیگزاک خام در طول های مختلف بسته بندی می شود، اطلاعاتی که زمان سفارش و استعلام قیمت باید اعلام کنید، شامل موارد زیر است:

روش استعلام قیمت زیگزاگ
  • تناژ مورد نیاز
  • طول درخواستی
  • ضخامت درخواستی

به طور مثال: ۲ تن زیگزاگ ۴.۸ میل با طول ۸۵ سانتی متر،

یا ۳ تن میلگرد ۴.۲ با طول ۸۵ سانتی متر

در لیست زیر می توانید قیمت زیگزاگ اصفهان را در طول های مختلف مشاهده کنید. برای استعلام قیمت سایر ابعاد زیگزاگ نیز می توانید با کارشناسان واحد محصولات مفتولی آهن ملل تماس بگیرید.

مشاهده لیست قیمت زیگزاگ

آهن ملل؛ فروش زیگزاگ به صورت آنلاین و حضوری

خرید زیگزاگ

پس از اعلام مشخصات، کارشناس فروش میلگرد زیگزاگ، پیش فاکتوری شامل مشخصات و قیمت زیگزاگ صادر می کند که در آن، وزن میلگرد زیگزاگ نیز اعلام می شود. اما توجه داشته باشید، این وزن، وزن حدودی است و وزن نهایی بعد از بارگیری و باسکول تعیین می شود.

در صورت تایید قیمت از جانب شما، هماهنگی زمان بارگیری و شرایط پرداخت انجام می شود. پس از پرداخت نیز، مراحل آماده سازی، بارگیری و ارسال بار طبق توافق انجام می شود و محصول برایتان ارسال می گردد. 


سخن آخر

زیگزاگ، یکی از انواع محصولات مفتولی به شمار می رود و می توان آن را به صورت خام تهیه کرد و یا این که محصول نهایی را خرید که در آن زیگزاگ استفاده شده باشد. در این راهنمای خرید، نکات و اطلاعات مهم برای خرید زیگزاگ خام را در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که با چالش جدیدی رو به رو شدید یا همچنان به راهنمایی نیاز دارید، حتما با ما در میان بگذارید. کارشناسان فروش ما هر لحظه آماده پاسخگویی هستند.

سوالات متداول

زیگزاگ در ایران چگونه به فروش می رسد؟

با توجه به آنچه در روش تولید زیگزاگ گفتیم، می توانید میلگرد زیگزاگ را در دو نوع تهیه کنید:
۱-خرید زیگزاگ به صورت خام. ۲- خرید زیگزاگ و محصول نهایی به صورت پیش ساخته

برای خرید زیگزاگ باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

اطلاعاتی که زمان سفارش و استعلام قیمت زیگزاگ باید اعلام کنید، سه مورد زیر است:
۱- تناژ مورد نیاز
۲- طول زیگزاگ
۳- ضخامت زیگزاگ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.